Perustelut
Valiokunta keskittyy tässä lausunnossaan erityisesti
kuntatalouteen, julkisen hallinnon tietojärjestelmien kehittämiseen,
alueilla toimivien viranomaisten määrärahatilanteeseen
sekä rajavartiolaitoksen ja Hätäkeskuslaitoksen
toimintamenoihin.
Poliisin osalta valiokunta toteaa myönteisenä sen,
että poliisin toimintamenomomentille 26.10.01 esitetään
vuodelle 2013 yhteensä 723,5 miljoonaa euroa, mikä on
noin 21,1 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2012. Lisäys
aiheutuu ensisijaisesti kehyspäätöksessä poliisille kohdennetusta
lisämäärärahasta sekä palkkojen tarkistuksesta.
Kehyspäätöksen mukaan poliisin tulee
lisäksi toteuttaa osana taloutensa tasapainottamista toimenpiteet,
jotka merkitsevät menotason alentumista vuonna 2016 yhteensä 35 miljoonalla
eurolla.
Vuoden 2013 talousarvioesityksessä poliisien
määrän arvioidaan säilyvän
vuoden 2011 toteutuman ja vuoden 2012 arvion tasolla. Valiokunta
viittaa kehyspäätöksestä antamaansa lausuntoon
(HaVL 5/2012 vp) ja katsoo, että hallitusohjelman
mukaisesti poliisien määrä on syytä vakiinnuttaa
vähintään vuoden 2011 tasolle koko vaalikaudeksi.
Valiokunta korostaa, että poliisin palvelut tulee turvata
vähintään nykyisellä tasolla
koko maassa, myös harva-alueilla.
Sisäasiainministeriö on asettanut vuonna 2009
ja 2010 toteutettujen uudistusten (PORA I ja II) jatkoksi hankkeen
poliisin hallintorakenteen kehittämiseksi (PORA III). Hankkeella
tavoitellaan poliisin toiminnan tehokkuuden lisäämistä vähenevien
voimavarojen tilanteessa siten, että poliisi kykenee turvaamaan
parhaalla mahdollisella tavalla sisäisen turvallisuuden
säilymisen hyvällä tasolla, sekä johto-,
tuki- ja hallintoresurssien karsimista muun muassa keskushallintoa
keventämällä, yksiköiden määrää vähentämällä ja
toiminnallisia rakenteita kehittämällä.
Valiokunta on kokouksessaan 21.9.2012 merkinnyt tiedoksi PORA III
-hanketyöryhmän raportin ja todennut sisäisen
turvallisuuden ministeriryhmän 20.9.2012 tekemät
linjaukset. Valiokunta on edellyttänyt, että sitä informoidaan hyvissä ajoin
prosessin aikana PORA III -hankkeen valmistelun etenemisestä ja
sen sisällöstä (HaVP 51/2012
vp). Valiokunta korostaa, että poliisin toimintakyvyn kannalta
on tärkeää turvata kenttätehtävissä toimivien
poliisimiesten riittävä määrä.
Lisäksi valiokunta kiinnittää huomiota
myönteisen päätöksen saaneiden
turvapaikanhakijoiden kuntiin ohjautumisesta aiheutuviin kustannuksiin.
Maahanmuuttovirasto on hallitusohjelman mukaisesti nopeuttanut turvapaikkahakemusten
käsittelyä, ja vastaanoton kustannuksia on sopeutettu
vastaamaan lyhentyneitä käsittelyaikoja. Vuoden
2013 määrärahaesitys on 55,289 miljoonaa
euroa (26.40.63). Säästötoimenpiteistä huolimatta
talousarvioesityksen toteuttaminen tulee olemaan merkittävä haaste.
Suurin yksittäinen vastaanoton kustannuksiin vaikuttava
tekijä on vastaanottokeskuksissa majoittuvien turvapaikanhakijoiden
lukumäärä. Oleskeluluvan saaneiden siirtyminen
kuntiin on pitkittynyt, koska kuntapaikkoja ei ole tarjolla riittävästi.
