Perustelut
Esityksen lähtökohdat
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi vuoden 2014 alussa
voimaantulevia uutta esitutkintalakia (805/2011)
ja uutta pakkokeinolakia (806/2011).
Lisäksi näihin lakeihin liittyviin lakeihin ehdotetaan
tehtäväksi lähinnä teknisluonteisiksi
luonnehdittavia muutoksia. Sellaisia ovat myös useat pakkokeinolakiin
ehdotettavat muutokset. Lisäksi mukana on paljon lainsäännösten
sisältöä selventäviä ja
tulkintaa ohjaavia muutosehdotuksia. Esitykseen on kuitenkin otettu
myös asiasisältöisiä muutoksia,
jotka laajuudeltaan ovat sellaisia, että niiden valmistelu
kohtuullisen nopean aikataulun rajoissa on ollut mahdollista.
Samanaikaisesti tämän esityksen kanssa on annettu
uuden poliisilain (872/2011) muuttamista
koskeva hallituksen esitys (HE 16/2013 vp). Esitykset
on valmisteltu ministeriöiden välisessä kiinteässä yhteistyössä.
Lakivaliokunta on antanut poliisilakia koskevasta esityksestä hallintovaliokunnalle
lausunnon LaVL 21/2013 vp, jossa käsitellään
osittain samoja kysymyksiä kuin tässä hallintovaliokunnan
lakivaliokunnalle antamassa lausunnossa.
Yleisesti hallintovaliokunta toteaa, että hallituksen
esityksen eduskuntakäsittelyssä on mahdollisuuksia
keskittyä niihin muutosehdotuksiin, joita juuri nyt käsiteltävänä olevassa
hallituksen esityksessä on tehty. Tästä lähtökohdasta poiketaan
jäljempänä ainoastaan eräissä erityisen
tärkeiksi koetuissa kohdissa.
Esitutkintalaki
Hallintovaliokunnassa on noussut esiin kysymys uuden esitutkintalain
(jäljempänä ETL) 4 luvun 10 §:n
1. lauseen tulkinnasta, jolta osin hallituksen esitys ei tosin sisällä muutosehdotusta
verrattuna lailla 805/2011 jo hyväksyttyyn
lakiin. Säännöksen alun mukaan asianosaisella
on oikeus käyttää valitsemaansa avustajaa
esitutkinnassa. Erityisesti valiokunnassa on noussut esiin huoli
siitä, miten on suhtauduttava tilanteeseen, jossa asianosainen
haluaa käyttää avustajaa, joka on esimerkiksi
ulkomaanmatkansa vuoksi pitkään poissa, mikä viivästyttäisi
esitutkintaa.
Saadun selvityksen mukaan uuden esitutkintalain sääntelyn
(ETL 4:10 § ja ETL 11:3 §) perusteella ei ole
mahdollista kieltää valitun avustajan käyttöä vain
sillä perusteella, ettei häntä ole viivytyksettä saatavissa
paikalle. Lisäksi on esitetty, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
linjaukset mahdollisuudesta kieltäytyä hyväksymästä tiettyä avustajaa
eivät näytä mahdollistavan sitä,
että lakia muutettaisiin niin, että tällainen
peruste kieltää avustajan käyttö lisättäisiin
lakiin. Kannan tueksi viitataan myös niin Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
kuin myös kotimaisen korkeimman oikeuden ratkaisukäytännöstä ilmeneviin
yhä enemmän avustajan käytön
tärkeyttä korostaviin linjauksiin.
Edellä todetusta huolimatta hallintovaliokunta katsoo,
että käytännöstä ei
saa muodostua sellaista, että esitutkinnan suorittamista
tietoisesti viivästyttäisiin. Vaikka lakivaliokunta
ei tekisi sääntelyyn muutosta, hallituksen on
seurattava esitutkintakäytäntöjen muovaantumista
edellä todettu näkökohta huomioon ottaen.
