Viimeksi julkaistu 9.7.2025 17.00

Pöytäkirjan asiakohta PTK 121/2022 vp Täysistunto Torstai 10.11.2022 klo 16.03—19.26

11. Hallituksen  esitys  eduskunnalle   laiksi   elinkeinotulon   verottamisesta   annetun  lain 18 b §:n muuttamisesta

Hallituksen esitysHE 202/2022 vp
Valiokunnan mietintöVaVM 26/2022 vp
Ensimmäinen käsittely
Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 11. asia. Käsittelyn pohjana on valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 26/2022 vp. Nyt päätetään lakiehdotuksen sisällöstä. 

Avaan yleiskeskustelun. — Edustaja Viitanen, olkaa hyvä.  

 

Keskustelu
19.06 
Pia Viitanen sd 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Kovasti innokkaana tänne jo pyrin, koska mielestäni kysymyksessä on kyllä oikein hyvä esitys. Eli tässä on valtiovarainvaliokunnan mietintö taustalla. Kysymys on tästä korkorajoitussääntelystä ja siinä tasevapautuksen jatkokiristyksestä sekä infrapoikkeuksen laajentamisesta, ja tavoitteena on rajoittaa mahdollisuuksia siirtää tuloa Suomen verotusvallan ulkopuolelle. 

Tässä on taustalla se, että me käsiteltiin samantyyppistä asiaa jokin aika sitten, eli tämä muutos liittyy kiinteästi vuoden 2022 alusta voimaan tulleisiin muutoksiin, joilla kiristettiin tätä tasevapautusta. Siinä oli taustalla se — moni muistaa ehkä sen keskustelun, mikä julkisuudessa käytiin — että ei ole kovin oikein, että esimerkiksi, kuten silloin puhuttiin, vaikka sähkön siirtoyhtiöllä on mahdollisuus siirtää tai vältellä verotusta näiden järjestelyjen ansiosta. Ja silloin kun tämä hallitus antoi esityksen, hallituksen esityksessä todettiin, että on tarkasteltava, onko tämä riittävä tukkimaan tämän porsaanreiän, ja todettiin, että on valmius tarkastella siten tätä vielä jatkossa, jotta se olisi riittävä. Eli lähdetään tekemään sitä, mitä alun perin oli tarkoituskin lähteä tekemään. Hallitus myös ilmoitti silloin, että on valmis antamaan lisäesityksen, jatkokiristysesityksen, ja nyt on kysymys siitä. Myös valtiovarainvaliokunta omassa mietinnössään kiirehti tätä selvittämistä, että tuodaan mahdollisesti jatkotoimia. Tietenkin tasevertailun poikkeuksen osalta on hyvä mielestäni, että juuri siihen asiaan voidaan vaikuttaa, mitä alun perin lähdettiin tekemään, ja tämä mahdollistaa sen. 

No, tässä tasevertailun poikkeuksen kiristämisessä on siis kyse siitä, että tähän poikkeuksen soveltamiseen vaikuttaisi myös suoritettujen korkojen määrä. Tätä vapautusta ei sovellettaisi, jos konsernista merkittävän omistusosuuden omistaville tahoille suoritettujen korkojen määrä on vähintään 20 prosenttia kaikille konsernin ulkopuolelle suoritetuista koroista. 

Tämän lisäksi, että tämä tasevapautus kiristyy, tehtäisiin tiettyjä laajennuksia julkisia infrastruktuurihankkeita koskien eli sellaisia hankkeita, joissa julkisyhteisö tilaa tällaisia pitkän aikavälin julkisia infrahankkeita, joita toteuttaa osittain tai kokonaan yksityisomisteinen yhteisö, ja siellä sitten heille tulee myös oikeus tähän. Infrastruktuurihankkeita koskevaa poikkeusta sovellettaisiin takautuvasti jo vuodelta 2019 toimitettavasta verotuksesta alkaen. 

Asiantuntijakuulemisissa tämä sai kyllä laajaa kritiikkiä. Sitä kritisoitiin ennenaikaisuudesta, tätä tasevapautusta nimenomaan, sääntelyn monimutkaistumisesta, ennakoitavuuden heikentämisestä, tarkoituksenmukaisuutta epäiltiin. Toisaalta täytyy sanoa, että myös jotkut asiantuntijat kannattivat tätä esitystä ja joissain lausunnoissa jopa todettiin, että koko vapautusjärjestelmästä tulisi kokonaan luopua. Sen sijaan, kun oli näitä pitkiä infrastruktuurihankkeita koskeva muutosehdotus, niitä pidettiin kaiken kaikkiaan hyvinkin kannatettavina, eli siellä oli laaja kannatus. 

Valiokunta puoltaa tätä hallituksen esitystä ja lähtee siitä, että tätä on tarkasteltava nimenomaan suhteessa niihin muutoksiin, jotka tulivat voimaan silloin 2022 alussa. Nämä täydentävät sitä. Me korostamme tässä mietinnössä sitä tarkoitusta, mikä tällä lailla on, joka on äärimmäisen hyvä, eli se, että turvataan veropohjaa. 

Näitä hankkeita koskevissa lausunnoissa osa asiantuntijoista näki, että sitä voisi laajentaa vielä siten, että se koskisi myös näitä suunnitteilla olevia isoja raidehankkeita, ja he esittivät, että myös tämä mahdollistaisi tämän poikkeuksen käytön. Mutta me kerrotaan tässä mietinnössä siitä taustasta, että tätähän on laajennettu sitä myöten, kun on pystytty. Eli tässä on ollut komission kanssa vuosia meneillään neuvotteluprosessi, jonka seurauksena aina, kun on tullut mahdollisuus, olemme laajentaneet tätä. Tässäkin todetaan, henki on selkeästi se, että kun näitä neuvotteluja käydään ja jos tulee myöhemmin esimerkiksi näitä raidehanketarpeita, niin tätä ollaan varmasti valmiit, mikäli se on mahdollista, myös niitä laittaa koskemaan. Mutta sitten täytyy tosiaan muistaa, minkä mainitsemme tässä, että nythän ei ole vielä selkeää se, millaisia mahdollisia toteuttamismalleja näille hankkeille tulisi, ja siksi pidämme myös perusteltuna sitä, että tässä vaiheessa kuitenkin tämä poikkeus tehdään tässä laajuudessa kuin se esityksessä on. 

Eli tätä puollamme valiokuntana kaiken kaikkiaan, mutta sitten todetaan, että tässä on lopussa lausumavastalause. 

Yleiskeskustelu päättyi.  

Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 202/2022 vp sisältyvän lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotuksen ensimmäinen käsittely päättyi.