Arvoisa rouva puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto valvoo ja arvioi hallituksen finanssipolitiikkaa Euroopan unionin finanssipoliittisessa sopimuksessa ja lainsäädännössä tarkoitettuna kansallisena, riippumattomana finanssipolitiikan valvontaelimenä. Valvontatehtävään sisältyy finanssipolitiikkaa ohjaavien sääntöjen ja sitovien tavoitteiden asettamisen sekä niiden toteutumisen arviointi. Valiokunta kiinnittää tässä mietinnössään huomiota erityisesti seuraaviin seikkoihin.
Hallituksen finanssipoliittiset linjaukset. Pääministeri Orpon hallituksen tavoitteena on vakauttaa julkisen velan suhde bruttokansantuotteeseen ja rajoittaa julkisen talouden alijäämä enintään yhteen prosenttiin bruttokansantuotteesta vaalikauden loppuun mennessä. Sekä tarkastusvirasto että valiokunnan kuulemat asiantuntijat pitävät hallituksen asettamia tavoitteita julkisen talouden vakauttamiseksi perusteltuina. Asiantuntijoiden mukaan velkasuhteen kasvu on syytä pysäyttää ja siten luoda julkiseen talouteen puskuria tulevaisuutta varten.
Hallitusohjelman 4 miljardin euron sopeutumiskokonaisuuden säästöistä 900 miljoonaa euroa on tarkoitus saavuttaa vuoteen 2027 mennessä hyvinvointialueiden toimintaa kehittämällä. Asiantuntijoiden mukaan säästötavoitteen saavuttaminen on erittäin vaikeaa johtuen hyvinvointialueiden ennakoitua suuremmista taloudellisista ongelmista. Hyvinvointialueiden alijäämä kohosi lähes 1,5 miljardiin euroon vuonna 23. Hyvinvointialueilla ei siten välttämättä ole mahdollisuuksia säästöihin vaarantamatta alueen väestölle tarjottavia palveluita.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota siihen, että sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen yhtenä keskeisenä tavoitteena on ollut saavuttaa pitkällä aikavälillä kustannussäästöjä siirtämällä painopistettä kalliista erikoissairaanhoidosta ennalta ehkäisevään perusterveydenhuoltoon. Valiokunta katsookin, että hyvinvointialueiden toiminnassa on todennäköisesti tehostamisen tarvetta. Säästöillä ei kuitenkaan tule vaarantaa sote-uudistuksen onnistumisen kannalta olennaisia perusterveydenhuollon palveluita.
Hallitus pyrkii kohentamaan julkista taloutta vauhdittamalla talouskasvua 4 miljardin euron investointiohjelmalla. Investointiohjelma rahoitetaan valtion omaisuutta myymällä, vähentämällä valtion omistamien listaamattomien yhtiöiden pääomitusta sekä tekemällä tuloutuksia Valtion asuntorahastosta. Asiantuntijoiden mukaan investointiohjelman toteuttaminen vie julkista taloutta kauemmaksi hallituksen asettamasta tavoitteesta tasapainottaa julkinen talous vuoteen 27 mennessä, vaikka se ei lisää julkista velkaa. Tämä johtuu siitä, että ohjelman rahoittaminen kasvattaa julkisen talouden alijäämää, sillä omaisuuden myynti ja rahastojen purkaminen pienentävät julkisyhteisöjen nettovarallisuutta sekä tulevia omaisuustuloja. Asiantuntijoiden mukaan valtion omaisuuden myyntipäätösten tulee perustua strategisiin näkökulmiin eikä tarpeeseen rahoittaa valtion menoja. Tämä näkökohta on valiokunnan mielestä tärkeä muistaa, kun tehdään päätöksiä valtion omaisuuden myynnistä.
Investointiohjelma sisältää myös muita kuin investoinneiksi luokiteltavia menoja. Esimerkiksi vuonna 24 rahoitusta osoitetaan hoitojonojen purkuun. Valiokunta katsoo, että investointiohjelman toteuttamisessa on tärkeää huolehtia siitä, ettei se johda pysyviin menolisäyksiin ennakoimattomalla tavalla ja siten vaaranna julkisen talouden tasapainottamista.