Televalvonta (pakkokeinolain 10 luvun 6 §) ja telekuuntelu
(pakkokeinolain 10 luvun 3 §)
Vuonna 2011 hyväksytyn uuden pakkokeinolain mukaan
lupa televalvontaan voidaan antaa muun muassa silloin, kun epäiltyä on
syytä epäillä teleosoitetta tai telepäätelaitetta
käyttäen tehdystä rikoksesta, josta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään kaksi
vuotta vankeutta. Enimmäisrangaistusta koskeva rajaus tarkoittaa
käytännössä sitä, että esimerkiksi
automaattiseen tietojenkäsittelyjärjestelmään
kohdistuvan luvattoman käytön, vahingonteon, viestintäsalaisuuden loukkauksen
ja tietomurron tutkinnassa televalvontaa voidaan käyttää ainoastaan
teleosoitteen tai telepäätelaitteen haltijan suostumuksella.
Käytännössä tietoverkossa
tehtyjen rikosten tutkinnassa tilanne on se, että asianomistajan suostumuksella
hänen laitteeseensa kohdistettu tunnistamistietojen hankkiminen
ei vielä riitä epäillyn jäljittämiseen.
Tämän vuoksi hallituksen esityksen mukaan lupa
televalvontaan tulisi voida myöntää myös,
kun on syytä epäillä teleosoitetta
tai telepäätelaitetta käyttäen
tehtyä, automaattiseen tietojenkäsittelyjärjestelmään
kohdistunutta luvatonta käyttöä (rikoslain,
jäljempänä RL, 28:7), vahingontekoa (RL
35:1), viestintäsalaisuuden loukkausta (RL 38:3) tai tietomurtoa
(RL 38:8) tai kun on syytä epäillä lapsen houkuttelemista
seksuaalisiin tarkoituksiin (RL 20:8b).
Hallintovaliokunta kannattaa muutosta, koska televalvonta on
näissä rikoksissa tehokas tutkintakeino. Valiokunta
huomauttaa tosin, että ehdotettuun säännökseen
tulee lisätä siihen lailla 438/2013 lisätyt
eräät törkeän rikoksen valmistelua
koskevat rikokset (ks. HE 141/2012 vp).
Uuden pakkokeinolain telekuuntelun käyttöedellytyksiä koskevia
säännöksiä ehdotetaan muutettavaksi
niin, että telekuuntelua voidaan käyttää myös
lapsen seksuaalisen hyväksikäytön selvittämisessä.
Tällä hetkellä tätä pakkokeinoa
voidaan käyttää saman rikoksen törkeän
tekomuodon selvittämiseksi. Hallintovaliokunnan mukaan
muutos on hyvin perusteltu. Valiokunta kuitenkin kiinnittää huomiota
siihen, että telekuuntelua ei ole jatkossakaan mahdollista käyttää televalvonnan
tavoin lapsen houkuttelemiseen seksuaalisiin tarkoituksiin (RL 20:8b). Hallintovaliokunnan
saaman selvityksen nojalla hallituksen esityksessä ei tätä esitetä,
koska telekuuntelu on kaikkein pisimmälle menevä luottamuksellisen
viestin suojan rikkominen ja sen perusterikosten luettelo on pidettävä suppeana. Lapsen
houkutteleminen seksuaalisiin tarkoituksiin on teko, joka edeltää lapsen
seksuaalisen hyväksikäytön tai törkeän
lapsen seksuaalisen hyväksikäytön yritystä (HE
282/2010 vp, s. 106) eli on vielä kauempana
toteutuneesta rikoksesta kuin yritys. Kyseessä on siten
eräänlainen valmistelurikos, jonka enimmäisrangaistus
on yksi vuosi vankeutta. Tätä taustaa vasten hallintovaliokunta
pitää hallituksen esityksen lähtökohtaa hyväksyttävänä.
Myös telekuuntelun osalta hallintovaliokunta kiinnittää lakivaliokunnan
huomiota siihen, että pakkokeinolain säännöksessä on
televalvonnan tavoin huomioitava siihen lailla 438/2013 lisätyt
eräät törkeän rikoksen valmistelua
koskevat rikokset.
