Perustelut
Hallituksen esityksen hylkäämisen perustelut
Hallituksen esitys HE 106/2009 vp on
hylättävä kokonaisuudessaan, ellei hallitus
vedä esitystään pois eduskuntakäsittelystä.
Eduskunnan ja hallintovaliokunnan tehtävä ei ole
ollut kirjoittaa uudelleen hallituksen esitystä tai sen
olennaisia puutteita. Hallintovaliokunta voi tehdä yleensä vähäisiä,
usein perustuslakivaliokunnan edellyttämiä ja
muita luonteeltaan teknisiä muutoksia — ei ryhtyä kirjoittamaan
uudensisältöisiä esityksiä.
Esille tulleita puutteita ja virheitä on esityksessä kymmenittäin.
Osaa niistä käsitellään yksityiskohtien
arvioinnissa, osa on sellaisia, joita ei voida valiokuntakäsittelyssä käytännössä
korjata.
Hallituksen esityksellä on esitetty muutoksia ampuma-aselakiin
tekemättä hallituksen esityksen laatimista koskevien
ohjeiden vaatimia selvityksiä ja vaikuttavuustutkimuksia.
Näin on kokonaisuudessaan lupamenettelyyn ja erilaisten
lupien ehtoihin tehtyjen muutosten osalta.
Hallituksen esityksessä ei ole eikä eduskunta voi
käytännössä enää selvittää kaikkia
niitä vaatimuksia, jotka tulevat asedirektiivin 2008 muuttamisen
vaatimuksista. Ne on pantava kansallisesti täytäntöön
sellaisinaan: täsmällisesti ja sanatarkasti, sillä muun
muassa asedirektiivin luvan peruuttamista koskeva sääntely
on täysin pakottavaa ja sitovaa. Tätä asiaa
ei ole käsitelty lainkaan hallituksen esityksessä,
eikä sitä voitu kattavasti selvittää eduskuntakäsittelyssä.
Tämä velvoittaa myös selvityksen tekemiseen,
vaikka implementoinnille on aikaa vuoden 2012 loppuun, sillä direktiivin
antamisen jälkeen ei voida muuttaa kansallista lakia niin,
että se voisi olla ristiriidassa direktiivin vaatimusten
kanssa.
Direktiivissä mainitaan yhtenä aseluvan perusteena
se, että henkilö ei oletettavasti aiheuta vaaraa
itselleen tai yleiselle järjestykselle ja turvallisuudelle.
Periaatetta ei ole kirjattu esitykseen luvan myöntämisedellytyksenä direktiivin edellyttämällä
tavalla.
Tässä sääntelyssä ei
ole mitään tulkinnallisuutta tai epäselvyyttä sinänsä.
Kansallisen menettelyn virheellisyys johtaa valvontakanteluun Suomea
vastaan.
Muutenkin asedirektiiviä on sovellettu ampuma-aselaissa
valikoivasti eli esimerkiksi ei tehdä vaadittua eroa tai
jaottelua lyhyiden ja pitkien aseiden välillä.
Tämä ei ole kansallisessa harkinnassa. Asedirektiivin
mukaisesti hallituksen esityksessä ei ole tehty eroa aseen
olennaisten osien ja muiden osien välillä, vaikka
tämä vaikuttaa suoraan luvanvaraisuuteen.
Kansallisia aselupakäytäntöjä ei
ole ampumatapausten tai yleensä lupakäytäntöjen
perusteella lainkaan selvitetty vastoin hallituksen asetuksen laatimisohjeita.
Tämä on ollut poikkeuksellisen tärkeää jo
sen vuoksi, että poliisin hallinnosta annetun tehtäväsäännöksen
nojalla annetut soveltamis- eli yhtenäistämisohjeet
ovat olleet vuodesta 2007 lukien eri aselupien perusteena. Siten
hallituksen esitys esittää aselupakäytäntöihin
suuria periaatteellisia ja muita muutoksia, joita koskevaa hallintokäytäntöä ei
tunneta tai ole selvitetty lainkaan.
Kehnoa lainvalmistelua on kiistatta myös se, että hallituksen
esitykseen ei ole liitetty lainkaan lain nojalla annettavaan ampuma-asetukseen
tehtäviä muutoksia missään muodossa.
Tämän seurauksena on muutoin saatu selvitystä, että esimerkiksi
aselupien edellyttämien lääkärintarkastusten
kohde ja sisältö määritetään
vasta asetuksella, vaikka se vakiintuneen perusoikeustulkinnan mukaan
on tehtävä lailla ja täsmällisesti
ja selvästi.
Edellä mainitut seikat ovat luonteeltaan sellaisia,
ettei niitä voida edes tyydyttävästi
korjata eduskuntakäsittelyssä. Kyse on siten myös
lainsäädäntömenettelyn asiallisuudesta
ja mallivaikutuksesta asiassa, joka koskee yli 1,5 miljoonaa Suomen
kansalaista suoraan tai välillisesti.
Hallintovaliokunta on jättänyt käsittelemättä useita
perustuslain ja aselupakäytännön edellyttämiä asioita
mietintötekstissään; niitä ei
mainita yleisperusteluissa eikä muutoin. Näiden
seikkojen vuoksi koko hallituksen esitystä ei pidä hyväksyä,
sillä ne eivät ole korjattavissa. Vähintäänkin
esitys on näistä syistä jätettävä pöydälle täysin
puuttuvien selvitysten tekemiseksi.
Tällaisia seikkoja ovat ampuma-aselain säännös,
jonka perusteella voitaisiin antaa Suomen perustuslain 80 §:ssä tarkoitettu
lain soveltamisohje. Käytännössä sovellettu
yhtenäistämisohje ei nojaa perustuslain vaatimaan
sääntelyperustaan. Se on monissa kohdissa ristiriidassa
hallintolaissa säänneltyjen hallinnon yleisperiaatteiden
kanssa.
Eduskuntakäsittelyssä on sivuutettu useita
perusoikeuksia, jotka antavat suojaa käsiteltävän lain
säätämisessä: tällaisia
ovat muun ohessa metsästysoikeuden omaisuudensuoja ja oikeus valita
harrastuksensa henkilökohtaisen vapauden ja valinnanvapauden
perustalta.
Eduskunnan aseman, sen käyttämän
lainsäädäntövallan ja kansanedustajan
perustehtävän, lainsäätäjän
tehtävän, kannalta on erittäin huolestuttavaa,
että hallituksen esityksellä ja sen yhteydessä esittämättä jätetyllä asetusluonnoksella
tosiasiassa siirretään suuri osa aselupien käytännön
sisällön määrittelystä asetustasolle. Tämä koskee
lupaehtoja, soveltuvuustestiä ja sen tarkoitusta ja muita
kysymyksiä, joita hallintovaliokunta on vain käsitellyt
saamansa selvityksen perusteella. Muilla ei ole edes ollut mahdollisuutta
tulla kuulluiksi näistä seikoista, vaikka kyse
on kokonaisuudessaan olennaisesta asiasta perusoikeusvaatimusten
mukaisesti. Sen mukaan mitään olennaista kansalaista
koskevaa asiaa ei voida säännellä asetuksella;
asetuksella voidaan säätää vain
teknisistä ja vähäisistä asioista
vakiintuneen perusoikeustulkinnan mukaan.
Tästäkin syystä hallituksen esitystä ei
voi hyväksyä siinä olevien olennaisten,
koko esitykseen ja sen olennaisiin kohtiin liittyvien puutteiden
vuoksi.
Eräitä perustietoja on tarpeen oikaista
Hallituksen esityksessä ja siitä valmistuneessa hallintovaliokunnan
mietinnössä on esitetty tosiasioiden vastaisia
perustietoja aseiden merkityksestä, asetiheydestä,
aseiden osuudesta henkirikoksiin ja aseiden käytön
muista vaikutuksista. Niistä keskeisimpiä korjataan
tässä yhteydessä. Eräitä tietoja
tulee esille myös yksityiskohtaisessa hallituksen esityksen
arvioinnissa.
Hallintovaliokunnan laatima mietintö on keskeisimpiä lain
tulkintaa käytännössä ohjaavia
oikeuslähteitä. Sen vuoksi on perusteltua edellyttää,
että hallintovaliokunta on pitäytynyt tosiseikoissa,
selvittänyt ne lain säätäjänä laajasti
ja analyyttisesti, tehnyt vain tosiseikkojen ja selvitysten perusteella
ratkaisunsa ja näin ollen toiminut avoimessa demokratiassa,
oikeusvaltiossa lainsäätäjältä odotettavalla
tavalla.
