Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Edustaja Vikman.
Arvoisa puhemies! Koulukiusaaminen on laaja ja sydäntäsärkevä ongelma, jolla on usein kauaskantoiset vaikutukset uhrin elämään. Fyysiselle ja henkiselle väkivallalle täytyy olla nollatoleranssi. Tällä viikolla meitä on järkyttänyt kouluväkivaltatapaus, jossa pahoinpitelystä epäillyt tekijät ja uhri ovat alakoululaisia. Poliisi joutuu puuttumaan viikoittain koulussa tapahtuvaan häiriökäyttäytymiseen. On yhteinen asiamme huolehtia, että kukaan ei joudu pelkäämään koulussa. Kysyn: Mitä hallitus tekee, jotta jokaisen lapsen koulurauha sekä henkinen ja fyysinen koskemattomuus turvataan? Mikä on hallituksen viesti lukemattomille huolestuneille vanhemmille, joiden lapsi tälläkin hetkellä pelkää mennä aamulla kouluun? Entä millaisia nykyistä parempia välineitä ja [Puhemies koputtaa] resursseja tarjoatte opettajille, jotka varmasti haluavat tehdä [Puhemies koputtaa] kaiken voitavansa turvallisten koulujen puolesta?
Arvoisa puhemies! Aivan kuten edustaja itsekin toteaa, tämä on meidän yhteinen asia. Koulutuksen järjestäjillä, opettajilla ja koulujen aikuisilla on aivan yksiselitteinen lakisääteinen vastuu huolehtia siitä, että kaikkien lasten oikeus turvalliseen oppimisympäristöön ja turvalliseen koulupäivään myöskin toteutuu. Ja jokainen yksittäinen vakava väkivallanteko tai kiusaamistapaus tarkoittaa sitä, että me yhteiskuntana olemme epäonnistuneet näiden lasten kannalta keskeisten oikeuksien turvaamisessa.
Se, mikä on oleellista kouluissa tehtävän kiusaamisen vähentämiseksi, on se, että meillä on toimivat toimintamallit, että niistä on tietoa, on yhteistyötä niin nuorisotyön kuin muiden viranomaisten kanssa, sekä se, että meillä on riittävästi aikuisia koulussa, joilla myöskin on riittävästi aikaa koulun toimintakulttuurin kehittämiseen ja kiusaamisen vastaiseen työhön. Tällä vaalikaudella tullaan muun muassa lisäämään resursseja oppilas‑ ja opiskelijahuoltoon ja säätämään sitovista mitoituksista näihin palveluihin ja ollaan myöskin lisätty [Puhemies koputtaa] resursseja niin varhaiskasvatukseen kuin perusopetukseen, muun muassa oppilaiden tukeen.
Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan.
Arvoisa puhemies! Viime kaudella opetusministeri Grahn-Laasosen johdolla valmistui kiusaamisen estämistä käsitellyt asiantuntijaraportti, jonka toimenpide-ehdotusten toimeenpanon edellinen hallitus jo aloitti. Mihin toimiin tämä hallitus on näiden valmiiden toimenpide-ehdotusten suhteen ryhtynyt?
Toiseksi, arvoisa puhemies: Hallitus on siirtämässä koulupsykologit ja ‑kuraattorit maakunnallisten sote-organisaatioiden armoille, joten rehtoreilta poistuu yksi tärkeä keino puuttua kouluväkivaltaan ja kiusaamiseen. Psykologien ja kuraattoreiden on tärkeää työskennellä mahdollisimman lähellä, kiinteänä osana koulun arkea. Hallituksen esityksen myötä ammattilaisten apua on entistä vaikeampi saada. [Vasemmalta: Ei pidä paikkaansa!] Kysyn ministeri Kiurulta: voisitteko vielä kerran harkita, että näitä tärkeitä palveluita ei siirrettäisi maakunnille rehtoreiden ulottumattomiin?
Arvoisa puhemies! Viime vaalikaudella opetus‑ ja kulttuuriministeriössä tosiaan työskenteli tällainen laaja asiantuntijaryhmä, joka teki erittäin ansiokkaan raportin siitä, millä keinoilla voidaan koulukiusaamista ehkäistä ja vähentää. Valitettavasti edellinen hallitus ei juurikaan ehtinyt näitä toimenpiteitä toteuttaa, mutta niitä on pantu toimeen ja tullaan panemaan toimeen tämän vaalikauden aikana. Muun muassa lasten sosioemotionaalisia taitoja kehittävä hanke eli kiusaamisen vastainen hanke varhaiskasvatuksessa on jo aloitettu, Opetushallitus on tuottanut ja on kohta julkaisemassa oppaan, joka liittyy koulukiusaamisen ehkäisyyn kouluissa, ja sen lisäksi Opetushallitus muun muassa on panostanut opetushenkilöstön täydennyskoulutukseen, turvallisuuden ja osallisuuden huomioimiseen. Nämä kaikki olivat sellaisia toimenpide-ehdotuksia, mitä tämä asiantuntijaryhmä antoi.
Mitä tulee koulupsykologeihin ja ‑kuraattoreihin, niin tämä sote-lakikokonaisuus on parhaillaan lausuntokierroksella, ja hallituksen keskeisenä lähtökohtana [Puhemies koputtaa] on ollut se, että nämä palvelut kyllä säilyvät [Puhemies koputtaa] kouluissa ja oppilaitoksissa riippumatta siitä, mikä organisaatio [Puhemies koputtaa] sitten toimii työnantajatahona.
Muistutan edelleenkin, että minuutti on minuutti ministereille ja edustajille.
Kysymyksen käsittely päättyi.