Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 5. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään sivistysvaliokuntaan.
Keskusteluun varataan tässä vaiheessa enintään 30 minuuttia. Jos puhujalistaa ei tässä ajassa ehditä käydä loppuun, asian käsittely keskeytetään ja sitä jatketaan muiden asiakohtien jälkeen. — Ministeri Adlercreutz, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies, ärade talman! Tämä hallituksen esitys varhaiskasvatuslain muuttamisesta koskee yksityisen varhaiskasvatuksen rekisteröintimenettelyä. Tällä hetkellä yksityisen varhaiskasvatuksen järjestäminen edellyttää, että palveluntuottajalla on ennen toiminnan aloittamista lupa harjoittaa päiväkotitoimintaa. Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että jatkossa luvan sijasta yksityisen päiväkotitoiminnan harjoittaminen edellyttäisi, että palveluntuottaja ja sen toimipaikat olisi rekisteröity palveluntuottajien rekisteriin eli Soteriin. Rekisteröinnin edellytyksenä olisi, että palveluntuottaja ja toimipaikat täyttäisivät niille säädetyt taloudelliset ja toiminnalliset edellytykset. Yksityistä perhepäivähoitoa koskevaan sääntelyyn ei ehdoteta muutoksia.
Esitys perustuu hallitusohjelmakirjaukseen, jonka mukaan yksityisessä varhaiskasvatuksessa palataan ilmoitusmenettelyyn. Esityksen tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti keventää yksityisen palveluntuottajan hallinnollista työtä. Aikaisemmin voimassa olleeseen ilmoitusmenettelyyn ei kuitenkaan sellaisenaan palattaisi, sillä yksityisten palveluntuottajien hallinnollista taakkaa on kevennetty jo lupamenettelyyn siirryttäessä. On siis tarkoituksenmukaista, että nyt ehdotettava rekisteröintiprosessi pysyisi soveltuvin osin samana kuin lupamenettelyssä.
Varhaiskasvatuslaissa ehdotetaan säädettäväksi palveluntuottajan ja sen toimipaikan rekisteröinnistä, rekisteröinnin hakemisesta, toimipaikan tarkastuksesta, rekisteröinnistä tehtävästä päätöksestä sekä rekisteröinnin peruuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan, että yksityisen päiväkotitoiminnan saisi aloittaa heti, kun toiminnanharjoittajan yleiset edellytykset ja toimitilat on tarkastettu. Tällä nopeutettaisiin ja sujuvoitettaisiin toiminnan aloittamista, sillä voimassa olevan lain mukaan toiminnan on saanut aloittaa vasta, kun lupa on myönnetty ja palveluntuottaja ja sen toimipaikat on rekisteröity.
Esitettyjen muutosten myötä yksityisen päiväkotitoiminnan aloittamisajankohta olisi myös ennakoitavampi, mikä todennäköisesti helpottaisi asiakashankintaa ja pienentäisi palveluntuottajan taloudellista riskiä. Tällä katsotaan olevan positiivisia vaikutuksia myös perheiden tekemiin varhaiskasvatusratkaisuihin.
Esityksessä ehdotetaan, että lakimuutokset tulisivat voimaan 1. päivä tammikuuta 2026.
Kiitoksia. — Edustaja Hänninen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan merkittävää hallinnollista muutosta yksityisen varhaiskasvatuksen järjestämiseen. Tarkoituksena on siirtyä lupamenettelystä kevyempään rekisteröintimenettelyyn. Tämä tarkoittaa sitä, että yksityinen päiväkotitoiminta ei enää jatkossa vaadi ennakkolupaa vaan sen sijaan toiminta ilmoitetaan rekisteriin. Esityksen tavoitteena on keventää hallinnollista taakkaa, tehdä toiminnan aloittamisesta sujuvampaa ja nopeampaa sekä samalla varmistaa, että palvelun laatu ja turvallisuus eivät vaarannu.