Tästä aiheutuu vastaanottokeskuksille vuonna 2012
yhteensä noin 8,7 miljoonan euron ylimääräiset
kustannukset. Jotta turvapaikkapäätösten
teolle ja vastaanottotoiminnalle asetetut tehostamistavoitteet ja
toiminnan kustannustehokkuuden kehittymistä kuvaavat mittarit toimisivat
jatkossa oikein, kuuluisi kuntiin siirtymisen odottelusta aiheutuvan
kulun olla osa kotouttamis- eikä vastaanottokustannuksia.
Maahanmuuttajan asettuminen kuntalaiseksi on kotoutumisen tärkeä perusta.
Tavoitteena on kansainvälistä suojelua saavien
henkilöiden hallittu ja viiveetön kuntiin ohjautuminen.
Valiokunta ei pidä valtion kuntakorvauksiin esitettyä 95,129
miljoonan euron määrärahaa (32.70.30) tarpeisiin
nähden riittävänä.
Kuntatalous
Yleinen talouskehitys ja maailmantalouden tilanne heijastuvat
maamme julkiseen talouteen. Vuonna 2012 ja 2013 Suomen talouskasvun
arvioidaan olevan yhden prosentin luokkaa. Myös lähivuosina
kasvun ennustetaan jäävän vaatimattomaksi.
Kuntatalouden näkymien arvioidaan kiristyvän
vuonna 2013, ja kehityksen arvioidaan lähivuosina jatkuvan.
Samaan aikaan väestön ikääntymisestä kuntatalouteen
kohdistuvat menopaineet kasvavat. Talousarvioesitykseen sisältyvässä peruspalvelubudjettitarkastelussa
esitetty kuntatalouden kehitysarvio on luonteeltaan painelaskelma,
jossa ei ole oletettu veroprosenttien korotuksia eikä menopuolen
sopeutustoimia. Laskelmassa syntyvä rahoitusalijäämä kasvattaa
suoraan kuntien lainakantaa.
Painelaskelma kuvaa kuntatalouden kehitystä kokonaisuutena.
Kunnittain kehitys vaihtelee. Tähän vaikuttavia
tekijöitä ovat mm. kunnan asukasmäärä,
väestörakenne, etäisyydet, elinkeinorakenne
ja työllisyyskehitys sekä kuntien välinen
muuttoliike. Tilanne vaihtelee myös kuntakokoryhmien sisällä.
Yksittäisten kuntien väliset erot sekä tulo-
että menokehityksessä ovat suuria, ja eriytymiskehityksen
arvioidaan tulevina vuosina jatkuvan.
Kuntien verotulojen ja valtionosuuksien arvioidaan
kasvavan yhteensä keskimäärin 3,5 % vuosittain.
Verotulojen kasvua ja valtionosuuksien kehitystä hidastavat
kansantalouden heikot näkymät ja valtiontalouden
sopeutustoimet. Toimintamenojen ennakoidaan kasvavan keskimäärin
4 % vuodessa. Kuntatalouden toimintamenoista henkilöstömenot
ovat lähes 60 %. Laskelman lähtökohtana
on, että kuntien ja kuntayhtymien henkilöstön
määrä pysyy vuoden 2011 tasolla, ja laskennallisen
väestötekijöistä johdetun palvelutarpeen
kasvun oletetaan toteutuvan palvelujen oston kautta. Investointien
arvioidaan pysyvän korkealla tasolla, mikä johtuu
tiedossa olevista investointitarpeista, kuten rakennusten peruskorjauksista
ja kasvukeskusten uudisinvestoinneista. Toisaalta kuntatalouden
kiristymisen myötä kunnat joutuvat harkitsemaan uusien
investointien aloittamista.
Kokonaistasolla tarkasteltuna kuntien vuosikate on kuluvana
vuonna riittänyt poistoihin. Painelaskelman mukaan vuosikate
ei riitä kattamaan poistoja enää vuosina
2014—2016, ja kuntatalous olisi alijäämäinen.
Nykyisissä talouden näkymissä kuntatalouden
velkaantuminen uhkaa jatkua ja paine kunnallisveroprosenttien tuntuviin
korotuksiin kasvaa. Kuntatalouden vakauden turvaaminen ja tarvittavien
investointien toteuttaminen ilman velan jatkuvaa kasvua edellyttäisivät
sitä, että toimintamenojen kasvu pysyy tulokehityksen
asettamissa rajoissa. Väestön ikääntymisestä kansantalouteen
ja kuntatalouteen kohdistuvat paineet kasvavat edelleen, mikä korostaa
peruspalvelujen tuottavuutta parantavien uudistusten välttämättömyyttä.
