Yleisperustelut
Yleistä
Valiokunta kiinnittää huomiota lukuisiin hallituksen
esitykseen sekä perustuslakivaliokunnan lausunnossa että valiokunnalle
toimitetuissa asiantuntijalausunnoissa tehtyihin muutosesityksiin.
Valiokunta korostaa lainsäädännön
huolellista valmistelua, jotta hallituksen esityksiä ei näin
laajassa mitassa jouduta eduskunnassa korjaamaan.
Keskeiset ongelmat liittyvät lakiehdotuksen 8 a §:ään,
jonka mukaan myös yksityiselle vastaanottokeskukselle voidaan
antaa tehtäviä, joissa on kysymys merkittävästä julkisen
vallan käytöstä. Ongelmallinen on myös
esityksen 19 b §, joka koskee ensivaiheen
kiireellistä vastaanottoa.
Valiokunta toteaa, että samanaikaisesti tämän
lakiehdotuksen kanssa valiokunnan käsiteltävänä on
hallituksen esitys laiksi ulkomaalaislain (378/1991) muuttamisesta
(HE 23/2001 vp). Kyseisessä esityksessä ehdotetaan
säädettäväksi ulkomaalaislakiin
säännökset tilapäisen suojelun
antamisesta.
Valiokunta viittaa perustuslakivaliokunnan lausuntoon ja ehdottaa
jäljempänä yksityiskohtaisissa perusteluissa
pykäliin myös tästä johtuvia
muutoksia.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Yksityiskohtaiset perustelut
3 §. Soveltamisala.
Valiokunta huomauttaa, että esityksen kannalta keskeinen
määrittely "tilapäistä suojelua
saava" on epämääräinen. Valiokunta
ehdottaa tämän vuoksi, että käsite
kytketään ulkomaalaislakiin muuttamalla lain 3 §:n 2
momenttia seuraavasti: "Turvapaikan hakijoiden vastaanoton piiriin
kuuluu Suomessa ulkomaalaislain (378/1991) 30 §:n
perusteella turvapaikkaa hakenut henkilö, kunnes hänelle
on myönnetty oleskelulupa tai hänen maasta poistamistaan
koskeva asia on lainvoimaisella päätöksellä ratkaistu
tai pantu täytäntöön. Saman
lain 34 d §:n mukaan
tilapäistä suojelua
Suomessa saava henkilö kuuluu tilapäistä suojelua
saavien vastaanoton piiriin, kunnes hänelle
on myönnetty pysyväisluonteinen oleskelulupa tai hänen
maasta poistamistaan koskeva asiansa on ratkaistu ja päätös
pantu täytäntöön."
Käytännössä saattaa syntyä myös
sellaisia tilanteita, joissa henkilöille joudutaan järjestämään
vastaanotto järjestelykeskuksessa tai vastaanottokeskuksessa
ennen kuin nämä ovat saaneet oleskeluluvan tilapäisen
suojelun perusteella tai valtioneuvosto on ehtinyt tehdä päätöksen tilapäisen
suojelun aloittamisesta.
4 §. Kustannusten korvaaminen (Uusi).
Valiokunta ehdottaa, että hallituksen esitykseen sisältymättömään
voimassa olevan lain 4 §:ään lisätään
uusi 2 momentti, jossa on viittaus syyskuun alusta 2001 voimaantulleeseen
valtionavustuslakiin (688/2001) seuraavasti: "Tämän
lain 8 a §:ssä säädettyyn paluumuuttoavustusta
koskevaan kustannusten korvaukseen, avustukseen sekä niitä koskevan
asian käsittelyyn ja muutoksenhakuun sovelletaan muutoin,
mitä valtionavustuslaissa (688/2001) säädetään."
Tällä muutoksella viitataan valtionavustuslakiin
tarkoituksena täydentää ehdotuksen 8
a §:n paluumuuttoavustusta koskevia säännöksiä.
Alkuperäisen hallituksen esityksen 8 a §:ssä on
esitetty menettelytavat paluumuuttoavustuksen maksamisen keskeyttämiseksi
ja jo maksetun avustuksen takaisin perimiseksi sekä viivästyskorosta
ja muista avustuksen maksamiseen liittyvistä menettelyistä.
Koska valiokunta on ehdottanut paluumuuttoavustusta koskevaan koko
menettelyyn sovellettavaksi valtionavustuslakia, ehdottaa valiokunta
muutettavaksi 8 a §:n 2 ja 3 momenttia sekä poistettavaksi
4 momentin. Jäljempänä 8 a §:n
yksityiskohtaisten perustelujen kohdalla on esitetty siihen oikeusturvan
kannalta välttämättömiksi katsotut
muutokset.
6 a §. Joukkopaossa tulevien vastaanottoon varautuminen.
Pykälässä kunnille säädetään
uusi tehtävä perustettaessa järjestelykeskuksia
ja vastaanottokeskuksia. Esityksen mukaan keskuksen perustamisesta
ja ylläpidosta vastaa kunta, joka on tehnyt asianmukaisen
varautumissuunnitelman.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että uusien
tehtävien säätämisen kunnille
tulee tapahtua lailla. Tämä edellytys täyttyy
perustuslain 121 §:n 2 momentin mukaisesti. Samalla, kun
uusia tehtäviä kunnille säädetään,
tulee valtion huolehtia siitä, että kunnat tosiasiallisesti kykenevät
taloudellisesti näistä tehtävistä suoriutumaan.