Ylimääräisen tiedon käyttäminen
(pakkokeinolain 10 luvun 56 §)
Uuden pakkokeinolain 10 luvun 55 §:n mukaan ylimääräisellä tiedolla
tarkoitetaan telekuuntelulla, televalvonnalla, tukiasematietojen
hankkimisella ja teknisellä tarkkailulla saatua tietoa, joka
ei liity rikokseen tai vaaran torjumiseen taikka joka koskee muuta
rikosta kuin sitä, jonka estämistä tai
paljastamista varten lupa tai päätös
on annettu. Ylimääräistä tietoa
saa käyttää uuden pakkokeinolain 10 luvun
56 §:n 1 momentin mukaan rikoksen selvittämisessä,
kun tieto koskee sellaista rikosta, jonka tutkinnassa olisi saatu
käyttää sitä pakkokeinoa, jolla
tieto on saatu. Ylimääräisen tiedon käyttämisestä päättää tuomioistuin
silloin, kun kyseinen ylimääräinen tieto
on saatu pakkokeinolla, jonka käyttämisestä päättää tuomioistuin.
Hallituksen esityksen mukaan ylimääräistä tietoa
saisi käyttää edellä todettua
laajemmin eli myös silloin, kun rikoksesta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään kaksi
vuotta vankeutta ja jos ylimääräisen
tiedon käyttämisellä voidaan olettaa
olevan erittäin tärkeä merkitys rikoksen
selvittämiselle. Ylimääräisen
tiedon käyttämisestä näyttönä päättäisi
tuomioistuin pääasian käsittelyn yhteydessä.
Hallintovaliokunta toteaa ensinnäkin, että hallituksen
esityksessä (s. 23) on selostettu korkeimman oikeuden ratkaisua
KKO 2007:58, jossa kuvataan vielä tämän
vuoden loppuun voimassa olevan järjestelmän perusteita
sekä perusoikeuksien että rikosoikeusjärjestelmän
uskottavuuden kannalta. Hallintovaliokunnan mukaan voimassa olevaa
lakia, joka ei sanottavassa määrin rajoita ylimääräisen
tiedon käyttöä, olisi voitu pitää tasapainoisena
ratkaisuna. Edelleen voimassa oleva laki on säädetty
perustuslakivaliokunnan myötävaikutuksella 2000-luvun
alussa hallituksen esityksen HE 52/2002 vp perusteella,
josta perustuslakivaliokunta antoi lausunnon PeVL 36/2002
vp. Tässä suhteessa hallintovaliokunta
panee merkille, että tulkintalinja on olennaisesti muuttunut.
Perustuslakivaliokunta on pakkokeinolakiehdotusta koskevassa
lausunnossa (PeVL 32/2013 vp) kuitenkin
pitänyt perustuslain 10 §:n 3 momentin nojalla
välttämättömänä,
että hallituksen esityksessä edellytyksenä oleva
enimmäisrangaistusraja on korkeampi kuin kaksi vuotta vankeutta.
Hallintovaliokunta toteaa, että tältä osin perustuslakivaliokunta
on lausunut sille täysin saman sisältöisesti
poliisilakia koskevan hallituksen esityksen osalta (HE
16/2013 vp; PeVL 33/2013 vp).
Perustuslakivaliokunnan mukaan hyväksyttävänä voidaan
pitää sitä, että ylimääräistä tietoa
saa käyttää, jos rikoksesta säädetty ankarin
rangaistus on vähintään kolme vuotta vankeutta.
Perustuslakivaliokunnan mukaan estettä ei ole sille, että säännöksen
piiriin otetaan joitakin sellaisiakin yksittäisiä rikoksia,
joiden enimmäisrangaistus on kaksi vuotta vankeutta, mutta
jotka kuitenkin vakavuusasteeltaan rinnastuvat edellä mainittuihin
rikoksiin ja jotka täyttävät perustuslain
10 §:n 3 momentissa asetetut vaatimukset. Nämä rikokset
listataan mainituissa perustuslakivaliokunnan lausunnoissa yksityiskohtaisesti.