Heikon talouskasvun aikana julkisen talouden vakauttaminen muodostuu
haastavaksi. Kunnat ovat osa julkista taloutta ja valtion ohella
keskeinen toimija julkisen talouden tasapainottamisessa. Valiokunta
pitää taloudellisen tilanteen ja kestävyysvajeen
vähentämisen kannalta perusteltuna, että myös
kunnat osallistuvat julkisen talouden tasapainottamiseen. Samalla on
tärkeää, että kunnissa pyritään
peruspalvelujen saatavuutta vaarantamatta edelleen parantamaan julkisten
palveluiden vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta.
Osana julkisen talouden tasapainottamistoimia alennettiin vuoden
2012 alusta tilapäisesti kunnan peruspalveluiden valtionosuusprosenttia,
minkä vaikutus valtion menoihin on vuositasolla 631 miljoonaa
euroa vuodesta 2012 vuoteen 2015. Kunnan peruspalvelujen valtionosuuksia
pienentää lisäksi hallituksen päättämä säästö,
joka vuonna 2013 on määrältään
125 miljoonaa euroa. Kunnat joutuvat tiukkenevassa määrärahatilanteessa
sopeuttamaan toimintaansa. Valiokunta pitää järjestelmän
toimivuuden kannalta kuitenkin olennaisena, että kunnan
peruspalvelujen valtionosuuteen kohdistuvat leikkaukset toteutetaan
valtionosuusprosenttia muuttamalla, jolloin se lisää kunnan
omarahoitusosuutta tasasuuruisena euroa/asukas-eränä ja vaikutus
euroa/asukas on yhtä suuri kaikissa kunnissa.
Kunnan peruspalvelujen valtionosuudet (28.90.30) kasvavat noin 2,4 % vuodesta 2012
vuoteen 2013. Kokonaisuutena peruspalvelubudjettitarkastelun valtionapujen
arvioidaan kasvavan yhteensä 1,7 %.
Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa kunnilla on
suuria haasteita selviytyä kaikista nykyisistä tehtävistään.
Valiokunta korostaa, että kunnille ei tule asettaa uusia
tehtäviä eikä laajentaa nykyisiä ilman,
että valtio osallistuu hallitusohjelman mukaisesti niiden
rahoitukseen yli puolella todellisista kustannuksista. Mahdollisista
tehtävämuutoksista aiheutuvat kustannusvaikutukset kuntatalouteen
tulee arvioida tarkkaan hyvän lainvalmistelutavan mukaisesti.
Valiokunta tähdentää myös uudistusten
seurannan järjestämisen tärkeyttä.
Käynnissä olevalla kuntauudistuksella pyritään
tarttumaan kuntatalouden haasteisiin. Osana kuntauudistusta uudistetaan
myös valtionosuusjärjestelmä sekä toteutetaan
kuntalain kokonaisuudistus. Lisäksi valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että kehysriihen kirjaus kuntien tehtävien
läpikäymisestä ja kuntien toimintaa ohjaavan
normiston joustavoittamisesta toteutetaan mahdollisimman pian.
Julkisen hallinnon tietojärjestelmien kehittäminen
Eduskunta on viime vaalikaudella hyväksynyt lain julkisen
hallinnon tietohallinnon ohjauksesta (634/2011,
jäljempänä tietohallintolaki), joka velvoittaa
valtiota ja kuntia huolehtimaan mahdollisimman laajalti tietojärjestelmien
yhteentoimivuudesta. Tietojärjestelmämenot ovat
yhteiskunnassa suuret. Tietojärjestelmien toimivuus ja
helppokäyttöisyys ovat myös tuottavuuden,
toiminnan tehokkuuden ja kansalaisten palveluiden kannalta ensiarvoisen
tärkeitä asioita.
