Kiitos, arvoisa rouva puhemies! Tänään käsittelyssämme on lakialoite, joka on ennen kaikkea investointi Suomen nuorten tulevaisuuteen ja heidän taloudelliseen pärjäämiseensä. Tämä lakialoite esittää taloustaitojen opetuksen vahvistamista perusopetuksen yläluokilla, sen tekemistä pakolliseksi osaksi opetussuunnitelmaa. Muutoksen tavoitteena on varmistaa, että jokainen nuori saa riittävät tiedot oman taloutensa hallintaan ja itsenäiseen elämään ja siihen valmistautumiseen.
Elämme ajassa, jossa taloudellinen epävarmuus ja kuluttajien ostovoiman heikentyminen koskettavat yhä useampia suomalaisia perheitä. Inflaatio, korkeat elinkustannukset ja talouden epävarmuus ovat osa monen perheen arkea. Samalla velkaantuminen on yhä useamman suomalaisen, myös nuoren ongelma. Me näemme tilastoista, kuinka maksuhäiriömerkinnät yleistyvät jo varsin varhaisessa iässä ja kuinka pikavipit ja muut nopean rahan houkutukset voivat johtaa pitkäaikaisiin taloudellisiin vaikeuksiin.
Nykyjärjestelmässä taloustaitojen oppiminen on myös suuressa määrin perheiden vastuulla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että nuorten taloudelliset valmiudet riippuvat myös perhetaustasta. Joissain kodeissa taloudesta puhutaan avoimesti, nuoria ohjataan säästämään ja suunnittelemaan tulevaisuuttaan. Toisissa kodeissa rahasta voi olla vaikea puhua tai perheen omat taloudelliset haasteet voivat estää talousasioiden oppimisen. Tämä eriarvoisuus on merkittävä ongelma, ja me voimme korjata sen varmistamalla, että jokainen nuori saa taloustaitojen opetuksen koulussa entistä tasalaatuisemmin ja riippumatta oman kodin tilanteesta.
Arvoisa puhemies! Suomen taloudellinen tilanne on haastava. Tällaisessa tilanteessa erityisesti nuorten talousosaamisen merkitys vain korostuu. Meidän on annettava nuorille eväät ja keinot, jotta he voivat ymmärtää, mitä tarkoittaa esimerkiksi velkaantuminen, korkojen nousu, säästäminen ja ylipäätään oman talouden hallinta. Ensimmäiset omat taloudelliset päätökset tehdään usein jo varsin varhain. Kesätyöpaikka, ensimmäinen oma vuokra-asunto, opintotuki tai jopa luottokortti ovat asioita, joiden kanssa nuoret joutuvat tekemisiin ennen kuin heillä välttämättä on riittävästi tietoa niiden hallitsemiseen. Liian usein kuulemme tarinoita siitä, kuinka nuoret ajautuvat vaikeuksiin, koska eivät ole osanneet ennakoida taloudellisia seurauksia. Kuka tahansa voi joutua taloudelliseen ahdinkoon, mutta oikeilla tiedoilla ja taidoilla moni ongelma voi olla ennalta ehkäistävissä.
Taloustaitojen oppiminen ei ole vain yksilön etu, vaan se on myös koko meidän yhteiskunnan etu. Kun nuoret oppivat hallitsemaan omaa talouttaan, he tekevät parempia taloudellisia päätöksiä eivätkä ajaudu tietämättömyyttään velkakierteeseen. Tämä puolestaan vähentää sosiaaliturvan tarvetta ja pienentää julkisen talouden kuormitusta. Taloudellisesti valveutuneet kansalaiset ovat myös yhteiskunnan ja talouden kehityksen kannalta elintärkeitä. He osaavat säästää, sijoittaa ja käyttää rahaa vastuullisesti, mikä tukee Suomen talouden vakautta pitkällä aikavälillä.
Rouva puhemies! Moni kysyy, eikö taloustaitoja opeteta jo koulussa. No, kyllä opetetaan ja niitä käsitellään esimerkiksi yhteiskuntaopin ja kotitalouden tunneilla, mutta opetus on tällä hetkellä varsin vaihtelevaa. Joissain kouluissa taloustaitoja opetetaan jo nyt todella kattavasti, toisissa se taas jää kevyemmälle käsittelylle. Nykyinen perusopetuslaki ei erikseen velvoita taloustaitojen opetukseen, mikä tarkoittaa, että niiden laajuus ja painotus riippuvat opetussuunnitelmasta ja koulukohtaisista ratkaisuista. Tämä johtaa siihen, että osa nuorista saa kattavamman talousosaamisen ja osa taas pintaraapaisun verran, ja tämä on juuri se epäkohta, mitä meidän tulee muuttaa.
Tässä lakialoitteessa ehdotetaan perusopetuslain 11 §:n muuttamista siten, että taloustaitojen opetus sisällytetään perusopetukseen yläluokkien pakolliseksi osaksi. Tämä tarkoittaa, että taloustaitojen opetus ei jäisi enää sattuman varaan vaan jokainen nuori saisi yhtäläisen mahdollisuuden oppia keskeiset taidot, kuten henkilökohtaisen budjetoinnin, velkaantumisen hallinnan, verotuksen ja palkkatulot, sekä tietenkin arkielämän taloudelliset velvoitteet.
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on ennen kaikkea tasa-arvokysymys. Jokaisella nuorella tulee olla samat lähtökohdat elämään riippumatta siitä, kuinka paljon taloustietoa kotona annetaan. Me voimme täällä yhdessä yhteisellä päätöksellä varmistaa, että jokainen peruskoulusta valmistuva nuori tietää, mitä taloudellinen vastuu tarkoittaa, ja osaa tehdä parempia päätöksiä omassa tulevaisuudessaan.
Kiitän kaikkia niitä 64:ää kansanedustajaa itseni lisäksi, jotka ovat tämän lakialoitteen allekirjoittaneet, ja toivon, että aloite saa tukea kattavasti kaikilta kansanedustajakollegoiltamme. Meillä on siis mahdollisuus tehdä päätös, joka vahvistaa suomalaisen nuoren talousosaamista, vähentää velkaantumista ja tukee yhteiskuntamme taloudellista vakautta. Tämä ei ole lyhytnäköinen ratkaisu vaan pitkän aikavälin investointi, josta hyötyvät niin yksilöt kuin koko yhteiskunta. Siksi esitän, että eduskunta hyväksyy tämän lakialoitteen perusopetuslain muuttamiseksi. — Kiitos.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Edustaja Hänninen.