Arvoisa puhemies! Uudistus on osa laajempaa tavoitetta kehittää varhaiskasvatuspalveluja. Sujuvampi hallinto voi madaltaa kynnystä ryhtyä palveluntuottajaksi, mikä puolestaan voi lisätä palvelujen tarjontaa etenkin alueilla, joilla kunnallinen varhaiskasvatus ei yksin riitä vastaamaan kysyntään. Tämä on tärkeä viesti jokaiselle perheelle. Tarvitsemme toimivia ja kohtuuhintaisia varhaiskasvatuspaikkoja lähellä kotia.
Esitys arvioi myös taloudellisia vaikutuksia. Hallinnollinen säästö on selvä niin kunnille kuin viranomaisille. Lupakäsittely vie aikaa ja resursseja, mutta rekisteröinti on yksinkertaisempi prosessi. Tärkeintä kuitenkin on, että tästäkään huolimatta uudistus ei tarkoita valvonnasta luopumista, pikemminkin päinvastoin. Valvonta säilyy, ja sitä voidaan kohdentaa riskeihin perustuen entistä paremmin. Kevennämme siis hallintoa, mutta emme vastuuta.
Arvoisa puhemies! Meidän on pidettävä huoli siitä, että jokaisella lapsella on mahdollisuus päästä varhaiskasvatukseen ja että tuo paikka löytyy mahdollisimman läheltä kotoa. Varhaiskasvatus ei ole vain lapsen päivähoitoa, se on kasvatusta, oppimista ja hyvinvoinnin perusta. Me haluamme työskennellä sen eteen, että varhaiskasvatus tavoittaa kaikki lapset taustasta, asuinpaikasta tai perheen tilanteesta riippumatta. Yhdessä tänään lähetekeskustelussa olleen varhaiskasvatuksen palvelusetelien uudistuksen kanssa tämä esitys on askel juuri siihen suuntaan. Se tuo joustavuutta järjestelmään mutta pitää kiinni sen laadusta. Juuri sitä lapsemme ansaitsevat. — Kiitos, arvoisa puhemies.
Kiitoksia. — Edustaja Strandman, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys palauttaa yksityiset päiväkodit luvanvaraisuudesta rekisteröintimenettelyyn. Tämä on tärkeä askel kohti varhaiskasvatusta, joka tukee suomalaista yrittäjyyttä ja perheiden valinnanvapautta. Uudistus keventää hallinnollista taakkaa mutta pitää kiinni laadunvalvonnasta, mikä on lasten ja perheiden etu.
Vuodesta 2023 lähtien luvanvaraisuus on hidastanut uusien päiväkotien perustamista ja lisännyt byrokratiaa. Rekisteröintimenettely mahdollistaa toiminnan aloittamisen, kun palveluntuottaja on rekisteröity soterekisteriin, yleiset edellytykset on tarkistettu ja kunta on suorittanut toimipaikan tarkastuksen. Tämä joustavoittaa toimintaa erityisesti pienille kotimaisille yrittäjille, jotka ovat varhaiskasvatuksen selkäranka.
Kritiikkiä on esitetty lain toistuvista muutoksista, mutta esitys vastaa lausuntopalautteeseen ja selkeyttää sääntelyä. Ennakkovalvonta asian suhteen kuitenkin säilyy. Toimipaikkojen on täytettävä taloudelliset ja toiminnalliset edellytykset, ja kunnat tarkastavat tilat. Soteri-rekisteri parantaa tiedonsaantia ja tukee kuntien asiakasohjausta.
Arvoisa puhemies! Varhaiskasvatuksen tulee palvella lapsia ja perheitä laadukkaasti. Rekisteröintimenettely vähentää byrokratiaa tinkimättä kuitenkaan laadusta tai turvallisuudesta. Vaikka voimaantulon lykkäystä on ehdotettu, uskomme, että ripeä toimeenpano vuoden 2026 alusta alkaen on perusteltua. Tämä uudistus on linjassa hallitusohjelman kanssa ja vahvistaa suomalaista varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatuksella on maassamme merkittävä tehtävä lapsiemme kasvamisessa, oppimisessa ja kehittymisessä. — Kiitos.