Järjestelmien yhteentoimivuuden perustaksi tarvitaan
järjestelmien välisestä tiedonsiirrosta yksiselitteiset
määritykset, joiden toteutusta varten valtiovarainministeriö on
laatinut kuvauksen julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurista. Kullakin
ministeriöllä on koordinointivastuu oman kohdealueensa
arkkitehtuurityöstä. Ministeriöiden tulee
toimittaa valtiovarainministeriölle suunnitelmansa kohdealueidensa
arkkitehtuurityön käynnistämisestä 21.12.2012
mennessä.
Selvityksen mukaan julkisen hallinnon yhteisen kokonaisarkkitehtuurin
toteutus on tällä hetkellä myöhässä suunnitellusta
aikataulusta valmistelu- ja toteutusresurssien rajallisuuden vuoksi.
Tiedonsiirron toteutuksen vaatimien määritysten
puuttuessa myös tietohallintolain mukaisten asetusten valmistelua
ei ole aloitettu. Valtiovarainministeriön ensisijaisena
tietohallintolain mukaisena ohjauskeinona on informaatio-ohjaus
koko julkisen hallinnon tietohallinnon kehittämisessä.
Työ tietohallintolaissa mainittujen sisältöjen ja
tavoitteiden toteuttamiseksi on kuitenkin käynnistynyt.
Perustietojärjestelmiä pyritään uudistamaan
siten, että niiden hyödyntäminen julkisen
hallinnon organisaatioissa olisi laissa mainitulla tavalla teknisesti
mahdollista. Kokonaisarkkitehtuurin kehitystyötä on
tehty sekä ministeriöissä että kunnissa.
Valiokunta toteaa, että kehityksen vauhdittaminen edellyttää,
että työhön on osoitettavissa riittävästi
voimavaroja. Työn etenemiseen vaikuttaa osaltaan myös
se, mitä markkinoilta on saatavissa. Suuren asiakastietojärjestelmän
kehittäminen kokonaisuudeksi voi vaatia useamman vuoden
työn.
Valiokunta korostaa myös julkisen hallinnon sähköisten
palvelujen kehittämisen tärkeyttä. Sähköisen
asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmassa (SADe-ohjelma) tuotetaan
kansalaisten, yritysten ja viranomaisten käyttöön asiakaslähtöisiä ja
yhteentoimivia sähköisiä palvelukokonaisuuksia,
jotka vahvistavat julkisen sektorin kustannustehokkuutta ja laatua.
Ohjelman toimikautta on jatkettu vuoden 2015 loppuun. Lisäksi
julkisen hallinnon sähköisiä palveluja
on kehitetty mm. tuottamalla kuntien ja valtion viranomaisten käyttöön
asiakkaalle maksuttomia, helppokäyttöisiä sähköisen
asioinnin tukipalveluja.
Maakunnan kehittämisraha
Talousarvioesityksessä momentin (32.50.43) määrärahaksi
esitetään 10,566 miljoonaa euroa. Määräraha
vähenee vuoden 2012 talousarvioon verrattuna 5,0 miljoonaa
euroa. Määrärahasta arvioidaan käytettävän
osaamiskeskusohjelman toteuttamiseen 7,0 miljoonaa euroa ja ohjelmiin sitomattomaan
rahoitukseen 3,566 miljoonaa euroa. Suurin osa ohjelmiin sitomattomasta
maakunnan kehittämisrahasta jaetaan maakunnan liittojen
käytettäväksi alueen kuntien ja kuntien välisen
elinkeinopoliittisen yhteistyön kehittämishankkeisiin.
Osa sitomattomasta rahoituksesta jätetään
asianomaisten ministeriöiden käytettäväksi.
Ohjelmiin sitomaton maakunnan kehittämisraha on osoittautunut
tehokkaaksi ja joustavaksi alueiden omaehtoisen kehittämisen
välineeksi. Joillakin alueilla se on ollut ainoa maakunnan kehittämisväline.
Maakunnan liitot ovat voineet rahoittaa sillä sellaisia
monenkeskisiä selvitys- ja kehittämishankkeita,
joihin muut rahoitusvälineet eivät sovellu. Lisäksi
on rahoitettu äkillisillä rakennemuutosalueilla
eri toimijoiden ja toimenpiteiden välistä koordinointia.
