Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 4 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till lagutskottet.
För debatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Om vi inte inom denna tid hinner gå igenom talarlistan avbryts behandlingen av ärendet och fortsätter efter de övriga ärendena på dagordningen. — Presentationsanförande, minister Meri, varsågod.
Kiitos, arvoisa rouva puhemies! Ehdotuksessa ehdotetaan muutettavaksi rikoslakia ja eräitä muita lakeja. Esityksen tarkoituksena on täydentää unionin taloudellisiin etuihin kohdistuvien petosten torjuntaa rikosoikeudellisin keinoin koskevan direktiivin täytäntöönpanoa. Kyseessä on niin sanottu unionin petosdirektiivi.
Direktiivin kansallisen täytäntöönpanon edellyttämät lainmuutokset ovat tulleet alun perin Suomessa voimaan 1.4.2019. Komissio on kuitenkin käynnistänyt Suomea vastaan rikkomusmenettelyn direktiivin kansallisesta täytäntöönpanosta. Komissio on antanut Suomelle perustellun lausunnon, jonka mukaan Suomen lainsäädäntö ei ole kaikilta osin riittävää. Perustellun lausunnon johdosta on arvioitu aiheelliseksi tarkentaa lainsäädäntöämme. Komissio on käynnistänyt rikkomusmenettelyn myös joitain muita jäsenmaita vastaan samantyyppisistä asioista.
Esityksen pääsisältönä on kahden muutoksen tekeminen rikoslain virkarikossäännöksiin. Kyse ei ole laajoista muutoksista. Ensinnäkin Euroopan unionin varojen väärinkäyttö säädettäisiin rangaistavaksi erillisellä rangaistussäännöksellä, kun nykyisin sovelletaan yleisiä virkarikossäännöksiä. Rikoksen yritys säädettäisiin nimenomaisesti rangaistavaksi. Muutos selventää lainsäädäntöä. Toinen muutos olisi se, että oikeushenkilön rangaistusvastuuta sovellettaisiin tiettyihin lahjuksia ja varojen väärinkäyttöä koskeviin rikoksiin. Tällä varmistettaisiin, että oikeushenkilön rangaistusvastuusta on säädetty selvällä ja riittävällä tavalla.
Kokonaisuutena arvioiden direktiivin velvoitteiden voidaan katsoa käytännössä toteutuvan kattavasti jo nykyisin. Esityksellä lainsäädäntöä kuitenkin selkiytetään sen varmistamiseksi, että se vastaa riittävän yksiselitteisesti direktiivin kaikkia vaatimuksia. Kyse ei ole kuitenkaan direktiivin keskeisimmistä velvoitteista, joissa olisi ollut puutoksia. Lain muutosten arvioidaan siten olevan käytännön merkitykseltään ja taloudellisilta vaikutuksiltaan verrattain vähäisiä.
Esityksellä muutettaisiin myös eräitä muita lakeja. Tältä osin kysymys on pääasiassa lainsäädäntöön jääneiden vanhentuneiden viittaussäännösten korjaamisesta. Ne on koottu tähän yhteen hallituksen esitykseen lain valmisteluresurssien säästämiseksi. Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.4.2024. — Kiitos.
Kiitokset ministerille. — Sitten puhujalistaan. — Edustaja Eerola poissa.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till lagutskottet.