Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 14. asia. Nyt voidaan hyväksyä tai hylätä lakiehdotukset, joiden sisällöstä päätettiin ensimmäisessä käsittelyssä. — Keskustelu alkaa. Edustaja Ovaska.
Arvoisa rouva puhemies! Teen vastalauseen mukaisen lausumaehdotuksen.
Edustaja Kallio.
Arvoisa rouva puhemies! Kannatan edustaja Ovaskan tekemää esitystä.
Edustaja Eerola.
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallitus on tehnyt monta hyvää esitystä, ja sitten on lähes yhtä paljon vielä parempia esityksiä. Tämä esitys ei, pakko sanoa, kuulu nyt kumpaankaan.
Tämä koskettaa aika ikävästi just omaa kotiseutua ja sen työpaikkoja ja näin. Etenkin se, mikä tässä harmittaa ehkä eniten, on se, että tämä on alkuperäisen hallitusohjelman vastainen, jossa alun perin piti olla niin, että väylämaksujen puolitus tulee ikuiseksi ja pysyväksi käytännöksi. No, ei se mitään. Täällä on urani aikana tullut lopetettua omalta kotipaikalta käräjäoikeus ja kaiken maailman taksilakia ynnä muuta on kannatettu, niin että tulen tässäkin kyllä vihreää nappia vaikka sitten hampaat irvessä painamaan.
Mutta se, mistä pitää nyt sitten huolehtia, kun tämä nyt erityisesti koskettaa Haminan ja Kotkan seutua ja sitten sitä kautta käytännössä koko itäistä Suomea ja Itä-Suomen vientiä ulkomaille, on se, että seurataan todella tarkkaan tätä, mitkä tämän käytännön vaikutukset ovat, että siirtyykö meiltä rahtia sitten kuinka paljon niitten maitten satamiin, joissa näitä tällaisia väylämaksuja ei kerätä. Ja sitten tehdään mahdolliset korjausliikkeet, kuten alkuperäinen hallitusohjelma edellytti. Sitten mahdollisesti myöhemmin tulevaisuudessa, sitten vaikka parin vuoden päästä, toivon mukaan voidaan perua tämä koko esitys. Mutta nyt mennään näillä. — Kiitos.
Edustaja Ovaska.
Kiitos, arvoisa puhemies! Kiitän myös edustaja Eerolaa ansiokkaasta puheenvuorosta. Ymmärrän, että siellä hallituksessa ei tietysti voi tukea näitä opposition hyviä esityksiä. Keskusta oli valiokunnassa ainoa, joka kantoi huolta kilpailukyvystä, ja myöskin ainoa niistä puolueista, joka tuki hallitusohjelmaa. Tämä on erittäin vaarallinen esitys, mikä tänne eduskuntaan on nyt tuotu, ja sillä tulee olemaan välittömiä vaikutuksia Suomen viennille ja meidän yrityksille ja satamille.
Mutta oikeastaan viesti nyt SDP:lle, joka äsken puhui tuossa merimiespalvelulaista: Toivottavasti tuette sitten, kun tästä äänestetään, tätä lausumaa niin, että nyt katsottaisiin nämä eri aluslajit ja väylämaksuhinnastot kokonaisuutena. Nythän hallitus teki esityksen, jossa venäläiset alukset olisivat edelleen saaneet alennuksia, mutta sen onneksi sitten valiokunta päätti poistaa.
Arvoisa rouva puhemies! En enää toista, mitä edustaja Ovaska tässä ansiokkaasti toi esille. Samalla tavoin kuin hän, kiitän edustaja Eerolaa. Ollaan samasta vaalipiiristä, ja huoli on yhteinen. Katsotaan, miten jatkossa voidaan asiaan vielä sitten yhdessä vaikuttaa. — Kiitos.
Keskustelu päättyi ja asian käsittely keskeytettiin.