Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi, valiokunnassa ei lain sisältö ollut tietyiltä osin yksimielinen, ja teen lopuksi sitten lakiesityksiin vastalauseen muutosehdotuksineen.
Arvoisa rouva puhemies! Liikenteen siirtyessä fossiilisista polttoaineista kestäviin on tärkeää pyrkiä säilyttämään teknologianeutraali lähestymistapa. Uuden teknologian yleistymistä auttavat erilaiset tuet muutoksen alkuvaiheessa. Yhteiskunnan on järkevää tukea puhtaamman energian käyttöönottoa niin raskaan kuin henkilöliikenteenkin osalta. Olemassa olevan henkilöautokannan kannalta on tärkeää tarjota kansalaisille mahdollisuuksia kestävämpiin ratkaisuihin matalalla kynnyksellä. Hallituksen toiminta vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivien ajoneuvojen hankintatuessa ja henkilöautojen muuntotuessa on ollut varsin poukkoilevaa.
Poukkoilevalla politiikalla hallitus vesittää ja jopa vaarantaa vaihtoehtoisten kotimaisten polttoaineiden kehittämisen ja markkinoille pääsemisen edellytyksiä. Kaikilla ei ole varaa hankkia uutta sähköautoa, ja nykyisiä polttomoottoriautoja on mahdollista muuntaa kaasu- ja etanoliautoiksi, jotka toimivat kotimaisilla vähäpäästöisillä polttoaineilla.
Arvoisa rouva puhemies! Hallitus esittää paketti- ja kuorma-autojen vaihtoehtoisen käyttövoiman hankintatuen hakupäiväksi 31.12.24 sekä ajoneuvojen muuntotuen hakemisessa 15.12.24. Erityisesti valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden mukaan hakuaika on aivan liian lyhyt. Hakuajan pidennystä puoltavat ajoneuvokannan uudistamisen tärkeys, raskaan liikenteen käyttövoimamurroksen liikkeelle saaminen, yritysten investointivarmuus ja se, että tukiin jo aiemmin myönnetyt kolmivuotiset siirtomäärärahat saataisiin täysimääräisinä käytettyä.
Hallituksen esityksen perusteella vuodesta 2012 lähtien eduskunta on tehnyt päätökset yhteensä 38 miljoonan euron rahoituksesta muuntotukiin. Aiemmin budjetoidusta määrärahasta on Liikenne- ja viestintäviraston arvion mukaan yhä käyttämättä 2,4 miljoonaa euroa. Kyseessä on vuonna 2022 myönnetty kolmivuotinen siirtomääräraha täyssähköautojen hankintatukiin sisältäen myös kaasu- ja etanolikonversioiden tuet, joten muuntotukea voitaisiin tukea yhä vuoden 2022 talousarviomuutoksen puitteissa. Katsomme, että määräraha olisi käytettävä kokonaan eduskunnan aikoinaan sille päättämiin tarkoituksiin.
Hallituksen esityksessä on myös etanoliautoilukonversion muuntotuen esitys 200 eurosta, mutta erityisesti etanoliautoilun konversiokustannukset ovat nousseet aika reippaasti, ja arvio on tällä hetkellä 800:sta 1 000 euroon. Olemme valiokuntakäsittelyssä esittäneet etanolituen konversiotuen nostamista 350 euroon.
Arvoisa puhemies! Edellä esittelyllä perustelulla esitämme vastalauseen muutosehdotuksineen, että lakiehdotus hyväksytään muutoin valiokunnan mietinnön mukaisena, paitsi 1 §:n 2 momentin kohdat 1 ja 3, joilla jatkettaisiin muuntotuen ja hankintatuen hakuaikaa, sekä kohta 7, joka koskee etanoliautoilun konversion korotettua muuntotukea. Näiltä osin esitän vastalausetta, ja tulemme kakkoskäsittelyssä myös esittämään vastalauseen lausumaehdotuksen.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Edustaja Furuholm.