Arvoisa puhemies! Aloitan näistä hyvinvointialueista.
Ensinnäkin täällä oli kysymys tästä jälkikäteistarkistuksen jäämisestä pohjiin. Ensimmäisenä vuonnahan vuoden 25 jälkikäteistarkistus jää pohjiin, ja se korjaa sitä rahoituksen tasoa jo ihan merkittävällä tavalla lähtökohtaisesti.
Rahoitusmekanismista oli kysymys ja siitä, kehitetäänkö kannustavuutta. Meillä tosiaan on jo nyt ensimmäinen versio tehty, missä tuodaan tähän kokonaisuuteen omavastuu, jolla kannustetaan tähän kustannusten hillintään, ja toisaalta on myöskin HYTE-kerroin, jossa kehitetään terveyden edistämisen kannustimia. Meillä on tällä hetkellä parhaillaan valmistelussa tämä uudistus niin, että se lähtee tuossa vuoden 26 puolelta voimaan, ja siinä on tarkoitus myöskin tätä HYTE-kerrointa vahvistaa, jotta se kannustaa tähän terveyden edistämiseen.
Täällä kysyttiin alijäämien kattamiskauden pidentämisestä ja hyvinvointialueitten talousarvioista.
Ehkä lähden ensin tästä tilannekuvasta. Hyvinvointialueitten tilanne on haastava tällä hetkellä. Osa heistä on pääsemässä ylijäämäiseen tulokseen ihan reilusti ja tulee saavuttamaan tavoitteet, osalla haasteet ovat todella suuria, ja tästä syystä me myöskin tuetaan heitä erilaisin tavoin. Ajattelen, että myöskin alueitten intressi on toimia etupainotteisesti. Kun me katsotaan sitä, että joka tapauksessa ne alijäämät on katettava ennemmin tai myöhemmin — kun täällä kysyttiin talouden ja toiminnan saattamisesta yhteen — niin kun alue saa ne kulkemaan paremmin käsi kädessä, se auttaa alueita myöskin turvaamaan niitä palveluita pitkällä aikavälillä. [Aki Lindénin välihuuto] Tiivistyvä tuki me tuodaan näille tietyille alueille, joitten on arvioitu hyötyvän siitä kaikkein eniten, ja ylipäätään kannustetaan alueita tekemään tällä hetkellä kaikki mahdolliset toimet pitäen kuitenkin huolta näistä perustuslain mukaisista riittävistä palveluista. Kun tässä kysyttiin ohjausta, niin me tehdään myöskin ministeriöitten ohjausta yhdessä, niin että myöskin ohjauksen puolella toiminta ja talous kulkisivat käsi kädessä.
Eli alijäämän kattamiskautta ei olla pidentämässä, vaan sitä tuetaan tällä hetkellä eri tavoin ja kannustetaan alueita tekemään töitä. Miksi me ei pidennetä tätä alijäämän kattamiskautta? Niin kuin kuvattiin, tämä hyvinvointialueitten rahoitus on kolmasosa meidän valtiontaloudesta. Se kasvaa merkittävästi joka vuosi, mutta sitä on pystyttävä hillitsemään. Tämä kysymys täällä, että mitä se maksaisi valtiolle, jos tätä pidennettäisiin: mitään tarkkaa arviotahan me ei pystytä antamaan, mutta valtiovarainministeriö on arvioinut, että se johtaisi satojen miljoonien lisäkustannuksiin, joita ei ole varattu kehyksiin. Tämä on iso haaste ja iso kysymys tässä koko julkisen talouden tasapainottamisessa. [Aki Lindén: Millä mekanismilla sellainen syntyy?]
Sitten täällä kysyttiin verotusoikeudesta. Emme ole säätämässä verotusoikeutta, emme ole valmistelemassa verotusoikeutta hyvinvointialueille. Se nostaisi meidän kokonaisveroastetta, se veisi selkeyttä tältä verojärjestelmältä, eikä se auttaisi siihen, että meillä on tosiaan toisia alueita, joilla veronkantokyky on hyvä ja saattaa olla palvelutarpeet pienempiä, ja sitten taas joillain alueilla, joissa tarpeet ovat suuria, ei välttämättä pystyttäisi keräämään, ja tämä eriarvoistaisi alueita. Se ei nähdäkseni ole perusteltua tässä.
