Arvoisa rouva puhemies, arvoisat kansanedustajat! Tämän istunnon aluksi luettiin opposition välikysymys työmarkkinatilanteesta. Tämä on oikea tapa parlamentaarisessa demokratiassa yrittää vaikuttaa asioihin, esimerkiksi pyrkimällä kaatamaan hallitus ja tekemällä, jos siinä onnistutaan, sen jälkeen toisenlaista politiikkaa. Sen sijaan parlamentaarisessa demokratiassa oikea tapa vaikuttaa asioihin ei ole se, että ammattiyhdistysliike on matkaan saattanut maassa sellaisen lakkoliikkeen, joka kohta rupeaa vaikuttamaan jo yleislakonomaiselta tilanteelta, ja ammattiyhdistysliike edelleen uhkaa jatkaa lakkoiluaan hiihtoloman jälkeen, koska eihän hiihtolomalla voi lakkoilla. [Timo Heinonen: No ei tietenkään!] Tämä, että uhataan — siis uhataan — koko maatamme taloudellisella katastrofilla näiden lakkojen myötä, ellei hallitus taivu, ei ole oikea tapa parlamentaarisessa demokratiassa osoittaa arvostusta demokraattista järjestelmäämme kohtaan eikä ole oikea tapa pyrkiä vaikuttamaan asioihin. Se, että Suomessa voidaan, toisin kuin ilmeisesti missään muussa Pohjoismaassa tai edes Euroopan maassa, poliittisia lakkoja järjestää vaikka kuinka monta peräkkäin ja vaikka kuinka pitkään kestäviä, on siis täysin poikkeuksellista, ja on aivan oikein, että hallitus aikoo rajoittaa poliittisia lakkoja. Itse olisin valmis ne kokonaan kieltämään, kuten useassa Euroopan maassa, mutta hallitushan ei siihen ole ryhtymässä vaan rajoittamassa poliittiset lakot korkeintaan 24 tuntiin.
En voi ymmärtää sitä, että päivittäin mediakin kyselee, kumpi tässä työmarkkinatilanteessa ja kiistassa antaa periksi, ammattiyhdistysliike vai hallitus ja eduskunta. Samalla media jatkuvasti esimerkiksi pääkirjoituksissa neuvoo, että ainoa ulospääsytie tilanteesta on se, että hallitus asettuu neuvottelupöytään ammattiyhdistysliikkeen kanssa etsimään sovintoa. Näin ei ole. Kun kysytään, kumpi antaa periksi, niin kummankohan demokratiassa pitää antaa periksi, eduskunnan luottamusta nauttivan hallituksen vai etujärjestön? Mielestäni siitä ei pitäisi olla kahta kysymystä. Ja mitä tulee hyviin neuvoihin, että hallituksen pitää asettua neuvottelupöytään, koska se on ainoa ulospääsytie tilanteesta, niin sekään ei ole totta. Hallitus ei tule perääntymään vaan kansan valitseman eduskunnan luottamuksen varassa toteuttamaan omaa hallitusohjelmaansa. Tämä tilanne päättyy siten, että ammattiyhdistysliike tunnustaa demokratian voiman ja tunnustaa demokratiaan kuuluvan hallituksen ja eduskunnan päätösvallan lainsäädännöstä.
Nyt sanotaan, että kyllä ammattiyhdistysliikkeellä ja palkansaajaliikkeellä pitää olla oikeus osoittaa mieltä. Totta kai heillä on oikeus osoittaa mieltä. Saavat järjestää niin paljon mielenosoituksia kuin haluavat eduskunnan eteen, Senaatintorille, minne tahansa. Saavat verkossa vaikuttaa niin paljon kuin haluavat, saavat lehtiin kirjoittaa ja ostaa etusivuja omille ilmoituksilleen, saavat organisoitua ja järjestää painostusverkostoja — millä tavoilla tahansa osoittaa mieltään ja yrittää vaikuttaa asioihin. Mutta poliittinen toimintahan kuuluu ihmisten vapaa-aikaan — en nyt tarkoita meitä tässä, mutta noin yleisesti ottaen. Eli mitä järkeä on siinä, että kun ovat työehtosopimukset voimassa ja on niin sanottu työrauhavelvoite, niin silti voidaan ryhtyä lakkoilemaan sen takia, että hallituksen politiikka ei miellytä, ja laitetaan maksumiehiksi työnantajayrittäjä, hänen asiakkaansa ja koko valtakunta? Tässä ei olla tippaakaan rajoittamassa kenenkään oikeutta osallistua politiikkaan tai kenenkään oikeutta osoittaa mieltä. Tässä ollaan rajoittamassa demokratian haastamista poliittisilla lakoilla.
Tuossa äsken kuullussa välikysymystekstissäkin ja laajemminkin julkisessa keskustelussa perustellaan tätä demokratian haastamista sillä, että eivät nykyiset hallituspuolueet vaalikampanjassaan tuoneet esiin näitä kaikkia hallitusohjelmassa olevia kohtia. Esimerkkinä taidettiin mainita tämä ensimmäisen sairauspäivän palkattomuus, ellei TESissä ole toisin sovittu. No kertokaa minulle, milloin tässä maassa on käyty eduskuntavaalikampanjoita, joissa on kerrottu kaikki ne asiat, jotka sitten halutaan tai joudutaan hallitusohjelmassa ottamaan käsittelyyn. Tässä maassa on aina — käytännössä aina — koalitiohallituksia, joissa kaikki hallitukseen osallistuvat puolueet joutuvat tekemään kompromisseja ja joissa minkään hallituspuolueen vaaliohjelma ei sellaisenaan tule toteutetuksi, ja ikinä ei ole varmaankaan Suomen historiassa ollut tilannetta, jossa kaikki se, mitä hallitus tekee, olisi kerrottu hallitukseen osallistuvien puolueiden vaalikampanjassa.
Sitä paitsi mikä ihmeen ylähuone Hakaniemi tai ammattiyhdistysliike sitten on? [Vasemmalta: Etelärantako pitää olla?] Mikä ylähuone se on? Jos ollaan sitä mieltä, että hallitus tekee politiikkaa, jota hallituspuolueet eivät vaaleissa tuoneet esiin, niin mistä tulee Hakaniemelle ja ammattiyhdistysliikkeelle oikeus olla jonkunnäköinen ylähuone, joka voi sitten käyttää veto-oikeutta sellaista politiikkaa kohtaan, joka sen mielestä ei ole vaalikampanjassa tullut riittävästi esiin?
SAK:n puheenjohtaja Eloranta sanoi A-studiossa pari iltaa sitten, että me emme ikinä tule hyväksymään näitä hallituksen tekemisiä. Ei niitä pidä ammattiyhdistysliikkeen hyväksyä. Ei tarvitse hyväksyä. Tarvitsisi hyväksyä vain se, että Suomi on parlamentaarinen demokratia, jossa hallitus ja eduskunta päättävät lainsäädännöstä. [Vastauspuheenvuoropyyntöjä]
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Nyt mennään tätä puhelistaa eteenpäin. Me joudumme lopettamaan 13.30 suuren valiokunnan kokouksen vuoksi. Siellä on paljon ministerikuulemisia, ja siinä pitää aikataulun pitää. — Seuraavaksi edustaja Valkonen.