Arvoisa herra puhemies! Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki räjähteiden lähtöaineiden markkinoille saattamisesta ja käytöstä. Laki täydentäisi EU:n asetusta. Lailla kumottaisiin räjähteiden lähtöaineiden markkinoille saattamisesta ja käytöstä annettu laki. Uusi laki vastaisi pitkälti voimassa olevaa lakia, mutta se sisältää tiettyjä asetuksessa edellytettyjä tarkennuksia. Lisäksi esityksessä ehdotetaan lisättäviksi rikosrekisteritietojen säilyttämisestä ja luovuttamisesta Suomen ja muiden EU:n jäsenvaltioiden välillä annettuun lakiin ja rikosrekisterilakiin säännökset menettelystä lähtöaineluvan hakijan taustan tarkistamiseksi.
Räjähteiden lähtöaineet ovat kemiallisia aineita, joita voidaan käyttää laillisiin tarkoituksiin muun muassa maataloudessa. Samoja aineita voidaan käyttää myös omatekoisten räjähteiden valmistamiseen, ja tällaisia räjähteitä on käytetty Euroopassa tehdyissä lukuisissa terrori-iskuissa.
Yleisön mahdollisuuksia hankkia, tuoda, pitää hallussa ja käyttää tiettyjä räjähteiden lähtöaineita rajoitetaan tällä hetkellä vuonna 2013 annetulla neuvoston ja parlamentin asetuksella. Asetuksessa vahvistetaan myös epäilyttävistä liiketoimista ilmoittamista koskevat säännöt räjähteiden laittoman valmistuksen estämiseksi. Asetusta täydentävät kansalliset säännökset tulivat voimaan 2014. Tämä aikaisempi EU-asetus korvataan uudella neuvoston ja parlamentin asetuksella. Hallituksen esityksessä ehdotetaan annettavaksi lähtöaineasetuksen edellyttämät täydentävät kansalliset säännökset, joiden on tarkoitus tulla voimaan 1. helmikuuta 2021, jolloin lähtöaineasetusta aletaan soveltaa.
Arvoisa puhemies! Räjähteiden lähtöaineita koskevat rajoitukset ja valvontatoimet ovat olleet erilaisia eri jäsenvaltioissa, ja komission mukaan tämä on aiheuttanut esteitä unionin sisäiselle kaupalle. Lisäksi komission mukaan olemassa olevat rajoitukset ja valvontatoimet eivät ole taanneet riittävää yleisen turvallisuuden tasoa, koska niillä ei ole voitu asianmukaisesti estää rikollisia hankkimasta räjähteiden lähtöaineita. Uuden asetuksen tavoitteena on vastata näihin puutteisiin. Taustalla on terrorismin ja muun vakavan rikollisen toiminnan aiheuttama uhka.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa esitetyn arvion mukaan ainakin osa viime vuosina tehdyistä terrori-iskuista olisi ollut mahdollista estää, jos nyt voimaan tulevan sääntelyn mahdollistamat keinot olisivat olleet jo käytössä. Uudenkaan asetuksen säännökset eivät koske siinä tarkoitettujen aineiden tai seosten ammattikäyttöä. Muutos tarkoittaa vain, että myös oikeushenkilöt tarvitsevat luvan sellaisiin lähtöaineisiin, joita ne eivät tarvitse tavanomaisessa elinkeino‑, liike‑ tai ammattitoiminnassaan. Lähtöaineasetuksen mukaan kiellettäviä tai luvanvaraisia aineita ovat typpihappo, vetyperoksidi, rikkihappo ja nitrometaani tietyin pitoisuuksin.
Valiokunta toteaa selvyyden vuoksi, että asetus on jäsenvaltioissa suoraan sovellettavaa oikeutta eikä siitä voida poiketa kansallisella sääntelyllä.
Valiokunta toteaa, että melko yleisesti käytetyn rikkihapon lisääminen uutena aineena rajoitusten piiriin saattaa ainakin alkuvaiheessa lisätä Suomessa lupahakemusten määrää. Lupajärjestelmä on saadun selvityksen mukaan toiminut hyvin ja se on vähentänyt räjähteiden lähtöaineiden kysyntää tavallisten kansalaisten keskuudessa. Lähtöainelupahakemuksia on käsitelty vuosittain noin 150, joista vain yksittäisiä on hylätty.
Lupajärjestelmä esitetään säilytettäväksi pääosin nykyisellään. Myöntämisedellytyksiin tulee kuitenkin uuden asetuksen myötä muutoksia. Lupaviranomaisen tulee jatkossa ottaa esimerkiksi huomioon luvanhakijan suunnitelmat lähtöaineiden varastointijärjestelyiksi sen varmistamiseksi, että lähtöaine varastoidaan turvallisesti. Viranomaisen on myös hakijan taustan selvittämisen yhteydessä tarkistettava, onko tällä aiempia rikostuomioita EU:n alueella. Tämän vuoksi muutoksia ehdotetaan myös rikosrekisterilainsäädäntöön.
Arvoisa puhemies! Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että lähtöaineiden hankinta on kielto‑ ja lupajärjestelmien vuoksi Euroopassa osittain ohjautunut verkossa tehtäväksi. Koulutusta ja tiedottamista tuleekin kohdistaa erityisesti verkossa toimiviin markkinapaikkoihin, sillä luvattomien ostojen arvioidaan siirtyvän yhä enemmän sinne.
Lähtöaineasetuksessa on nimenomainen säännös siitä, että jäsenvaltion on varmistettava, että sillä on kansalliset tarkastusviranomaiset asetuksen tiettyjen artikloiden asianmukaisen soveltamisen tarkastamista ja valvontaa varten. Suomessa viranomaiset, poliisi, Tulli sekä Turvallisuus‑ ja kemikaalivirasto, valvovat jo tällä hetkellä aiemman asetuksen noudattamista. Velvoitteet kuitenkin laajenevat jonkin verran.
Myös tavalliset kansalaiset ovat jatkossa velvollisia ilmoittamaan lähtöaineiden huomattavista katoamisista ja varkauksista. Tämänkin odotetaan lisäävän ilmoitusvelvollisten aktiivisuutta ja ilmoitusten määrää.
Lähtöainelupia koskevat tiedot tallennetaan lupaviranomaisena toimivan Poliisihallituksen rekisteriin, joka ei kuitenkaan ole sellainen rekisteri, jonka avulla poliisi voisi tarkastella tietoja. Lupahakemukset käsitellään manuaalisesti, eikä sähköinen asiointi ole mahdollista. Tällaisen sähköisen asioinnin mahdollistavan rekisterin lähtöainelupia koskevat tiedot saadaan valiokunnalle esitetyn selvityksen mukaan aikaisintaan vuonna 2024.
Hallintovaliokunta on aiemmin useissa yhteyksissä kiinnittänyt vakavaa huomiota sähköisen asetietojärjestelmän viivästymiseen. Valiokunta korostaa tässäkin yhteydessä käyttökelpoisten ja ajantasaisten rekisteritietojen merkitystä viranomaisten sujuvan käytännön työn kannalta.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Muutokset nykytilaan ovat melko vähäisiä. Valiokunta puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.
Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:Kiitoksia esittelystä.