Näin ei ole kuitenkaan tapahtunut. Eräiden hallituksen
esityksen perustelemiselle luotujen tosiseikkojen kautta osoitetaan,
ettei eduskunnan päätös perustu oikeille,
todetuille ja kiistattomille tosiseikoille. Hallituksen esitystä on
perusteltu virheellisen kuvan antavilla tosiseikoilla, niiden tarkoituksellisella
yksipuolisella kuvauksella ja eräillä muilla
valinnoilla, jotka eivät kestä kansalaisen kriittistä tarkastelua.
Vielä voidaan huomauttaa, että hallintovaliokunta
on kuullut suuren määrän tahoja. Useiden tahojen
kuulemiselle ei näytä olleen perusteita. Jos kyse
on ollut etujärjestöstä, tämän
rooli ei avaudu järjestön nimen perusteella. Jos
kyse on ollut asiantuntijuudesta, asia ei avaudu senkään vertaa.
Kyse näyttää olleen valittujen tavoitteiden
täyttymisestä vain laajalla joukolla eri tahoja,
niiden sidoksista ja todellisesta tietämyksestä välittämättä.
Mielenkiintoiseksi asian tekee se, ettei valmistelussa järjestöjen
ja asiantuntijoiden kuulemiselle ole ollut mainittavaa sijaa. Asiantuntijuutta
voidaan arvioida vain sen kannalta, miten nämä tuntevat
käytännöt ja miten nämä tuntevat
asiaan liittyvän ja sovellettavan lainsäädännön.
Vain osalla on ollut lainsäädännön
tuntemusta, joka tässä yhteydessä nousee ylitse
muiden aspektien eikä vähiten johtuen hallituksen
esityksen poikkeuksellisen ala-arvoisesta valmistelusta, joka on
hyväksytty hallituspuolueiden ryhmäkurilla ja
olennaisten asioiden ohituksilla. Legitimiteettiä tämä ei
ole synnyttänyt lainsäädäntötyölle.
Seuraavassa käsitellään eräitä tällaisia
tosiseikkoja numeroiden valossa. Yksityiskohtaisissa muutosesityksissä käsitellään
edelleen samoja tilanteita yksittäisten asioiden käsittelyn
kannalta.
Hallituksen esitys on rakennettu eräille olettamuksille
ja väittämille, jotka hallintovaliokunta on hyväksynyt
ilman analyysiä ja asian perusteellista selvittämistä.
Tällaisia mainitaan seuraavassa ensin.
Eräs keskeinen on käsitys, ettei kenelläkään ole
mitään oikeutta aseiden luvanvaraiseen hallussapitoon
ja hankintaan. Tätä on perusteltu suoraan sillä,
että ampuma-aselaissa on määrätty
nämä seikat luvanvaraisiksi. Väite on
väärä ja kestämätön.
Itse asiassa eduskunnassa valiokuntien käsittely on jo
lausuntojen ja mietinnön kautta osoittanut, että jokaisen
oikeus saada lupa aseen hankintaan ja hallussapitoon perustuu perusoikeuksiin
ja lainsäädäntöön.
Se on suoranaisesti kysymys siitä, mitä perusoikeuksia
tällöin käsitellään
tai halutaan käsitellä. Eduskuntakäsittely
on osoittanut poikkeuksellisesti tarkoituksellisia perusoikeuksien
sivuutuksia tässä suhteessa, kun niitä ei
ole haluttu käsitellä. Tältä osin
lopullinen vastaus saadaan vasta poliittisen vastuun toteutumisen
kautta ensi vuonna.
Hallituksen esityksellä on pyritty torjumaan kouluampumisia
ja luvattomia aseita sekä edistämään
aseturvallisuutta. Tätä oletusta ja väittämää voidaan
tarkastella seuraavaksi sen oikeellisuuden tai tarkoituksellisuuden
selvittämiseksi.
Hallintovaliokunnan mietinnön mukaan viranomaisyhteyksien
parantaminen edistää aseturvallisuutta. Mietinnöstä ei
selviä se, miten aseturvallisuus ymmärretään.
Aseturvallisuus on ennen kaikkea aseluvan haltijoiden intressi.
On voitava olettaa, että he käyttävät
ja voivat käyttää aseitaan suunnitelmallisesti.
Siihen ei voida lukea sinänsä vaikkapa luvattomien
aseiden vastustamista. Sen osalta hallituksen esityksen muutosesitykset
eivät juuri edes koske luvattomia aseita. Vain deaktivoinnissa
näin väitetään olevan asianlaidan,
vaikka samalla olisi paljon järkevämpää pitää tällaiset
aseet kansallisessa rekisterissä lupia antamalla kuin johtamalla
ne tosiasiassa rajojen taakse, mistä ne tulevat uudelleen
aktivoituina pimeille markkinoille.
Luvattomien aseiden torjuntaa ei edistä se, että laillisesti
toimivien aseluvan haltijoiden ja asekeräilijöiden
toimintaa vaikeutetaan. Kyse ei ole rikollisuuden vastustamisesta
vaan pikemminkin perusoikeuksista irrallaan toimivasta metsästyksen
ja ampumaharrastuksen vastustamisesta.
On oletettu virheellisesti, että voidaan edistää aseturvallisuutta
tai eliminoida kouluampumisia keskittämällä valtaa
lupaviranomaisille ja asetustasolle. Jo tiedetään,
että kouluampumiset olisi voitu estää tulkitsemalla
ampuma-aselakia oikein ja oikein ajoitettuna. Hallituksen esityksen
muutoksilla ei asiaan voida vaikuttaa, vaikka jotkut niin uskovatkin.
Se on kuitenkin vain uskon asia, kun asiaa ei ole haluttu tutkia.
Vaikuttavuusanalyysien puuttuminen vahvistaa huonostikin perustellut
kannat hyväksyttäviksi päätöksentekijöille.
Eduskunta-asiakirjoissa ei ole tehty rehellisesti analyysiä siitä,
miten kumpikin tunnettu kouluampuminen olisi voitu estää asiaan
liittyvin viranomaistoimin. Samalla ei ole selvitetty kansainvälisesti
merkittävintä aseiden käytön ongelmaa
eli mielialalääkkeiden vaikutusta asiaan;
suhteessa tähän pohdiskelu lääkärin
ilmoitusvelvollisuudesta on vain asiaa koskeva viranomaistoimi,
jos se onnistuu. Sosiaali- ja terveys- sekä päihdeongelmat
on jätetty huomiotta. Yhtä vähän
eduskunnassa on saanut keskustella tosiseikoista, jotka koskevat
etnisen alkuperän tai ryhmän perinteitä aseiden
käytössä. Usein nämä aseet
ovat luvattomia.
On myös tarpeen käsitellä eräitä muita
hallintovaliokunnan mietinnön ja hallituksen esityksen
perusteluväittämiä. Yksi sellainen on
väite, että aseiden vähentäminen
vähentää väkivaltaa tai rikollisuutta.
Väitteeseen voidaan vastata kahdella vastaväittämällä.
Asetiheyden ja henkirikosten välillä ei ole tutkimuksellista
tai tieteellistä korrelaatiota. Yhtään
tämän kumoavaa tutkimusta ei ole saatavilla. Lisäksi
voidaan väittää perustellusti, että asetiheys
ei vaikuta tai määritä yhteiskunnan väkivaltaisuutta
tai henkirikosten määrää. Hallituksen
esitys ei vaikuta mitenkään yhteiskunnassa väkivallan
määrään yksinkertaisesti jo siitä syystä,
ettei siinä puututa väkivallan syihin saatikka
seurauksiin. Tiettävästi kukaan ei ole sellaista
rohjennut kirjallisesti edes esittää.
Itsemurhatilastojen esittely hallintovaliokunnan mietinnössä on
asia, joka ei liity lainkaan hallituksen esitykseen. Sen tarkoitus
on muualla. Itsemurha on neljänneksi yleisin suomalaisten
kuolinsyy (osuus alle tai noin 9 %). Itsemurhien määrä on
tilastollisesti pitemmän ajan kuluessa laskenut 100 000
asukasta kohti; vuonna 2008 tehtiin hieman yli 1 000 ja
vuonna 2006 hieman yli 850 itsemurhaa. Yleisimmät syyt ovat
alkoholi ja sairaudet. Aseilla ei ole vaikutusta itsemurhien syihin,
joten sen suhteen on kysymys vain satunnaisista tekijöistä ja
tekovälineen satunnaisesta saatavuudesta tai hallinnasta.
