Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! On tosi hienoa, että täällä on kuitenkin porukkaa paikalla keskustelemassa näin tärkeästä asiasta ja teemme sen jopa päivänvalossa tai, sanotaanko, hämärtyvässä iltapäivähetkessä. Se tietenkin on hienoa, että saadaan käsitellä tällaista asiaa yön sijasta päiväsaikaan.
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä esitetään nyt ihan vakavalla tavalla käytännössä 1,6 miljoonan euron säästöä. Lähtökohdaksi otettiin hallituksen sopeutustoimia etsittäessä viime keväänä se, että tehtäisiin nopea äkkijarrutus näiden taloudellisten säästöjen lisäämiseksi vielä niin, että saataisiin säästöjä myöskin kuntouttavasta työtoiminnasta. Juuri ennen vaaleja eduskunnassa käsiteltiin hyvin vakavalla mielellä, erityisesti kyselytunneilla, sitä, onko siinä mitään järkeä. Tässä siis on nyt tehty esitys, jossa yritetään säästää 1,6 miljoonaa euroa. No, hyvää on se, että enempää ei löytynyt säästettävää, mutta tässä yhä yritetään etsiä 1,6 miljoonan euron säästöjä.
Tässä hallituksen esityksessä sivulla 11 kuvataan, että jatkossa aktivointisuunnitelmia ja niiden päivityksiä tehdään käytännössä lähes 50 000 suunnitelmaa — siis 48 700 kappaletta — vähemmän kuin nykyisin. Jos otetaan huomioon, että joitakin suunnitelmia päivitetään, niin silloin ikään kuin voidaan laskea, että kaiken kaikkiaan tämän lain voimaantulon jälkeen käytännössä uusia suunnitelmia tehtäisiin 29 210 suunnitelmaa vähemmän.
Kysynkin nyt edustajilta ihan retorisesti, onko järkevää säästää kaiken kaikkiaan 1,6 miljoonaa euroa tämän esityksen vaikutusten yhteenlaskettavissa taloudellisissa lopputuloksissa niin, että me vähennetään lähes 50 000 aktivointisuunnitelman tekemistä. Onko tämä maa sellaisessa kunnossa, että tämä 1,6 miljoonan euron säästö on järkevämpi kuin se, että joku keskustelisi ihmisen kanssa, joka on työtön, ja antaisi mahdollisuuden myöskin nähdä vähän perspektiiviä ja valoa tulevaisuudessa?
Nämä keskustelut, jotka tässä käydään, nimenomaan estävät sen, että näitä aktivointisuunnitelmia ei enää tehtäisi lähes 50 000 ihmiselle. Ja kohta kun tämä soteiltapäivä tässä etenee, niin edustajat, jotka eivät ole pystyneet kaikkiin yksityiskohtiin perehtymään, huomaavat, että yleisturvassa toimitaankin sitten jatkossa aivan toisin. Eli sitten siellä laki vaatisi tapaamaan kasvokkain joka ainoan, eikä käy muu kuin kasvokkainen tapaaminen.
Eivät tässä samat viranomaiset, jotka näitä esittävät, ole kyllä miettineet, miltä tämä näyttää ulospäin. Minun täytyy sanoa, että tämä esityshän on valmisteltu tietenkin osana sosiaali- ja terveydenhuollon hallintoalaa, ja tämä koko esitys, joka liittyy työvoimapalveluiden prosesseihin ja kehittämiseen, on valmisteltu taas työ- ja elinkeinoministeriössä. Kun me katsotaan nyt näitä yhtenäisvaikutuksia, niin alkaa hirvittää se, oliko tämä järkevää säästää sosiaalisesta kuntoutuksesta näin.
