Arvoisa puhemies! Rouva ministeri, hyvät edustajakollegat ja muut täysistuntoa seuraavat! Kiitos tästä esityksestä alkuun ministeri Ranteelle. On hyvä, että meillä tuodaan näitä tämäntyyppisiä esityksiä eduskuntaan. Suomalaista politiikkaa aika usein vaivaa aina yhden totuuden nimeen puhuminen tai sen eteen toimiminen, ja ehkä meidän liikennettä aika vahvasti tällä hetkellä ohjaa pelkästään sähköistymisen uskoon nojaaminen, ja siinä mielessä näen tämän erittäin tervetulleena.
En ole ymmärtänyt lainkaan niitä puheenvuoroja, joissa polttomoottorit on käytännössä haluttu laittaa maailman tuhoajiksi, ja puheenvuoroja, joita olemme kuulleet polttomoottoreiden kokonaan kieltämiseksi. Näistähän itse asiassa nytten isot autovalmistajat ovat ottaneet myös askelia taaksepäin eli todenneet, että ei se ole se tie, millä kaikkia liikenteen asioita voidaan ratkaista. Oleellistahan ei ole se, onko autossa polttomoottori vai mikä järjestelmä, vaan oleellista on se, mitä se auto päästää, ja silloin esimerkiksi polttomoottorit voivat hyvin tulla kysymykseen tämäntyyppisillä muutoksilla, joita tässä nyt ollaan osaltaan tukemassa.
Pitää myös muistaa se, että sähkö ei raskaassa liikenteessä ihan lähitulevaisuudessa tule olemaan se ratkaisu ainakaan pidemmän matkan kuljetuksissa. Ehkä kaupunkipakettiautojakelussa ja tämäntyyppisessä voidaan päästä ratkaisuihin sähkön kautta, mutta muita ratkaisuja tullaan tarvitsemaan pitkien etäisyyksien raskaassa kuljetuksessa.
Tässä esityksessä vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivien ajoneuvojen hankinnan määräaikaisesta tukemisesta annettua lakia muutetaan. Tätä käyttöä laajennetaan, poistetaan tuo käyttörajoitus, ja tarkistetaan tämän de minimis ‑asetuksen perusteella. Tarkoituksena on siis mahdollistaa kaasukäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatuen myöntäminen EU:n valtiontukilainsäädännön muutosten mukaisena.
Nämä nyt esitetyt lakimuutokset mahdollistaisivat muun muassa siis kaasukäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatuen myöntämisen jatkossa myös maanteiden tavarakuljetuksiin tarkoitettujen ajoneuvojen hankintaan. Tämä esitys olisi voimassa tämän vuoden loppuun asti. Tukea voitaisiin hakea kaasu-, sähkö- ja vetykäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintaan 31.12.24 asti.
Arvoisa puhemies! Oikeastaan se, minkä huomion haluan nostaa tässä esille ja myös valiokunnan arvioitavaksi ministerin kanssa, on tuo aikataulu, joka on varsin tiukka erityisesti vetykaluston näkökulmasta. Eli tämä esityshän oli meillä eduskunnan käsittelyssä jo viime vuoden loppupuolella, jolloin hankinta- ja muuntotukea laajennettiin vetykäyttöisiin paketti- ja kuorma-autoihin. On ehdottomasti niin, että vetyä ei tule unohtaa maamme liikenteen tulevaisuuden voimanlähteenä. Potentiaalia vedyllä on varsinkin hyötyajoneuvoissa ja vielä vahvemmin ehkä tulevaisuudessa raskaassa kalustossa, johon akkuihin perustuva sähköauto ei ole ainakaan tämän tiedon valossa realistinen ratkaisu. Vety tarjoaa puhdasta ja lähipäästötöntä liikkumista sekä nopean tankkauksen. Vaikka meidän tämän hetken vetytankkausinfra ei ole vielä kovin mittavaa eikä kattavaa, niin toivon, että tässäkin ollaan määrätietoisia ja huolehditaan osaltaan siitä, sillä meidän nykyinen huoltoasemaverkko on toimiva tässäkin. Osaltaan huoltoasemaverkon turvaaminen on myös huoltovarmuuskysymys mutta isossa osassa maata palveluverkkokysymyskin monien muidenkin palveluiden näkökulmasta, ja siinäkin mielessä tätä kysymystä kannattaa esillä pitää.
Oikeastaan isoin kysymys tässä tuessa kohdistuu nimenomaan vetykäyttöisiin paketti- ja kuorma-autoihin. Näitähän ei markkinoilla tällä hetkellä juurikaan ole, ensimmäiset autot on saatu sarjatuotantoon tämän vuoden aikana. Itse toivoisin, että harkittaisiin tämän tuen jatkamista tai päättymisen takarajan siirtämistä hieman pidemmälle tulevaisuuteen. Se antaisi nyt yrityksille vähän aikaikkunaa katsoa hankintoja, kun sarjatuotannosta saadaan myös vetykäyttöisiä autoja myyntiin, ja voitaisiin tehdä ehkä vähän pitkäjänteisemmin järkevämpiä ratkaisuja kuin silloin, kun katsotaan, että tuki päättyy tämän vuoden lopussa. Silloin vety käytännössä sulkeutuu pois ja silloin voidaan tehdä joku toinen ratkaisu, mikä ei ole ehkä kokonaisuuden kannalta niin hyvä. Kysyisin oikeastaan ministeri Ranteelta, onko tämän lain voimassaolon päättymistä tai takarajaa mahdollista arvioida vielä vaikka eduskuntakäsittelyssä. — Kiitos, puhemies.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Edustaja Eskelinen, olkaa hyvä.