Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 11. asia. Käsittelyn pohjana on talousvaliokunnan mietintö TaVM 22/2020 vp. Nyt päätetään lakiehdotusten sisällöstä.
Arvoisa puhemies! Lisää terveisiä paljon ahkeroineesta talousvaliokunnasta.
Tässä on taustalla Euroopan yhteisön niin sanottu CLP-asetus ja sen 45 artikla, joka velvoittaa jäsenmaita perustamaan kansallisen myrkytystietokeskuksen. Sillä tarkoitetaan siis paikkaa, jossa on tieto erilaisista vaarallisista aineista, joita yhteiskunnassa on käytössä taloudessa ja tutkimuksessa tai muualla, ja yhtenäistetään tällaisten tietorekisterien periaatteet, määrätään siitä, millä tavalla tällaisten aineiden käyttäjät ja käsittelijät joutuvat näistä asioista raportoimaan. Suomessa tämä tarkoittaa sitä, että HUSin alaisuudessa olevalle Myrkytystietokeskukselle tulee uusia tehtäviä, kun se saa velvollisuudekseen nyt Suomen osalta ylläpitää tätä Euroopan kemikaaliviraston edellyttämää tietojärjestelmää.
Tämäkin oli sellainen, että tähän meillä maallikoilla oli aika vähän sanottavaa — järkevältä vaikutti, ja valiokunta oli yksimielinen. — Kiitos.
Arvoisa puhemies! Juuri siitä syystä, jonka edustaja Vartiainen äsken otti esille, olin muutama viikko sitten, kun kuulin, että tämä hallituksen esitys on tulossa, sitä mieltä, että tästä olisi pitänyt pyytää myös sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunto. Mutta asiahan on mennyt ihan hyvin kaikin puolin, ja se johtui juuri siitä, niin kuin edustaja Vartiainen sanoi, että käytännössä se toiminta, jossa suurin hyöty on näistä asioista, tapahtuu ja on jo pitkään tapahtunut osana Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin organisaatioita. Siellä on Myrkytystietokeskus, joka on ympärivuorokautisesti toimiva yksikkö ja joka käytännössä kustannetaan kaikkien Suomen sairaanhoitopiirien yhteisellä rahoituksella, tietyillä vähäisillä osuuksilla, niin että kaikki osallistuvat siihen. Sinne nimenomaan tulevat nämä tietojärjestelmät ja nämä uudet tiedot, joihin edustaja Vartiainen tässä viittasi.
Asia on mennyt oikeaan suuntaan ja kaikin puolin hyvin, mutta tässä olisi ollut ehkä hyödyllistä pyytää — koska tähän liittyy nimenomaan erikoissairaanhoidon toimintaa käytännössä — myös sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunto.
Yleiskeskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 115/2020 vp sisältyvien 1.—2. lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotusten ensimmäinen käsittely päättyi.