Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Seuraava kysyjä, edustaja Meriluoto, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Hallituksesta kyllä puhutaan huolestuneeseen sävyyn nuorten oireilusta, mutta samaan aikaan eriarvoistatte lapsia ja nuoria useilla eri toimenpiteillä. Samalla, kun hyvätuloisille riittää veronalennuksia, leikkaatte muun muassa opiskelijoiden toimeentulosta, vammaispalvelusta ja lastensuojelun jälkihuollosta.
Yksi esimerkki hallituksen nuoria syrjäyttävästä politiikasta on myös hallitusohjelmassa kaavailtu 50 miljoonan euron leikkaus nuorten ammatilliseen kuntoutukseen, kun jatkossa vaaditte tähän kuntoutukseen pääsyyn sairaus- tai vammadiagnoosin. Ihmettelen, kenen etu tämäkin on, että rajataan haasteellisissa elämäntilanteissa olevia nuoria pois sellaisen palvelun piiristä, jonka tarkoituksena on sitouttaa nuoria työelämään ja opiskeluun. Näin ollen herääkin kysymys: löytyykö hallitukselta aitoa halua torjua nuorten syrjäytymistä, vai haluatteko ennemmin rangaista heitä elämäntilanteestaan näillä leikkauksilla?
Kiitoksia. — Ministeri Juuso, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Kiitos kysymyksestä. Kuntoutuksesta vastaava ministeri Grahn-Laasonen ei ole nytten paikalla, mutta voin yrittää vastata tähän, haluammeko syrjäyttää nuoria. Emme todellakaan halua. Olemme auttamassa nuoria monella tavalla. Mielenterveyshäiriöiden kasvu on huolestuttavaa. Erityisesti nuorilla kouluterveyskyselyt näyttävät sen, että yhä useammat kokevat masennusta ja ahdistusta ja kokevat, että he eivät myöskään saa apua. Me tulemme parantamaan näitä matalan kynnyksen palveluita, tulemme parantamaan terapiaan pääsyä ja näin poispäin. Tämä on meidän tapamme auttaa nuoria, ja toivomme, että siitä on apua.
Kiitoksia. — Edustajat voivat pyytää lisäkysymyksiä painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan. — Edustaja Sarkkinen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Lapsuudessa koetut vaikeudet näkyvät usein aikuisuudessa. Yhteiskunnan epäonnistuminen perheiden tukemisessa ja lasten auttamisessa näkyy aikuisuudessa monenlaisina ongelmina. Monilla vankilassa olevilla on lastensuojelulaitostaustaa ja kokemus siitä, ettei sijoituspaikassa tai lastensuojelussa ole kyetty heitä auttamaan. Lastensuojelun jälkihuollon ikärajan lasku ja lastensuojelun jälkihuollosta leikkaaminen tulevat vaikeuttamaan sijoitettuja nuoria ja heidän aikuisuuttaan. Lastensuojelun sijaishuollossa on Suomessa paljon yksityisiä toimijoita, firmoja, jotka tätä tekevät, ja he siis tekevät bisnestä lasten ja perheiden pahoinvoinnilla. Vasemmistoliiton mielestä voitontavoittelu lastensuojelussa tulisi kieltää.
Arvoisa puhemies! Lastensuojelun sijaishuollon kulut kasvavat koko ajan. Ennaltaehkäisyssä ja varhaisessa tuessa ei siis selvästi lastensuojelussa onnistuta riittävän hyvin. Mitä hallitus aikoo tehdä lastensuojelun laadun ja vaikuttavuuden parantamiseksi?
Ministeri Juuso, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Lastensuojelusta on keskusteltu jo viime hallituskaudella, ja on myöskin tehty ennakkoarviointia siitä, mitä muutoksia tarvitsee tehdä. Tämän hallituksen hallitusohjelmassa lukee, että lastensuojelun kokonaisuudistus tullaan tekemään tällä kaudella. Tunnistan tämän ongelman, että tässä on paljon yksityisiä toimijoita ja että hinnat ovat todella korkeita. Tämä on asia, mihin mielestäni hyvinvointialueilla, nyt kun on suurempia alueita, olisi mahdollista tehdä toimia järjestämällä julkisen sektorin sijaishuoltoa. Tämä on minusta hyvä keino puuttua tähän ongelmaan. Aikaisemmin niitä sijaishuoltoa tarvitsevia on ollut kuitenkin sen verran vähän, ainakin pienissä kunnissa, että ei ole ollut järkevää perustaa omaa sijaishuollon yksikköä. Mutta nyt kun hyvinvointialueet ovat suurempia, se olisi mahdollista, ja kannustan sitä tekemään. [Aino-Kaisa Pekonen: Hyvä vastaus!]
Kysymyksen käsittely päättyi.