Arvoisa puhemies! Eduskunta on viime vaalikaudella hyväksynyt laajan, perustuslain muuttamistakin vaatineen tiedustelulainsäädännön kokonaisuuden, joka valmisteltiin parlamentaarisessa seurannassa. Lainsäädäntö astui voimaan 1.6.2019. Hallintovaliokunta on aiemmissa käsittelyissään korostanut tiedustelulainsäädännön välttämättömyyttä kansallisen turvallisuuden suojaamiseksi. Valiokunta on myös todennut, että näin merkityksellisen uudistuksen toimeenpanoa ja sen tavoitteiden toteuttamista on välttämätöntä seurata ja arvioida myös eduskunnassa. Eduskunta onkin edellyttänyt hallituksen seuraavan tarkkaan siviilitiedustelulainsäädännön soveltamista. Hallintovaliokunta on saanut asiasta selvityksen joulukuussa 2020.
Eduskunta on lisäksi edellyttänyt hallituksen antavan eduskunnalle vuoden 2021 loppuun mennessä seikkaperäisen selonteon tiedustelulainsäädännöstä. Valtioneuvoston selonteko on annettu eduskunnalle joulukuussa 2021.
Valiokunta tähdentää, että tiedustelulainsäädännölle on ollut välttämätön tarve ja myös viimeaikaiset turvallisuusympäristön muutokset ovat osoittaneet, että siviili- ja sotilastiedustelusta on Suomessa säädetty oikea-aikaisesti. Tiedustelulainsäädännön ajantasaisuudesta on kuitenkin jatkuvasti huolehdittava.
Suomen ja koko Euroopan turvallisuustilanne on selonteon antamisen jälkeen heikentynyt erityisesti Venäjän hyökättyä Ukrainaan helmikuussa 2022. Suomi on myös hakenut Naton jäseneksi, mikä osaltaan lisää ulkomaisten tiedustelupalvelujen kiinnostusta Suomea kohtaan. Valiokunta korostaa muuttuneessa turvallisuusympäristössä erityisesti niitä selonteon kohtia, joissa painotetaan tarvetta varmistaa lainsäädännön ajantasaisuus ja toimivuus.
Hallintovaliokunta on jo tiedustelulainsäädäntöä säädettäessä korostanut tiedustelutoimivaltuuksien ja oikeusturvan tasapainon merkitystä. Valiokunta tähdentää edelleen tehokkaan ja tuloksellisen tiedustelutoiminnan välttämättömyyttä kansallisen turvallisuuden suojaamisessa ja samalla lainsäädännön oikeusturvatakeiden toimivuutta. Valiokunta toteaa samassa yhteydessä pitävänsä kattavaa ja toimivaa tiedustelutoiminnan valvontakokonaisuutta erittäin tärkeänä yhteiskunnan ja tiedusteluun kohdistuvan luottamuksen kannalta.
Valiokunta on kuluvalla vaalikaudella kiinnittänyt huomiota myös perustuslakivaliokunnan lausuntokäytännön pohjalta turvallisuuteen perusoikeutena. Selonteossa viitataan kuluvalla vaalikaudella annettujen valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon, puolustusselonteon, sisäisen turvallisuuden selonteon ja EU-politiikasta annetun selonteon linjauksiin. Valiokunta viittaa yleisesti näihin sekä turvallisuusympäristön muutosta koskevasta ajankohtaisselonteosta antamaansa lausuntoon. Valiokunta pitää tärkeänä, että mainittujen selontekojen linjaukset tiedustelutoiminnasta toteutetaan.
Hallintovaliokunta toteaa, että tiedustelulainsäädäntö on ollut voimassa vasta varsin lyhyen ajan eikä sen toimivuutta voida kaikilta osin vielä kattavasti arvioida. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa selontekoa on pidetty varsin yleispiirteisenä lainsäädännön vaikutusten arvioimiseksi. Yksityiskohtaisen arvion tekemistä vaikeuttaa osaltaan myös tiedustelutoiminnasta julkisesti saatavilla olevan tiedon vähyys.
