Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Seuraava kysymys, edustaja Virta, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Turvallisen lapsuuden ja ehjän nuoruuden turvaaminen on meidän aikuisten ja meidän päättäjien kaikkein tärkein tehtävä. Kuluneella viikolla meistäkin varmasti monet ovat joutuneet lukemaan järkyttäviä uutisia Suomesta siitä, miten meillä on lapsia ja nuoria, jotka joutuvat kokemaan aivan järkyttävää koulukiusaamista ja kouluväkivaltaa. Näin ei saisi olla. Väkivallan kierteitä tulee onnistua katkomaan. Tämä on varmasti kysymys, joka ylittää puoluerajat ja myös hallitus—oppositio-rajat. Kyse on yhteisestä asiasta. Koulu voi ja koulun täytyy kyetä tekemään paljon ennaltaehkäistäkseen kaikkea väkivaltaa ja puuttuakseen siihen, mutta koulua ja koulun ammattilaisia ei saa jättää asiassa yksin. Kaikkein keskeisintä on, että uhria kyetään suojelemaan ja suojaamaan ja että hän saa riittävän avun, tuen, jota hän kuntoutumiseen tarvitsee, ja että kierre väkivallan suhteen saadaan poikki.
Kysyisinkin ministeri Henrikssonilta: millä toimin hallitus nyt lähtee vahvistamaan koulun ja toisaalta keskeisten sote-toimijoiden mahdollisuuksia varmistaa, että Suomessa jokaisen lapsen ja nuoren koulupolku olisi turvallinen?
Ministeri Henriksson, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Kiitos, edustaja Virta, erittäin tärkeästä kysymyksestä. Luulen, että me kaikki tässä salissa yhdymme siihen, että meidän kouluissamme ei ketään saisi kiusata. Jokaiselle lapselle kuuluu turvallinen koulupäivä. Jokaisen vanhemmankin vastuu on myötävaikuttaa siihen, että voimme yhdessä luoda sitä turvallisuutta.
Hallitusohjelmassa on erittäin hyviä kirjauksia siitä, miten hallitus tulee tässä toimimaan. Edellinen hallitus ja sitä edellinen hallitus ovat tehneet tällä saralla paljon työtä, ja nyt jatketaan ja vahvistetaan sitä työtä. Meillä on erilaisia malleja, muun muassa tämmöinen Etelä-Karjalan malli, josta voimme ottaa oppia. Ja hallituksella onkin se tahtotila, että otetaan kaikki hyöty irti niistä hyvistä käytänteistä, jotka jo tänä päivänä ovat käytössä eri puolilla Suomea. [Puhemies koputtaa] Tämä on meidän kaikkien asia. Viranomaiset, koulut, vanhemmat, me kaikki saamme tehdä kaikkemme, jotta koulukiusaamiselle saadaan loppu.
Kiitos. — Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan. — Edustaja Ohisalo, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Koulut ovat todellakin niitä paikkoja, joissa tavoitetaan suurin osa meidän lapsista. Tällä hetkellä kuitenkin opettajien aikaa valuu todella moneen muuhun asiaan kuin siihen itse opettamiseen ja siihen itse lasten kohtaamiseen, lasten erilaisten haasteellisten tilanteiden käsittelyyn. Kuinka, ministeri Henriksson, aiotte puuttua siihen, että jatkossa kouluissa palataan perusasioiden äärelle, että jokaisella lapsella olisi todellakin turvallista, että jokainen lapsi tulisi kohdatuksi, että aidosti koulut olisivat paikkoja, joissa luodaan hyvää tulevaisuudennäkymää kaikille meidän lapsillemme?
Kiitoksia. — Ministeri Henriksson.
Arvoisa puhemies! Suomalainen koulu on edelleen yksi maailman parhaista. Tästä meidän pitää pitää huolta myös tulevaisuudessa. Ja sen takia, että me tiedetään, että varhaiskasvatuksen, hyvän koulutuksen päämäärä on se, että Suomi kansakuntana pärjää, että jokainen yksilö Suomessa pärjää, hallitus panostaa nyt perusopetukseen ja varhaiskasvatukseen. Ja niin kuin edustaja Ohisalo hyvin otti esille, on kyse siitä, että nyt hallitus haluaa vielä vahvistaa sitä työtä, mitä ollaan jo edellisellä hallituskaudella aloitettu: tuetaan oppilaita enemmän, annetaan lisää rahaa, myös niin kutsuttua tasa-arvorahaa kouluille — se on tulossa myös budjettiriihessä nyt ensi viikolla esille — niin että ne koulut, jotka sijaitsevat esimerkiksi sosioekonomisesti [Puhemies koputtaa] haastavammilla alueilla, saavat lisää rahaa [Puhemies koputtaa] niin, että ne voivat myös palkata lisää henkilökuntaa.