Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 3. asia. Käsittelyn pohjana on ympäristövaliokunnan mietintö YmVM 2/2024 vp. Nyt päätetään lakiehdotuksen sisällöstä. — Tämän esittelee meille valiokunnan puheenjohtaja, edustaja Pitko. Olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Esittelen lyhyesti tämän mietinnön sisällön.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi yhtä pykälää pilaantuneiden alueiden puhdistamisen tukemisesta annetussa laissa. Muutoksella pilaantuneiden alueiden pilaantuneisuuden selvittämisen ja puhdistamisen järjestämistä koskevan tehtävän kustannukset voidaan jakaa aikaisempaan tapaan valtion ja yhteistyöosapuolen välillä. Vuoden 2020 voimaan tulleesta lakiuudistuksesta kustannusten jakaminen oli jäänyt pois tai jäi siinä epäselväksi. Valtion harkinnanvaraista tukea koskevalla lailla voidaan tukea sellaisten vanhojen pilaantuneiden maa-alueiden riskikohteiden kunnostamista, joiden osalta aiheuttajaa ei tiedetä tai sitä ei enää ole. Ympäristönsuojelulain soveltamisalaan kuuluvan pilaantumisen osalta kunta on usein viimesijaisen vastuunsa perusteella velvollinen puhdistamaan riskikohteen.
Asia on teknisestä suppeudesta huolimatta hyvin tärkeä, sillä ilman ehdotettua muutosta pilaantuneiden alueiden pilaantumisen selvittämisen ja puhdistamisen järjestämisen arvioidaan vaikeutuvan kustannustason noustessa ja määrärahatason pysyessä ennallaan vaikeassa taloudellisessa tilanteessa.
Muutoksen taloudelliset vaikutukset kohdistuvat lähinnä kuntiin, sillä kunnat ovat yritysten ohella hakijoita sekä valtionavustuksissa että järjestämistehtävässä. Käytännössä järjestämistehtävän kautta selvitetään paljon pilaantuneita kohteita, ja järjestämistehtävä on käytännössä välttämätön merkittävien kohteiden selvittämiseen ja puhdistamiseen. Järjestämistuen arvioidaan olevan hyödyllinen erityisesti pienille kunnille, sillä niillä ei yleensä ole osaamista pilaantuneiden alueiden selvittämiseen tai puhdistamiseen tai hankintamenettelyjen toteuttamiseen. Kunnan ei tarvitse tällöin itse toteuttaa toimenpiteitä, vaan tukiviranomainen toteuttaa toimet.
Valiokunta puoltaa yksimielisesti lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Kiitoksia. — Edustaja Talvitie poissa.
Yleiskeskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 96/2023 vp sisältyvän lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotuksen ensimmäinen käsittely päättyi.