No, otetaanpa seuraavaksi, arvoisa puhemies, sitten se, mitä palvelua tällä pitäisi saada, kun 50 000 kertaa sitä saa nyt vähemmän. Silloin vaalien aikaan itsekin nostin esiin sen, voisiko hallitus kertoa, oletteko te oikeasti tosissanne. Ensimmäinen päätös, mikä tehtiin sitten näistä lisäsäästöistä juuri ennen kuntavaaleja, muotoiltiin niin, että kuntouttava työtoiminta tulee säästöjen kohteeksi. Summat olivat silloin isompia. Huomionarvoista on se, mitä on kuntouttava työtoiminta. Kuntouttava työtoiminta on sosiaalihuoltolain 14 §:n mukainen sosiaalipalvelu, joka kuuluu hyvinvointialueen järjestämisvastuulle. Eli tässä on siis nyt kysymys siitä, että kuntouttavaa työtoimintaa järjestetään aivan viimesijaisena toimena, sosiaalipalveluna, niille ihmisille, kun he eivät työttöminä ole työ- tai toimintakyvyltään ja niitä koskevilta rajoituksiltaan mahdollisuuksissa osallistua julkisiin työvoimapalveluihin tai työhön.
Jotta me voidaan täältä 50 000 kertaa jättää homman hoitamatta, niin silloinhan meidän pitäisi olettaa, että juuri tässä ajassa myöskin työllisyys olisi sellaisella tolalla, että näin juuri voisi tehdä, mutta päinvastoin näitten työllisyyslukujen valossa me olemme 2000-luvulla vaikeammassa tilanteessa kuin kertaakaan aikaisemmin. Eli 25 vuoden aikana on käytetty sosiaaliseen kuntoutukseen enemmän resursseja tilanteessa, jossa ei ole ollut tämmöistä määrää työttömyyttä. Ja juuri tässä hetkessä hallitus ajattelee, että kaikki mahdolliset purot nyt pitää löytää säästötalkoisiin ja tässä tilanteessa olisi järkevää tämä 1,6 miljoonaa euroa laittaa ikään kuin tähän pottiin mukaan.
Hyvät kuulijat, sitten siinä samassa yhteydessä, kun täällä ennen vaaleja käytiin keskustelua siitä, onko hallitus tosissaan, kysyin, mitä tarkoitti se, että kuntouttava työtoiminta siirrettäisiin pois, että kuntouttava työtoiminta siirrettäisiin kuntiin — se alkuperäinen päätös oli tällainen. Siis minä ihmettelin silloin jo sitä, ollaanko tässä tosissaan. No, se on selvää, että joku käytti siellä järkeä, Satonen tai joku muu, ja jälkikäteen tajuttiin, että eihän tällaista voi tehdä. Siis täällä oli sellainen uhka ilmassa, että sosiaalinen kuntoutus siirretään ikään kuin pois sosiaali- ja terveyspalveluiden pääluokan alta. Se oli tarkoitus siirtää kuntiin. Kyllä minä sen ymmärrän jollakin järjellä, mutta kun se on sosiaalityötä. Ei sosiaalista kuntoutusta voi muuttaa sellaiseksi kuntouttavaksi toiminnaksi, jota tekisi kuka tahansa mutta se olisi sosiaalityötä, ja tämä päätös oli tehty siinä pohjassa. Sitten kaikki menivät kuurupiiloa eikä löytynyt ketään, kuka olisi voinut sanoa, että ette kai te nyt sentään ole tosissanne.
On se hyvä, että joku Satonen on löytynyt sanomaan, [Puhemies koputtaa] että ei tässä ole mitään järkeä. Ja nyt tässä sitten esitetäänkin, että sosiaalinen kuntoutus sentään jää sosiaali- ja terveydenhuollon hallintoalalle. [Puhemies koputtaa] Mutta niin kuin todettu, tässä siirretään siis kaikki ne, jotka tätä palvelua aikaisemmin ovat saaneet — muutkin työttömät, jotka eivät ole saaneet perustoimeentulotukea — nyt tilanteeseen, jossa tätä palvelua ei enää ole käytettävissä. Näiden ihmisten työkykyä tai kykyä nousta koulutusmarkkinoille ei enää katsota olevan tarpeen kohentaa [Puhemies koputtaa] sosiaalisella kuntoutuksella, ja sitä ihmettelen.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Edustaja Satonen, olkaa hyvä.