Viimeksi julkaistu 4.6.2021 19.05

Pöytäkirjan asiakohta PTK 79/2015 vp Täysistunto Torstai 10.12.2015 klo 16.02—3.07

27. Hallituksen esitys  eduskunnalle  laiksi  kirjanpitolain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta  sekä  puunkorjuuta  aarniometsissä harjoittavien yritysten viranomaisille suorittamien maksujen julkistamista koskevaksi laiksi

Hallituksen esitysHE 89/2015 vp
Valiokunnan mietintöTaVM 16/2015 vp
Ensimmäinen käsittely
Toinen varapuhemies Paula Risikko
:

Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 27. asia. Käsittelyn pohjana on talousvaliokunnan mietintö TaVM 16/2015 vp. Nyt päätetään lakiehdotusten sisällöstä. 

Keskustelu
2.15 
Arto Pirttilahti kesk :

Arvoisa rouva puhemies! Tämän lakiesityksen pohjana ovat EU-direktiivin muutokset, eli kirjanpitolaki muutetaan vastaamaan tilinpäätösdirektiiviä ja myös tapahtunutta kirjanpidollisten menetelmien teknologista kehitystä. Muutokset on pyritty tekemään niin, ettei voimassa olevaa sääntelyä tai lain rakennetta ole tarpeettomasti muutettu. 

Talousvaliokunnassa käsiteltiin asiaa ja nähtiin, että tässä on hyvin huomioitu tämä pien- ja mikroyritysten hallinnollisen taakan vähentäminen ja direktiivin sallimia joustoja hyödynnetty tinkimättä kuitenkaan tilinpäätöskäsittelyn keskeisistä tavoitteista eli oikean ja riittävän kuvan antamisesta. Pien- ja mikroyrityksille suunnatuista joustoelementeistä mainittakoon liikkeen- ja ammatinharjoittajien vapauttaminen tilinpäätöksen laatimisvelvollisuudesta, luopuminen paperisesta tasekirjasta, muutokset pääomalainan esitystapaan taseessa sekä erillinen asetus pien- ja mikroyritysten tilinpäätöksessä esitettävistä tiedoista. 

Sitten sanotaan, että EU tuo lisää byrokratiaa, mutta tässä on mahtava kohta, eli näitä pien- ja mikroyritysten kokorajoja on nostettu huomattavasti, mikä sitten keventää pien- ja mikroyritysten kirjanpitovelvoitteita ja myös tilintarkastusvelvoitteita. 

Eli kaikkinensa tässä voi todeta, niin kuin valiokuntakin toteaa, että lähtökohtaisesti tässä on kyse sääntelyn selkeyttämisestä ja hallinnollisen taakan vähentämisestä, mikä on yksi tämän hallituksen tavoitteista eli byrokratian purku. 

Valiokunnassa keskustelutti eniten tämä murrettu tilikausi, eli hallituksen esityksessä oli, että ammatinharjoittajan tilikausi olisi aina yksi vuosi, mutta tässä on muutosesityksenä siten, että kun katsottiin yleisperusteluita, niin talousvaliokunta esittää sääntelyä muutettavaksi siten, että on mahdollisuus myös murrettuun eli kalenterivuodesta poikkeavaan tilikauteen. Se tarkoittanee sitä, että jos henkilöyritys pitää kaksinkertaista kirjanpitoa, niin he voivat määritellä oman tilikautensa, mutta yksinkertaisen kirjanpidon tilikausi aina on yksi vuosi, kalenterivuosi. 

Toinen kohta, arvoisa rouva puhemies, oli tämä, mitenkä suhtaudutaan tilintarkastukseen tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen osalta. Siinä päädyttiin lausumaan, ja tämä lausuma viittaa siihen, että tulevassa tilintarkastuslaissa tämä tulisi huomioida, eli valiokunnan lausumaehdotus on, että eduskunta edellyttää, että tilintarkastuslain muuttamista koskevassa hallituksen esityksessä tehdään tarvittavat muutokset lainsäädäntöön siten, että varsinaisen tilintarkastuksen kohteena voi olla yksinomaan tilinpäätös ja toimintakertomukseen kohdistetaan vain direktiivien edellyttämät toimet. Tämä tilintarkastuslaki tulee ensi kevään aikana käsittelyyn. 

Lisäksi tämän kirjanpitolain ohessa on vielä puunkorjuuta aarniometsissä harjoittavien yritysten viranomaisille suorittamien maksujen julkistaminen ja siihen perustettu erillislaki, joka on myös sitten tämän liitteenä. 

Mietintö oli tästä asiasta yksimielinen. 

Yleiskeskustelu päättyi. 

Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 89/2015 vp sisältyvien 1.—6. lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotusten ensimmäinen käsittely päättyi.