Väärää tietoa ovat alusta
loppuun väitteet, että luvattomat aseet ovat kotoperäisiä ja
että ne on saatu pääasiassa murtojen
yhteydessä. Tämän tiedon virheellisyyden
olisi voinut varmistaa suoraan asetekniikkayksiköltä oikeiden
tilastojen avulla.
Suomen aserekisterissä oli vuoden 2009 alussa vajaat
1,6 miljoonaa asetta. Aseluvan haltijoiden määrä Suomessa
on noin 650 000. Suomalaisista noin 12 %:lla on
aselupa. Kansainvälisen (sveitsiläisen, 2007)
tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisilla on 32 asetta sataa suomalaista
kohti. Tämä arvio sisältää myös
luvattomat aseet. Hallituksen arvio 30 asetta sataa asukasta kohti
on esitetty hallituksen esityksessä. Tämä asetiheysarvio
on tavanomainen. Viime vuosina aserekisterissä olevien
aseiden määrä ei ole sanottavasti muuttunut.
Vastaava määrä aseita on Ranskassa, Kreikassa,
Kanadassa, Ruotsissa, Itävallassa ja Saksassa. Suomi ei
ole maailman neljäs asetiheystilastossa, vaikka hallituksen
esityksen kirjoittajat näin väittävät.
Norjassa, Ranskassa ja Sveitsissä tehdään noin
kolme kertaa vähemmän henkirikoksia kuin Suomessa,
vaikka aseita on suunnilleen saman verran. Aselain muutoksien perusteluissa
on käytetty ahkerasti mielikuvia, jotka eivät
ole tosia.
Mikä on sitten tuore tieto (2009) aseiden osuudesta
henkirikoksissa Suomessa? Vuosittain luvallisilla käsiaseilla
tehdyissä henkirikoksissa kuolee keskimäärin
1,9 henkeä, laillisilla pitkillä ampuma-aseilla
keskimäärin 4,9 henkilöä ja
luvattomilla ampuma-aseilla 10,9 henkilöä. Kaikista
henkirikoksista tehtiin vuonna 2009 94 % muilla välineillä,
myös luvattomilla aseilla. Suomessa surmataan vuosittain
noin 140 henkeä. Kolme neljästä tekijästä on
alkoholin ongelmakäyttäjiä, myös
uhreista. Yli sata henkirikosta tehdään kotona
tai vastaavissa oloissa. Kahdella kolmesta tekijästä on
väkivaltatausta. Kaksi kolmesta on työelämän
ulkopuolella mutta työiässä.
Henkirikos tehdään selvästi yleisimmin
teräaseella. Toiseksi yleisin tekotapa on pahoinpitely
tai kuristaminen ilman välineitä. Asetta käyttäen
henkirikoksista tehdään 16 %, mikä on
todettu hallintovaliokunnan mietinnössä. Pääosa eli
enemmistö käytetyistä aseista on luvattomia.
Aselakiesitys ei kohtaa mielenterveysongelmaisia, eikä sillä estetä koulusurmien
tapaisia väkivallantekoja, kuten annetaan ymmärtää.
Sen voidaan päin vastoin nähdä lisäävän
aseturvattomuutta, esimerkkinä henkilöiden kahden vuoden
harjoittelu ampumaradoilla ilman, että seuroilla on mitään
tietoa heidän taustoistaan (ns. liivimiehiä, itsemurhaa
suunnittelevat). Tänä päivänä harrastajat
ovat voineet luottaa siihen, että lupaviranomainen on tutkinut
harrastajan taustan ennen luvan myöntämistä.
Perusoikeuksien loukkaukset ja perusoikeuksien suojan tarpeet
Hallituksen esitystä ei tule hyväksyä siinä olevien
perusoikeuspuutteiden vuoksi. Perusoikeuksien analysointi
puuttuu lähestulkoon kokonaan, se on jätetty parin
kolmen ohuen maininnan varaan. Nekään eivät
koske lupakäytäntöjen ydintä.
Esityksessä ei ole pohdittu perusoikeuksien kannalta,
millainen oikeus kansalaisella on saada ampuma-aseen hallussapitolupa.
Tämä vaikuttaa keskeisesti lupakäytäntöjen sääntelyyn.
Metsästysoikeus
Hallituksen esityksen perustelut sekä perustuslakivaliokunta
vaikenevat siitä, että metsästysoikeus
irrotetaan maanomistuksesta. Aselupa ei ole sellaisenaan perusoikeus,
mutta sillä on liittymiä perustuslailla suojattuihin
oikeuksiin, selvimmin metsästysoikeuteen, mutta myös
oikeuteen harrastaa, mikä myös on perusoikeus. Maanomistajan
maalla saa metsästää vain alueen omistaja.
Metsästää voidaan tosiasiassa vain ampuma-aseella.
Aselupa metsästysperusteella on myönnetty, kun
henkilö on esittänyt todistuksen metsästäjätutkinnon
suorittamisesta ja luvan yleiset edellytykset ovat täyttyneet;
nyt tämä yhteys halutaan selvin sanoin irrottaa
loukku- ja luolapyynnissä (pistooliluvat) sekä rivien
välistä luettuna myös muun metsästyksen
kohdalla.
Esityksen mukaan maanomistajilta voidaan viedä oikeus
metsästää omilla maillaan, jos he eivät
pysty todistamaan metsästysharrastustaan. Samoin maanomistajalta
voidaan viedä oikeus metsästää omilla
maillaan, jos lupaviranomainen ei vain jostain syystä halua
myöntää hänelle aselupaa lyhyeen
tai pitkään aseeseen; esityksen mukaanhan lupaviranomaisen
ei tarvitse myöntää kenellekään
yhtään lupaa, sillä "kenelläkään ei
ole subjektiivista oikeutta hankkia tai hallussa pitää ampuma-asetta."
Esitys loukkaa tältä osin selvästi
yksityisomistusta. Metsästys on osa maaomaisuuden hyödyntämistä,
kuten puiden hakkaaminen tai viljely, ja omistajalla on vapaa valta
hyödyntää omaisuuttaan haluamallaan tavalla
aseluvin, joita sinänsä voidaan säännellä lailla.
Kavennus vaikuttaa luonnollisesti myös kiinteistöjen
arvonmuodostukseen, sillä saaliseläimet ovat osa maa-alueiden
hyödyntämistä. Esityksellä kavennetaan
maanomistajan oikeutta hyödyntää maa-aluettaan.
Samalla puututaan laajalti ja syvästi satojentuhansien
ihmisten ikiaikaiseen metsästysoikeuteen osana elanto-oikeutta
ja elämäntapaa; tälle ei ole esitetty
perusoikeuksien vaatimaa arviota tai selvitystä.
Maanomistajien lisäksi kavennetaan Pohjois-Suomen asukkaiden
metsästysoikeutta, joka perustuu erityisiin perusteisiin.
Koko asiaa ei ole arvioitu hallituksen esityksessä tai
valiokuntakäsittelyssä.
Ase-elinkeino-oikeus
Myös ase-elinkeino-oikeus on turvattu laissa hyväksyttävällä tavalla
perusoikeutena. Se vaikuttaa yhdessä omaisuudensuojan kanssa.
Elinkeino-oikeuden yhteydessä nämä näkökulmat
on sivuutettu. Ase-elinkeino-oikeutta koskee myös perustelematon
säännös, jolla rajoitettiin täysivaltaisten
18 vuotta täyttäneiden aseen käsittelyoikeutta
käsiaseiden osalta.
Ammuntaharrastus
Ammuntaharrastus perustuu jokaisen henkilökohtaiseen
vapauteen ja oikeuteen päättää valinnoistaan
samalla tavalla kuin kuulua tai olla kuulumatta yhdistyksiin. Hallituksen
esityksessä tätä perustuslakivaliokunnan
perusoikeusuudistuksen yhteydessä selkeästi ilmaisemaa
periaatetta ei ole lainkaan käsitelty, edes perustuslakivaliokunnassa.
