Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi terveydenhuollon 22 §:n yksityiskohtia. Esityksen mukaan hyvinvointialueella ei ole jatkossa enää lakisääteistä velvollisuutta huolehtia siitä, että sen asukas tai terveyskeskuksen potilas saa ajokorttilaissa tarkoitetun lääkärinlausunnon perusterveydenhuollosta. Jatkossa ajokorttilausunto on lähtökohtaisesti hankittava yksityiseltä palveluntuottajalta. Tämä laki ei koske erikoissairaanhoitoa.
Esityksen tavoitteena on vähentää hyvinvointialueiden lakisääteisten järjestämisvastuiden piiriin kuuluvia tehtäviä ja siten osaltaan edistää hoitoonpääsyä ja parantaa hyvinvointialueiden edellytyksiä selviytyä tehtävistä näillä henkilöstöresursseilla. Esityksen mukaan valtion rahoitusta hyvinvointialueille vähennetään poistuvan tehtävän myötä 3,2 miljoonaa. Kaiken kaikkiaan tämä nettokäyttökustannus jää siis 3,2 miljoonaan, ja tosiasiassa tuo hyvinvointialueilta vähennetään sitten täysimääräisesti tämän tehtävämuutoksen jälkeen niin, että 3,2 miljoonaa otetaan hyvinvointialueiden rahoituksesta pois.
Arvoisa puhemies! Lähdetään liikkeelle valiokunnan keskeisistä havainnoista toteamalla ensinnäkin se, että sosiaali‑ ja terveysvaliokunta pitää esityksen tavoitteita perusteltuina ja kannattaa lakiehdotuksen hyväksymistä muutettuna siten, että opiskelijat saavat edelleen opetuksen tai koulutuksen edellyttämän ajokorttilausunnon hyvinvointialueiden perusterveydenhuollosta. Sosiaali‑ ja terveydenhuollon henkilöstön riittävyys ja saatavuus ovat heikentyneet voimakkaasti viime vuosina koko maassa. Lääkäreistä on vajetta koko Suomessa, ja erityisesti perusterveydenhuollon lääkärivaje on huomattava. Samaan aikaan julkinen talous on heikentynyt ja myöskin julkista palvelujärjestelmää on arvioitava. Valiokunta pitää perusteltuna uudistaa lainsäädäntöä siten, että erilaisten todistusten ja lausuntojen laatimiseen käytettävä työaika vähenee. Valiokunta pitää perusteltuna myös sitä, että autoiluun liittyvistä kustannuksista, kuten ajokorttitodistuksia aiheuttavista kustannuksista, vastaavat lähtökohtaisesti ajo-oikeuden haltijat.
Arvoisa puhemies! Kuten tuossa edellä todettiin, ajokorttilausuntojen vuosikustannusten on arvioitu olevan hyvinvointialueilla tällä hetkellä noin 10,4 miljoonaa euroa, ja niistä perittävistä asiakasmaksuista tulisi 7,2 miljoonaa euroa, joten erotukseksi jää netoltaan tuo 3,2 miljoonaa euroa. Useat valiokunnan kuulemisissa olleista asiantuntijoista kannattivat ajokorttilausuntojen rajaamista julkisen terveydenhuollon järjestämisvastuun piiristä, mutta valiokunnan asiantuntijakuulemisessa myöskin kannettiin huolta siitä, että ajoterveyden arviointivelvollisuuden siirtymästä huolimatta rahoituksen pieneneminen tulee heikentämään palveluiden saatavuutta ja aiheuttamaan entistä enemmän rahoitusvajetta perusterveydenhuoltoon, koska tämä leikkaus tulee tietysti siitä kokonaisrahoituksesta, joka muutoinkin on niukka.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa osa kuultavista arvioi muutoksen kokonaismerkityksen jäävän kuitenkin varsin vähäiseksi, sillä jo nykyisin merkittävä osa ajokorttilausuntoja hankitaan yksityisestä terveydenhuollosta. Osa valiokunnan kuulemista asiantuntijoista toikin esille, että esitys asettaa syrjäseudulla asuvat ja taloudellisesti heikoimmassa asemassa olevat ihmiset eriarvoiseen asemaan. Harvaan asutetuilla alueilla yksityisen terveydenhuollon saatavuus vaihtelee paljon, ja ajokorttitarkastukseen päästäkseen voi joutua hakeutumaan pitkien matkojen päähän.
