Arvoisa herra puhemies! Fraasinomaisesti täytyy sanoa, että hallitus on tässä kohtaa tehnyt erittäin hyvän esityksen sosiaalisen luototuksen käyttöönotosta koko maahan. Tämä on hallitusohjelman mukainen. Tällä hetkellä meillä on jo 38 kuntaa, joissa sosiaalinen luototus on mahdollista. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sosiaalisesta luototuksesta annettu laki, ja esityksen pääasiallisena tavoitteena on toteuttaa Sanna Marinin hallituksen hallitusohjelman tavoitetta, jonka mukaan sosiaalinen luototus otetaan käyttöön koko maassa, ja se totta kai tulee sitten tänne hyvinvointialueiden harteille.
Itse toivoisin, että kun hyvinvointialueet näitä asioita sitten rupeavat ratkomaan, kun laki tulee voimaan 1.8.23, niin tähän tulisi oma erillinen yksikkönsä eikä tämä olisi vain osa jotakin muuta hyvinvointialueen sosiaalitoimintaa, että tässä olisi oma yksikkönsä kuten siinä selvityksessä, mikä on tehty tämän lainsäädännön yhteydessä tai oikeastaan ennen sitä, mikä on paras mahdollinen tapa tuottaa sosiaalista luototusta. Tämä on tärkeä asia. Tällä on mahdollisuus kokonaisuudessaan estää ylivelkaantumista, koska tässä on myös määritelty sosiaalisen luoton hakijalle ja saajalle annettavasta taloudellisesta neuvonnasta ja ohjauksesta, ja tässä sitä säädeltäisiin nykyistä tarkemmin, mikä on todella tärkeä asia.
Tähän liittyy tietysti siinä kohtaa maksuhäiriömerkinnän ottaminen, ja tässä kohtaa toiveeni ei toteutunut, että voisi olla tämmöinen omaehtoinen velaksiottokielto, mikä kyllä lainsäädännöllisesti olisi ollut mahdollista mutta mitä ei tässä nyt ole, sillä sanat ”sosiaalinen luototus” ja ”maksuhäiriömerkintä” yhdessä eivät välttämättä rohkaise niitä pienituloisia perheitä, joilla kuitenkin on takaisinmaksuvelvollisuutta, ottamaan sitä leimaa itselleen, että heillä on maksuhäiriömerkintä, vaikka se toki poistuu sitten heti heidän maksettuaan velan. Tämä on pikavipeille erinomainen vaihtoehto ja nimenomaan niissä äkillisissä taloudellisissa vaikeuksissa, mihinkä perheet tai yksittäiset henkilöt voivat ajautua.
Ja totta kai tällä myös on ensi vuoden talousarvioesitykseen vaikutuksia, ja ne myös sitten siinä yhteydessä esitellään.
Mutta se on hienoa, että mietinnössä ja täällä eduskunnassa on myös arvioitu sitä ja hyvin pykäliä on myös esityksessä jo tullut, että tulee vapaakuukausia. Eli luoton takaisinmaksu voidaan keskeyttää määräajaksi luotonsaajan hakemuksesta takaisinmaksukyvyn tilapäisen heikentymisen takia, joka johtuu erityisestä syystä, jos vapaakuukausien myöntämisen arvioidaan pitkällä aikavälillä edistävän luotonsaajan maksukyvyn säilymistä ja itsenäistä suoriutumista.
Todettakoon, että tälläkin hetkellä sosiaalisen luototuksen takaisinmaksuprosentti on yli 80 prosenttia, ja totta kai, kun tähän vielä luotonantajat harjaantuvat ja neuvonta toimii paremmin, niin uskon, että tästä tulee erinomainen sosiaalitoimen väline hyvinvointialueille.
Samalla myös 7 b §:ssä on kirjattu: maksuvapautus sosiaalisen luoton sekä sille kertyneiden korkojen maksamisesta voidaan myöntää luotonsaajan hakemuksesta osittain tai kokonaan, niin että luottoa ei peritä, jos sitä on kokonaisuudessaan pidettävä kohtuuttomana.
Arvoisa herra puhemies! Kiitos hallitukselle, ja uskon, että tästä kiittää moni pienituloinen, joka joutuu sen hetkellisen rahavaikeuden eteen, että pesukone tilttaa tai autoon tulee jotakin remonttia. Sitten voi saada muutamia sataeurosia tai tuhat euroa ja suunnitella sen takaisinmaksun sillä aikataululla kuin se on omiin rahavaroihin ja tuloihin nähden kohtuullinen. — Kiitos.
Puhemies Matti Vanhanen
:Edustaja Slunga-Poutsalo.