Valiokunta kiinnittää hallituksen esityksen perusteluista
poiketen huomiota siihen, että 6 a §:n 3 momenttia
sovelletaan sen sanamuodon mukaisesti ja että tämä koskee
myös keskuksen ylläpitoa.
8 a §. Paluumuuttoavustus.
Paluumuuttoavustuksen osalta esitys on ongelmallinen, koska
se ei sisällä mahdollisuutta muutoksenhakuun ja sen
mukaan yksityiselle vastaanottokeskukselle kuuluu selkeästi
julkisia hallintotehtäviä.
Valiokunta on selkeyttänyt 8 a §:n 1 momenttia
siten, että laista näkyy selkeästi toimivaltainen
päätöksentekijä. Näin
ollen paluumuuttoavustuksen myöntämistä ja
paluumuuttoavustusta koskevissa asioissa valtionapuviranomaisena toimii
vastaanottokeskus 3 §:n 3 momentissa tarkoitettujen henkilöiden
osalta ja kunta 3 a §:ssä tarkoitettujen henkilöiden
osalta.
Hallintovaliokunta ehdottaa lisäksi 8 a §:ää muutettavaksi
siten, että paluumuuttoavustusta koskevaan päätökseen
haetaan muutosta kuten tämän lain 23 §:ssä säädetään
toimeentulotuesta. Tämän johdosta valiokunta ehdottaa
8 a §:ään lisättäväksi
uuden 2 momentin seuraavasti: "Muutosta 1 momentissa tarkoitettuun
päätökseen haetaan valittamalla siten,
kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996)
säädetään. Toimivaltainen hallinto-oikeus
on se, jonka tuomiopiirissä vastaanottokeskus sijaitsee."
Hallituksen esityksen 8 a §:n 3 momentin (HE:n 2 momentti)
mukaan voi myös yksityisen yhteisön ylläpitämä vastaanottokeskus
päättää paluumuuttoavustuksen
maksamisen keskeyttämisestä ja takaisin perinnästä.
Valiokunta on muuttanut esityksen rakennetta siten, että tähän menettelyyn
sovelletaan 4 §:n 2 momentin mukaan valtionavustuslakia.
Joka tapauksessa tämä on sellaista julkisen vallan
käyttöä, jota ei voida siirtää yksityiselle
vastaanottokeskukselle. Tämän vuoksi 8 a §:n
3 momentti muutetaan vastaamaan voimassa olevan lain 23 §:n
määräyksiä toimeentulotuen takaisinperinnästä.
Paluumuuttoavustusten takaisinperinnästä päättää asianomainen
hallinto-oikeus, jolle tehdään asiaa koskeva hakemus.
19 §. Vastaanoton sisältö.
Jotta hallituksen esityksessä vältyttäisiin
siltä tilanteelta, että 19 a §:n (tilapäistä suojelua
saava) ja 19 §:n (turvapaikanhakija) nojalla saatavien
palveluiden välille ei jäisi eroa, valiokunta
ehdottaa 19 §:n 1 momenttia muutettavaksi seuraavasti:
"Turvapaikanhakijoiden vastaanottona ja tilapäistä suojelua
saavien vastaanottona järjestetään majoitus,
toimeentulotuki, välttämättömät
sosiaali- ja terveyspalvelut, tulkkipalveluja ja muu välttämätön
perustarpeiden turvaaminen sekä työ- ja opintotoimintaa.
Vastaanoton muusta järjestämisestä voidaan
säätää valtioneuvoston asetuksella."
Samalla tulee 19 §:n 2 momentti muuttaa näin kuuluvaksi:
"Edellä 1 momentissa tarkoitetun henkilön
majoitus järjestetään vastaanottokeskuksessa (poist.)."
19 b §. Ensivaiheen kiireellinen vastaanotto.
Lakiehdotuksen 19 b §:n 1 momentissa vastaanoton järjestäminen
järjestelykeskuksessa sidotaan joukkopakotilanteeseen,
joka jää käsitteenä pakostakin
epämääräiseksi. Koska on merkittävää,
millä perusteella Suomeen tulevat henkilöt sijoitetaan
toisistaan eroaviin vastaanottokeskukseen tai järjestelykeskukseen,
valiokunta täsmentää 19 b §:n
1 momenttia siten, että pykälässä säädetään
"Jos Suomeen tulee niin suuri määrä 3 §:n
2 momentissa tarkoitettuja henkilöitä, ettei heitä voida
sijoittaa vastaanottokeskuksiin, järjestetään
heidän ensivaiheen kiireellinen vastaanottonsa järjestelykeskuksissa."
19 b §:n 2 momentissa taataan ensivaiheen kiireellisessä vastaanottotilanteessa
henkilölle ensivaiheen välttämätön
huolenpito ja hyödykkeitä toimeentuloa varten,
kunnes hänet voidaan siirtää vastaanottokeskukseen
tai hän poistuu maasta. Koska tässä yhteydessä on
kiinnitettävä huomiota perustuslain takaamiin
vähimmäisoikeuksiin toimeentulon ja huolenpidon
suhteen, valiokunta ehdottaa pykälää muutettavaksi
seuraavasti: "Järjestelykeskuksessa tilapäistä suojelua
saavalle henkilölle annetaan ensivaiheen (poist.) huolenpito
ja hyödykkeitä välttämätöntä toimeentuloa
varten, kunnes hänet voidaan siirtää vastaanottokeskukseen
tai hän poistuu maasta."
45 §. Hallintomenettely.
Pykälää selkeytetään poistamalla
siitä sanat "yksityisen yhteisön", koska lakiviittaus
koskee kaikkia vastaanottoa järjestäviä tahoja.