Sellaiseen ei ole lakivarausta eikä muuta perustetta voimassa
olevassa perustuslaissa. Tätä ei voida hyväksyä eikä paikata valiokuntakäsittelyssä.
Mediassa olevan tiedon mukaan joillekin perustuslakivaliokunnan
jäsenille annettiin kolme minuuttia aikaa tutustua valmiiseen
lausuntoon ja hyväksyä se. Tällaisissa
olosuhteissa tehty perustuslakivaliokunnan lausunto ei täytä tehtäväänsä asiallisesti.
Laiton yhtenäistämisohje
Aselupakäytäntöjen yhtenäistämisohje
on osin sisällöltään lainvastainen,
lisäksi se on annettu lainvastaisessa järjestyksessä.
Yhtenäistämisohje pitää kumota,
eikä sitä saa virkavastuun nojalla lainkaan enää soveltaa.
Viranomaisohjeistuksessa on keskityttävä hakijan
sopivuuteen pitää hallussaan ampuma-asetta sen
sijaan, että tarkastellaan aseen kokoa tai väljyyttä.
Kaiken lisäksi hallituksen esityksessä tai eduskuntakäsittelyssä ei
ole puututtu niihin ilmeisiin perustuslain 80 §:n lainsäädäntövallan delegointia
koskevan säännöksen vaatimuksiin, jotka
ovat ehdottomia ja eduskunnan aseman kannalta aivan keskeisiä.
Yhtenäistämisohje ei perustu lainkaan aineelliseen
lakiin eli ampuma-aselakiin. Poliisin hallintoa koskevan lain nojalla
ei voida antaa säännöksiä ampuma-aselain
soveltamisesta. Lisäksi vakiintuneen perusoikeustulkinnan
vastaisesti yhtenäistämisohje on huomattavasti
yksityiskohtaisempi kuin itse laki. Se on käytännössä syrjäyttänyt
lain tulkinnassa. Yhtenäistämisohje sisältää ohjeita,
jotka ylittävät ylipäänsä ohjeen
sisällölle asetettavat vaatimukset. Se ei ole
millään perusteella hyväksyttävissä,
eikä sitä ole silti käsitelty hallituksen esityksessä.
Yhtenäistämisohjeen vaikutusta kuvannee se, että se
on paikoin ohittanut lain kirjaimen harkintaa edellyttävien
tulkintojen oikeuslähteenä: lupaviranomainen nojaa
ensi sijassa siihen eikä lain tekstiin, kuten edellytys
on.
Selvittämättömiä asioita
hallituksen esityksessä
Samalla on perusteltua huomauttaa siitä, ettei hallituksen
esityksessä ole lainkaan tutkimuksia tai selvityksiä,
joilla olisi selvitetty laillisilla aseilla tehtyjen henkirikosten
tai ampumatapausten välistä yhteyttä.
Kansainvälisten tutkimusten mukaan tällaista korrelaatiota
ei ole. Ei ole myöskään korrelaatiota
aseiden määrän ja aseella tehtyjen henkirikosten
määrän välillä. Hallituksen
esityksen puoltajat ovat vedonneet pääasiassa
tällaisiin vaistonvaraisiin tai näennäisiin
perusteluihin. Myös lainvalmistelun tulee perustua tutkimukseen
ja tosiseikkoihin. Hyvän lainvalmistelun kiinteä osa
on valmistelussa tehty vaikuttavuusanalyysi, joka puuttuu käytännössä kokonaan
hallituksen esityksestä.
Herää kysymys, mikä osuus mm. etnisellä perinteellä tai
käytännöllä on ollut ampumatapauksiin
viime vuosina. Siitä on saatavilla tilastotietoa. Tätä koskeva
selvitys on käynnistettävä sisäasiainministeriössä.
Nämä tiedot ovat olennaisia sen selvittämiseksi,
mitä keinoja voidaan käyttää aselupakäytäntöjen
ohjaamisessa, ja sen välttämiseksi, ettei syyllistetä ketään
perusteettomasti. Sellaisenaan nämä tiedot ovat
tapauskohtaisia.
Hallituksen esityksessä ei arvioida lainkaan kansainvälisesti
tunnettua tapaa selvittää psyyken lääkkeiden
ja ampumatapausten välistä yhteyttä.
Myöskään ei ole selvitetty todellisen
yhteisön turvallisuuden ja aseiden lupakäytäntöjen välisiä yhteyksiä,
joita kansainvälisesti on tutkittu runsaasti Euroopassakin.
Erittäin vakavana hallituksen esityksen puutteena on
pidettävä puuttuvia arvioita siitä, miten tunnetut
kansalliset koulujen ampumatapaukset olisi voitu välttää,
jos poliisiviranomainen olisi toiminut oikein ja jos sinänsä kriittistä yhtenäistämisohjetta
olisi sovellettu riittävän tarkasti aseluvan myöntämisvaiheessa.
Näitä ongelmia ei voida korjata hallituksen esityksellä.
Aselupakäytäntöä kiristämällä ei
voida ehkäistä koulusurmien kaltaisia
väkivallantekoja, tämän on myös
poliisiviranomainen todennut.
Perustuslakivaliokunta hylkäsi muun muassa esityksessä olevan
ampumaseurojen pakkojäsenyyden osana aseluvan saannin edellytystä.
Se totesi esityksen loukkaavan yhdistymisvapautta. Maan hallitus
oli rakentanut esitykseen harrastuksen mittaamisen ja kaksivuotisen
harjoittelujakson, käytännössä koko
aseluvan myöntämisen pakkojäsenyyden
varaan. Perustuslakivaliokunnan kanta ei kuitenkaan vapauttanut
aktiivisen harrastuksen todistuksen hankkimista juuri ampumaseuralta.
Ilman todistusta ei voi hankkia aselupaa. Järjestely on
kestämätön: kenelläkään
ei ole velvollisuutta antaa todistusta eikä kenellekään
ole säädetty oikeutta todistuksen saamiseen. Koko
aktiivisuus on määrittelemättä lakiesityksessä.
Pakkojäsenyys on lain avainkohtia, ja sen kaatuminen pakottaa
muuttamaan esitystä rajusti. Mikä rooli on ampuma-asekouluttajilla,
kun yhdistyksen pakkojäsenyys ei toteudu?
Yhtenäistämisohje ei nosta aseturvallisuuden tasoa.
Hallituksen esitys ei kohtaa mielenterveysongelmaisia,
eivätkä luparajoitteet perustu kouluampumisista
saatuihin opetuksiin. Luvanhakijoiden testaus, jonka tarkoitus on
karsia sopimattomat luvanhakijat, on liian ylimalkainen. Tunnetut
kouluampumiset ja eräät muut viime vuosien ampumatapaukset
osoittavat, että ampujat ovat olleet psyyken lääkkeiden
käyttäjiä. Valvonta ja lupaharkinta ovat
epäonnistuneet kiistatta. Tätä ei ole
lainkaan arvioitu hallituksen esityksessä. Aselain muutoksella
kuvattuja ongelmia ei voida poistaa. Pitäisi tarkentaa
perustuslain mukaisesti annettua ohjeistusta.
Yhteenvetona on selvää, että ampuma-aseiden
hallinnan tulee olla luvanvaraista toimintaa. Siinä on
kuitenkin noudatettava perusoikeussäännöksiä.
Aktiivisen harrastuksen käsite on määritettävä lain
tasolla, koska se on ehdoton edellytys käsiaseluville.
Luvan edellytykset ja peruuttamisperusteet on määriteltävä riittävän
täsmällisesti ja selkeästi laissa, ei
alemmantasoisilla säännöksillä.
Riistanhoitoyhdistykset eivät pysty antamaan luotettavia
todistuksia metsästysharrastuksesta.
Yleisperustelut
Mietinnön tekstissä on mainittu, ettei kenelläkään
ole ehdotonta oikeutta ampuma-aseeseen sen vuoksi, että aseen
hankinta ja hallussapito vaativat luvan. Ajatusketju on virheellinen,
eikä asia ole oikein ilmaistu.
Luvanvaraisuus voidaan säätää lailla.
Sen sijaan jokaisen kansalaisen oikeus aselupaan määräytyy
asiaa sääntelevien perusoikeuksien kautta ja kulloinkin
voimassa olevan ampuma-aselainsäädännön
edellytysten mukaisesti, joten mietinnön kappale pitää korjata.
