Arvoisa puhemies! Harva olisi varmasti kauden alkaessa uskonut, että ensimmäinen nykyisen, istuvan oikeistohallituksen tekemä verouudistus on veronkiristys. Ja, arvoisa puhemies, sitähän me olemme tänään täällä käsittelemässä. Hallitus ensi töikseen todella toi eduskuntaan esityksen, jolla toteutetaan tämä kiinteistöverouudistus, jossa maapohjan kiinteistövero eriytetään yleisestä kiinteistöveroprosentista ja samalla sitten niitä alarajoja lainsäädännöllisesti nostetaan, mikä tosiasiallisesti tarkoittaa sitten monelle kiinteistön omistajalle veronkorotusta, koska kunnat joutuvat nämä alarajan nostot viemään omiksi päätöksikseen nyt sitten tämän kuun aikana.
Arvoisa puhemies! Tästä sisällöstähän päätettiin ennen eduskunnan istuntotaukoa tuossa toissa viikolla. Silloin täällä täysistunnossa, kun asia oli ensimmäisessä käsittelyssä, paljon käsiteltiin sitä, että itse tämä uudistus eli se, että yleinen kiinteistövero ja maapohjan vero eriytetään, on aivan perusteltu, mutta huomattavan paljon kritiikkiä niin lausunnonantajilta kuin myös sitten valiokunnan kuultavilta asiantuntijoilta on tullut nimenomaan tämän alarajan pakkonostosta, jonka hallitus nyt sitten enemmistöllään meni säätämään. Sosiaalidemokraattien linja olisi ollut se, että tämä eriyttäminen olisi toteutettu mutta oltaisiin jätetty kunnille mahdollisuus käyttää sitten sen maapohjan veron vaihteluvälin puitteissa omaa harkintaa siitä, halutaanko sitä nostaa vai ei. Tämä olisi ollut perusteltua varsinkin siitä syystä, että tämä veronkorotus, jonka hallitus nyt tänne kiinteistöveroon toi, kohdistuu tosiasiallisesti suuremmassa määrin tänne pääkaupunkiseudulle, varsinkin Helsinkiin ja Espooseen ja osittain sitten Uudenmaan muihin kehyskuntiin, ja tältä osin täällä asuvilla ja täällä kiinteistön omistavilla ihmisillä todella on nyt sitten edessä se, että kiinteistövero nousee tämän hallituksen päätöksen johdosta.
Erityisen ongelmallinen tämä kiinteistöveron uudistus on siitä näkökulmasta, että valtakunnassa on paljon puhuttu tarpeesta tehdä tämä kiinteistöveron kokonaisuudistus, johon liittyy myös tämä arvostamisuudistus. Elikkä tosiasiallisesti tiedämme tällä hetkellä, että Suomessa on paljon kiinteistöjä, joiden todelliset arvot ja sitten verotukselliset arvot ovat eriytyneet, ja tätä haastetta on yritetty ratkaista jo useammalla vaalikaudella, ja nyt Orpon hallitus tämänkin uudistuksen on sitten eduskuntaan tuomassa. Olisi ollut perusteltua, että tämä maapohjan veron alarajan nostaminen olisi sitten käsitelty tässä samassa yhteydessä, koska silloin oltaisiin voitu myös katsoa ja huolehtia siitä, että tämä ei kohtuuttomasti rasita ketään kiinteistön omistajaa tai johda muutoinkaan kohtuuttomiin tilanteisiin. Tästä syystähän valiokunnassa useampi asiantuntija myös tämänsuuntaisia kommentteja esitti ja toivoi, että tämä kiinteistöverouudistus olisi käsitelty kokonaisuutena, jolloin tätä oltaisiin pystytty harkitsemaan ehkä useammalta kantilta ja vaikutusarvioinnitkin olisivat olleet meidän käytettävissämme. Siitäpä syystä valiokuntakin omassa mietinnössään on todennut, että tämä nyt tehtävä pakkokorotus on syytä ottaa huomioon siinä vaiheessa, kun tätä arvostamisuudistusta käsitellään.
Arvoisa puhemies! Silti sosiaalidemokraatteina ajattelemme, että olisi syytä kiirehtiä tämän arvostamisuudistuksen tuomista eduskuntaan, jotta tosiasiallisesti voitaisiin sitten arvioida näiden kahden uudistuksen mahdollisia päällekkäisiäkin vaikutuksia ja tehdä korjausliikkeitä. Senpä takia, arvoisa puhemies, teen vastalauseemme 1 mukaisen lausumaehdotuksen, joka liittyy siihen, että eduskunta edellyttäisi, että hallitus tuo viipymättä eduskunnan käsiteltäväksi kiinteistöveron kokonaisuudistuksen, jossa veron kohdentuminen tehdään oikeudenmukaisemmaksi ja tarkoituksenmukaisemmaksi ja kiinteistöjen arvostusperiaatteet uudistetaan siten, että kiinteistöjen verotukselliset arvot ovat lähempänä käypiä arvoja. Tämä olisi myös kiinteistön omistajien etu ja vahvistaisi heidän oikeusturvaansa, kun he voisivat olla varmoja siitä, mikä on näiden kahden uudistuksen yhteisvaikutus. Nyt todella hallitus valitsi sen tien, että ensin tuotiin tänne tämä pakkoveronkorotus, joka oli todella tämän hallituksen ensimmäinen veropäätös eli veronkiristys.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Edustaja Peltonen.