Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 7. asia. Nyt voidaan hyväksyä tai hylätä lakiehdotukset, joiden sisällöstä päätettiin ensimmäisessä käsittelyssä. — Keskustelu. Edustaja Hänninen, olkaa hyvä.
Kiitos, arvokas puhemies! Turvallinen ja oikeudenmukainen yhteiskunta vaatii selkeitä ja tehokkaita lainsäädäntömuutoksia. Tämä hallituksen esitys laiksi rikoslain muuttamisesta on tärkeä askel Suomen oikeusjärjestelmän kehittämisessä vastaamaan EU:n yhteisiä turvallisuustavoitteita.
Lakivaliokunnan mietintö tukee tätä esitystä. On tärkeää, että Suomi toimii johdonmukaisesti yhdessä muiden EU-maiden kanssa varmistaakseen, että pakotteiden kiertäminen tai rikkominen ei jää ilman seuraamuksia.
Kannatan hallituksen esitystä ja pidän sitä tärkeänä osana Suomen ja Euroopan turvallisuuden vahvistamista. — Kiitos.
Kiitoksia. — Edustaja Koponen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Direktiivin tarkoituksena on varmistaa, että rajoittavien toimenpiteiden eli niin sanottujen pakotteiden rikkominen on kaikissa jäsenvaltioissa rangaistavaa ja että rangaistussäännökset täyttävät yhteisen vähimmäistason. Ottaen huomioon ulkopoliittisen tilanteen ja katsoessamme roistovaltio Venäjää naapurissamme pidän hyvänä, että EU:n alueella katsotaan tarkkaan pakotteiden pitävyyttä ja rangaistaan siitä, jos niitä rikotaan. Esitystä on tietysti helppo kannattaa.
Kiitoksia. — Edustaja Autto, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! On todella tärkeää, että Suomi osana Euroopan unionia osoittaa Ukrainalle kaiken aikaa täyden tukensa. Aivan keskeinen osa sitä, millä tavoin voimme tukea Ukrainan oikeutettua puolustustaistelua maansa itsenäisyyden, alueellisen koskemattomuuden ja kansakunnan tulevaisuuden osalta, on se, että Euroopan unioni noudattaa hyvin tiukkaa pakoteregiimiä Venäjän hallintoa ja Venäjän sotakoneistoa kohtaan. On tietysti tärkeää, että kansalliset lainsäädännöt mahdollistavat näiden pakotteiden täysimääräisen toimeenpanon ja huolehditaan siitä, että pakotteita ei kierretä miltään osin.
Samaan aikaan, arvoisa puhemies, totean, että kun Ukrainan tukemiseen Euroopan osalta on yhä kasvava tarve siinä, missä tärkeän sotilaallisen liittolaisemme ja tärkeän Ukrainan tukijan, Yhdysvaltain, toimenpiteet viime päivinä ja viime viikkoina ovat olleet siinä määrin ailahtelevia, että emme voi olla täysin varmoja sotilaallisen tuen sellaisesta jatkumisesta, mitä se tähän asti on ollut, niin Euroopan tulee omia toimenpiteitään vahventaa. Ja tässä erittäin hyvä keino tätä tukea lisätä olisi löytää lainsäädännöllinen kehikko Euroopan unionin jäsenmaiden hallussa olevien pakotteiden vuoksi Venäjältä jäädytettyjen varojen käyttämiseksi suoraan Ukrainan tukemiseen tässä sodan käynnissä ollessa, ja sitten rauhan tultua näitä varoja tulisi pystyä tämän saman lainsäädännön nojalla käyttämään Ukrainan jälleenrakentamiseen.
Kiitoksia. — Ja edustaja Zyskowicz, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! On hienoa, että Yhdysvallat ja Ukraina pääsivät keskenään sopuun 30 päivän tulitauosta Ukrainaan. Kävi niin kuin oli oletettavissa, että Venäjä ei suoraan kieltäytynyt osallistumasta tähän ratkaisuun, koska se varmasti ei halunnut ärsyttää arvaamatonta Yhdysvaltain presidenttiä, mutta Venäjä tietenkin teki niin, että se sanoi ”kyllä, mutta” eli asetti omia ehtoja, jotta tämä tulitaukosopimus voisi edetä.
Nyt kun tämä paljon puhuttu pallo sieltä Saudi-Arabiasta lensi Venäjän kenttäpuoliskolle, niin tilanne juuri tällä hetkellä on käsittääkseni se, että presidentti Putin ja Venäjä ovat heittäneet sen Yhdysvaltain kenttäpuoliskolle. Eli Yhdysvaltain tulee nyt päättää, yrittääkö se painostaa Venäjän luopumaan näistä ehdoistaan ja suostumaan tähän 30 päivän tulitaukoon vai yrittääkö se painostaa Ukrainaa suostumaan näihin Venäjän ehtoihin. On huolestuttavaa, että Yhdysvalloissa on jo puhuttu näiden talouspakotteiden keventämisestä. Euroopan unionin piirissä toivottavasti ne maat ja tahot, joilla on parhaat suhteet Yhdysvaltain hallintoon, Valkoiseen taloon, vetoavat nyt yhdysvaltalaisiin, Trumpin hallintoon, että ei ole aika todellakaan lieventää talouspakotteita, vaan päinvastoin, nyt olisi aika painostaa Venäjää suostumaan tähän Yhdysvaltain ja Ukrainan jo alustavasti sopimaan tulitaukoon. Tässä painostamisessa käsittääkseni Yhdysvalloilla on keinoja, ja ne liittyvät juuri talouspakotteisiin. Jos Yhdysvallat yhdessä saudien kanssa lähtisivät voimakkaasti alentamaan esimerkiksi öljyn hintaa maailmanmarkkinoilla ja Venäjän öljystään saamaa hintaa, niin se varmasti vaikuttaisi Venäjän kykyyn jatkaa tätä sotaa, ja sitä kautta voitaisiin vaikuttaa Venäjän valmiuteen suostua tähän kolmen viikon tulitaukoon.
Keskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyt, hallituksen esitykseen HE 202/2024 vp sisältyvät 1.—4. lakiehdotuksen. Lakiehdotusten toinen käsittely päättyi. Asian käsittely päättyi.