Kiitoksia. — Edustaja Eerola, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! Kuten tuossa edellä ikään kuin kuultiin, niin tässä palataan monelta osin järkevämpään suuntaan tämän yksityisen varhaiskasvatuksen sääntelyssä. Eli tästä lupaprosessista on saatu käytännössä paljonkin palautetta, että se on hyvin hidas ja raskas ja se hidastaa uusien päiväkotien avaamista ja on heikentänyt perheitten mahdollisuuksia valita.
Tämä rekisteröintimenettely tuo takaisin sen vanhan toimivan mallin mutta sitten säilyttää kuitenkin samalla sellaisen riittävän ennakkovalvonnan, joka kuitenkin tarvitaan. Eli viranomaiset tarkastavat nämä kaikki edellytykset, ja sitten kunta tarkistaa tilat ennen kuin tätä toimintaa aloitetaan.
Tuen, niin kuin tietysti hallituspuolueiden kansanedustajat aina, nyt tälläkin kertaa tätä hallituksen linjaa, jossa yhdistyvät siis tämä sääntelyn keventäminen, valinnanvapaus ja sitten edelleen turvallisuus. — Kiitos.
Kiitoksia. — Edustaja Suhonen, olkaa hyvä.
Kiitos, arvoisa herra puhemies! Tässä kohtaa pidän lyhyen puheenvuoron liittyen varhaiskasvatukseen siitä näkökulmasta, että kun puhutaan yksityisestä palveluntuottajasta tai kunnallisesta palveluntuottajasta liittyen varhaiskasvatukseen, niin on totta, että on hienoa, että lapsiperheillä on mahdollisuus valita yksityisiä erimallisia varhaiskasvatuksen tuottajia — siellä löytyy liikuntapainotteisuutta, musiikkipainotteisuutta ynnä muuta tämmöistä kohdennettua, se on hienoa — mutta koen tärkeäksi myös sen, että pidämme keskeisesti huolta siitä julkisesta varhaiskasvatuksesta ja päiväkotitoiminnasta.
On olemassa monta kuntaa — varhaiskasvatuksesta kun puhutaan — joissa on yksityiselle toimijalle annettu jopa yli 50 prosenttia varhaiskasvatuksen tuottamisesta, ja se ei välttämättä aina palvele tarkoitustaan, varsinkaan siinä tilanteessa, jos ajatellaan, että — kun näen sen omin silmin ja olen nähnyt myös omalla paikkakunnallani sen — kun yksityinen palveluntuottaja varhaiskasvatuksessa on hyvin laajasti edustettuna, niin sitten voi tulla tällaisia hankalia kohtia esiin siinä vaiheessa, kun erityisesti erityislasten kohdalla tarvittaisiin varhaiskasvatuspalvelua. Kaikki yksityiset toimet eivät sitä sitten pysty kuitenkaan antamaan eivätkä tuottamaan, ja se on sitten julkisen päivätoiminnan harteilla niin sanotusti. Tässä pyytäisin huomioimaan myös tällaisia seikkoja silloin, kun puhutaan julkisesta ja yksityisestä varhaiskasvatuksesta, eli että se julkinen on tärkeä, sillä on oma paikkansa, ja se kattaa sitten kaikki, myös ne erityislasten tarpeet. — Kiitos.
Kiitoksia. — Haluaako ministeri Adlercreutz kommentoida käytyä keskustelua? Kolme minuuttia tai vähemmän. — Olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Lyhyesti: Tuntuu siltä, että on laaja ymmärrys tämän tarpeellisuudesta. Tämä on pieni muutos, se hieman helpottaa tilannetta toimijoiden osalta, mutta olen taipuvainen myöskin yhtymään tähän viimeiseen puheenvuoroon, että tietenkin tämän kaiken taustalla on hyvä ja tärkeää, että me pidetään kiinni siitä julkisesta järjestelmästä, joka monella tavalla sitten joutuu hoitamaan laajaa spektriä ja joutuu joskus vastaamaan tiettyihin haasteisiin, jotka eivät välttämättä sitten yksityisellä puolella ole niin yleisiä.
Kiitos käydystä keskustelusta.
Keskustelu päättyi.
Asia lähetettiin sivistysvaliokuntaan.