Sitten täällä kysyttiin ohjauksesta HUSin osalta. Valtiovarainministeriöhän ei ohjaa suoraan siinä, vaan Helsinki ja alueen hyvinvointialueet ohjaavat tätä. Meillä on hallitusohjelmassa kirjaus siitä, että me arvioidaan esimerkiksi tätä Uudenmaan erillisratkaisun integraation toteutumista siellä ja tunnistetaan myöskin yliopistosairaaloitten erityinen rooli. Tälläkin hetkellähän tämä valtakunnallisten tehtävien korvaus tulee sitä kautta, että se liikkuu potilaskohtaisesti.
Vielä kysyttiin tästä uudistuksesta. Hallitus on vienyt tätä uudistusta eteenpäin, alueilla sitä on viety eteenpäin, ja voi sanoa, että tässä on tapahtunut ihan merkittävää muutosta kuitenkin. Alueet ovat saaneet toimintansa ja palvelunsa vakiinnutettua. Kehitystyö on kuitenkin kesken. Kun täällä kysyttiin hyvistä käytännöistä, niin me parhaamme mukaan myöskin tuetaan niitten leviämistä alueitten välillä ja kehitetään muun muassa omalääkärimallia yhtenä esimerkkinä tällaisista hyvistä käytännöistä, joilla tuetaan alueitten hoidon jatkuvuustyötä.
Itsehallinto on erilainen kuin kunnilla. Hyvinvointialueilla on enemmän lakisääteisiä tehtäviä. Se toiminta on rajatumpaa, ja on myöskin tiiviimmin tämä valtion rahoitus, kun ei ole omaa. Se on hyvä tunnistaa myöskin, että me ei voida näitä ihan rinnakkain katsoa samanlaisina järjestelminä.
Sitten oli kysymys tästä niin sanotusta hattuselvityksestä, eli käydään myöskin tätä arviota tällä hetkellä läpi, miten ihmiset voivat toimia erityyppisissä rooleissa. Ennen kaikkea haaste on siinä, jos on hyvinvointialueen ja kuntien hallitusrooleissa, hallitus—hallitus-rooleja esimerkiksi, ja tavoitteena on näihin toimielinjäsenyyksiin tuoda selkeyttä jo ennen vaalien jälkeistä toimielinten muodostamista. Näitä asioita viedään eteenpäin tässä selvityksessä ja tullaan sitten myöskin vuoden päästä pääsemään siihen jopa kolmella tasolla, niin että sitten saadaan myöskin kunnissa, hyvinvointialueilla juridista arviota tästä ja esimerkiksi kansanedustajana toimimisesta. Tällaisia asioita ei ole mahdollista säätää alle vuotta ennen vaaleja, eli ne tulevat sitten sen selvityksen myötä myöhemmässä vaiheessa.
Arvoisa puhemies! Ehkä nämä näistä hyvinvointialueista. Minä voin ottaa erikseen puheenvuoron sitten kuntapuolesta myöhemmin, jos sopii.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Olen varma, että edustajat arvostavat sitä, jos vastaatte kaikkiin keskustelusta poimimiinne kysymyksiin. Olkaa hyvä.