Lopputuloksena perustuslakivaliokunta toteaa, että pakkokeinolakiehdotuksen
10 luvun 56 §:n 1 momentista on joko poistettava sen toinen
virke tai sääntelyä on muutettava edellä esitetyn
mukaisesti, jotta lakiehdotus voidaan hyväksyä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Jos lakivaliokunta (taikka hallintovaliokunta poliisilakia koskevassa
esityksessä) pitää välttämättömänä laajentaa
perustuslakivaliokunnan esittämää perusterikosten luetteloa,
on asia saatettava uudelleen perustuslakivaliokunnan arvioitavaksi.
Lakivaliokunta on poliisilakia koskevasta hallituksen esityksestä hallintovaliokunnalle
antamassaan lausunnossa LaVL 21/2013 vp todennut,
että sen mukaan perustuslakivaliokunnan esittämä luettelo
tulee ottaa pykälään yhtä poikkeusta
lukuun ottamatta. Kun luettelon rajausperusteena ovat perustuslain
10 §:n 3 momentin mukaiset vaatimukset eli että rikokset
ovat yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta tai kotirauhaa
vaarantavia, ei ole tarvetta sisällyttää perustuslakivaliokunnan
mainitsemaa laitonta adoptiosuostumuksen hankkimista (RL 25:3b)
luetteloon. Rangaistussäännöksellä suojataan
adoptiosuostumuksen antajan tahdonmuodostuksen vapautta, eikä rikoksessa
käytetä väkivaltaa tai uhkausta (HE
47/2011 vp, s. 29 ja 88—89).
Asiaa arvioidessaan hallintovaliokunta pitää ensinnäkin
tärkeänä, että poliisi- ja pakkokeinolain
muutokset saadaan voimaan samaan aikaan, kun uudet lait tulevat
voimaan, eli 1.1.2014. Tämän vuoksi perusteltuna
ei pidetä sitä, että ylimääräisen
tiedon käyttämistä koskevaa perusterikosten
luetteloa ryhdyttäisiin tässä vaiheessa
laajentamaan, vaikka sille saattaisi olla perusteita, mikä aiheuttaisi
tarpeen pyytää asiasta uusi perustuslakivaliokunnan
lausunto. Lisäksi ylimääräisen
tiedon käyttämistä koskevan sääntelyn
tulee olla pakkokeinolaissa ja poliisilaissa yhdenmukaista. Näin
ollen sääntely on myös hallintovaliokunnan
mukaan sekä poliisi- että pakkokeinolain puolella
muokattava sellaiseksi kuin perustuslakivaliokunta ja lakivaliokunta
lausunnoissaan esittävät. Hallintovaliokunta pitää kuitenkin
rikoksentorjunnan ja kansalaisten oikeustajun näkökulmasta
valitettavana, että rajat ylimääräisen
tiedon hyödyntämiselle rikosten selvittämisessä ovat
valtiosääntöoikeudellisista syistä näin
tiukat.
