Viimeksi julkaistu 3.7.2025 17.29

Pöytäkirjan asiakohta PTK 64/2022 vp Täysistunto Tiistai 31.5.2022 klo 14.00—18.23

6. Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi raideliikennelain muuttamisestaHallituksen esitys eduskunnalle laiksi  raideliikennelain  muuttamisesta  annetun hallituksen esityksen (HE 38/2022 vp) täydentämisestä

Hallituksen esitysHE 38/2022 vp
Hallituksen esitysHE 57/2022 vp
Valiokunnan mietintöLiVM 6/2022 vp
Ensimmäinen käsittely
Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 6. asia. Käsittelyn pohjana on liikenne- ja viestintävaliokunnan mietintö LiVM 6/2022 vp. Nyt päätetään lakiehdotuksen sisällöstä. 

Keskusteluun, edustaja Piirainen. [Mikrofoni on kiinni] — Painakaapa, edustaja Piirainen, hieman pidempään sitä. [Raimo Piirainen: Nyt!] No niin. 

 

Keskustelu
15.42 
Raimo Piirainen sd :

Kiitos, arvoisa puhemies! Joo, nyt käsittelyssä on hallituksen esitys eduskunnalle raideliikennelain muuttamisesta, ja tässähän on kysymys venäläisten vaunujen käytöstä raakapuukuljetuksissa. Ja sitten on liikenne- ja viestintävaliokunnan käsittelyn yhteydessä tullut esille myös kemikaalikuljetusten kalustotarve, elikkä ammoniakkia ja muita nyt tällä hetkelläkin kuljetetaan ja ennen Ukrainan kriisiä on kuljetettu Venäjältä Suomeen, ja niittenkin tarve on nyt sitten merkittävä. 

Itsekin näitä vaunuja olen aikoinaan veturilla vetänyt, ja näissä on tietynlaista eroavaisuutta meidän normiimme, kolmipainejarruihin, ja sen takia tästä tuli ainakin minulle ennen tämän lain käsittelyä viestejä, että olisi syytä tarkkaan miettiä, onko tämä liikenneturvallista kalustoa. Valiokunnan kuulemisessahan myös on tullut esille, että on tullut näkemyksiä ja huolta esityksen vaikutuksista kotimaisen vaunukaluston tuotantoon, että se voi olla tietyllä tavalla riski. Elikkä tarkoitus on, että myös kotimaista vaunukalustoa valmistettaisiin. Pieksämäen konepaja niitä tekee, mutta meillä Suomessa on myös yksittäisiä konepajoja, jotka voisivat tehdä näitä puutavaravaunuja ja sillä tavalla saataisiin tämä raakapuu liikkeelle. Tietenkin ollaan hyvässä toivossa sillä tavalla, että voitaisiin mahdollisimman nopeasti saada näitä ja tämän venäläisen vaunukaluston käyttö voitaisiin sitten riisua, mutta tässä tilanteessa varmaan on ainoa mahdollisuus vain tämä venäläisten vaunujen käyttö. 

Niitähän on aikaisemmin yhdysliikenteessä käytetty, elikkä Venäjältä tulevaa raakapuuta on tuotu Suomeen näillä venäläisillä vaunuilla, ja nyt kun ne ovat jääneet tänne Suomen puolelle ja osan näistä omistaa Metsäteollisuus, niin se pyrkii tietenkin näin käyttämään myös sitä vaunukalustoa hyväkseen, mutta siinä on eroavaisuuksia suomalaiseen kalustoon.  

Toivotaan, että tämä nyt sitten on liikenneturvallista, koska täällä kuulemisessa ei ole tullut nyt mitään sellaista liikenneturvallisuuteen liittyvää ongelmaa esille. — Kiitos. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Kiitos. — Ja edustaja Laakso. 

15.44 
Sheikki Laakso ps :

Arvoisa puhemies! Tosiaankin tässä hallituksen esityksessähän suurin asia on venäläisten puutavaravaunujen hyväksyminen Suomen liikenteessä. Ja tästä käytännössä katsoen kaikki... Melkein oikeastaan yhdeltä yritykseltä, jonka omistaa Suomen valtio sataprosenttisesti, tuli negatiivista palautetta, ja sekin negatiivinen palaute näin hallintoneuvoston puheenjohtajana oli mielestäni moraalisesti aika arveluttavaa, koska tilanne on se, että siinä ei puhuttu asiasta vaan asian vierestä. Yritettiin saada vaikutettua tähän asiaan niin, että oma kilpailukyky olisi säilynyt, ja siksi en pystynyt oikein hyväksymään kyseistä hommaa ja annan siitä kyllä varmasti palautetta muutenkin. 

Tilanne on se, että näiden venäläisten puutavaravaunujen kanssa  ei  ole  turvallisuus-ongelmia ollut aikaisemminkaan, ja tämä samainen käytäntö on ollut vuosikymmeniä kuitenkin rekkaliikenteessä. Keski-Euroopasta laitetaan perävaunu tuonne laivan kyytiin, ja sitten se uiskentelee laivalla tänne ja täällä suomalainen, Suomen kilvissä oleva rekka ottaa sen peräänsä ja lähtee viemään sitten sitä vaikka pohjoiseen Lappiin. Tämä ei ole ollut millään tavalla ongelma ennenkään tuolla tieliikenteessä, missä kuitenkin oikeasti tieturvallisuus on paljon tärkeämpää kuin tuolla raideliikenteessä. Tai molemmissa asioissa tietysti turvallisuus on tärkeää, mutta siis totuudessahan siellä paljon helpommin vakavia onnettomuuksia kuitenkin syntyy kuin tällaisien vaunujen kanssa. 

On äärettömän hienoa nähdä, että meillä valiokunnassa ja muutenkin täällä keskusteluissa tuntuu siltä, että tässä ei ole mitään ongelmaa ja että tämä esitys menee tällaisenaan läpi, mistä onneksi meidän metsäteollisuutemme tulee kiittämään, koska muuten he olisivat olleet kohta aika helisemässä näitten vaunujen kanssa. 

Se lisä oli tietysti hyvä, että muutamia säiliövaunuja saatiin sitten myös ottaa tähän samaan hankintaan, koska niissä olisi ollut meillä ammoniakkien toimittamisessa vähän ongelmia. — Kiitoksia.  

Yleiskeskustelu päättyi.  

Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksiin HE 38/2022 vp ja HE 57/2022 vp sisältyvän lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotuksen ensimmäinen käsittely päättyi.