Kiitoksia paljon! — No sitten kuntapuolelle jos siirrytään, niin tässä ensinnäkin kuntatalouden näkymästä. Kun täällä viitattiin siihen, että kuntatalouden näkymä on heikko tässä tänäänkin julkaistussa VM:n katsauksessa tai ihan yhtä lailla myöskin kuntatalousohjelmassa, niin on totta, että kuntatalouden näkymä on heikko, ja se on ollut meillä aika pitkäänkin, monta vuotta jo, selvillä. Korona-ajat ja sote-uudistuksen kiinteistöjen myynnit ja soten verohännät ja muuton hetki ja yleinen taloustilanne nostivat vähäksi aikaa, muutamaksi vuodeksi, kuntien taloustilanteen paremmaksi, mutta kyllä todella haastava on kuntien talouden tilanne. Sen takia me myöskin hallituksena ja siksi, koska me halutaan vahvistaa perusopetusta, ollaan pidetty kiinni siitä, että talousarvio on kokonaisuudessaan kuntataloutta lievästi vahvistava, aivan kuten se oli myöskin viime vuonna laaditussa talousarviossa. Tässä esimerkiksi on se kaikkiaan 200 miljoonan lupaus lisätä tällä hallituskaudella perusopetukseen. Kuntien tilanteet ovat hyvin erilaisia näissä. Mitä me tehdään siinä niiden helpottamiseksi? Yksi niistä on juuri tämä norminpurkutyö, mitä tehdään. Palaan siihen kohta.
Erilaistumisesta kysyttiin. Kyllä, me tunnistetaan myöskin se, että kunnat varmasti tulevat jonkin verran erilaistumaan tulevaisuudessa. Se on itse asiassa jo tällä hetkellä asiantila, että kunnat alkavat olla hyvin erilaisia rooleiltaan, ja varmasti se voi olla yksi tie.
Me tehdään myöskin tätä valtionosuusjärjestelmän uudistusta yhtenä palasena. Toki on nähtävä myöskin, että valtionosuusjärjestelmällähän ei korvata koko kuntataloutta. Kuntien taloudessa erittäin merkittävässä roolissa ovat verotulot, on erilaisia maksutuloja ja myyntituloja ja muuta. Tämä VOS on osa sitä kokonaisuutta.
Tietysti se, että kunnat myöskin tekevät kasvutoimia, ja nyt esimerkiksi tämä TE-palveluitten tuleminen kuntiin, niin että on tällaiset yritysten ja työnhakijoitten palvelut mahdollisimman hyvät ja kokonaisvaltaiset, edistetään sitä elinvoimaa alueilla, auttavat myöskin kuntataloutta.
Valtionosuusjärjestelmästä tuli monta täsmäkysymystä.
Tätä uudistusta aiotaan viedä eteenpäin. Me ollaan sitouduttu siihen hallitusohjelmassa. Nyt vain todettiin siitä, kun sitä on pakko siirtää kokonainen vuosi eteenpäin, että tässä oli sen verran isoja kysymyksiä vielä auki. Todettiin, että tässä kohtaa ei ole vastuullista viedä sitä eteenpäin ilman lisäselvityksiä. Silloin se tarkoitti, että siihen voimaantuloon tuli automaattisesti kokonainen vuosi lisää, mutta työ jatkuu koko ajan, ja tällä hetkellä linjataan juuri näistä lisäselvityksistä.
Pohjatilanne on se, että tämä järjestelmä on tämän sote-uudistuksen ja muun jälkeen vielä enemmänkin rikki kuin mitä ehkä monikaan meistä on tajunnut. Täällä tuotiin näitä, miten esimerkiksi verotulojen erot ovat, mutta myöskin valtionosuuksissa meillä on kuntia, jotka maksavat sadoissa euroissa per asukas valtiolle päin negatiivista valtionosuutta, meillä on kuntia ihan samankokoisessa kuntaluokassa, jotka saavat yli 2 000 euroa per asukas VOSia. Tämä on tosiaan todella eriarvoinen, ja tämä ei välttämättä korreloi edes sen kanssa, mikä on kunnan veronkantokyky. Tällä uudistuksella me saadaan asteen verran näitä lähemmäs. Tämä on yksi todella isoja kysymyksiä, mitä meillä liittyy tämän uudistuksen läpiviemiseen.
Siellä on sisällä HYTE-kerroin. Myöskin VATT näki, että siellä VATTin selvityksissä ei näkynyt perusteita, että sitä pitäisi kasvattaa, mutta me ollaan ihan tahtotilana pidetty siitä kiinni, että sillä kannustetaan myöskin kuntia viemään eteenpäin tätä HYTE-kerrointa, mikä hallitusohjelmaan jo kirjattiin, ja se tulee siellä säilymään.