Perustuslakivaliokunnan lausunnossa asetettu kolmen vuoden raja
kattaa käytännössä seuraavat
rikokset, joista osan selvittämisessä voidaan
jo nykysääntelyn perusteella ainakin osin hyödyntää ylimääräistä tietoa:
perätön lausuma tuomioistuimessa (RL 15:1), väärä ilmianto
(RL 15:6), oikeudenkäytössä kuultavan
uhkaaminen (RL 15:9), rekisterimerkintärikos (RL 16:7),
pakottaminen sukupuoliyhteyteen (RL 20:3), pakottaminen seksuaaliseen
tekoon (RL 20:4), paritus (RL 20:9), panttivangin ottamisen valmistelu
(RL 25:4a), törkeän ryöstön
valmistelu (RL 31:2a), eräät terroristisessa tarkoituksessa
tehdyt rikokset (RL 34a:1), terroristisessa tarkoituksessa tehtävän
rikoksen valmistelu (RL 34a:2), törkeä viestintäsalaisuuden
loukkaus (RL 38:4), törkeä tulliselvitysrikos
(RL 46:8) ja törkeä laittoman saaliin kätkeminen
(RL 48a:4a). Lisäksi ylimääräisen
tiedon käyttäminen olisi mahdollista aikaisemmin
mainituissa rikoksissa, joista on säädetty kahden
vuoden enimmäisrangaistus, ja toisaalta rikoksissa, joista
on säädetty kolmea vuotta korkeampi enimmäisrangaistus.
Edellä todetun nojalla hallintovaliokunta esittää lakivaliokunnalle,
että pakkokeinolain 10 luvun 56 § kuuluisi kokonaisuudessaan
seuraavasti:
"Ylimääräistä tietoa
saa käyttää rikoksen selvittämisessä,
kun tieto koskee sellaista rikosta, jonka tutkinnassa olisi saatu
käyttää sitä pakkokeinoa, jolla
tieto on saatu (poist.).
Ylimääräistä tietoa
saa käyttää myös, jos ylimääräisen
tiedon käyttämisellä voidaan olettaa
olevan erittäin tärkeä merkitys rikoksen
selvittämiselle ja rikoksesta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään kolme
vuotta vankeutta tai kyse on jostakin seuraavasta rikoksesta:
1) järjestäytyneen rikollisryhmän
toimintaan osallistuminen;
2) pahoinpitely, kuolemantuottamus, törkeä vammantuottamus,
tappeluun osallistuminen, vaaran aiheuttaminen tai heitteillepano;
3) törkeä kotirauhan rikkominen;
4) vapaudenriisto, lapsikaappaus, laiton uhkaus tai pakottaminen;
5) kiristys; taikka
6) yleisvaarallisen rikoksen valmistelu.
Ylimääräisen tiedon käyttämisestä näyttönä päättää tuomioistuin
pääasian käsittelyn yhteydessä.
Ylimääräisen tiedon käyttämisen
kirjaamisesta esitutkintapöytäkirjaan säädetään
esitutkintalain 9 luvun 6 §:n 2 momentissa ja ilmoittamisesta
haastehakemuksessa oikeudenkäynnistä rikosasioissa
annetun lain (689/1997) 5 luvun 3 §:n 1 momentin
8 kohdassa.
Ylimääräistä tietoa saa
lisäksi käyttää aina rikoksen
estämiseksi, poliisin toiminnan suuntaamiseksi ja syyttömyyttä tukevana
selvityksenä.
Ylimääräistä tietoa saa
käyttää myös hengelle, terveydelle
tai vapaudelle aiheutuvan merkittävän vaaran taikka
huomattavan ympäristö-, omaisuus- tai varallisuusvahingon
estämiseksi.
Poliisilain nojalla saadun ylimääräisen tiedon
käyttämisestä rikoksen selvittämiseen
säädetään poliisilain 5 luvun 54 §:ssä."
Perustuslakivaliokunnalla ei ole lausunnossaan sinänsä huomautettavaa
säännöksestä, jonka mukaan ylimääräisen
tiedon käyttämisestä näyttönä päättää tuomioistuin
pääasian käsittelyn yhteydessä.
Perustuslakivaliokunta esittää kuitenkin harkittavaksi
myös sitä vaihtoehtoa, että päätös
ylimääräisen tiedon hyödyntämisestä tehtäisiin
jo ennen pääkäsittelyä.
Asiaa arvioidessaan hallintovaliokunta kiinnittää lakivaliokunnan
tavoin (LaVL 21/2013 vp) ensinnäkin
huomiota siihen, että ylimääräisen
tiedon käyttöä rajaa vaatimus, että tiedon käyttämisellä voidaan
olettaa olevan erittäin tärkeä merkitys
rikoksen selvittämiselle. Lisäksi valiokunnan
käsityksen mukaan ylimääräisen tiedon
merkitystä ei lähtökohtaisesti voida
arvioida kuin osana kokonaisnäyttöä.