Hallintovaliokunta on arvioinut selontekoa varsin seikkaperäisesti. Osana tiedustelulainsäädännön yleistä arviointia valiokunta on arvioinut tiedustelutoiminnan ohjausta ja yhteensovittamista, tiedustelun kohteita, menetelmiä, tiedusteluviranomaisten yhteistoimintaa, valvontaa ja oikeusturvaa sekä suojelupoliisin roolin kehittymistä. Valiokunta yhtyy saamansa selvityksen perusteella selonteon arvioon siitä, että lainsäädännön keskeisin tarve, kansallisen turvallisuuden parantaminen, on toteutunut ja tiedonhankinta on uusien toimivaltuuksien myötä tehostunut. Selonteossa on nostettu esiin eräitä lainsäädännön kehittämistarpeita, joista osan taustalla on ylimpien laillisuusvalvojien kannanottoja.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on erityisesti kiinnittänyt huomiota tiedustelumenetelmillä saadun tiedon luovuttamiseen rikostorjuntaan eli niin sanottuun palomuurisääntelyyn. Tiedustelulainsäädäntöä koskevien lakien perusteella tiedusteluvalvontavaltuutettu on esittänyt tulkintakannanoton, jonka mukaan kansallista turvallisuutta uhkaavien rikosten estämistä ja paljastamista sekä selvittämistä voidaan pitää tiedustelumenetelmiä käyttämällä hankittujen tietojen alkuperäisen käyttötarkoituksen kanssa yhteensopivina tietojen käyttötapoina.
Kansallista turvallisuutta uhkaavista rikoksista eli maanpetos-, valtiopetos- ja terrorismirikoksista osa jää palomuurisäännösten rangaistusasteikkovaatimusten alapuolelle. Eduskunnan oikeusasiamies on ottanut omana aloitteenaan selvitettäväksi palomuuria koskevan sääntelyn tulkinnan ja antanut siitä päätöksen. Päätöksessään oikeusasiamies toteaa, että yksityiselämän ja henkilötietojen suoja on turvattu perustuslaissa eikä käyttötarkoitussidonnaisuuteen voida tehdä perusoikeuksia heikentäviä tulkintoja. Tiedustelumenetelmillä saadun tiedon luovuttaminen rikostorjuntaan merkitsee poikkeusta käyttötarkoitussidonnaisuudesta. Oikeusasiamies katsoo, että tiedusteluvalvontavaltuutetun tulkintakannanottoa ei voida pitää oikeudellisesti hyväksyttävänä.
Eduskunnan oikeusasiamies on myös katsonut, että palomuurisääntelyä tulee soveltaa sekä siviili- ja sotilastiedusteluviranomaisten tehtäväpiiriin kuulumattomiin että niiden tehtäväpiiriin kuuluviin rikoksiin. Oikeusasiamies on edelleen katsonut, että palomuurisääntelyä tulee soveltaa sekä tietojen toiselle viranomaiselle luovuttamiseen että tietojen käyttämiseen siviili- ja sotilastiedusteluviranomaisten omassa toiminnassa. Oikeusasiamies on lisäksi katsonut, että palomuurisääntelyä tulee soveltaa sekä tietojen oma-aloitteiseen luovuttamiseen että tietojen pyynnöstä tapahtuvaan luovuttamiseen.
Eduskunnan oikeusasiamiehen ja tiedusteluvalvontavaltuutetun eriävät käsitykset mutta myös valtioneuvoston oikeuskansleri sekä lausunnon antaneet puolustusvaliokunta ja liikenne- ja viestintävaliokunta ilmaisevat tarpeen selkeyttää palomuurisääntelyä. Hallintovaliokunta katsookin, että palomuurisääntelyn toimivuudesta ja täsmentämistarpeista tulee tehdä perusteellinen selvitys ja arvioinnin pohjalta valmistella sääntelyn selkeyttämiseksi tarvittavat kattavat, tarkkarajaiset ja täsmälliset säännösehdotukset.
Valiokunta kiinnittää huomiota kotirauhan suojaan esteenä tiedustelulle. Selonteossa on maininta, että siviilitiedustelulainsäädännön poliisilain 5 a luvussa säädetty kielto kohdistaa tiedustelumenetelmää pysyväisluonteiseen asumiseen käytettävään tilaan tai kielto tehdä muita toimenpiteitä kyseisessä tilassa mahdollistavat kansallista turvallisuutta vakavasti uhkaavan toiminnan valmistelun siirtymisen tiedonhankinnan ulottumattomiin. Hallintovaliokunnalle esitetyn selvityksen mukaan asia on noussut esiin myös vuoden 22 aikana valmiuslain uudistamiseen liittyvissä alustavissa arvioissa. Valiokunta näkee, että pysyväisluonteiseen asumiseen käytettävän tilan tiedustelukiellon sääntelyn väljentämistä välttämättömistä syistä olisi arvioitava jo hyvissä ajoin ennen poikkeusoloja. Valiokunta katsoo, että tiedustelukieltoa koskevaa sääntelykokonaisuutta on edellä todetut seikat huomioon ottaen syytä tarkemmin selvittää. Valiokunnan asiantuntijakuulemisten perusteella aiheellista olisi samalla selvittää myös kotirauhan suojan ja pysyväisluonteiseen asumiseen käytettävän tilan käsitteitä.
