Viimeksi julkaistu 3.7.2025 17.49

Pöytäkirjan asiakohta PTK 42/2022 vp Täysistunto Torstai 21.4.2022 klo 16.02—18.12

2.5. Suullinen kysymys vientisatamien asemasta TEN-T-verkossa (Mikko Ollikainen r)

Suullinen kysymysSKT 75/2022 vp
Suullinen kyselytunti
Puhemies Matti Vanhanen
:

Seuraava kysymys, edustaja Ollikainen. 

Keskustelu
16.44 
Mikko Ollikainen :

Ärade talman! Våra finska hamnar är livsviktiga för vår exportindustri men de spelar även en viktig roll med tanke på beredskapen som vi diskuterade om här igår. Kommissionen har nyligen gett ett förslag som kan försvåra verksamhetsförutsättningarna för en del av våra hamnar. 

Arvoisa puhemies! Vientivetoiselle maalle satamat ovat elintärkeitä. EU:n komissio ehdottaa EU:n liikenneverkkoon eli niin kutsuttuun TEN-T-verkkoon muutoksia, jotka samalla merkitsevät, että olennaiset vientipainotteiset satamat, kuten Pietarsaaren ja Kaskisten satamat, menettäisivät tärkeän asemansa EU-verkossa. Tällä voi olla kauaskantoisia seurauksia viennille, infrastruktuurin kehitykselle ja rahoituksen saamiselle. Kysymys on tärkeä myös valmiusnäkökulmasta, josta keskustelimme täällä eilen. 

Sekä valtioneuvosto että eduskunta ovat linjanneet, että vaikutamme aktiivisesti sen puolesta, että Suomen nykyiset niin kutsuttuun kattavaan verkkoon sisältyvät satamat säilyttäisivät asemansa. Kysynkin ministeri Harakalta: millä tavalla olette ministeriössä tehneet töitä sen eteen, että valtioneuvoston ja eduskunnan tahdon mukaisesti nämä mainitut suomalaiset satamat säilyttäisivät asemansa ja kuuluisivat komission ehdotuksen piiriin? 

Puhemies Matti Vanhanen
:

Ministeri Harakka. 

16.46 
Liikenne- ja viestintäministeri  Timo Harakka 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies, ärade talman! Tack för den här viktiga frågan. 

Euroopanlaajuisen liikenneverkon eli TEN-T-verkon vaatimukset määritellään TEN-T-asetuksessa, jonka uudistaminen tuli komission esityksestä joulukuussa ja joka nyt on neuvoston ja parlamentin käsittelyssä. Kysyitte, mitä töitä on tehty. Töitä on tehty todella paljon vaikuttaaksemme sen sisältöön. Itse olen erikseen tavannut useita jäsenmaiden ministereitä, komissaareja, virkakuntamme on tavannut avainmeppejä ja virkakuntaa. 

Vilkkaimmat tiet ja satamat, liikennepisteet, kuuluvat ydinverkkoon, ja siihen olemme saamassa laajennuksia. Helsinki— Kemi-raide ja -tie tulevat mukaan, samoin kaikki seitsemän suurinta kaupunkiseutua, joihin kuuluu yli puolet Suomen asukkaista. Satamista ydinverkkoon kuuluvat Turku, Naantali, Kotka, Hamina ja Helsinki. Nämä vaatimukset liittyvät yleensä vain liikenteen määrään ja tavaran määrään, ja se ei ole edullista syrjäiselle ja harvaan asutulle maalle, joten kattavan verkon satamissa tapahtuu muutoksia. Eli nyt pudonneitten tilalle ovat nousemassa Inkoo ja Tornio sekä Lappeenrannan ja Joensuun sisävesisatamat. Mutta olen kysyjän kanssa täsmälleen samaa mieltä: meriliikenne on Suomen viennille ja tuonnille aivan avainkysymys, ja sen tähden ne ovat myöskin näissä kriisitoimissa olleet meidän ensimmäisten tukitoimiemme kohteena. 

Kysymyksen käsittely päättyi.