Kiitos, arvoisa rouva puhemies! Esityksessä ehdotetaan aserikoksia koskevien rangaistussäännösten muuttamista niin, että rangaistukset rikoksista ankaroituvat osittain hyvin merkittävästi. Lisäksi sääntelyä täydennettäisiin. Kysymyksessä on aserikoksia koskevien säännösten laajempi tarkastelu, jota ei ole suoritettu muutamaan vuosikymmeneen.
Törkeän ampuma-aserikoksen vähimmäisrangaistus ehdotetaan muutettavaksi neljästä kuukaudesta kahteen vuoteen vankeutta, mikä tarkoittaa sitä, että siitä rikoksesta tuomittavat vankeusrangaistukset tulevat olemaan pääsääntöisesti ehdottomia. Lisäksi luvattoman ampuma-aseen mukana pitäminen yleisellä paikalla tai kulkuneuvossa tulee törkeän ampuma-aserikoksen tekotavaksi. Kohteena ovat nimenomaan luvattomat aseet.
Vaarallisen esineen hallussapidon, esimerkiksi nyrkkirauta, stiletti, sähkölamautin, ja toisen vakavaan vahingoittamiseen soveltuvan esineen, kuten teräaseet, patukat, ketjut, pesäpallomailat, hallussapidon enimmäisrangaistuksia korotettaisiin.
Rangaistusasteikon korotukset mahdollistavat nykyistä paremmin teon vaarallisuuden huomioon ottamisen rangaistuksen määräämisessä. Tällaiset rikokset ovat jo lähtökohtaisesti vaarallisia, koska aseiden tahalliseen mukana pitämiseen yleisellä paikalla tai yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa liittyy vakava vaara toisen terveydelle.
Todetut muutokset perustuisivat nimenomaisiin hallitusohjelmakirjauksiin. Huomioon on otettu myös hallitusohjelmakirjaus, jonka mukaan hallitus torjuu voimakkaasti järjestäytynyttä rikollisuutta, ja tähän kirjaukseen liittyy myös se, että uutena rikoksena säädettäisiin rangaistavaksi ampuma-aseen käsittely eli hallussapito, lainaaminen tai luovuttaminen vakavan rikoksen tekemistä varten. Uuden rikoksen selvittämisessä voitaisiin käyttää myös telekuuntelua.
Eräitä lähinnä hallinnollisten velvoitteiden rikkomisiksi luonnehdittavia tekoja siirrettäisiin ampuma-aserikoksen puolelta lieviin ampuma-aserikoksiin, samalla kuitenkin lievään ampuma-aserikokseen liitettäisiin vankeusuhka. Nykyisin siitä voidaan määrätä vain sakkoa.
Hallitusohjelmakirjauksiin ja esityksen sisältöön on erityisesti vaikuttanut se, että kysymys on ihmisten hengen ja terveyden suojaamisen kannalta keskeisestä rikosoikeudellisesta sääntelystä, jonka asianmukaisuudesta on huolehdittava niin sääntelyn kattavuuden kuin rangaistustasojenkin suhteen. Valtiovallan ja hallituksen tehtävänä on huolehtia kansalaisten perusoikeuksien turvaamisesta, mihin nyt kysymyksessä olevat lainsäädäntöehdotukset liittyvät. Ihmisten pitää voida kulkea kaduilla ja eri paikoissa ja kotona olla turvassa ja rauhassa.
Lainsäädäntömuutosten arvioidaan vaikuttavan rikoksia estävästi sekä yleistä järjestystä ja turvallisuutta edistävästi. Muutosten tärkeyttä korostaa se, että erityisesti ampuma-aseet kuuluvat järjestäytyneen rikollisuuden perusvälineistöön ja niitä voidaan käyttää moninaisten rikosten tekemiseen, välienselvittelyyn ja jopa täysin ulkopuolisiin kohdistuviin rikoksiin.