Maakunnan kehittämisrahaa on käytetty maakuntaohjelman
mukaisiin toimiin, kuten innovaatiojärjestelmän
kehittämiseen ja uusien avausten pilotointiin ja edistetty
koko maakunnan elinkeinoelämää hyödyttävien
hankekokonaisuuksien syntymistä. Maakunnan kehittämisrahalla
on kehitetty myös muita alueellisesti tärkeitä,
esimerkiksi osaamiseen ja hyvinvointiin liittyviä, teemoja.
Määrärahan leikkaus aiheuttaa alueiden
kehittämistoiminnalle suuria haasteita. Valiokunta pitää perusteltuna,
että määräraha suunnataan erityisesti
alueellisiin osaamispanostuksiin. Osaamiskeskusohjelman lisäksi
tarvitaan kuitenkin myös muuta alueellista osaamispanostusta
ja laajoja maakuntatason toimenpiteitä, jossa työssä sitomattoman
maakunnan kehittämisrahan merkitys on keskeinen. Momentin
selvitysosassa kuvataan myös muita tavoitteita, joita sitomattomalla
maakunnan kehittämisrahalla voidaan toteuttaa. Tavoitteiden
ja momentille myönnetyn määrärahan
määrän välillä vallitsee ristiriita.
Valiokunta viittaa myös vuonna 2010 voimaan tulleeseen
aluehallintouudistukseen, jonka yhtenä tavoitteena on ollut
lisätä maakunnan liittojen roolia alueiden kehittämisessä.
Lisäksi valiokunta kiinnittää erityistä huomiota siihen,
että pienentynyttä määrärahaa
saa edelleen käyttää 14 henkilötyövuotta
vastaavan henkilöstön palkkaamiseen ja siitä aiheutuvien
tila- ja muiden kustannusten maksamiseen. Erityisesti on syytä harkita,
onko ohjelmiin sitomatonta määrärahaa
lainkaan tarpeen varata ministeriöiden käyttöön.
Aluehallintovirastot ja ELY-keskukset
Aluehallintovirastot ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset
(ELY-keskukset) perustettiin vuonna 2010 voimaan tulleella aluehallintouudistuksella.
Aluehallintovirastot hoitavat lainsäädännön
ohjaus-, toimeenpano- ja valvontatehtäviä alueellaan.
ELY-keskukset hoitavat valtionhallinnon aluekehitys- ja toimeenpanotehtäviä alueellaan.
Aluehallintovirastot aloittivat toimintansa vuonna 2010 noin
3,8 miljoonaa euroa pienemmällä rahoituksella
kuin vastaava aluehallinnon kokonaisuus vuonna 2009. Tiukasta talouskurista
huolimatta aluehallintovirastojen perusrahoitusta on jouduttu korjaamaan
lisäbudjeteilla jokaisena kolmena toimintavuotena. Pitkäjänteinen
suunnittelu on vaikeutunut. Määrärahatilanteen
niukkuus on hidastanut myös aluehallintovirastojen toiminnan
kehittämistä. Aluehallintovirastot ovat toteuttaneet
tuottavuusohjelman mukaiset henkilöstösupistukset.
Osin henkilöstömäärä on
jouduttu pitämään alhaisemmalla tasolla
kuin kehyksissä on sovittu. Valtiontalouden kehyspäätöksen
mukaan tilanne tulee jatkumaan vastaavana myös vuosina
2013—2016.
Talousarvioesityksessä aluehallintoviraston toimintamenomomentille
(28.40.01) esitetään myönnettäväksi
nettomäärärahaa 54,481 miljoonaa euroa.
Esitys on 1,725 miljoonaa euroa kehyksiä suurempi. Ottaen
huomioon aluehallintovirastojen asiamäärien kasvu
sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävissä ja ympäristölupatehtävissä valiokunta
pitää ensiarvoisen tärkeänä,
että määräraha hyväksytään
vähintään esitetyn mukaisena.
Esitys ei kertaluonteisuutensa takia kuitenkaan korjaa rakenteellista
vajausta pidemmällä aikavälillä.
Toiminnan ja rahoituksen saattaminen kestävälle
tasolle edellyttää lisäystä vuosien 2014—2017
kehyksiin. Valiokunta katsoo, että aluehallintovirastojen
määrärahatasoa on tarpeen nostaa pysyvästi,
jotta aluehallintovirastot pystyvät hoitamaan tehtävänsä lainsäädännön edellyttämällä
tavalla.