Hallitusohjelmassa on linjattu, ettei kokonaisveroastetta kiristetä hallituksen päätöksillä. Kokonaisveroasteen ennustetaan vuonna 24 kuitenkin laskevan. Odotettavissa oleva veroasteen lasku perustuu suurelta osin hallituksen päätöksistä riippumattomiin seikkoihin. Merkittävä tekijä kokonaisveroasteen ennakoidussa laskussa vuonna 24 on työttömyysvakuutusmaksujen alentaminen. Työllisyysrahaston puskurivaran saavutettua lakisääteisen ylärajan työttömyysvakuutusmaksuja alennettiin yhteensä noin 1,4 prosenttiyksiköllä vuodelle 24.
Tarkastusvirasto suosittelee raportissaan verotuksen muutoksia, joilla voidaan kompensoida työttömyysvakuutusmaksujen alenemisesta johtuva kokonaisveroasteen lasku. Tätä periaatetta kannattaisi valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden mukaan hyödyntää laajemminkin, sillä veroaste laskee ilman uusia päätöksiä myös siksi, että esimerkiksi liikenteen verojen tuotto pienenee, kun verotettava toiminta vähenee muun muassa autokannan sähköistymisen takia.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota siihen, että kokonaisveroaste on Suomessa edelleen melko korkea ja veronkorotusten vääristävät vaikutukset yleensä kasvavat veroasteen kasvaessa. Kompensoivien verojen kiristämisessä tulee tämän vuoksi käyttää harkintaa. Veronkorotukset tulisi asiantuntijoiden mukaan rajata talouskasvua vähiten haittaaviin veroihin, kuten arvonlisä-, haitta- ja maapohjaveroihin.
Valiokunta pitää tärkeänä, että tulopuolen toimia ei suljeta pois finanssipolitiikan keinovalikoimasta, jotta julkisen talouden vakauttaminen on mahdollista turvata siten, etteivät säästötoimet muodostu kohtuuttomiksi.
Hallitus pyrkii lisäämään työllisyyttä vähintään 100 000 henkilöllä, ja työllisyystoimien odotetaan vahvistavan julkista taloutta 2 miljardilla eurolla työllisyyden kasvun kautta vuoteen 27 mennessä.
Valiokunnan kuulemat asiantuntijat kiinnittävät huomiota siihen, että työllisyysaste on jo suhteellisen korkea ja sen nostaminen nykyisestä on aiempaa vaikeampaa. Lisäksi työttömien joukossa on entistä vaikeammin työllistyviä henkilöitä, joten työn tarjonnan kasvu ei välttämättä näy työllisyyden kasvuna, jos työttömien henkilöiden työlle ei ole kysyntää. Asiantuntijat korostavat lisäksi sitä, että työllisyysvaikutukset näkyvät täysimääräisesti vasta usean vuoden kuluttua. Toimenpiteiden työllisyysvaikutukset riippuvat myös lähivuosien suhdannekehityksestä. Valiokunta katsoo, että nämä epävarmuustekijät tulee pitää mielessä, kun tarkastellaan työllisyystoimien merkitystä julkisen talouden tasapainottamisen välineenä.
Kevään 24 suhdannetilanne ja kehysriihen päätökset. Hallitusohjelman laatimisen jälkeen julkisen talouden näkymät ovat heikentyneet. Suhdannetilanne on arvioitua heikompi, ja Suomi on ajautumassa taantumaan, joka on syvempi kuin useimmissa syksyllä 23 laadituissa ennusteissa oletettiin. Julkisen talouden heikentymisen vuoksi hallitusohjelman sopeutuskokonaisuus ei asiantuntijoiden mukaan riitä julkisen talouden vakauttamiseen. Hallitus on tehnyt kevään kehysriihessä päätökset lisätoimista, joilla pyritään parantamaan julkisen talouden kestävyyttä ja luomaan edellytykset velkaantumisen kasvun taittamiseen. Hallitus ei tehnyt kehysriihessä muutoksia hallitusohjelmassa sovittuun investointiohjelmaan. Sen sijaan hallitus päätti kohdentaa lisätoimia sekä säästöihin että verotukseen. Hallitus päätti myös lisäpanostuksista tutkimus- ja kehittämistoimintaan siten, että valtuuksien ja määrärahojen yhteismäärä nousee valtion talousarviossa vuoteen 2030 mennessä 1,2 prosenttiin suhteessa bruttokansantuotteeseen.