Myöskään erillistä prosessaamista
ylimääräisen tiedon hyödyntämisestä ei
voida pitää kokonaisuutena arvioiden
tarkoituksenmukaisena. Säännösehdotuksessa
ei ole rajattu päätöksentekoa ylimääräisen
tiedon käytöstä pääkäsittelyyn,
vaan ehdotuksen mukaan ylimääräisen tiedon
käytöstä päätetään
pääasian käsittelyn yhteydessä,
esimerkiksi valmisteluistunnossa, mikäli sellainen järjestetään.
Lakivaliokunta puoltaa poliisilakia koskevassa lausunnossa hallituksen
esityksenkin perusteluissa (s. 45—46) esitettyä mahdollisuutta
päättää asiasta erillisellä ratkaisulla,
muttei pidä säännöksen muuttamista
edellä todetuista syistä kuitenkaan perusteltuna.
Hallintovaliokunta on asiasta samaa mieltä.
Telekuuntelun, teknisen kuuntelun ja teknisen laitetarkkailun
keskeyttäminen (pakkokeinolain 10 luvun 58 §)
Uuden pakkokeinolain 10 luvun 58 § koskee tilanteita,
joissa käy ilmi, että telekuuntelu, tekninen kuuntelu
tai tekninen laitetarkkailu on kohdistunut sellaisten tahojen viestintään,
johon pakkokeinoa ei ole tarkoitettu käytettävän.
Tällaisessa tilanteessa pakkokeinon käyttö on
keskeytettävä ja kuuntelulla saadut tallenteet
on heti hävitettävä. Esityksessä ehdotetaan
pykälää täydennettäväksi
säännöksellä, jonka mukaan ennen
pakkokeinon käytön keskeyttämistä saatuja tietoja
saadaan kuitenkin käyttää samoin edellytyksin
kuin ylimääräistä tietoa saadaan
käyttää 56 §:n mukaan.
Perustuslakivaliokunnan mukaan pykälässä ei — toisin
kuin ylimääräisen tiedon osalta — ole kysymys
laillisesti käytetyn salaisen pakkokeinon sivutuotteesta,
vaan pakkokeinolla saadun tiedon käytöstä tilanteessa,
johon pakkokeinoa ei ole hyväksytty käytettävän.
Tällaisessa tilanteessa saatua tietoa ei perustuslakivaliokunnan mielestä voida
rinnastaa ylimääräiseen tietoon. Perustuslakivaliokunnan
mukaan ehdotettu pakkokeinolakiehdotuksen 10 luvun 58 §:n
viimeinen virke on poistettava, mutta sitä ei kuitenkaan
aseteta säätämisjärjestyskysymykseksi.
Hallintovaliokunta pitää perustuslakivaliokunnan
lausunnon ja saamansa selvityksen nojalla perusteltuna mainitun
virkkeen poistamista. Poliisilaissa on vastaava säännös,
ja lakivaliokunta on lausunut hallintovaliokunnalle pitävänsä perusteltuna
poistaa virkkeen myös poliisilaista.
Eräitä muita huomioita
Uuden pakkokeinolain 7 luvun 1 § sisältää säännöksen
takavarikoimisen edellytyksistä. Saman luvun 2 §:n
mukaan todisteena rikosasiassa käytettävä asiakirja
on takavarikoimisen sijasta korvattava sen jäljentämisellä,
jos jäljennös on riittävä todistelun
luotettavuuden kannalta. 2 momentin mukaan asiakirja on jäljennettävä ilman aiheetonta
viivytystä sen haltuunottamisen jälkeen. Jäljentämisen
jälkeen asiakirja on viipymättä palautettava
sille, jolta se on otettu haltuun. Toisaalta kyseisen pykälän
3 momentti sisältää poikkeussäännön:
jos asiakirjaa ei voida viivytyksettä jäljentää asiakirjan
tai asiakirja-aineiston laadun tai laajuuden vuoksi, asiakirja on takavarikoitava.