Myös sosiaali- ja terveydenhuollon valvontatehtävien
resursseja on vahvistettava.
Myös ELY-keskusten määrärahatilanne
on huolestuttava. Henkilöstösuunnittelun tiukkuus, eläköitymisistä mahdollisesti
aiheutuvat osaamisvajeet, lukuisat tietojärjestelmät
ja tehtävien suuri määrä aiheuttavat
merkittäviä haasteita ELY-keskusten toiminnalle
keskusten suorittamasta tuottavuustyöstä, organisaatio-
ja työtehtäväjärjestelyistä ja
muista toimenpiteistä huolimatta. Esimerkiksi ympäristönsuojelutehtävissä ovat
ympäristövalvontaan ja lupatehtävien
tukemiseen liittyvät tehtävät lisääntyneet
muun muassa lisääntyneen kaivostoiminnan
vuoksi. Toimintamenomäärärahojen tasoa
on tarpeen nostaa, jotta ELY-keskukset voivat jatkossakin täyttää niille
asetetut toiminnalliset ja laadulliset tavoitteet.
Eduskunta edellytti aluehallinnon uudistamista koskevan lainsäädännön
hyväksymisen yhteydessä hallituksen huolehtivan
siitä, että eduskunnalle annetaan vuoden 2012
loppuun mennessä seikkaperäinen selonteko aluehallintouudistuksen
toimeenpanosta ja toteutumisesta (EV 150/2009 vp). Näin
ollen valiokunta ei talousarvioesityksen yhteydessä käsittele
laajemmalti aluehallintoon liittyviä kysymyksiä,
vaan se tulee tarkastelemaan aluehallintouudistuksen kokonaisuutta
yksityiskohtaisesti eduskunnalle annettavan selonteon pohjalta.
Rajavartiolaitos
Rajavartiolaitoksen toimintamenomomentille (26.20.01) esitetään
226,6 miljoonaa euroa. Määräraha on 5,2
miljoonaa euroa suurempi kuin vuoden 2012 talousarviossa. Merkittävimmät
lisäykset ovat virkaehtosopimuksen mukaisiin palkankorotuksiin
6,9 miljoonaa euroa sekä rajatarkastusten vahventamiseen
2,4 miljoonaa euroa. Merkittävimpiä vähennyksiä ovat
hallitusohjelman mukaiset säästöt, yhteensä 4,0
miljoonaa euroa, sekä 1,7 miljoonan euron tuottavuusvähennykset.
Ilma- ja vartioalusten hankintoihin (26.20.70) esitetään
yhteensä 76 miljoonaa euroa helikopterikaluston uusimista
ja öljyntorjuntakykyisen ulkovartiolaivan hankintaa varten.
Valiokunta pitää myönteisenä rajatarkastusten
vahventamiseen esitettyä lisämäärärahaa. Määrärahalla
voidaan rekrytoida 40 rajatarkastajaa lisää kaakkoisrajalle
ja pääkaupunkiseudulle. Saadun selvityksen mukaan
toimintamenoihin tehdyt muutokset kuitenkin kokonaisuutena tarkastellen
kaventavat rajavartiolaitoksen talouden liikkumavaraa noin 6,0 miljoonaa
euroa vuoden 2012 talousarvioon verrattuna.
Rajavartiolaitos on toteuttanut vuosina 2009—2012 laajan
organisaatiouudistuksen, jossa hallintoa on kevennetty merkittävästi.
Rajavartiolaitos on myös vähentänyt rajamiesten määrää rauhallisella
rajaosuudella. Suoritetuista säästötoimenpiteistä huolimatta
rajavartiolaitos on kehyskaudella kuitenkin merkittävien
taloudellisten haasteiden edessä. Keskeisin menoja lisäävä tekijä on
kasvava rajaliikenne kaakkoisrajan suurilla rajanylityspaikoilla
sekä Helsingin satamassa ja Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Menotarpeita
arvioitaessa on otettava huomioon rajavartiolaitoksen vastuu EU:n
ulkorajavalvonnassa ja Suomen rajatarkastuksia koskeva EU:n sitova
lainsäädäntö. Esimerkiksi itärajan
liikenteen arvioidaan kaksinkertaistuvan vuoden 2011 tasosta vuoteen
2018 ja saavuttavan noin 20 miljoonan matkustajan määrän.