Mietintöä on muokattava minimidirektiivin osalta
(sellaisesta ei ole yleisesti kyse asedirektiivissä). Sana
minimidirektiivi ja sen jälkeinen sivulause on poistettava
ja käytettävä vain termiä direktiivi
sekä lisättävä seuraava virke
kappaleen loppuun: Asedirektiivi velvoittaa jäsenvaltiot
panemaan täytäntöön kaikki kansalaisia koskevat
velvoitteet sanatarkasti ja täsmällisesti kansalliseen
lakiin.
Puolustusvaliokunta esitti koko hallituksen esityksen palauttamista
uuteen valmisteluun, ja maa- ja metsätalousvaliokunta esitti
kritiikkiä lakia kohtaan laajalti, mutta nyt on esitetty
hallintovaliokunnan mietinnössä vain joitakin
katkelmia annetuista lausunnoista, mikä antaa virheellisen
ja väärän kuvan koko asiasta. Koko kappale
on poistettava.
Tehdään lisäys mietinnön
yleisperustelujen yleistä-osion kursivoidun kappaleen ensimmäisen
lauseen jälkeen: "Tämä on ampuma-aselain muutosesityksen
tärkein lain tulkintaa ohjaava periaate."
Useissa eri kohdissa on sekaisin prosentteja, lukuja ja numerotietoja.
Vanhat tilastot on otettava pois. Vuosittain luvallisilla käsiaseilla
tehdyissä henkirikoksissa kuolee keskimäärin
1,9 henkeä, laillisilla pitkillä ampuma-aseilla
keskimäärin 4,9 henkilöä ja
luvattomilla ampuma-aseilla 10,9 henkilöä. Kaikista
henkirikoksista tehtiin 94 % muilla välineillä,
myös luvattomilla aseilla, vuonna 2009.
Itsemurhia käsittelevä kappale ei liity lainkaan
ampuma-aselakiin, minkä vuoksi se on poistettava.
Aselupien peruuttamisluku 2 422 peruutettua lupaa vuosittain
on 0,36 % luvanhaltijoista eli marginaalinen. Fakta on
korjattava oikeaksi varsinkin, kun ei selviä, moniko peruutus
johtuu ylinopeudesta ja muuhun aseisiin liittymättömästä syystä.
Peruutukset eivät perustu asedirektiivin asiaa koskevaan
sääntelyyn.
Väkivallan teot Suomessa eivät johdu aseiden
määrästä. Esimerkiksi Norjassa,
Ranskassa ja Sveitsissä on suunnilleen saman verran aseita samaa
asukaslukua kohti, mutta Suomessa on enemmän henkirikoksia,
joten aseista tämä ei johdu.
Laissa ei kerrota juuri mitään keinoista,
joilla laittomia aseita vastaan taistellaan. Laillisten aseiden
sääntelyllä ei niihin voida juurikaan
vaikuttaa.
Mietinnön tekstissä ei ole otettu huomioon vaikuttavuusanalyysia
lainkaan, vaikka tekstissä väitetään,
että ampuma-aseisiin liittyvä ongelmakäyttäytyminen
johtuu yhteiskunnan muista ongelmista. Siksi väitteet aseturvallisuudesta
ja väärinkäytösten riskeihin
vaikuttamisesta on katteeton.
Nykykäytäntö käsiaseiden
luvan myöntämisessä on aivan toimiva,
muuttaminen ei ole perusteltua.
Metsästysharrastusta ei käsitellä lainkaan maanomistajan
omaisuudensuojan kannalta eikä metsästystä sillä olevan
perusoikeustasoisen harrastussuojan pohjalta. Suomessa 115 000 metsästäjää omistaa
28 % koko maan pinta-alasta. Kaikilla metsästyskortin
lunastaneilla on oikeus metsästää myös
valtion mailla. Siksi perusoikeusnäkökulma koskee
yli 300 000 metsästäjää,
joista yli 15 000 on naisia.
Mietintö ja sen perustelut on kirjoitettu siten, että se
lopettanee lähestulkoon kokonaan loukkupyynnin. Uhkana
on lisäksi, että säännös
lisää luvattomien aseiden määrää,
mikä on vastoin sääntelyn tarkoitusta.
Kappaleessa on useita virheellisiä ja vääriä oletuksia.
Aseen toimintatapa ei sinänsä vaikuta surmaamiseen.
Loukkupyynnin salliminen itse lataavalla aseella on täysin
hyväksyttävää. Riistanhoitoyhdistykset
eivät pysty antamaan luotettavaa todistusta loukku- tai
luolapyynnistä. Maanomistajan oikeus hyödyntää maa-aluettaan on
vaarassa. Pyynnin on oltava aktiivista, mutta kuka määrittää,
mitä on aktiivinen? Onko se kuusi vai kuusikymmentä eläintä?
Eläimellä täytyy olla oikeus kivuttomaan
kuolemaan, kertalaukeavassa lataamisaika voi olla aivan liian pitkä.
Nyt lakiesitys ei huolehdi eläimen näkökulmasta.
Revolveri on lisäksi mahdoton vaimentaa. Hallintovaliokunnan
ei siksi pitäisi lainkaan puoltaa selostamaansa säännöstä.
Perustuslakivaliokunnan asia on, kuuluuko maanomistukseen kuuluva
metsästysoikeus ampuma-aseen hallussapitoon vai ei. Siitä ei
ole olemassa perusoikeuskantaa. Hallintovaliokunnan mietinnöllä on
kuitenkin vahva tulkintavaikutus lyhyen ajanjakson tähtäimellä käytäntöön, minkä vuoksi
tällaista tulkintaa ei voida esittää mietinnössä.
Suomen ja Ruotsin sijoittuminen eurovertailussa kärkeen
ei ole totta, Suomi on keskikastia luvulla 32 asetta 100 asukasta
kohden. Luku sisältää myös luvattomat
aseet.
Mietintöön ei sisälly perustuslain
mukaista käsittelyä eli jokaisen oikeutta valita
harrastuksensa, kuten harjoittaa ampumaurheilua.
Väite Suomen kuulumisesta kärkikastiin käsiaseiden
asetiheydessä on perusteeton.
Miten voi saada ampuma-asekouluttajan lausunnon, jos ei kuulu
ampumaseuraan. Mietintö on tältä osin
epälooginen, koska vaaditaan todistus seuralta, mutta seuraan
ei ole pakko kuulua. Eikä todistuksen tarvitsijalla ole
mitään oikeutta saada todistusta, jota ei ole
analysoitu.
Ampuma-asekouluttajan todistuksella on mietinnön mukaan
julkinen luotettavuus, mutta sen antajilla ei vastuuta, mitään
velvoitteita eikä menettelyvaatimuksia, vaikka kyse on
kansalaisen kannalta olennaisen todistuksen antamisesta ja hankkimisesta
ja siten perustuslain 124 §:n sääntelemästä tilanteesta
eli ilmeisesti olennaisen hallintotehtävän siirtämisestä yksityiselle. Ampuma-aseseuroilla
ei ole minkäänlaisia edellytyksiä täyttää lain
vaatimuksia.
Vaikka hallintovaliokunta ei ole ottanut kantaa hallintotehtävän
siirtämiseen selkeästi, se voidaan tulkita lainkäytössä suoraan
perustuslain 124 §:n mukaisesti julkiseksi, virkavastuulliseksi
julkisen vallan käytöksi.
Käytännössä todistuksen
voi saada vain ampumaseuran jäsen, juuri kun perustuslakivaliokunta
katsoi, ettei pakkojäsenyys tule kysymykseen aselupakäytännössä.
Sääntely on epälooginen.
Aktiivisuuden määrittelyä ei saa
jättää alemman tason päätettäväksi,
vaan aktiivisuuden määrittely tulee tehdä laissa.
Valiokunnan kannanotot eivät perustu asetyypin, aktiivisuuden määrän,
henkilöiden kokemuksen eikä patruunoiden aiheuttamien
kustannusten tuntemiseen. Aktiivisuuden ja sen jatkuvuuden osoittamisen tarpeellisuuteen
otetaan vielä erikseen kantaa. Aktiivisuuden käsittely
hallintovaliokunnan mietinnössä on järjetöntä,
sillä esimerkiksi metsästysaseiden osalta suurin
tarve on juuri jahtikauden alussa tai hieman sitä ennen.
Näitä seikkoja ei ole selvitetty lainkaan.