Eräät tahot ovat esittäneet, että sääntely
tulee aiheuttamaan huomattavaa vaivaa esimerkiksi talousrikostutkinnassa,
koska se velvoittaisi viivästyksen estämiseksi
joissain tapauksissa jäljentämään
peräti hyllymetrejä asiakirja-aineistoa. Toisaalta
saadun selvityksen mukaan kysymys on pykälän sanonnan
ja perusteluiden (ks. HE 222/2010 vp)
tulkinnasta, eikä säännös sisältäisi
todettua ongelmaa, koska edellä todettu 3 momentti mahdollistaa
poikkeamisen jäljentämisvelvollisuudesta. Hallintovaliokunnan
mukaan lakivaliokunnan tulee arvioida, antavatko edellä todetut
näkökohdat tarvetta sääntelyn
muuttamiseksi.
Asiantuntijakuulemisissa eräät tahot ovat esittäneet
huolensa myös salaisten pakkokeinojen käyttöön
liittyvän sääntelyn perusratkaisuista,
joihin ei ehdoteta muutosta. Uuden pakkokeinolain 10 luvun 60 §:n 1
momentin mukaan epäiltyyn kohdistetusta telekuuntelusta,
tietojen hankkimisesta telekuuntelun sijasta, televalvonnasta, suunnitelmallisesta
tarkkailusta, peitellystä tiedonhankinnasta, teknisestä tarkkailusta ja
valvotusta läpilaskusta on viipymättä ilmoitettava
hänelle kirjallisesti sen jälkeen, kun asia on
saatettu syyttäjän harkittavaksi, taikka esitutkinta
on muuten päätetty tai se on keskeytetty. Pykälän
2 momentin mukaan epäiltyyn kohdistetusta peitetoiminnasta,
valeostosta ja tietolähteen ohjatusta käytöstä on
ilmoitettava hänelle ilman aiheetonta viivytystä kirjallisesti
sen jälkeen, kun asia on saatettu syyttäjän
harkittavaksi. Pykälän 3 momentin mukaan ilmoitusta
saadaan lykätä enintään kaksi
vuotta kerrallaan, jos se on perusteltua käynnissä olevan
tiedonhankinnan turvaamiseksi, valtion turvallisuuden varmistamiseksi
taikka hengen tai terveyden suojaamiseksi. Lisäksi ilmoitus
saadaan jättää kokonaan tekemättä,
jos se on välttämätöntä valtion
turvallisuuden varmistamiseksi taikka hengen tai terveyden suojaamiseksi.
Tämän sääntelykokonaisuuden
on katsottu lisäävän peitehenkilön
ja tietolähteen paljastumisriskiä ja siten aiheuttavan
riskin kyseisten henkilöiden turvallisuudelle. Toisaalta
on esitetty, että edellä todetun lykkäyksen
ja erityisesti ilmoittamatta jättämisen kynnys
on liian korkea ja että laissa olisi oltava poikkeussäännös
ilmoittamisesta niitä tilanteita varten, joissa tutkinnassa hyödynnettävää materiaalia
ei synny. Tämän vuoksi hallintovaliokunta pitää tärkeänä,
että hallitus seuraa ja arvioi salaisten tiedonhankintakeinojen
ja salaisten pakkokeinojen käytöstä ilmoittamista
koskevan sääntelyn soveltamista erityisesti tietolähteiden
turvallisuuden ja oikeusturvan kannalta.
