Perustelut
Yleistä
Nyt säädettävällä lailla
pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa
ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta on tarkoitus
perustaa pääkaupunkiseudulle kaksi kuntayhtymää,
toinen hoitamaan jätehuollon, toinen joukkoliikenteen tehtäviä.
Lisäksi hallituksen esitys sisältää teknisluonteisia
muutoksia kahteen muuhun lakiin.
Hallintovaliokunta pitää erinomaisena, että metropolialueen
yhteistyötä rakennetaan nyt ehdotetulla tavalla
tehtäväkokonaisuuksien pohjalta ja perustettaville
kahdelle kuntayhtymälle voidaan määrittää selkeät
toimenkuvat. Hallituksen esitys kokoaa perustellusti joukkoliikenteen
suunnittelun pääkaupunkiseudulla yhteen organisaatioon.
Myös yhdyskuntajätehuollon järjestämisen
osalta on ollut ja tulee jatkossa olemaan entistäkin tarpeellisempaa
tehdä seudullista yhteistyötä kuntien
kesken.
Lakiehdotuksen 1 §:n soveltamisalan mukaisesti laki
velvoittaa vain pääkaupunkiseudun kuntia eli Espoon,
Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kaupunkeja, jotka on mainittu
erikseen nimeltä myös nyt kumottavassa laissa
Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnasta (1269/1996).
Lakiehdotuksen 5 §:n mukaan molempien kuntayhtymien jäsenkuntina
voi olla myös muita kuin pääkaupunkiseudun
kunnat. Nämä kunnat voivat liittyä sopimusperusteisesti joukkoliikenteen
ja jätehuollon kuntayhtymiin. Siitä, että jokin
näistä kunnista mainittaisiin nimenomaisesti lain
1 §:ssä, ei kunnan kannalta ole hyötyä sopimusperusteiseen
menettelyyn verrattuna. Tällainen lainsäädäntömenettely
johtaisi vain tarpeeseen tarkistaa lain soveltamisalaa aina, kun
jokin uusi kunta haluaisi yhteistyöhön mukaan.
Valiokunta pitää pääkaupunkiseudun
joukkoliikenteen tehokkaan hoitamisen ja jätehuollon keskitetyn
järjestämisen kannalta olennaisen tärkeänä,
että lain tarkoittamiin kuntayhtymiin liittyy sopimusperusteisesti
jäsenkuntina muitakin kuin siihen lain nojalla kuuluvat
pääkaupunkiseudun kunnat.
Henkilöstön asema
Henkilöstön asema on järjestetty
1. lakiehdotuksen siirtymäsäännöksellä siten,
että Yhteistyövaltuuskunnan palveluksessa olevan
henkilöstön ehdotetaan siirtyvän perustettavien
kuntayhtymien palvelukseen ja siirto katsotaan työsopimuslaissa
(55/2001) ja kunnallisesta viranhaltijasta
annetussa laissa (304/2003) tarkoitetuksi liikkeenluovutukseksi.
Työnantajan vaihtuminen ei lakiehdotuksen perustelujen
mukaan vaikuta henkilöstön palkka-, loma- tai
eläke-etuuksiin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että turvataan myös niiden työntekijöiden
ja viranhaltijoiden asema, jotka eivät siirry uusiin kuntayhtymiin.
Siirtymävaihe
Nyt käsiteltävällä hallituksen
esityksellä (HE 80/2009 vp)
on liittymäkohtia eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa
parhaillaan käsiteltävänä olevaan
hallituksen esitykseen joukkoliikennelaiksi sekä laeiksi
eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta (HE
110/2009 vp). Joukkoliikennelakiehdotuksen 62 § sisältää liikennelupien
ja sopimusten voimassaoloon liittyvät siirtymäsäännökset.
Niiden mukaan niissä Helsingin seudun kunnissa, jotka eivät
kuulu Helsingin seudun liikennekuntayhtymän toimivalta-alueeseen,
siirtymäajan liikennöintisopimukset voidaan irtisanoa
vasta useita vuosia ensin mainitun hallituksen esityksen voimaantulon
jälkeen.
Hallintovaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
että mainittu säännös voi käytännössä vaikeuttaa
pääkaupunkiseudun joukkoliikennekuntayhtymän
laajentumista ennen joukkoliikennelain 62 §:n siirtymäsäännösten
voimassaoloajan päättymistä, minkä vuoksi
joukkoliikenteen suunnittelu ja järjestäminen
nykyistä laajempana, tarkoituksenmukaisena kokonaisuutena
Helsingin seudulla voi hankaloitua.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa 1.—3. lakiehdotuksen
hyväksymistä muuttamattomina.
LA 82/2007 vp
Nyt hyväksyttävällä 1. lakiehdotuksella
kumotaan Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnasta
annettu laki siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen. Tämän
vuoksi valiokunta ehdottaa, että lakialoite hylätään.