Mistä löytyvät ampuma-asekouluttajat?
Jos seuralla ei ole kouluttajaa, pitääkö virkamiesten järjestää kouluttaja.
Julkista valtaa siirretään tosiasiallisesti yksityiselle
toimijalle. Kenelle voi valittaa, jos todistusta ei anneta? Koulutustehtäviin
ja todistusten antamiseen tarvitaan koko maassa ainakin 5 000
ihmistä. Kuka maksaa heidän kulunsa? He joutuisivat
viettämään käytännössä kaiken
vapaa-aikansa ampumaradoilla todentaakseen kaikkien harrastajien
aktiivisuuden.
Nykyinen käytäntö myöntää ampuma-aseluvat
toistaiseksi voimassa olevina on täysin riittävä.
Aktiivisuus pitäisi sinänsä määritellä suoraan
laissa tasapuolisuuden ja sen arviointitilanteiden monenlaisuuden
vuoksi, jos se olisi todella tarpeellista.
Koko aselupakäytännön muuttaminen
edellyttää tuhansien uusien henkilöiden
panosta. Jokaisen luvan hakeminen tai muuttaminen tulee myös
kalliiksi. Sen yksi osa on tarpeeton määräaikaisuuden
säätäminen lakiin; siinä ei
ole ajateltu lainkaan resursseja, joita ei ole. Mitään
realistista henkilövuosien vaikutusarviota ei ole tehty
Jo nykyisin tavallisen lupa-asian käsittely vie useissa
poliisilaitoksissa useita kuukausia.
Kaikki lääketieteellisen arvion antamista
ja perustelemista koskevat säännökset
ja lakitekstit on poistettava perusteettomina ja epämääräisesti
ja liian alhaisella käytännön tasolla
määriteltyinä. Nykytilanne on hyvä ja
soveltuva menettelyiltään.
Ikää koskevat rajoitusesitykset on poistettava kokonaan.
Niille ei ole mitään hallinnollista tai aseturvallisuutta
koskevaa järkiperustetta. Sen sijaan rajat aiheuttavat
valtavasti käytännön ongelmia ja lisää hallinnollista
menettelyä.
Mietinnön yleisperusteluissa mainittu lääkärille
asetettava velvoite tulee muuttaa seuraavaksi: "Valiokunta pitää aseturvallisuuden
parantamisen kannalta tärkeänä, että lääkärillä on perustellusta
syystä oikeus ilmoittaa poliisille…" (poistetaan
sana velvoitetaan). Aseturvallisuus tarkoittaa tässä olennaista
eli aseiden käytön ja hallinnan kaikkinaista turvallisuutta
eikä viittaa pinnallisesti viranomaistietojen vaihtoon tai
viranomaismenettelyyn, jota ei voi pitää aseturvallisuuden
kannalta ydinkysymyksenä.
Aktiivisuus pitää määritellä lain
tasolla, jotta tiedetään, mitä se todella
tarkoittaa ja mihin sillä oikein pyritään.
Montako laukausta on ammuttava yhdellä kertaa, jotta olet
aktiivinen? Riittääkö kerran ampuminen,
pitääkö ampua 10 vai 120 laukausta. Jos
käy radalla 10 kertaa yhden päivän aikana,
onko kymmenen harrastuskerran vaatimus täytetty? Onko lataaminen
harrastamista? Asekerhoilla ei ole laina-aseita, mikä lopettaa
monien nuorten harrastuksen kokonaan. Niillä ei ole myöskään
käytännössä mitään
mahdollisuutta hankkia tarvittavia aseita. Valiokunnan käsitykset
raportointivelvollisuudesta eivät ole realistisia. Muutenkaan
valiokunta ei ole tunnistanut harjoittelun muita muotoja, kuten
simulaattori- tai kylmäharjoittelua, ja niiden merkitystä.
Laittomat aseet eivät ole pääasiassa
kotoperäisiä. Niitä ei pääosin
ole varastettu kotoa. Asehallintoyksiköltä olisi
voitu tarkistaa todelliset luvut poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen
haltuun joutuneista salakuljetetuista aseista sekä rikollisten
hallusta löytyneistä ampuma-aseista. Mitään
korrelaatiota ei ole väitteeseen, että aseet olisivat
murtojen yhteydessä kodeista varastettuja. Osa on jopa
ns. sotasaalisaseita.
Aikamuoto aseen asianmukaisesta säilyttämisestä on
muutettava sekaannusten ja tulkintaongelmien välttämiseksi:
ei riitä, että ampuma-aseita ei ole säilytetty
asianmukaisesti vaan pitää myös niin
olla. Pitää siis vastata siihen, pitääkö asetta
tällä hetkellä säilyttää väärin,
vai riittääkö siihen, että sitä on
säilytetty joskus, esimerkiksi 10 vuotta sitten, laittomasti
ja väärin.
Vapaaehtoinen maanpuolustustoiminta on asetettava parempaan
asemaan. Olisi mainittava lakitekstissä erikseen maininta
reserviläisammunnasta yhtenä ampuma-aseen käyttötarkoituksena.
Se puuttuu nyt sääntelystä (43 §).
Mietintöön tulee lisätä "Ampumakortilla
ei saa olla mitään virallista tai julkista roolia
tai tehtävää. Ampumakortin sääntely
ei kuulu lainsäädännön alaan".
Mietinnön tekstissä jää epäselväksi,
miksi ampuma-asekortti -projektia käsitellään
tässä yhteydessä; se ei liity lakiin.
Missä tahansa parannetaan palveluja standardisoimalla niitä;
sellainen ei kuulu lainsäädännön
alaan. Mitään uusia asealan lupakortteja ei tarvita.
Kyse on enemmänkin vain rahastuslähteestä.
Mietinnössä todetaan, että asiaa
olisi käsitelty 5 kertaa ampuma-aselautakunnassa. Se ei
pidä paikkaansa, ellei Powerpoint-esityksiä joistain pykäläluonnoksista
pidetä sellaisena. Mitään käsittelyä ei
ole varsinaisesti ollut. Todettakoon vielä, että ampuma-aselautakunta
esitti lausunnossaan 7.5.2010 lakiesityksen palauttamista jatkovalmisteluun.
Viimeisessä lauseessa mainittu kuuleminen ei ole toteutunut
kaikkien kohdalla. Järjestöt saivat lausua valmiista
esityksestä, mutta koska mielipiteet erosivat hallituksen esityksen
linjauksista, niitä ei otettu huomioon. Viimeisimmistä muutoksista
ei ole kuultu järjestöjä lainkaan. Siltäkään
osin hallintovaliokunta ei ole esittänyt asiaa tarkasti
ja oikein.
Harrastejärjestöjä ja muita intressitahoja
on vain periaatteessa kuultu — ei muulla tavalla.
Jos elinkeinonharjoittaja lopettaa toimintansa konkurssiin,
kuolemaan tms., miten käy velvollisuudelle tiedoston säilyttämisestä.
Mainitut toimet katkaisevat yleensä kaikki muut lainsäädännön
velvoitteet kuin erikseen nimenomaan tilannetta varten säädetyt.
Voisiko kuolin- tai konkurssipesä luovuttaa rekisterin
poliisille? Sääntely on esitetyllä tavalla
aukollinen.
Nykyinen laki on riittävä, 45 § rajaa
18-vuotiaan oikeutta perustaa asekauppaa ilman asiallista perustetta.
18-vuotias on lain mukaan joka suhteessa täysivaltainen.
Perustetta muun ikärajan tarpeeseen ei ole esitetty.
"Perustuslakivaliokunta katsoo lausunnossaan, että yhdistymisvapauden
rajoittamiselle on valtiosääntöoikeudellisesti
hyväksyttäviä perusteita". Näin
lausuu kappaleessa mietinnön teksti. Mainittu kappale sisältää kovin
erilaisia asioita. Niiden välinen yhteys ei aukea. Perustuslakivaliokunta
vaati nimenomaan yhdistyksen pakkojäsenyydestä luopumista
osana hallituksen esitystä, vaikka valmistelussa asiassa
ei nähty ongelmaa.
Yhdistymisvapautta koskeva teksti olisi tullut jakaa useampaan
kappaleeseen, jotta asioiden itsenäinen asema ilmenee ymmärrettävästi. Nyt
siinä sekoitetaan useita kappaleita yhteen, ja teksti on
ristiriitainen. Sääntelyjen yksityiskohtaiset
perustelut eivät selviä.
