Kiitoksia, arvoisa rouva puhemies! Tässä esityksessähän ehdotetaan muutettavaksi merenkulun ympäristönsuojelulakia ja aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annettua lakia, alusturvallisuuden valvonnasta annettua lakia, jätelakia, ympäristönsuojelulakia ja sakon täytäntöönpanosta annettua lakia. Lisäksi ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi turvallisesta ja ympäristön kannalta asianmukaisesta aluskierrätyksestä tehdyn Hongkongin kansainvälisen yleissopimuksen sekä alusten aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä vuonna 1973 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen ja siihen liittyvän vuoden 1978 pöytäkirjan eli niin sanotun MARPOL-yleissopimuksen ja jätteen ja muun aineen mereen laskemisen aiheuttaman meren pilaantumisen ehkäisemisestä tehdyn vuoden 1972 yleissopimuksen vuoden 1996 pöytäkirjan eli niin sanotun Lontoon pöytäkirjan liitteisiin viime vuosina tehdyt lainsäädännön alaan kuuluvat muutokset.
Eli aikamoinen paketti, arvoisa rouva puhemies. Tämä on siis laaja muutospaketti, laaja hallituksen esitys. Mutta siis suomeksi sanottuna puutumme näihin: aluspäästökiellot, rikkipesuripäästöt, harmaavesi — jos joku ei tiedä, mikä on harmaavesi, niin se tarkoittaa muun muassa talous- ja pesuvesiä, mitä tuolta aluksista tulee. Esimerkiksi EU-jakeluinfra-asetus eli se, miten meidän maasähkö tuolla satamissa varmistetaan, ja myöskin tämä Lontoon dumppauspöytäkirja on mukana. Todellakin tärkeä paketti, joka valiokunnassa käsiteltiin ennen kaikkea meidän meren puhtauden aikaansaamiseksi niin että vähennetään niitä päästöjä sieltä.
Valiokunta katsoo, että tällä hallituksen esityksellä saatetaan voimaan useita kansainvälisiä sopimuksia, joilla parannetaan merten ympäristönsuojelua. Tämän lisäksi säädöksillä täydennetään EU-lainsäädäntöä. Valiokunta pitää esityksen tarkoitusperiä hyvinä ja esittää lakien hyväksymistä muuttamattomina.
Hiukan oli keskustelua siitä, mikä on Tanskassa valmisteltavan suljetun kierron päästökiellon voimaantulo, ja sitäkin on selvitetty. Se oli alun perin hiukan virheellinen, mutta tämäkin valiokunnassa saatiin selväksi. Valiokunta pitää hyvänä, että voimaantuloja on pyritty sovittamaan yhteen Itämeren alueen valtioiden kanssa. Valiokunta kuitenkin korostaa, että IMOn globaalien sääntöjen merkitys pitää huomioida ympäristönsuojelun ja maailmanlaajuisen kilpailukyvyn tasapuolisuuden osalta.
Valiokunnassa huomiota herätti ennen kaikkea saaripoikkeus. Myös sen saaripoikkeuksen käyttöönottoa on asiantuntijakuulemisissa jonkin verran kyseenalaistettu. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan esitetyllä saaripoikkeuksella lievennetään Ahvenanmaan liikenteelle EU-sääntelystä aiheutuvia lisäkustannuksia. Valiokunta sai asiasta selvityksen myöskin huoltovarmuusnäkökulmasta, ja katsotaan, että Ahvenanmaa on hyvin riippuvainen juuri matkustaja-autolautoista rahdin ja matkustajien kuljetuksessa. Myöskin liikenne- ja viestintäministeriö arvioi, että saaripoikkeuksen soveltamisella ei olisi suoria vaikutuksia Saaristomeren tilaan, koska se lisäisi alusten kasvihuonekaasupäästöjä arviolta noin prosentilla, millä ei ole merkittävää meriympäristön tilaa paikallisesti heikentävää vaikutusta.
Osaltaan valiokunta kiinnitti huomiota myöskin jäänmurtajiin. Niin kuin hallituksen esityksen jatkovalmistelussa on todettu, päästökieltoa ei sovelleta ennen vuotta 90 rakennettuihin aluksiin, jotka tuottavat Väylävirastolle jäänmurtopalveluja sopimus- tai valtiosopimuspohjaisesti. Väylävirasto on saadun selvityksen mukaan arvioinut, että tämä vanhoja jäänmurtajia koskeva rajaus riittää varmistamaan, ettei päästökiellosta aiheudu ongelmia jäänmurtajille.
Osaltaan myöskin maasähkön osalta, jota meidän selvitysten mukaan on huomattavasti rakennettu EU-tuella, on myöskin tärkeää varmistaa, että myös jatkossa nämä rahoitusmahdollisuudet eri EU-lähteistä säilyvät. Satamat ovat esittäneet maasähkölle myöskin alennettua verokantaa. Valiokunta katsoo, että alennettu maasähköverokanta on perusteltu, ja valiokunta myöskin kiirehtii sitä.
Huviveneiden osalta on noussut huoli, koskeeko harmaaveden päästökielto heitä. Asiantuntijakuulemisessa on pidetty tärkeänä, että huviveneet on rajattu tämän harmaaveden päästökiellon ulkopuolelle. Valitettavasti hallituksen esityksessä oli virhe. Hallituksen esityksen vaikutusarvioon on jäänyt virhe, koska ehdotetulla päästökiellolla ei ole vaikutuksia huviveneisiin. Siellä onkin hiukan sitten korjattu sitä.
Kaiken kaikkiaan tämän hallituksen esityksen yhteydessä on myöskin käsitelty lakialoite 17/2023, lakialoite laiksi merenkulun ympäristönsuojelulain muuttamisesta.
Ja tähän mietintöön on jätetty yksi vastalause.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia esittelystä. — Seuraavaksi edustaja Elo.