Pakkokeinolakiesitys sisältää lisäksi
eräistä muista lainsäädännön
muutoksista aiheutuneita virheellisyyksiä pidättämiseen
oikeutettujen virkamiesten osalta, joista säädetään uuden
pakkokeinolain 2 luvun 9 §:ssä. Hallituksen
esityksen HE 15/2013 vp perusteella
poliisin hallinnosta annettua lakia on muutettu siten, että liikkuva poliisi
hallinnollisena poliisiyksikkönä lakkautettiin
(L 503/2013). Samassa yhteydessä uuden poliisilain
(872/2011) 5 luvun 10 §:stä poistettiin
maininta eräistä liikkuvan poliisin virkamiehistä.
Tuolloin ei kuitenkaan muutettu uuden pakkokeinolain (806/2011)
2 luvun 9 §:n 1 momenttia, jossa nämä edelleen
mainitaan pidättämiseen oikeutettuina virkamiehenä.
Koska liikkuvaa poliisia ei enää hallinnollisena
yksikkönä ole uuden pakkokeinolain tullessa voimaan
vuoden 2014 alussa, on kyseiset maininnat poistettava 2. lakiehdotuksen
2 luvun 9 §:n 1 kohdasta.
Vastaavasti 2. lakiehdotuksen 2 luvun 9 §:n 1 momentin
2 kohtaan on tehtävä muutos, jossa huomioidaan
Tullin uutta organisaatiota (ks. HE 145/2012 vp)
koskeva vanhaan pakkokeinolakiin (450/1987)
lailla 975/2012 tehty muutos, joka koskee
pidättämiseen oikeutettua Tullin virkamiestä.
Tästä muutoksesta on annettu loppuvuodesta 2013
oma hallituksen esitys (HE 180/2013 vp),
mutta muutos on hallintovaliokunnan mukaan perusteltua toteuttaa
jo nyt käsittelyssä olevan hallituksen esityksen
yhteydessä. Saadun selvityksen nojalla hallintovaliokunta
esittää lakivaliokunnalle, että kyseinen
lain kohta kirjattaisiin seuraavaan muotoon:
"Tullin rikostorjunnan päällikkö,
Tullin rikostorjunnan toimintayksikön päällikkö sekä Tullin
rikostorjunnan tulliylitarkastaja, jonka Tullin rikostorjunnan päällikkö on
määrännyt tutkinnanjohtajaksi."
Esitykseen sisältyy myös eräitä muita
yhteensovittamistarpeita. Hallituksen esityksen HE 61/2012
vp pohjalta säädettiin laki varojen
jäädyttämisestä terrorismin
torjumiseksi (325/2013). Lain 1 §:n
3 momentin mukaan lakia ei sovelleta varoihin sinä aikana,
jona ne on takavarikoitu taikka määrätty
hukkaamiskieltoon tai vakuustakavarikkoon pakkokeinolain (450/1987)
nojalla tai kansainvälisen oikeusapupyynnön perusteella.
Uuden pakkokeinolain säädöskokoelman
numero on 806/2011, ja lisäksi lain
mukainen ainoa rikosprosessuaalinen turvaamistoimi on vakuustakavarikko.
Tämän vuoksi 1 §:n 3 momenttia on muutettava
siten, että virheellinen säädöskokoelmanumero
korjataan ja momentissa mainitaan ainoastaan vakuustakavarikko.
Lopuksi
Hallintovaliokunta on uuden esitutkinta-, pakkokeino- ja poliisilainsäädännön
korjauspaketin (HE 14/2013 vp ja HE
16/2013 vp) johdosta kuullut paljon asiantuntijoita.
Asiantuntijakuulemisissa on esitetty paljon muitakin sellaisia lainsäädännön
muutoksia, joita hallituksen esityksessä ei esitetä.
Näiltä osin valiokunta toteaa, että kokemusta
uuden lainsäädännön soveltamisesta
ei ole vielä voinutkaan kertyä. Vasta kun lainsäädännön
soveltamisesta on kertynyt riittävästi kokemusta,
voidaan mahdollisia muita muutostarpeita asianmukaisesti arvioida.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että näin merkittävän lainsäädäntöuudistuksen
soveltamista asianmukaisesti seurataan.