Mistä harrastusaikojen puolittaminen on määritelty?
Onko asialle jokin hyväksyttävä syy tai asiaperuste,
ei selviä yhdenvertaisuuden kannalta. Mikä oikeuttaa
aktiivisen harrastuksen lyhentämisen juuri näissä ja
vain näissä olosuhteissa verrattuna moniin muihin
tilanteisiin.
Ampuma-asekouluttaja voi antaa todistuksen, mutta luvan hakijalla
ei ole lain mukaan oikeutta saada tällaista todistusta.
Mistä syntyy velvollisuus antaa todistus harrastuneisuudesta? Miten
on turvattu valitus luvan hakijalle tällaisessa tilanteessa?
Kenelle asiassa voidaan valittaa? Mitään vastaavaa
sääntelyä ei ole olemassakaan. Valiokunta
ei voi tietää sitä, antaako joku todistuksen
vai ei, olletikin kun koko järjestelmä on raskas
ja luomatta kokonaisuudessaan. Sen hintalappu on edelleen avoin.
Onko lääketieteellisesti kouluttamaton henkilö oikeasti
pätevä tulkitsemaan soveltuvuustestin tuloksia?
Jollei tätä vaadita, miten turvataan testiin osallistujan
yksityisyyden suoja ja muut suojatut oikeusintressit. Ehdotettu
sääntely voisi johtaa välskäritoimintaan.
Soveltuvuustesti pitäisi säätää vain
ensimmäistä kertaa lupaa hakevalle. Lain 45 c §:stä puuttuu
sääntely, jolla määritetään,
mitä tarkoitetaan henkilökohtaisella sopivuudella
ja persoonallisuudella. Perusoikeuksien mukaista ei ole jättää soveltuvuuden arvioinnin
tarkoitusta sääntelemättä.
"Perustuslakivaliokunnan mukaan ei näytä olevan
todellista tarvetta testeille." Kanta testien tarpeellisuudesta
kumoaakin nyt koko sääntelyn. Miksi hallintovaliokunta
ei ole noudattanut perustuslakivaliokunnan perusoikeuskäsitystä?
Rinnakkaislupa voitaisiin sääntelyesityksen mukaan
myöntää vain erityisen painavasta syystä eli
oikeusharkintaisen ilmaisun mukaan hyvin harvoin, suorastaan poikkeuksellisesti.
Mitkä ovat rinnakkaisluvan haltijan oikeudet? Asia on täysin
sääntelemätön. Termistä "erityisen
painavasta syystä" on ehdottomasti poistettava "erityisen",
koska on ylipäänsä vaikeaa näyttää, mikä on
erityisen painava syy. Lisäksi olisi todettava, että harrastustoiminta
on katsottava aina luonteeltaan painavaksi syyksi. Arvokkaiden aseiden
antaminen muiden perheenjäsenten käyttöön
kävisi mahdottomaksi ilman ainuttakaan järkevää syytä.
Mietinnössä kirjoitetaan: "Ampumaseuroilla ei
nykyisin ole omia aseita. Käytännössä ampumaseuratoiminnassa
jouduttaneen tekemään tältä osin
muutoksia. Ainakin edistyneemmille ampumaurheilua harrastaville
tulee ilmeisesti hankittavaksi käsiase henkilökohtaiseen
käyttöön." Valtaosalla ampumaseuroja
ei ole eikä tule olemaan varoja hankkia aseita. Siten koko
selostus on vailla totuutta ja perusteltavuutta. Omien aseiden hankkiminen
ampumaseuroille kävisi mahdottomaksi myös sen
vuoksi, että asevastaavat eivät voi eivätkä halua
niistä kantaa henkilökohtaista vastuuta. Käytännössä laki
ei anna aseita seuran nimiin. Kuitenkin henkilöt vaihtuisivat
tiheään.
Lakitekstit
Useat edellä tehdyt poistoesitykset johtavat asianomaisten
aselain muutosesitysten kohtien poistamiseen hallituksen esityksen
lakitekstistä. Perustuslakivaliokunnan edellyttämällä tavalla hallintovaliokunta
on itse poistanut yhdistyksen pakkojäsenyyttä koskevan
sääntelyn osana aseen hankintalupamenettelyä.
Lisäksi hallintovaliokunta on poistanut kokonaan lakiesityksen 106
b §:n aseiden säilyttämisen tarkastuksesta aseluvan
haltijan kotona. Näissä suhteissa on palattu nykytilanteeseen.
Lisäksi näissä muutosesityksissä on
muita poistettavia sääntelyjä, mikä merkitsee
toimivaan nykytilan mukaiseen menettelyyn palaamista selkeänä ja
hyvin toimivana sääntelynä. Näistä muutoksista
ja poistoista mainitaan lisäksi seuraavat. Jos hallintovaliokunta
ei ole asiaa erikseen kommentoinut mietintötekstissä,
kyse on suoraan hallituksen esityksen lakitekstin muuttamisesta
ja palaamisesta vallitsevaan, toimivaan tilanteeseen.
Hallituksen esityksen 2 ja 3 §:ssä on säädetty aseen
ja aseen osan määritelmistä. Lain selkeyden
ja ennustettavuuden vuoksi on ongelmallista, että lain
tullessa hyväksytyksi ilmakivääri muuttuu
luvanvaraiseksi aseeksi tulkinnan kautta ilman, että sitä mainitaan
lain määrittelyssä. Juuri tämä ase
on kuitenkin kaikille kansalaisille tunnetuin asetyyppi. Määritelmästä puuttuu myös
kokonaan asedirektiivin edellyttämä erottelu aseen
olennaisiin osiin ja muihin osiin; vain edelliset ovat direktiivin
mukaan luvanvaraisia.
Hallituksen esityksen 27 §:n ehdotukset aseenkäsittelyn
erityisistä ikärajoista on poistettava tarpeettomana.
Kyse on henkilön ammatin ja elinkeinon harjoittamisenperusoikeudesta, täysivaltaisesta
kansalaisesta ja pätevien perusteiden puuttumisesta ikärajoituksille,
joten ehdotettua sääntelyä ei tarvita.
Hallituksen esityksen 53 §:n esitykset lupien määräaikaisuudesta
on poistettava hallituksen esityksestä. Yksinkertainen
syy on se, että rajoitukset aiheuttavat valtavan työmäärän,
vaikeuttavat suuresti monen aseluvan haltijan lupien saantia aseharrastuksen
jatkuvan aktiivisuuden sääntelyn vuoksi ja sen
vuoksi, ettei mitään soveltuvaa järjestelmää ole
ampumaseurojen käytössä aseharrastuksen
aktiivisuuden osoittamiseksi. Hallituksen esityksessä ei
ole tehty mitään vaikuttavuusanalyysiä.
Hallituksen esityksen tämä säännös
ei käsittele lainkaan asekeräilijöitä.
Rekisteröityjä asekeräilijöitä on
kuitenkin yli 1 000, ja heillä on arviolta 160 000
asetta. Harrastus on yleensä elinikäinen harrastus. Vastaamatta
on jätetty kokonaan se, miten harrastus osoitetaan. Kyse
on näin ollen suoranaisesta oikeuden ja perusoikeuksien
aukosta mietinnön tekstissä.
Aselupien ikärajoihin esitetyt muutokset (53 §)
tulee poistaa kokonaisuudessaan ja palata koettuun, hyvään
nykyjärjestelmään.
Aseharrastuksen aktiivisuuden ja aktiivisuuden jatkuvuuden osoittaminen
hallituksen esityksen 53 ja 53 a §:n mukaan on mahdotonta. Mitään
siihen soveltuvaa järjestelmää ei ole
kehitetty. Aktiivisuutta ei ole asetyypin, olosuhteiden ja erilaisten
harrastajien keskuudessa eritelty. Sen osoittaminen satunnaisilla
valiokunnan kannanotoilla ei ole perusoikeuksien kannalta riittävää.
Koko jatkuvuuden sääntelystä on luovuttava
kalliina, täydellisen byrokraattisena järjestelynä tarvittavien
resurssien puuttuessa (vaatii ainakin 5 000 uutta toimijaa)
ja järjestelyn ollessa tehoton aseturvallisuuden parantamisessa.
