Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 9 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till miljöutskottet.
För debatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Om vi inte inom denna tid hinner gå igenom talarlistan avbryts behandlingen av ärendet och fortsätter efter de övriga ärendena på dagordningen. — Debatt, ledamot Vestman, varsågod.
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on siis lakialoite laiksi rakentamislain 17 §:n muuttamisesta. Tässä lakialoitteessa esitetään, että kuntien velvoitteita rakennusjärjestyksen laatimisessa kevennetään. Aloitteen tarkoituksena on vahvistaa kuntien harkintavaltaa rakennusjärjestyksen valmistelussa ja korostaa rakennusjärjestyksen luonnetta normikokoelmana. Lakialoitteen tavoitteena on selkeyttää ja keventää kunnilta edellytettävää selvitysvelvollisuutta rakennusjärjestyksen valmistelussa. Lisäksi tavoitteena on selkeyttää lakia säätämällä nimenomaisesti kunnan oikeudesta määrätä rakennusjärjestyksellä oikeudesta rakentaa sivuasunto. Rakentamislain 17 §:ssä säädetään kuntien rakennusjärjestyksestä ja sen määräysten sisällöstä. Säännöstä tulisi lakialoitteen mukaan muuttaa siten, että siinä korostetaan kunnan harkintavaltaa ja todella rakennusjärjestyksen luonnetta rakentamista koskevana normikokoelmana, ei suunnitteluvälineenä.
Suunnitelmallinen rakentaminen rakennusjärjestyksen edellytyksenä, siis nykyisessä maankäyttö- ja rakennuslaissa sekä tulevassa rakentamislaissa, on johtanut oikeuskäytännössä siihen, että kunnalta vaaditaan laajaa selvittämistä rakennusjärjestyksen valmistelussa. Esimerkiksi Sipoon kunnan rakennusjärjestystä koskevassa oikeuskäytännössä on kumottu määräys, joka koski oikeutta rakentaa sivuasunto siitä huolimatta, että kunnan rakennusjärjestyksessä oli vanhastaan vastaavan tyyppinen määräys. Tämä oikeutta rakentaa sivuasunto koskeva määräys kumottiin siis sillä perusteella, että oikeus katsoi, että kunta ei ole selvittänyt riittävästi niitä vaikutuksia, joita sivuasunnon rakentamisesta aiheutuu. Näin oli siitä huolimatta, että kunta oli tehnyt karkeaa arviointia ja laskelmaa uusien sivuasuntojen rakentamisen määrästä.
Arvoisa puhemies! Vaatimus laajasta kaavoituksen yhteydessä edellytettävää selvitysvelvollisuutta lähenevästä selvitysvelvollisuudesta on kunnille kohtuuttoman raskas ottaen huomioon rakennusjärjestyksen luonteen. Tämä myös lisää kustannuksia rakennusjärjestyksen laatimiseksi. Rakennusjärjestys on tarkoitettu todella lähtökohtaisesti kunnan omaksi normikokoelmaksi eikä varsinaiseksi suunnitteluvälineeksi. Rakentamislain 17 §:n 2 momenttia tulisi muuttaa siten, että yksityiskohtaiset sisältövaatimukset kunnille ja näiden selvitysvelvollisuus rakennusjärjestyksen valmistelussa kevenevät. Lakialoitteessa esitetään muutettavaksi säännöstö siten, että edellytys suunnitelmallisesta ja sopivasta rakentamisesta poistetaan. Juuri tämä vaatimus on ollut se, johon tämä kunnan selvitysvelvollisuus on oikeuskäytännössä perustettu. Lakialoitteen tarkoitus on muuttaa tätä muodostunutta oikeuskäytäntöä siten, ettei kunnalta voida edellyttää alueiden käytön suunnittelussa käytettyjä selvityksiä rakennusjärjestystä hyväksyttäessä.
Kuntien vakiintuneena käytäntönä on ollut määrätä rakennusjärjestyksellä oikeudesta rakentaa sivuasunto rakennuspaikalle. Oikeuskäytäntö on kuitenkin kehittynyt sellaiseksi, että sivuasuntoa koskevan määräyksen ottaminen rakennusjärjestykseen on muodostunut käytännössä haastavaksi, kuten edellä kuvasin. Näin ollen rakentamislain 17 §:n 3 momenttia esitetään muutettavaksi myös siten, että kunnan oikeudesta määrätä rakennusjärjestyksessä sivuasunnon rakentamisesta rakennuspaikalle säädettäisiin nimenomaisesti. Muilta osin rakennusjärjestystä koskevaa rakentamislain 17 §:ää ei esitetä muutettavaksi. — Kiitos.
Kiitoksia. — Edustaja Talvitie, olkaa hyvä.
Kiitoksia, arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa on tosiaan kyse rakennusjärjestyksestä ja sen määräyksen sisällöstä. Lakialoitteessa esitetään, että sitä muutettaisiin siten, että korostettaisiin kunnan omaa harkintavaltaa ja rakennusjärjestyksen luonnetta normikokoelmana. Rakennusjärjestys on tarkoitettu lähtökohtaisesti kunnan normikokoelmaksi eikä varsinaiseksi rakentamisen suunnitteluvälineeksi. Näin ollen lakialoite on kannatettava.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till miljöutskottet.