Hallintovaliokunta on kiinnittänyt huomiota suojelupoliisin muuttuneeseen rooliin. Supo toimii nykyisin sekä siviilitiedustelua suorittavana tiedustelupalveluna että rikostorjuntaa suorittavana poliisina. Tämä on otettu huomioon poliisilain sääntelyssä rikosten estämistä ja paljastamista koskevan tiedonhankinnan jatkamisesta sekä palomuurisääntelyssä. Suojelupoliisin esitutkintaviranomaisen aseman poistumisen myötä ei selvityksen mukaan kuitenkaan ole tarkistettu muuttuneen tilanteen kannalta keskitetysti eri hallinnonalojen sektorilainsäädäntöä siltä osin kuin kyse on kansallinen turvallisuus tietojen antamisperusteena suojelupoliisille, mikä on johtanut osittain tiedonsaannin supistumiseen. Valiokunta katsoo, että suojelupoliisin tiedonsaantioikeuksien kokonaisuutta on tarkasteltava kansallisen turvallisuuden suojaamiskyvyn sekä tiettyjen rikosten estämistehtävien kannalta.
Selonteon käsittelyn yhteydessä on tuotu esiin eräitä muitakin tiedustelulainsäädännön selkeyttämis- tai selvittämistarpeita. Puolustusvaliokunta kiinnittää lausunnossaan huomiota sotilastiedustelusta annetun lain sääntelyyn tietoliikenteen tiedonhankinnan teknisten tietojen käsittelystä ja pitää tärkeänä säännöksen selkeyttämistä. Selonteossa nostetaan esiin eräitä muitakin teknisten tietojen käsittelyyn liittyviä seikkoja, ja hallintovaliokunnan mielestä näitä seikkoja olisi hyvä selvittää samalla, kun sääntelyä muutoinkin tarkastetaan.
Hallintovaliokunta katsoo, että hybridivaikuttamiseen liittyen on tarvetta vielä arvioida lainsäädäntöä erityisesti eri viranomaisten välisen tietojenvaihdon osalta. Lisäksi valiokunta toteaa, että Rajavartiolaitoksella on rajaturvallisuutta ylläpitävänä, sotilaalliseen maanpuolustukseen osallistuvana ja salaisia pakkokeinoja käyttävänä aluevalvonta- ja esitutkintaviranomaisena jo olemassa taktiset ja tekniset kyvyt tukea tiedusteluviranomaisia tehtävissään.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on pidetty tärkeänä, että vieraan valtion tiedustelupalvelun toimeksiannosta tapahtuva tahallinen vaikuttaminen säädettäisiin rangaistavaksi — myös sellainen toiminta, jossa henkilö vieraan valtion tiedustelutoimintaa hyödyttääkseen tai Suomea vahingoittaakseen luovuttaa ulkomaiselle tiedustelupalvelulle sen toimintaansa varten tarvitsemia tiloja, välineitä tai tietoja. Kriminalisointia on esitetty harkittavaksi. Valiokunta pitää perusteltuna, että lainsäädännön muutostarpeita näiltäkin osin arvioidaan.
Valiokunta pitää tärkeänä, että siviili- ja sotilastiedusteluresurssit turvataan pitkäjänteisesti. Valiokunta kiinnittää huomiota myös siihen, että tiedustelutoimintaan liittyvä kehittäminen on hyvin teknologiaintensiivistä, minkä johdosta suorituskyvyn ylläpitäminen edellyttää jatkuvasti uusia investointeja esimerkiksi tiedonhankintajärjestelmiin sekä henkilöstön osaamisen pitkäjänteiseen kehittämiseen.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietintö sisältää kaksi lausumaa. Ensimmäisessä eduskunta edellyttää, että hallitus tekee perusteellisen selvityksen tiedustelulainsäädännön palomuurisääntelyn toimivuudesta ja täsmentämistarpeista ja arvioinnin pohjalta valmistelee tarvittavat, kattavat, tarkkarajaiset ja täsmälliset säännösehdotukset sääntelyn selkeyttämiseksi. Toisessa lausumassa eduskunta edellyttää, että hallitus muutoinkin tarkastelee tiedustelulainsäädännön toimivuutta, vaikutuksia ja mahdollisia muutostarpeita, huolehtii lainsäädännön ajantasaisuudesta muuttuvassa toimintaympäristössä sekä varmistaa tiedustelutoiminnan ja sen valvonnan riittävät resurssit. Mietintö on yksimielinen. — Kiitos.