Lisäksi on huomioitava EU:n ja Venäjän
mahdollisen viisumivapauden aiheuttama rajaliikenteen kasvu.
Kasvavan rajaliikenteen hallinta edellyttää panostuksia
sekä kansainvälisten rajanylityspaikkojen infrastruktuuriin
että rajatarkastushenkilöstön määrään.
Valtiovarainvaliokunta on vuoden 2012 talousarvioesityksen yhteydessä todennut,
ettei rajaliikenteen kasvun vaikutuksia ole mahdollista hallita
ilman pysyvää lisämäärärahaa.
Hallintovaliokunta viittaa vuosille 2013—2016 laadituista
kehyksistä antamaansa lausuntoon ja katsoo, että rajanylitysliikenteen kasvun
lisätarpeisiin tulee saada pysyvä lisärahoitus
seuraavissa kehyspäätöksissä (HaVL 5/2012
vp). Hallintovaliokunta katsoo, ettei rajavartiolaitokselle
tulisi tässä tilanteessa kohdentaa lisäsäästöjä.
Tulli kerää valtiolle vuositasolla noin 10
miljardia euroa erilaisia veroja. Lisäksi tullilla on tärkeä tehtävä tullirikollisuuden
ja etenkin harmaan talouden torjunnassa. Tulli on viime vuosina
joutunut tekemään noin 300 henkilötyövuoden
vähennykset sekä tuottavuusohjelman tavoitteiden
että määrärahojen niukkuuden
vuoksi, mikä on vaikeuttanut tullin tehtävien
riittävää resursointia erityisesti Etelä-
ja Kaakkois-Suomen rajanylityspaikoilla sekä satamissa
ja Helsinki-Vantaan lentokentällä. Valiokunta
korostaa, että edellä todetun kasvavan rajanylitysliikenteen
hallinta ja varautuminen EU:n ja Venäjän väliseen
viisumivapauteen edellyttävät myös tullissa
lisäpanostuksia rajanylityspaikkojen infrastruktuuriin
ja henkilöstön määrään.
Lisäksi on syytä korostaa poliisin, tullin
ja rajavartiolaitoksen merkittävää yhteistyötä vakavan
ja kansainvälisen rikollisuuden torjunnassa. Poliisi-,
tulli- ja rajavartioviranomaiset harjoittavat myös muuta
viranomaisyhteistyötä, jolla on erityistä merkitystä etenkin
harvaan asutuilla alueilla arjen turvallisuuden kannalta ja rikosten ennalta
ehkäisemiseksi. Riittävien voimavarojen turvaaminen
on siten myös näistä syistä tärkeää.
Hätäkeskuslaitos
Hätäkeskuslaitoksen toimintamenomäärärahaa (26.30.02)
käytetään sekä hätäkeskustoiminnan varsinaisiin
toimintamenoihin että hätäkeskustoiminnan
ja uuden hätäkeskustietojärjestelmän kehittämiseen.
Momentille esitetään 64,071 miljoonaa euroa,
mikä on 1,1 miljoonaa euroa vähemmän
kuin kehyspäätöksen mukainen vuoden 2013
määräraha. Vähennyksessä on
kysymys Valtiokonttorin hallinnoiman Kansalaisen yleisneuvontapalvelun
perusteella Hätäkeskuslaitoksen määrärahakehykseen
1.1.2013 lukien tehdystä pysyvästä leikkauksesta.
Hätäkeskuslaitoksessa on käynnissä suuri
rakenneuudistus, joka toteutetaan vuoden 2015 loppuun mennessä.
