Senast publicerat 09-07-2025 17:08

Punkt i protokollet PR 42/2024 rd Plenum Torsdag 25.4.2024 kl. 16.06—2.04

10. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av jordabalken, lagen om köpvittnen och lagen om ett bostadsdatasystem

Regeringens propositionRP 24/2024 rd
Remissdebatt
Talman Jussi Halla-aho
:

Ärende 10 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till lagutskottet, som grundlagsutskottet ska lämna utlåtande till. 

För debatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Om vi inte inom denna tid hinner gå igenom talarlistan avbryts behandlingen av ärendet och fortsätter efter de övriga ärendena på dagordningen. — Justitieminister Meri. 

Debatt
20.24 
Oikeusministeri Leena Meri 
(esittelypuheenvuoro)
:

Kiitos, arvoisa puhemies! Tässä maakaarta koskevassa esityksessä ehdotetaan muutettavaksi maakaarta, kaupanvahvistajista annettua lakia sekä huoneistotietojärjestelmästä annettua lakia. Muutosehdotukset perustuvat lain soveltamisesta saatuihin kokemuksiin, ja niissä on otettu huomioon myös lainsäädännön muutokset. Lakiehdotusten tarkoituksena on huolehtia kiinteistöjen vaihdantaa koskevan sääntelyn toimivuudesta ja ajantasaisuudesta. 

Maakaari on keskeinen kiinteistöjen luovutusta, kiinteistöihin kohdistuvia erityisiä oikeuksia sekä kiinteistöjen panttaamista koskeva säädös. Maakaaressa säädetään myös kiinteistönvaihdannan kannalta merkittävän lainhuuto- ja kiinnitysrekisterin pitämisestä sekä rekisteriin kirjaamisen oikeusvaikutuksista. Maakaari tuli voimaan vuoden 97 alusta, minkä jälkeen sitä on muutettu joitakin kertoja. Samaan aikaan kiinteistöjen vaihdantaan ja kirjaamiseen liittyvät olosuhteet ovat muuttuneet muun muassa yhteiskunnan toimintojen digitalisoitumisen myötä. Lain soveltamisesta on muutenkin kertynyt kokemuksia, joiden perusteella sääntelyn toimivuutta ja muutostarpeita on ollut mahdollista arvioida. 

Muutoksilla pyritään kiinteistönvaihdannan toimintamahdollisuuksien lisäämiseen hallitulla ja ennakoidulla tavalla. Laissa ehdotetaan muun muassa laajennettavaksi mahdollisuuksia kiinteistöllä olevaan rakennukseen ja laitteeseen kohdistuvan sivullisen oikeuden kirjaamiseen sekä mahdollistettavaksi elinkeinonharjoittajan antaman panttaamattomuussitoumuksen kirjaaminen lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin. 

Lisäksi ehdotetaan, ettei käsiraha- ja vakiokorvausehdoista sopiminen edellyttäisi jatkossa kaupanvahvistajan käyttämistä. Tällaiset ehdot ovat kiinteistökaupassa tavallisia. Sääntelyn selventämisellä voidaan muutenkin helpottaa kiinteistöjä koskevien oikeustoimien tekemistä. Esityksessä ehdotetaankin täydennettäväksi kiinteistön hallinnanjakosopimuksen sääntelyä sekä selvennettäväksi kiinteistön vuokra- ja käyttöoikeuden luovuttamista koskevaa sääntelyä ja kiinteistön hankkimista perustettavan yhteisön ja säätiön lukuun. 

Mahdollisuus sähköisiin sopimuksiin ja sähköiseen asiointiin kirjaamisviranomaisen kanssa säästää usein aikaa ja vaivaa. Tämä on otettu huomioon maakaaren muutosehdotuksissa, joilla laajennetaan mahdollisuuksia tarjota palveluja kiinteistöjä koskevan erityisen oikeuden perustamista ja muuttamista koskevien sopimusten tekemiseen kirjaamisviranomaisen sähköisessä asiointijärjestelmässä. Kirjaamisasioiden sujuvan ja joutuisan käsittelyn varmistamiseksi esityksessä ehdotetaan myös, että hakijan olisi toimitettava kirjaamisen perusteena oleva asiakirja alkuperäisenä kirjaamisviranomaiselle vain, jos tähän on erityistä syytä. Myös kirjaamisviranomaisen automaattiseen päätöksentekoon kirjaamisasioissa on erityisiä tarpeita, joita ehdotetaan otettavaksi huomioon maakaaresta ja huoneistotietojärjestelmästä annetussa laissa. 

Esityksen valmistelussa on otettu huomioon uusi hallinnon automaattista päätöksentekoa koskeva lainsäädäntö sekä perustuslakivaliokunnan lausuntokäytäntö. Koska perustuslakivaliokunnan lausuntokäytäntö asiasta on toistaiseksi vähäistä, on esityksessä katsottu, että on tarpeen pyytää perustuslakivaliokunnan lausunto. 

Kiinteistökaupan muotovaatimus on vakiintunut osa kiinteistönvaihdantaa, ja sillä on merkitystä muun muassa kiinteistökaupan tietojensaantijärjestelmän toimivuuden varmistamiseksi. Kiinteistökaupan muotovaatimusta ei esityksessä ehdoteta muutettavaksi. Kiinteistökaupan tekeminen edellyttäisi siten jatkossakin joko kirjallista kaupan vahvistamista kaupanvahvistajan toimesta tai luovutuksesta sopimista kirjaamisviranomaisen sähköisessä kaupankäyntijärjestelmässä. Nykyinen kaupanvahvistuskäytäntö ehdotetaan otettavaksi esityksessä huomioon siten, ettei kaupanvahvistajan määräystä annettaessa erikseen arvioitaisi kaupanvahvistajan palveluiden saatavuutta. Kaupanvahvistajan määräyksen antaminen edellyttäisi jatkossakin, että hakijalla on riittävä asiantuntemus ja henkilökohtaiset ominaisuudet tehtävän hoitamiseen. Kaupanvahvistaja toimisi jatkossakin erityisellä virkavastuulla, jota ehdotetaan esityksessä selvennettäväksi vakiintunutta sääntelytapaa vastaavaksi. Velvollisuus käyttää kaupanvahvistajaa on vallitsevassa tilanteessa tärkeää säilyttää siksikin, että se helpottaa ulkomaalaisten kiinteistökaupan valvontaa. Esitykseen ei muutoinkaan sisälly mitään sellaisia ehdotuksia, joilla olisi tähän valvontaan vaikutusta. 

Lakimuutosten ehdotetaan tulevan voimaan mahdollisimman pian. Tätä edellyttää erityisesti se, että hallinnon automaattista päätöksentekoa koskevan yleislainsäädännön mukainen siirtymäaika päättyy marraskuun 2024 alussa. — Kiitos. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till lagutskottet, som grundlagsutskottet ska lämna utlåtande till.