Kiitos, arvoisa puhemies! Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta. Esityksen tarkoituksena on panna täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi moottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavasta vakuutuksesta ja vakuuttamisvelvollisuuden voimaansaattamisesta annetun direktiivin 2009/103/EY muuttamisesta.
Liikennevakuutus on lakisääteinen vahinkovakuutus. Sen tarkoituksena on taata kattava vakuutusturva vahinkoa kärsineille tilanteissa, joissa esine- tai henkilövahinkoja syntyy moottoriajoneuvon liikenteessä käyttämisestä. Meillä Suomessa tämä vakuutus on verrattain varsin laaja, nimittäin suomalaisen liikennevakuutuksen erityispiirteenä on se, että liikennevakuutuksesta korvataan ajoneuvon käytöstä muille aiheutuvien henkilö- ja esinevahinkojen lisäksi vahingon aiheuttaneen ajoneuvon kuljettajan henkilövahinko.
Esityksessä ehdotetaan liikennevakuutuslain soveltamisalan tarkennusta direktiivin ajoneuvon käytön määritelmää vastaavasti. Liikennevakuutuslain ajoneuvon määritelmää muutettaisiin siten, että jatkossa hitaat tai kevyet ajoneuvot eivät kuuluisi ajoneuvon määritelmän piiriin. Muutoksen mukaisesti vakuutettavaksi tulisivat ajoneuvot, jotka painavat yli 25 kiloa tai joiden nopeus ylittää 25 kilometriä tunnissa riippumatta niiden käyttövoimasta. Lisäksi jatkossa ajoneuvo olisi painosta riippumatta sellainen sähköpotkulauta, joka elinkeinotoiminnassa vuokrataan yleisön saataville henkilöiden kuljettamista varten. Lisäksi toisesta Eta-maasta tuotavan ajoneuvon vakuuttamisvelvollisuutta tarkennettaisiin direktiivin säännöksiä vastaavasti. Esityksen mukaisesti liikennevakuutuksen vahinkohistoriatieto olisi jatkossa annettava yhdenmukaisella vakuutus- ja vahinkohistoriatodistuslomakkeella.
Liikennevakuutuslakiin lisättäisiin säännökset vahingon korvaamisesta vakuutusyhtiön joutuessa maksukyvyttömäksi. Suomessa asuvan vahinkoa kärsineen korvausvaatimuksen esittämistä helpotettaisiin siten, että hän voisi esittää korvausvaatimuksen Liikennevakuutuskeskukselle, jos korvausvastuussa oleva vakuutusyhtiö on maksukyvytön. Liikennevakuutuslakiin lisättäisiin säännökset määräajoista, joiden kuluessa Liikennevakuutuskeskuksen on käsiteltävä korvausvaatimus, sekä keskuksen tehtävistä ja tiedonsaannista sen toimiessa maksukyvyttömyyselimenä. Myös liikennevakuutuslain yhteistakuujärjestelmää koskevia säännöksiä muutettaisiin siltä osin kuin se on välttämätöntä direktiivin täytäntöönpanemiseksi.
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan paitsi direktiivistä johtuvia muutoksia myös eräitä kansallisista lähtökohdista tehtäviä muutoksia liikennevakuutuslakiin. Keskeinen tällainen muutos on se, että esityksessä varmistetaan vuokrattavien sähköpotkulautojen kuljettajien sekä kolmansien osapuolten vakuutusturva ehdottamalla, että vakuutettavaksi tulisivat kaikki elinkeinonharjoittajien vuokraamat sähköpotkulaudat — siis ne sähköpotkulaudat, joita näemme tuolla katukuvassa. Tällä muutoksella vuokrattavien sähköpotkulautojen onnettomuuksien aiheuttamien sairaanhoitokustannuksien vastuuta siirrettäisiin jaettavaksi yhteiskunnalta osittain myös sähköpotkulautoja vuokraaville elinkeinonharjoittajille.
Hallitus piti tärkeänä varmistaa, että direktiivistä tulevat nopeus- ja painorajoitukset ajoneuvon vakuuttamisvelvollisuudessa eivät loisi vääränsuuntaisia kannusteita ajoneuvojen turvaominaisuuksien kehittämisessä. Esimerkiksi sellaista tilannetta, jossa sähköpotkulautojen turvaominaisuuksista tingittäisiin vakuuttamisvelvollisuuden välttämiseksi, emme halunneet syntyvän. Siksi hallitus etsi ja myös löysi ratkaisut, joiden myötä tässä tapauksessa muun muassa painorajoihin kytkeytyvä vakuuttamisvelvollisuus ei johtaisi sähköpotkulautojen turvallisuutta lisäävien ominaisuuksien karsimiseen ja liikenneturvallisuuden heikentymiseen. Painosta riippumattomalla vakuuttamisvelvollisuudella haluttiin varmistaa, että esimerkiksi vuokrattavan sähköpotkulaudan paino ei enää olisi määrittävä tekijä vakuuttamisvelvollisuudelle. Lisäksi haluttiin varmistaa kilpailuneutraali vakuuttaminen, jolloin eripainoiset vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat samassa asemassa. Muutos toisi turvaa myös kolmansille osapuolille, joille korvattaisiin sähköpotkulaudan käyttämisestä kolmansille osapuolille aiheutuneet vahingot täysimääräisesti. Lisäksi kansallisista tarpeista johtuen liikennevakuutuslakiin lisättäisiin säännös, jonka mukaan kaivamisesta aiheutuneiden omaisuusvahinkojen korvattavuutta rajoitettaisiin siten, että tällaiset vahingot eivät enää tulisi korvattavaksi liikennevakuutuksesta.
Moottoriurheilun osalta lisättäisiin säännös, jonka mukaan kilpailuun tai lajiharjoitteluun osallistuneelle ajoneuvon kuljettajalle itselleen aiheutuneita henkilövahinkoja ei korvattaisi kyseisen ajoneuvon vakuutuksesta. Lisäksi liikennevakuutuslain soveltamisalaa ehdotetaan laajennettavaksi siten, että liikennevakuutuslain kilpailuja koskenut eristetyn alueen rajaus poistettaisiin. Muutos vahvistaa kolmansien osapuolten asemaa.
Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.5.2024. Näillä muutoksilla kokonaisuudessaan otetaan askel eteenpäin liikennevakuutuslain selkeyttämisessä ja modernisoinnissa ja sen tuomisessa nykypäivään tilanteessa, jossa liikkumistavat ovat monipuolistuneet ja esimerkiksi sähköistyneet. — Kiitos, arvoisa puhemies.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Kiitokset ministerille. — Ja sitten edustaja Kinnari, olkaa hyvä.