Samassa yhteydessä uusitaan hätäkeskustietojärjestelmä vuoden
2015 loppuun mennessä. Molemmat uudistukset tulevat lisäämään
merkittävästi Hätäkeskuslaitoksen
tuottavuutta. Uudistusten tuottavuushyödyt syntyvät
kuitenkin asteittain ja näkyvät täysimääräisesti
aikaisintaan vuonna 2016. Sitä ennen toimeenpanon kustannukset
nostavat väliaikaisesti viraston kokonaiskustannuksia normaalitoimintaan
verrattuna.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota kansalaisen yleisneuvontapalvelulle
tehdystä määrärahasiirrosta
Hätäkeskuslaitokselle aiheutuviin vaikeuksiin
jo kehyspäätöksestä antamassaan lausunnossa
(HaVL 5/2012 vp). Kansalaisten yleisneuvontapalvelua
on osin perusteltu sillä, että se vähentäisi
Hätäkeskuslaitokselle kuulumattomien puheluiden
määrää. Saadun arvion mukaan
tämä maksullinen ja aukioloajoiltaan rajoitettu
12 henkilön voimin toteutettava puhelinpalvelu ei ratkaisevasti
vaikuttaisi Hätäkeskuslaitoksen puhelumääriin.
Tällä hetkellä ei myöskään
ole tiedossa tarkkaa ajankohtaa, milloin varsinaista neuvontapalvelua
ryhdytään tuottamaan.
Toiminnan ja talouden suunnittelussa on huomioitu ennakkotietona
Kouvolan hätäkeskuksen tilojen siirtyvän
kokonaisuudessaan kansalaisten yleisneuvontapalvelun käyttöön
ja näin myös tilojen vuokra- ja tilahallintakustannusten
siirtyvän pois Hätäkeskuslaitokselta.
Yleisneuvontapalvelun aloittaessa toimintansa suunniteltua pienemmällä henkilöstömäärällä
eivät
Kouvolan tilat siirry pois Hätäkeskuslaitokselta.
Tästä aiheutuu ennakoimattomia kustannuksia noin 0,5
miljoonaa euroa vuodessa. Tilavähennys on kohdistettu Hätäkeskuslaitokselle
vuodesta 2014 alkaen, mutta se vaikuttaa määrärahojen riittävyyteen
jo vuonna 2013.
Muita ennakoimattomia kustannuksia aiheutuu välttämättömän
ylimääräisen vuonna 2013 aloittavan päivystäjäkurssin
järjestämisestä. Kurssin kokonaiskustannukset
ovat 1,2 miljoonaa euroa, mistä vuodelle 2013 kohdentuu
yhteensä 0,7 miljoonaa euroa. Hätäkeskuslaitoksen
väistyvän tietojärjestelmän
pakollisesta ylläpidosta ja uuden järjestelmän
käyttöönotosta syntyy ennakoimattomia
kustannuksia säästöt huomioiden yhteensä 1,0
miljoonaa euroa. Kehykseen ei myöskään
ole mitoitettu Haltikin vuodelle 2013 esittämää palvelumaksujen
nousua, joka on 1,6 miljoonaa euroa vuoden 2011 hintaan nähden.
Lisäksi toistaiseksi määrittämättömiä kustannuksia
tulee syntymään esimerkiksi vaaratiedotteesta
annetun lain (466/2012) Hätäkeskuslaitokselle
aiheuttamien velvoitteiden hoidosta.
Selvityksen mukaan vuodelta 2012 vuodelle 2013 arvioidaan siirtyvän
0,3 miljoonaa euroa, mikä ei riitä kattamaan ennakoitua
alijäämää. Talousarvioesityksessä vaje
Hätäkeskuslaitoksen perustoimintaan sekä rakenneuudistuksen
ja tietojärjestelmähankinnan toteuttamiseen on
yhteensä 4,574 miljoonaa euroa.
Valiokunta katsoo, että Hätäkeskuslaitoksen määrärahakehyksissä tulee
nykyistä selkeämmin ottaa huomioon toteutettavien
uudistusten aikataulu siten, että mahdolliset merkittävät säästövelvoitteet
ajoitetaan kehyskauden loppuun. Valiokunta toteaa, että muutosprosessin onnistumisen
edellytyksenä on se, että huolehditaan hätäkeskusten
henkilöstön koulutuksesta ja ammatillisesta osaamisesta
sekä kansalaisten hätäkeskuspalveluiden
turvaamisesta. Tämä tulee ottaa huomioon myös
määrärahojen mitoituksessa. Valiokunta
tulee omalta osaltaan seuraamaan hätäkeskusuudistuksen
toteutumista kansalaisten turvallisuuden, alueellisen ja kielellisen
tasavertaisuuden sekä henkilöstön ammattitaidon
turvaamiseksi