Ampuma-aseväkivallan suhteen on huolehdittava siitä, että ei päädytä Ruotsin tilanteeseen, jossa onneksi emme vielä ole. Tämän lisäksi on huolehdittava siitä, että Suomesta ei synny turvasatamaa järjestäytyneelle rikollisuudelle, mikäli lainsäädäntömme rangaistustasot poikkeavat merkittävästi läheisimmistä verrokkimaista.
Vakavien rikosten tekovälineenä merkityksellisiä ovat myös vaaralliset esineet ja toisen vakavaan vahingoittamiseen soveltuvat esineet. Varsinkin ryöstörikollisuudessa korostuu erityisesti teräaseiden merkitys.
Kehotan kaikkia lukemaan hallituksen esityksen sivut 26 ja 27. Siellä on hyvin käyty tätä nykytilannetta ja aserikollisuuden yleiskuvaa ja kehitysnäkymiä läpi. Siellä on pohdittu esimerkiksi sitä, että aserikollisuus liittyy aikaisempaa enemmän vakavaan ja ryhmissä tapahtuvaan toimintaan ja järjestäytyneeseen rikollisuuteen, kansainvälistymiseen, aseiden pimeään verkkokauppaan ja aseiden 3D-tulostamiseen. Myös Ukrainan sodasta Suomeen kulkeutuvia aseita ja niiden määrän kasvua on arvioitu merkittäväksi uhkatekijäksi.
Hallituksen esityksessä todetaan, että väkivallan käyttöön liittyvän ampuma-aserikollisuuden arvioidaan lisääntyvän. Järjestäytyneiden rikollisryhmien ja katujengien voidaan arvioida jatkavan nuorten rekrytoimista ja opastamista ampuma-aseväkivaltaan. Uhkana on kasvava ampuma-aseella tehostettu laiton suojeluliiketoiminta, joka voi ilmetä muun muassa velan perintänä sekä henkeen ja terveyteen kohdistuvana uhkailuna.
Ulkomaalaistaustaisten rikollisten toimijoiden myötä Suomeen syntyy todennäköisesti aiempaa monipuolisemmin toimivia kansainvälisiä rikollisia verkostoja ja uudenlaisia järjestäytyneen rikollisuuden toimintatapoja, joihin kuuluu keskeisesti myös rajat ylittävä ampuma-aseiden salakuljetus, myynti ja välittäminen.
Esityksessä on tunnistettu ja huomattu se, että vankien määrän arvioidaan lisääntyvän hyvinkin huomattavasti ja että se vaatii vankipaikkojen perustamisia ja se nostaa ylläpitokustannuksia. Rahoituksesta on tämän esityksen yhteydessä huolehdittu, ja lisää vankipaikkoja tullaan rakentamaan. Tämä liittyy erityisesti törkeää ampuma-aserikosta koskeviin muutoksiin vankeusrangaistusten lisääntymisen ja keston pidentymisen kautta. Uudistuksella on hintansa, mutta se on asetettava tämän vakavan järjestäytyneen rikollisuuden rajoittamiseksi, koska kysymys on vaarallisesta ja vahingollisesta ilmiöstä ja siitä, että katumme ovat turvallisia. Lainsäädäntömuutosten myönteisille ja uusia rikoksia estäville vaikutuksille ei voida samalla tavalla asettaa hintalappua, koska ihmishenki on aina korvaamaton.
Tässä on taustalla oikeusministeriön asettama työryhmä, ja se oli yksimielinen. Myös arviointineuvosto teki huomiota, joiden perusteella vaikutusarvioita täydennettiin.
Kuten tuossa puheen yhteydessä keskellä mainitsin, kaikki ovat oikeutettuja turvallisuuteen, jota ampuma-aserikollisuus vakavasti rikkoo. Meillä on oikeus turvallisiin katuihin ja paikkoihin. Luvattomat aseet kaduilla ja muilla yleisillä paikoilla muodostavat merkittävän uhkan ja vaaraelementin. Kysymys on yhteiskunnan ja kaikkien meidän kokonaisturvallisuutta edistävästä erittäin tärkeästä lainsäädäntöhankkeesta.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Puhujalistaan. Edustaja Aittakumpu.