Hallituksen esityksen 67 § luvan peruuttamisesta jättää sivuun
kokonaan asedirektiivin muutoksen kansalaisten oikeuksien kannalta
olennaisen seikan eli yksityiskohtaisen luvan peruuttamisperusteen.
Sen mukaan kaikkea luvan peruuttamista on tarkasteltava sen mukaan,
aiheuttaako luvanhaltija itselleen tai toiselle hengen ja terveyden
vaaraa. Säännös on pantava pakottavana
sanatarkasti täytäntöön. Sen
vaikutuksia ei ole arvioitu hallituksen esityksessä peruuttamisperusteille.
Hallintovaliokunnan mukaisissa peruuttamisluvan perusteissa ei ole
käsitelty lainkaan sitä, mitä tapahtuu,
jos suostumuksen antaneen huoltajan lupa peruutettaisiin tai suostumus
katsotaan peruutetuksi sen kannalta, mitä oikeuksia on
rinnakkaisluvan saajalla. Rinnakkaisluvasta on säännös
esityksen 66 §:ssä.
Hallituksen esityksen 103 §:n otsikko on Ampuma-aserikkomus.
Sen mukaan se, joka tämän lain vastaisesti tahallaan
tai törkeästä huolimattomuudesta… 9)
tekee ampuma-aseen pysyvästi ampumakelvottomaksi tai aseen
osan pysyvästi toimintakelvottomaksi taikka laiminlyö 108 §:n 1
momentin 3 kohdassa tai 112 §:ssä säädetyn velvollisuuden
esittää pysyvästi ampumakelvottomaksi
tehty ampuma-ase tai pysyvästi toimintakelvottomaksi tehty
aseen osa poliisille… on tuomittava ampuma-aserikkomuksesta
sakkoon.
Tämä säännös on
poistettava omalaatuisuutensa vuoksi; rikosperustetta on vaikea
ymmärtää. Säännös
johtaa tahattomastikin siihen, että joudutaan pohtimaan,
onko aseen tuhoutuminen vahingossa säännöksen
tarkoittamaa tekemistä vai ei. Säännökselle
mahdollisesti tarkoitettu tavoite toteutuu yksinomaan jo luvanhaltijan
ilmoitusvelvollisuudella.
Hallituksen esityksen 110 a ja 110 b §:ssä säädetään
merkinnöistä sanamuodolla, jonka mukaisesti merkintä ei
voi olla aseessa näkymättömissä,
vaikka merkintä olisikin sekunneissa tarkistettavissa esimerkiksi
irrottamalla haulikon etutukki tai kääntämällä haulikon
avausvipu sivuun tai muutoin sekunneissa huoltopurkamalla (siis
ilman työkaluja) ase sarjanumeron tarkistamiseksi. Sanamuotoilun
vuoksi nykyisen kaltaiset asevalmistajien poikkeuksetta käyttämät merkintäpaikat
eivät olisi enää Suomessa sallittuja.
Lisäksi pykälien sanamuoto jättää tulkinnanvaraiseksi
sen, pitääkö valmistusmerkinnän olla
merkitty yhdellä leimalla vai katsotaanko merkintävaatimukset
täytetyiksi, jos direktiivin vaatimat tiedot löytyvät
aseesta useamman leiman avulla merkittynä. Tähän
ei tulisi jättää tulkinnanvaraa. Sitä paitsi
nykyiset tavanomaiset asemerkinnät jo esittävät
direktiivin vaatimat tiedot. Ei myöskään
tule säätää suomalaista erikoisuutta
merkinnöistä.
Hallituksen esityksen 110 c § säätää,
että joka kerta ja erikseen asesepän on pyydettävä lupa Poliisihallitukselta
sarjanumeromerkinnän vahventamiseen tai kahdentamiseen,
jos esimerkiksi uudelleensinistystyön ohessa tulee tarve
vahventaa merkintää. Mikä perustarkoitus
tällä on? Miltä osin tämä on
tarpeellista turvallisuudelle? Mistä näkökohdasta
tämä on tarpeen? Aseseppätoiminta ja
asealan elinkeino on jo nyt yksi säädellyimmistä suomalaisista
elinkeinoista, eikä lupaa toimintaan voi saada, jos luotettavuudessa on
ongelmia. Säädös ei edes estä ketä tahansa
tekemästä muutoksia merkintöihin, ja
merkintöjen muuttelu on helppoa aivan tavallisellekin kansalaiselle,
mikäli näin haluaa epärehellisesti tehdä.
Merkintöjen muutteluun ei tarvita aseseppätaitoja.
Säädöksen ainoa vaikutus on, että se on
rasite ja kustannus lainkuuliaiselle asesepälle. Vaatimus
luvan pyytämisestä merkinnän vahventamista
varten tulee poistaa.
Hallintovaliokunnan mietinnössä on käsitelty myös
hallituksen esityksen 114 §:ää ilmoitusvelvollisuudesta
terveydentilan aiheuttamien seikkojen vuoksi. Säännökseen
riittää se, että lääkärille
annetaan tällainen ilmoitusoikeus perustellusta syystä,
ei muulloin eikä muille.
Loppupäätelmiä
Hallituksen esitys on edellä mainitut seikat huomioon
ottaen täysin kestämätön kansanedustajien
asianmukaista arviointia ajatellen.
Koko eduskuntakäsittely on avannut näkökulmaa.
Asehallinnon kokonaisuudistus ja eriyttäminen hallintoasiaksi
nykyistä selvemmin omana itsenäisenä sektorina
on valmisteltava samalla kiireellisesti. Kaikkien edun mukaista
on aselupakäytäntöjen ennustettavuus,
jota hallituksen esitys ei paranna tai edistä. Hallintokäytännössä esille
tulevaa asenteisiin ja muihin satunnaisiin seikkoihin perustuvaa
lupaviranomaisen lupakäytäntöä ei
voida hyväksyä.
Hyvään lain valmisteluun ei myöskään
kuulu se hallituksen esityksellä toteutunut seikka, että lain
muutoksissa käytetään keinoja ja menettelyjä,
jotka tosiasiassa kohdistuisivat muihin henkilöihin ja
asioihin kuin tavoite on. Sellainen johtaa viattomien ja vailla
osallisuutta olevien syyllistämiseen, joka ei saa olla
lainsäädännön tarkoitus.
Hallituksen esitys ja koko eduskuntakäsittely ovat
johtaneet myös päätelmään,
että Suomeen on perustettava kiireellisesti perusoikeuksia
käsittelevä valtiosääntötuomioistuin.
Se vahvistaisi perusoikeuksien noudattamista, demokratiaa ja oikeusvaltiota.
Se estäisi huonon lainvalmistelun perusoikeuksien ohitukset
ja sivuutukset sekä siinä perusteettomat tulkintakäsitykset.
Se vahvistaisi myös lakien käsittelyssä eduskunnassa
perusoikeuksien kunnioitusta ja etenkin antaisi kullekin perusoikeudelle
riittävän positiivisen alan, jota ei voida loukata
lainsäädännöllä, sen
sijaan että nykyisen menettelyn mukaisesti tutkimisen kohteena
on ensi sijassa, voidaanko lainsäädännöllä edelleen
rajoittaa tai kaventaa tiettyä perusoikeutta.
Vastalauseessa on keskitytty moniin suuriin oikeudellisiin ongelmiin,
joita esityksessä on. Eri muutosesitysten vaikuttavuusanalyysi
on tekemättä. Jo näiden vuoksi on hallituksen
esitys hylättävä ja siirrettävä jatkovalmisteluun.
Eduskunta on korkein lakia säätävä,
ei lakia valmisteleva elin. Lakia valmistelevien elinten, valtioneuvoston
ja asianomaisen ministeriön — sisäasiainministeriön — esitys
aselain uudistamiseksi ei täytä hyvän
lainvalmistelun vaatimuksia. Tästä osoituksena
ovat eduskunnan eri valiokuntien ja kymmenien asiantuntijoiden tekemät
useat kymmenet perustellut korjausesitykset lakipohjaan. Hyvä lakikokonaisuus
ei voi syntyä laittamalla epäkelpoon hallituksen
lakiesitykseen paikkaa paikan päälle. Lakiesitys
tulee palauttaa sisäasiainministeriöön
uudelleen valmisteluun, jolloin voidaan ottaa kaikki esitetyt korjaustoimenpiteet
tarkoituksenmukaisella tavalla huomioon ja saada luotua uusi toimiva lakiesitys.