Perustelut
Hallituksen esityksessä tarkoitetulla sopimuksella
pyritään parantamaan Suomen ja Azerbaidzhanin
tulliviranomaisten välistä yhteistyötä tullirikollisuuden
torjunnassa ja tutkinnassa. Sopimusosapuolet antavat sopimusmääräysten
mukaisesti toisilleen apua tullilainsäädännön
asianmukaisen soveltamisen varmistamiseksi sekä tullilainsäädännön
vastaisten tekojen estämiseksi ja tutkimiseksi sekä mainittuja
tekoja koskeviin syytetoimiin ryhtymiseksi.
Euroopan unionin ja Azerbaidzhanin välillä on
vuonna 1999 tehty kumppanuus- ja yhteistyösopimus (PCA),
joka sisältää myös tulliyhteistyötä koskevia
määräyksiä. Kyseinen PCA- sopimus
ei kuitenkaan sisällä tullirikostorjuntaa tai
poliisiyhteistyötä koskevia määräyksiä,
ja siksi tämän alan yhteistyön tehostamiseksi
on täydentävän kahdenvälisen
rikostorjuntasopimuksen tekeminen perusteltua ja tarkoituksenmukaista.
Selvityksen mukaan Euroopan unionin ja Azerbaidzhanin välillä on
myös allekirjoitettu 22.4.2008 uusi kumppanuus- ja yhteistyösopimus,
joka ei kuitenkaan ole tullut vielä voimaan.
Suomen ja Azerbaidzhanin välinen sopimus vastaa pitkälti
muita Suomen viime vuosina itäisen Euroopan maiden kanssa
tekemiä kansainvälisiä tulliyhteistyösopimuksia.
Selvityksen mukaan Suomi on tehnyt kolmansien maiden kanssa kahdenvälisiä tulliyhteistyösopimuksia
tähän mennessä noin 20 valtion kanssa.
Tällaiset sopimukset ovat tarpeellisia siksi, etteivät
EU:n jäsenmaiden välillä sovellettavat
tehokkaat instrumentit, kuten tullihallintojen välinen
ns. Napoli II -sopimus, sovellu Suomen ja kolmansien maiden väliseen
tulliyhteistyöhön.
Sopimusteksti perustuu Maailman tullijärjestön
mallisopimukselle, joka on laadittu melko joustavaksi, jotta se
mahdollistaisi erilaisten kansallisten järjestelmien huomioimisen.
Keskeistä sopimuksen soveltamisen kannalta on, että sopimuksen
2 artiklan 2 kohdan mukaan apua annetaan pyynnön vastaanottaneen
sopimuspuolen valtion alueella voimassa olevan lainsäädännön
mukaisesti sekä pyynnön vastaanottaneen tulliviranomaisen
toimivallan ja käytettävissä olevien
voimavarojen rajoissa. Kansainvälisen rikosoikeusavun osalta
perussääntely sisältyy kansainvälisestä rikosoikeusavusta
annettuun lakiin (4/1994, jäljempänä rikosoikeusapulaki).
Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa oikeusavun antamisen
kieltäytymisperusteista, että vaikka sopimuksen
17 artikla on sanamuodoltaan harkinnan mahdollistava, sovelletaan
tältäkin osin sopimuksen 2 artiklan perusteella
kansallista lainsäädäntöä.
Oikeusavusta kieltäytyminen on rikosoikeusapulain 12 §:n
mukaan pakollista, jos oikeusavun antaminen saattaisi loukata Suomen
täysivaltaisuutta tai vaarantaa Suomen turvallisuutta taikka
muita olennaisia etuja (1 momentti) tai jos oikeusavun antaminen
olisi ristiriidassa ihmisoikeuksia ja perusvapauksia koskevien periaatteiden
kanssa taikka jos oikeusavun antaminen muutoin olisi Suomen
oikeusjärjestyksen perusperiaatteiden vastaista (2 momentti).
Pykälän 1 momentin tilanteissa asiasta päättää oikeusministeriö.
Muissa tapauksissa oikeusavun epäämisestä päättää se
viranomainen, jonka toimivaltaan pyynnön täyttäminen
kuuluu.
Sopimuksella tai hallituksen esityksen perusteluilla ei ole
tarkoitus puuttua muutoinkaan kansallisten viranomaisten toimivaltuuksiin.
Siten esimerkiksi syytetoimiin ryhtyminen on Suomessa kansallisen
lainsäädännön mukaisesti syyttäjälaitoksen
harkintavallassa.
Sopimuksen allekirjoitusajankohdan 11.5.2010 jälkeen
Suomessa on toteutettu poliisi-, esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädännön
kokonaisuudistus, joka on muun muassa tuonut rajoituksia valvotun
läpilaskun käyttämiselle. Saadun selvityksen
mukaan Tulli tulee tiedottamaan Azerbaidzhanin tulliviranomaisille
lainsäädäntömuutosten vaikutuksista
sopimuksen mukaiseen yhteistyöhön.
Azerbaidzhan on Euroopan neuvoston tietosuojayleissopimuksen
(SopS 36/1992) sopimuspuoli. Käsillä olevaan
tulliyhteistyösopimukseen on myös otettu erillinen
liite, joka koskee tietosuojan perusperiaatteita henkilötietojen osalta.
Liite on erottamaton osa sopimusta, ja sen määräykset
perustuvat Euroopan neuvoston tietosuojayleissopimuksen 5—11
artikloihin. Itse tulliyhteistyösopimuksen 15 artikla sisältää eräitä henkilötietojen
suojaa koskevia perusvelvoitteita. Sopimuksen mukaista henkilötietojen käsittelyä
valvoo
kansallinen tietosuojaviranomainen, joka Azerbaidzhanissa on ihmisoikeusvaltuutettu
(Ombudsman on Human Rights). Valiokunta pitää sopimusta
myös näiltä osin asianmukaisena.
Lakiehdotukseen sopimuksen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
on otettu myös asiasisältöinen säännös, joka
koskee sopimuksen mukaisesti vastaanotettujen, tuotettujen tai lähetettyjen
tietojen, asiakirjojen tai muiden ilmoitusten salassapitoa ja edelleen
luovuttamista. Säännös on tarpeen sen vuoksi,
että sopimuksen määräykset edellyttävät
vaihdettujen tietojen salassapidon osalta tehostettua suojaa ja
sopimuksella sitoudutaan näin viranomaisten toiminnan julkisuudesta
annetun lain (621/1999) säännöksistä poikkeavaan menettelyyn.
Tämän vuoksi voimaansaattamislain 2 §:ään
ehdotetaan otettavaksi salassapitoa koskeva nimenomainen säännös
sopimuksen nojalla vaihdettavien tietojen salassapidon turvaamiseksi.