Tuotiin myös esille, ettei pienituloisilla ole välttämättä taloudellisia mahdollisuuksia hankkia lausuntoa yksityiseltä palveluntuottajalta korkeiden kustannusten vuoksi. Koska yksityisiä terveyspalveluita on saatavilla vähemmän harvaan asutuilla alueilla eikä kilpailua synny, arvioitiin ajokorttitodistusten ja ‑lausuntojen hintojen nousevan. Ajokorttiturvallisuuteen liittyen tuotiin esille, että jos ajokorttitodistuksista tulee kohtuuttoman kalliita tai vaikeasti saatavia, kasvaa riski siitä, että tarkastus jätetään tekemättä.
Valiokunta pitää tärkeänä, että ajokorttitarkastuksia on saatavilla jatkossakin kattavasti ja yhdenvertaisesti siten, että esityksen vaikutukset ajokorttioikeuden haltijoille ja ajokorttia hakeville pysyvät kohtuullisina. Saadun selvityksen mukaan ajokortteihin liittyen yksityisten lausuntojen saatavuus ja käyttö on kuitenkin tällä hetkellä varsin laajamittaista, joten on perusteltu syy arvioida, etteikö yksityistä palvelutuotantoa olisi jatkossakin saatavilla. Lausuntojen saatavuus voi toisaalta myös laajentua niihin kohdistuvan kysynnän myötä.
Arvoisa puhemies! Valiokunta toteaa, ettei ole estettä myöskään sille, että hyvinvointialueet ottavat edelleen hoitaakseen perusterveydenhuollossa ajokorttitodistuksia esimerkiksi pitkäaikaissairauteen liittyvien käyntien yhteydessä, vaikkei tähän olisikaan jatkossa lakisääteistä velvollisuutta. Valiokunta toteaa, että myöskin esimerkiksi ajoterveyden seuranta erityisten sairausperusteiden vuoksi voi olla tietyssä tilanteessa perusteltua perusterveydenhuollossa. Valiokunta kuitenkin korostaa, että jos hyvinvointialue järjestää edellä todetulla tavalla perusterveydenhuollossa jatkossa ajokorttitodistuksia, on niitä tarjottava yhdenvertaisin perustein.
Arvoisa puhemies! Olemme myöskin tehneet tähän esitykseen muutoksia koskien sitä, millä tavalla toimitaan tässä opiskeluterveydenhuollossa, johon aikaisemmin jo viittasin. Eli voimassa olevan oppilas‑ ja opiskelijahuoltolain mukaan hyvinvointialue on velvollinen järjestämään alueellaan sijaitsevissa oppilaitoksissa opiskelijoille koulu‑ ja opiskeluterveydenhuollon, joka on opiskelijoille maksutonta. Tämän esityksen myötä hyvinvointialueelta poistuisi kuitenkin velvollisuus järjestää perusterveydenhuollossa ajokorttitarkastuksia ja antaa ajokorttilausuntoja, vaikka opetukseen ja koulutukseen osallistuminen edellyttäisi sitä, joten tämän huomioon ottaen valiokunta onkin pitänyt tarkoituksenmukaisempana, että hyvinvointialueen järjestämisvastuulla koulu‑ ja opiskelijaterveydenhuollossa jatkossakin säilytettäisiin järjestämisvastuu opiskelijoiden ajokorttilausuntojen osalta, ja ehdotetaan siksi tämän esityksen tarkistamista 1 §:n osalta niin, että tämä ajokorttilausuntojen antamisen velvoite säilyisi tässä 1 §:ssä.
Arvoisa puhemies! Me olemme myöskin näitä esityksen vaikutuksenarviointeja käyneet läpi taloudellisesti mutta myöskin toiminnallisesti ja monilta muilta osin. Sen takia valiokunta on edellyttänyt, että valtioneuvosto seuraa ajokorttitodistuksia ja ‑lausuntoja koskevan lainmuutoksen vaikutuksia erityisesti lausuntojen ja todistusten yhdenvertaiseen saatavuuteen, ajoturvallisuuteen sekä lausuntojen ja todistusten hintakehitykseen sekä ryhtyy mahdollisten epäkohtien ilmetessä tarvittaviin korjaustoimiin. Tämä esitys sisältää myös vastalauseita, vastustavan vastalauseen ja vastalauseen, jossa osittain tämä velvollisuus olisi säilynyt. — Kiitoksia.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Sitten mennään puhujalistalle. — Edustaja Nurminen.