Tuulivoiman osalta itse asiassa olen kertonutkin julkisuuteen tässä ja ottanut kantaa, että on selvityshenkilöitten raportti. Hallituksella on tahtotila viedä eteenpäin puhtaan siirtymän investointeja. Silloin me arvioidaan sitä. Jos selvityshenkilöt katsovat sitä tämän VOS-järjestelmän sisältä, niin hallitus katsoo sitä myöskin tämän siirtymän edistämisen kannalta, ja kunnilla pitää jatkossakin olla insentiivit viedä eteenpäin, joten tämä tällaisena rauhoittavana viestinä sen osalta.
Samoin täällä oli kysymys tästä kaupunkien investointikyvystä. Muun muassa se ja myöskin nämä demografiset tekijät kaupungeissa ovat niitä asioita, joita käydään läpi nyt vielä lisäselvityksissä astetta tarkemmin, niin että saadaan näitä turvattua. Eli huolia siellä on sekä pieniin kuntiin että isoihin kaupunkeihin ja kaikkeen siltä väliltä, ja näiden ryhmien sisälläkin on vielä isoja eroja, eli ei voida sanoa.
Sitten täällä oli vielä kysymys näistä negatiivisista valtionosuuksista. Niitä on esimerkiksi mahdollisuuksien mukaan paikattu näillä harkinnanvaraisilla — tai laastaroitu. Eivät harkinnanvaraiset vielä helpota tätä koko tilannetta, mutta ne ovat olleet pieniä. 30 kunnalle annettiin harkinnanvaraisia valtionosuuksia. Juuri viime viikolla niistä päätettiin.
Ja sitten vielä oli kysymys normien purusta. Tosiaan saatiin tänä vuonna lähes 500 erilaista ehdotusta normien purkamiseksi. Niitä on nyt urakoitu eri ministeriöissä läpi tämän vuoden aikana, ja aletaan olla ihan loppumetreillä siinä läpikäynnissä. Noin 160 näistä eli noin kolmasosa on mennyt eteenpäin erilaisiin lainsäädäntöhankkeisiin. Sieltä tuli eniten ehdotuksia opetus‑ ja kulttuuriministeriön puolelle. Ne ovat ehkä niitä normeja, jotka ovat kaikkein pyhimpiä, eli jos pidetään kiinni, ettei haluta tehdä koulutusleikkauksia, niin siellä ehkä vähemmän päästään norminpurkua tekemään tai niillä normeilla on oma paikkansa. Ympäristöministeriön puolelle tuli paljon. Siellä esimerkiksi rakentamislaissa ja alueittenkäyttölaissa viedään jo joitain asioita eteenpäin.
TEMistä täällä kysyttiin näistä TE-palveluista ja niitten vaikuttavuudesta. Muun muassa tässä norminpurussa on juuri tarkoitus ehkä luoda joustavuutta jonkin verran enemmän siihen, miten kunnat voivat nyt uudella tavalla hoitaa näitä TE-palveluita, niin ettei siirretä vanhoja työhallinnon käytäntöjä vaan haetaan uusia, vaikuttavia tekemisen tapoja. Esimerkiksi sen valmistelu on TEMissä tällä hetkellä käynnissä.
Sitten oli vielä kysymys ihan yksittäisenä kommenttina tästä Ahvenanmaan itsehallintouudistuksesta. Se on erittäin tärkeä asia, ja sitä — kiitoksia — ollaan viety hyvässä yhteistyössä Ahvenanmaan kanssa eteenpäin, ja se työ jatkuu.
Ja sitten vielä täällä oli kysymys Tullista. Se ei valitettavasti kuulu omaan vastuualueeseeni vaan ministeri Purran puolelle. Mutta kaikkiaan tästä turvallisuuden tematiikasta voi sanoa, että meillä on ollut muutamia asioita erityisessä suojeluksessa hallituksessa ja yksi niistä tässä maailmantilanteessa ja tässä maailmanajassa on ollut juuri turvallisuus. Siitä on kattavasti haluttu pitää kiinni. — Kiitoksia, puhemies.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Edustaja Räsänen, Joona, olkaa hyvä.