Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Edustaja Valtola, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! Hallitus kokoontui kehysriiheen alkuviikosta tekemään useita raskaita mutta välttämättömiä päätöksiä Suomen velkaantumiskehityksen korjaamiseksi. Kehysriiheä seuranneesta keskustelusta on unohtunut, että monet hallitusohjelmassa sovitut tärkeät panostukset etenevät sovitusti. Yksi näistä on lasten ja nuorten terapiatakuu, joka on vuosien vitkuttelun jälkeen vihdoin toteutumassa. On tärkeää, että lasten terapian tarvetta korjataan jo ennalta ehkäisevin toimin muun muassa oireilevien lasten vanhempien tukemisella ja synnytyksen jälkeisen masennuksen hoidolla. Ennalta ehkäisevien toimien kanssa terapiatakuu on äärimmäisen tärkeä vastaus lasten ja nuorten kasvaneeseen pahoinvointiin. Ministeri Juuso, mitä voitte kertoa meille tärkeän lasten ja nuorten terapiatakuun valmistelun etenemisestä?
Kiitoksia. — Ministeri Juuso, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Valmistelu on edennyt täysin suunnitelmien mukaan ja on lähdössä lausuntokierrokselle varmaankin parin viikon sisällä. [Sari Sarkomaa: Tämä on loistouutinen!] — Tämä on loistouutinen, ja me viemme tämän maaliin. — Hallitus on muutenkin kiinnittänyt huomiota ja ymmärtänyt sen hädän, mikä nuorilla ja lapsiperheillä tällä hetkellä on, ja me haluamme kaikin tavoin sitä helpottaa. [Välihuuto vasemmistoliiton ryhmästä] Terapiatakuu on yksi tapa helpottaa sitä, mutta me tulemme uusimaan myöskin lastensuojelulakia ja helpottamaan matalan kynnyksen palveluihin pääsyä.
Kiitoksia. — Edustaja Mäkynen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Samaan aikaan, kun hallitus on ottanut erityissuojelukseensa ne, joilla olisi mahdollisuus osallistua tähän julkisen talouden tasapainottamiseen, eli kaikista rikkaimmat, ne, joilla on omaisuutta, esimerkiksi isojen osinkotulojen saajat, niin te leikkaatte ihmisten tärkeimmistä palveluista, sosiaali- ja terveydenhuollosta. Heikennätte sosiaalihuollossa esimerkiksi pätevyysvaatimuksia.
Hyvinvointialueiden ongelmat tässä alkuvaiheessa ovat laajassa tiedossa, ja nyt tehdään nopeita säästötoimia eri puolilla Suomea, heikennetään palveluverkkoa ja niin edelleen. Nyt te olette edelleen päättäneet syventää tätä ahdinkoa. Te leikkaatte kehysriihen päätöksillä 600 miljoonaa euroa. Olette heikentämässä tätä seitsemän päivän hoitotakuuta, hoitajamitoitusta vanhustenhoidossa ja niin edelleen.
Hyvinvointialueilta on tullut useita esityksiä siitä, miten tätä tilannetta oikeasti voisi parantaa — miten voisimme oikeasti saada säästöjä esimerkiksi erityissairaanhoidossa — ja niihin esityksiin ei kuulu esimerkiksi sairaaloiden päivystysten vähentämistä tai sairaaloiden palveluiden alasajoa tai esimerkiksi yksityisen hoidon Kela-korvauksen korottamista.
Arvoisa ministeri Juuso, miksi ette kuuntele hyvinvointialueita? [Ben Zyskowicz: Onneksi demareilla on rahaa, vaikka Suomella ei ole!]
Arvoisa puhemies! Hyvinvointialueilta on tullut useita esityksiä siihen, millä tavalla me voimme helpottaa heidän työtehtäviään, ja kaikki ovat valmistelussa. Myöskin hoitajatoive hoitajamitoituksen laskusta on tullut hyvinvointialueilta. Sieltä tuli jopa ehdotus, että se poistettaisiin kokonaan. No, tähän me emme kuitenkaan taipuneet. Ympärivuorokautisen palveluasumisen asukkaat ovat sen verran huonokuntoisia, että tämä 0,6 on kyllä ehdoton minimi, ja sekin edellyttää sitä, että siellä on sen lisäksi tarvittava määrä muita apuhenkilöitä — esimerkiksi ruuanlaittoon, siivoukseen ja pyykkihuoltoon ynnä muihin tehtäviin. Mutta ne säästöehdotukset tai kehitysehdotukset, mitä hyvinvointialueilta on tullut, ovat kaikki valmistelussa joko ammattihenkilölaissa tai sitten hyvän työn ohjelmassa — muun muassa todistusten ja lausuntojen kirjoittamisen välttäminen, reseptien pitempi voimassaoloaika ynnä muuta. [Aki Lindén: Miksi viedään rahat?]
Kiitoksia. — Edustaja Saarikko, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Orpon—Purran hallituksen linja tulevalle neljälle vuodelle suomalaisten tärkeimpinä pitämissä palveluissa — sosiaali- ja terveyspalveluissa, lähilääkäriin pääsyssä, lastensuojelussa, sairaaloissa ja niin edelleen — on seuraava: te vähennätte rahoitusta 2 000 miljoonalla suhteessa siihen, mikä laskettu aito tarve olisi. Se on melkoinen summa rahaa ja tarkoittaa käytännössä sitä — tämä on minun arvioni, enkä ole ajatukseni kanssa yksin — että riski perusterveydenhuoltomme romahtamisesta on todellinen. Minä olen kanssanne samaa mieltä, ministeri Juuso, siitä, että minustakin tiettyjä lakipykälien kireitä määritelmiä tai suositusten määritelmiä aina neliöiden määrittelystä asti vaikkapa asumispalveluissa kannattaakin nyt väljentää. Sellaisia toiveita alueetkin esittävät, jotta heillä todella olisi edellytykset tehdä tarpeen mukaisia ratkaisuja ja käyttää sitä osaamista, mikä alueilla on. Mutta he eivät ole halunneet luopua rahasta. [Puhemies: Kysymys!]
Arvoisa puhemies! Ymmärrättekö, ministeri Juuso, mihin palveluiden saatavuuden näkökulmasta [Puhemies koputtaa] tämä rahan vieminen johtaa?
Arvoisa puhemies! Hyvinvointialueet ovat saamassa ensi vuodelle lisää rahaa kaksi ja puoli miljardia euroa. Siihen sisältyy aikaisemmin ennakoitu miljardin euron korotus mutta myöskin se ensimmäinen jälkikäteistarkastelu, mikä tehdään vuoden 23 tulosten perusteella. Alijäämät siellä ovat noin 1,5 miljardia. Se tarkoittaa sitä, että nykyisen rahoituslainsäädännön mukaan me joudumme maksamaan tämän rahan hyvinvointialueille. Eli kaksi ja puoli miljardia on tulossa lisää rahaa hyvinvointialueille ensi vuodesta lähtien.