Arvoisa rouva puhemies! Siis valiokunnan puheenjohtajana esittelen tämän lukiokoulutusta koskevan lain. Siinä on myös muutama muu laki mukana.
Tähän lukiokoulutusta koskevaan lainsäädäntöön ehdotetut muutokset liittyvät oppimisen tuen, rahoituksen, ylioppilastutkinnon ja lukion... [Puhujan mikrofoni sulkeutuu]
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Nyt meni mikrofoni. — Nyt taas pelaa.
No niin.— Tämä lukiokoulutusta koskeva lainsäädäntö, siihen ehdotetut muutokset liittyvät oppimisen tuen, rahoituksen, ylioppilastutkinnon ja lukiodiplomin kehittämiseen ja tilauskoulutusta koskevan sääntelyn täsmentämiseen. Sivistysvaliokunta yksimielisesti kannattaa ehdotettuja muutoksia ja puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.
Lukiolakiin ehdotettavilla muutoksilla vahvistetaan nyt lukiolaisten oikeutta oppimisen tukeen. Valiokunta pitää tärkeänä, että opiskelijoille säädetään oikeus lukion oppimäärän suorittamiseksi tarvittavan oppimisen tukeen, eli matalan kynnyksen tukiopetukseen, sekä muuhun ohjaukseen ja tukeen. Oppimisen tukea tulee olla opiskelijalle saatavissa riittävästi, oikea-aikaisesti ja laadultaan sellaisena, että se edistää opiskelijoiden oppimista, osaamisen osoittamista, valmistumista sekä jatko-opintoihin siirtymistä.
Lukiolaissa ehdotetaan säädettäväksi oikeudesta erityisopetukseen, jos opiskelija tarvitsee todennettujen oppimisvaikeuksien tai muun niihin rinnastettavan syyn vuoksi erityisopetusta. Erityisopetuksella vastataan niiden opiskelijoiden tarpeisiin, joilla on sellaisia tuen tarpeita, joihin oppimisen tuki ei riitä. Erityisopetuksen antamisesta päättää koulutuksen järjestäjä, ja opiskelijalla ja hänen huoltajallaan on oikeus hakea päätökseen oikaisua aluehallintovirastolta. Sivistysvaliokunta kannattaa ehdotettua sääntelyä.
Eräät lausunnonantajat ovat esittäneet huolensa hallinnollisen työn lisääntymisestä. Sivistysvaliokunta korostaa asiassa hallituksen esityksen tavoin opiskelijan oikeusturvan vahvistamisen tärkeyttä. Tämä erityisopetusta koskeva päätös ja muutoksenhakukelpoisuus turvaavat erityisesti niiden opiskelijoiden asemaa, jotka saavat koulutuksen järjestäjältä kielteisen päätöksen tilanteessa, jossa opiskelija itse kokee erityisopetuksen kriteerien täyttyvän.
Sivistysvaliokunta pitää myös tärkeänä, että tiedonsiirtoa perusopetuksen ja lukiokoulutuksen välillä lisätään sellaisten opiskelijoiden osalta, joilla on ollut perusopetuksen päättyessä voimassa oleva päätös erityisestä tuesta. Tiedonsiirrosta on tarpeen säätää, jotta opiskelijoiden erityisopetuksen tarve voidaan todeta ja tuen tarpeisiin vastata koulutusasteen nivelvaiheessa mahdollisimman nopeasti. Tämä säännös on tarkoitus tulla voimaan 1. päivänä elokuuta 2025.
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että lukiokoulutuksen yksikköhinnan määräytymiseen vaikuttavat jatkossa opiskelijamäärän lisäksi koulutuksen järjestäjän syrjäisyys ja se, onko koulutuksen järjestäjän kansalliskieliin kuuluva opetuskieli vähemmistönä siinä kunnassa, jossa opetusta pääosin järjestetään. Sivistysvaliokunta kannattaa tavoitetta siitä, että lukioverkko säilyy kattavana.
Valiokunta pitää alueellisen yhdenvertaisuuden näkökulmasta merkityksellisenä, että koulutuksen järjestämisedellytykset säilyvät ympäri Suomen ja rahoituksen taso turvataan harvan lukioverkon alueella sijaitseville pienille lukioille. Eli lisäksi opetuksen turvaaminen molemmilla kansalliskielillä on tärkeää. Valiokunta toteaa, että yksikköhinnan laskentaperusteiden muuttaminen ei vähennä lukiokoulutuksen määrärahaa, vaan kohdentaa sen eri tavalla kuin nykyisin.
Lisäksi lainsäädäntöön, lukiolakiin ja ylioppilastutkinnosta annettuun lakiin, ehdotetaan muutoksia, jolloin tulee mahdolliseksi englanninkielinen ylioppilastutkinto, sen suorittaminen syksystä 28 lähtien silloin, kun henkilön kielitaito ei riitä tutkinnon suorittamiseen suomen tai ruotsin kielellä. Lähtökohtana on kuitenkin jatkossakin ylioppilastutkinnon suorittaminen suomen tai ruotsin kielellä pääsääntöisesti.
Uudistuksen tavoitteena on vahvistaa heikosti suomen tai ruotsin kieltä taitavien nuorten sivistyksellisiä oikeuksia. Tämä englanninkielinen ylioppilastutkinnon suorittamismahdollisuus on tiukasti rajattu sääntelyllä, ja samalla varmistetaan kansalliskielisen koulusivistyksen asema. Lisäksi kansalliskielten asemaa turvaa se, että englanninkielisen ylioppilastutkinnon suorittajan on suoritettava suomi tai ruotsi toisena kielenä -koe. Valiokunta pitää ehdotuksia kannatettavina.
Ylioppilastutkinnosta annettua lakia ehdotetaan myös muutettavaksi siten, että kokelailla on syksystä 2029 lähtien mahdollisuus suorittaa taito- ja taideaineiden koe osana ylioppilastutkintoa. Yksi viidestä pakollisesta ylioppilaskokeesta on mahdollista suorittaa taito- ja taideaineen kokeilla. Taito- ja taideaineiden koe on mahdollista suorittaa lukiokoulutuksen oppimäärään sisältyvissä pakollisissa taito- ja taideaineissa, eli musiikissa, kuvataiteessa ja liikunnassa. Ehdotettu muutos laajentaa opiskelijoiden mahdollisuuksia osaamisensa osoittamiseen ja voi siten myös omalta osaltaan edistää opiskelijoiden hyvinvointia. Sivistysvaliokunta pitää myös lukion diplomijärjestelmän kehittämistyön jatkamista tärkeänä.
Arvoisa puhemies! Mietintöön sisältyy seuraava lausuma: ”Eduskunta edellyttää, että opetus- ja kulttuuriministeriö tekee selvityksen oppimisen tuen toteutumisesta lukiokoulutuksessa kolme vuotta muutosten voimaantulon jälkeen.”
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Edustaja Strandman.