Valiokunta pitää hallituksen kehysriihen päätöksiä toimenpiteiden laajentamisesta tulopuolen toimiin perusteltuina ja tarpeellisina. Valiokunta katsoo myös, että julkisen talouden vakauttamisessa on tärkeää kiinnittää huomiota väliaikaisten ja suhdanneluonteisten tekijöiden sijasta pysyviin ongelmiin. Pitkällä aikavälillä julkisen talouden alijäämää kasvattavat erityisesti väestön ikääntymisestä aiheutuvat menot ja rakenteellisesti heikko talouskasvu. Suomen talouskasvu on ollut pitkään hidasta kokonaistuottavuuden heikon kehityksen vuoksi. Tämän kehityksen taustalla ovat muun muassa osaamispääoman lasku, kun nuorten koulutusasteen nousu on pysähtynyt, sekä t&k-investointien vähäisyys. Lisäpanostukset t&k-rahoitukseen ovat siksi tärkeitä talouden kasvupotentiaalin vahvistamiseksi.
Valiokunta katsoo, että julkista taloutta tulee vahvistaa monipuolisesti sekä meno- että tulopäätöksin, mutta samalla on erittäin tärkeää huolehtia tulevan kasvun edellytyksistä. Valiokunnan mielestä tulee tehdä kunnianhimoisia rakenteellisia uudistuksia, jotka vahvistavat työllisyyttä, talouskasvua ja julkista taloutta. Ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjumiseksi myös talouden rakenteita tulee uudistaa.
Arvoisa rouva puhemies! Vielä EU:n finanssipoliittisten sääntöjen noudattamisesta. Voimassa olevaan EU:n finanssipoliittiseen sääntökehikkoon on koronapandemian alkamisesta lähtien sovellettu poikkeuslauseketta, joka on antanut jäsenmaille mahdollisuuden poiketa asetetuista vaatimuksista. EU:n komission suunnitelmana on palata säännöstön tavanomaisempaan soveltamiseen keväällä 24 siten, että liiallisten alijäämien menettelyä voitaisiin aloittaa alijäämäkriteerien perusteella vuoden 23 toteumatietojen pohjalta. Koronapandemian jälkeen julkisen velan kasvu on ollut Suomessa monia muita EU-maita voimakkaampaa.
Huomionarvoista on myös se, että Suomen julkisyhteisöt työeläkelaitoksia lukuun ottamatta ovat velkaantuneet vuoden 2008 finanssikriisistä lähtien. Suomessa julkinen velka kasvaa näin ollen nopeammin kuin mitä julkisyhteisöjen alijäämän perusteella voisi odottaa, sillä työeläkelaitosten ylijäämät parantavat julkisyhteisöjen rahoitusasemaa. Työeläkelaitoksen ylijäämäisyys onkin pitkään turvannut EU-säännöissä asetetun julkisyhteisöjen kolmen prosentin alijäämäsäännön noudattamisen, vaikka valtiontalous ja paikallishallinto ovat olleet alijäämäisiä. Ilman lisätoimia Suomen julkisyhteisöjen alijäämä ylittää ennusteiden mukaan kuluvana vuonna kolme prosenttia. Hallitus on sitoutunut kehysriihessään tekemään lisätoimia varmistaakseen, ettei Suomi joudu EU:n liiallisen alijäämän menettelyyn jo vuonna 24.
Valiokunnan mielestä on Suomen etu, että vakaata finanssipolitiikkaa edistäviä sääntöjä noudatetaan kaikissa EU-jäsenmaissa. Suomen talouskasvun edellytysten kannalta on tärkeää, että Euroopan talous on vakaalla ja kestävällä pohjalla.
Valiokunnan päätösehdotus: Eduskunta hyväksyy kannanoton kertomuksen K 21/2023 vp johdosta, ja valiokunnan kannanottoehdotus: Eduskunnalla ei ole huomautettavaa kertomuksen johdosta.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Kiitokset valiokunnan puheenjohtajalle esittelystä. — Ja sitten mennään keskusteluun. — Edustaja Reijonen poissa. — Edustaja Lindén.