LAKIALOITE 115/2006
vp
LA 115/2006
vp - Jyri Häkämies /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteenä olevan
verotaulukon muuttamisesta
Eduskunnalle
Kokoomuksen eduskuntaryhmä on jättänyt
vuoden 2007 talousarvioesitystä koskevan talousarvioaloitteen
väkevien alkoholijuomien verotuksen palauttamisesta vuonna
2004 toteutettua alkoholiverouudistusta edeltäneelle tasolle.
Muutoksella tavoitellaan väkevien alkoholijuomien kulutuksen
ja niiden aiheuttamien terveyshaittojen sekä muiden yhteiskunnan
kannalta ei-toivottavien haittavaikutuksien vähenemistä.
Kokoomuksen eduskuntaryhmän enemmistö tuki
vaalikauden alussa eduskunnan käsittelyssä ollutta
hallituksen esitystä alkoholiverotuksen uudistamisesta.
Uudistuksella poistettiin ne rajoitteet, joita Suomi oli saanut
soveltaa järjestelmädirektiivin muutosdirektiivin
perusteella vuoden 2003 loppuun saakka, ja siirryttiin noudattamaan
sisämarkkinoita koskevia yleisiä periaatteita
valmisteverotuksessa matkustajien tuomisten osalta. Tavoitteena
oli alkoholijuomien verotuksen sopeuttaminen sellaiselle tasolle,
joka huomioi Suomen korkean vero- ja hintatason verrattuna niin
Keski-Eurooppaan kuin EU:n uusiinkin jäsenmaihin
sekä erityisesti Viroon. Esityksessä pyrittiin
sellaisen veromallin löytämiseen, jolla huomioitaisiin
sekä alkoholin verotuksen tason terveysvaikutukset että sen
vaikutukset verokertymään.
Alkoholiverotuksen uudistuksen myötä väkevien
alkoholijuomien suhteellinen hintataso laski merkittävästi.
Uudistusta tehtäessä tavoitteena oli löytää sellainen
veromalli, jossa veropohjan menettämisen uhkaan vastattaisiin
sillä tavoin mitoitetuin veronalennuksin, että veropohja
säilyisi mahdollisimman hyvin Suomessa ja että suomalaiset
hankkisivat joka tapauksessa lisääntyvän
alkoholin kulutuksensa Suomessa verotettuina tuotteina. Hallituksen
esityksen (HE 80/2003 vp) perustelujen
mukaan verojen alennukset pyrittiin mallissa mitoittamaan siten,
että niiden seurauksena alkoholin kokonaiskulutus ei kasvaisi
oleellisesti enempää kuin se kasvaisi tilanteessa,
jossa veroja ei alennettaisi lainkaan. Veronalennuksella onnistuttiinkin
ehkäisemään "viinaralli" Virosta, mutta
samalla kotimainen alkoholin kokonaiskulutus ja sen mukanaan tuomat
yhteiskunnalliset haittavaikutukset kasvoivat merkittävästi.
Veronalennuksen jälkeiset akuutit alkoholihaitat ovat
nyt nähtävissä. Verotuksen keventäminen
on johtanut väkevien alkoholijuomien kulutuksen kasvuun
mietojen juomien kulutuksen kasvaessa samanaikaisesti vain hieman
tai osin jopa vähentyessä. Stakesin tilastojen
mukaan vuonna 2005 suomalaisten kokonaiskulutuksen mukaan laskettuna
kulutimme keskimäärin 55 puolen litran Koskenkorvapulloa
henkilöä kohden. Väkevien juomien kulutus
oli vuonna 2005 lähes viidenneksen korkeampi kuin vuonna 2003.
Samanaikaisesti alkoholin kokonaiskulutus on lisääntynyt
noin 8 %. Tutkijoiden mukaan tämä kertoo
suurkuluttajien ainoastaan lisänneen juomistaan. Tämä on
johtanut siihen, että katkaisuun, hoitoon ja erilaisiin
psykososiaalisiin tukipalveluihin hakeutuvat asiakkaat
ovat huonommassa kunnossa kuin aikaisemmin. Myös nuorten
alkoholinkäytön vuoksi tukea hakevien päihdeasiakkaiden
määrä on kasvussa. Tilastokeskuksen kuolemansyytilaston mukaan
alkoholin aiheuttamiin sairauksiin ja alkoholimyrkytyksiin kuoli
vuonna 2004 lähes 1 900 ihmistä, mikä on
noin viidenneksen enemmän kuin vuonna 2003. Alkoholi oli
joka kolmannen keski-iässä kuolleen miehen kuolinsyy. Sosiaali-
ja terveysalan järjestöt, kuten A-klinikkasäätiö ja
Sininauhaliitto, ovat pitäneet tehokkaimpana alkoholipoliittisena
keinona korotusta väkevien alkoholijuomien valmisteveroon.
Alkoholiverotuksen keventäminen vuoden 2004 alusta
painottui aiemmista kevennyksistä poiketen väkeviin
alkoholijuomiin. Tällöin poikettiin eurooppalaisesta
linjasta, jonka mukaan mietoja alkoholijuomia — kuten olutta
ja viiniä — suositaan verotuksessa. Nykytiedon
ja veronkevennyksen havaittavissa olevien vaikutusten valossa tämä valittu
linja oli virheellinen. Tämän vuoksi esitämme
väkevien alkoholijuomien verotuksen palauttamista takaisin
vuoden 2003 verotasolle eli alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun
lain liitteenä olevan verotaulukon tuoteryhmien 45 ja 46
verotason nostoa 28,25 sentistä 50,46 senttiin senttilitralta
etyylialkoholia. Väkevän viinan verotuksen kiristäminen
ei välttämättä lisäisi
suuressa määrin tuontia, sillä myös
Viro on jo korottanut ja edelleen korottamassa alkoholin verotusta.
Nykykulutuksen pohjalta staattisesti arvioituna toimenpide lisäisi
vuodelle 2007 arvioitua alkoholijuomaveron kertymää noin
80 miljoonalla eurolla.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain liitteenä olevan
verotaulukon muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan alkoholi- ja alkoholijuomaverosta 29 päivänä lokakuuta
1994 annetun lain (1471/1994) liitteenä oleva
verotaulukko, sellaisena kuin se on laissa 1298/2003,
seuraavasti:
VEROTAULUKKO
| Etyylialkoholipitoisuus tilavuusprosentteina |
Tuoteryhmä |
Veron määrä |
| Olut |
|
|
| — yli 0,5 mutta enintään
2,8
|
11. |
1,68 senttiä senttilitralta etyylialkoholia |
| — yli 2,8 |
12. |
19,45 senttiä senttilitralta etyylialkoholia |
| Viinit ja muut käymisteitse valmistetut
alkoholijuomat
|
|
|
| — yli 1,2 mutta enintään
2,8
|
21. |
4,54 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa |
| — yli 2,8 mutta enintään
5,5
|
22. |
103,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa |
| — yli 5,5 mutta enintään
8,0
|
23. |
152,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa |
| — yli 8,0 mutta enintään
15
|
24. |
212,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa |
| Viinit |
|
|
| — yli 15 mutta enintään
18
|
25. |
212,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa |
| Välituotteet |
|
|
| — yli 1,2 mutta enintään
15
|
31. |
257,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa |
| — yli 15 mutta enintään
22
|
32. |
424,00 senttiä litralta valmista alkoholijuomaa |
| Etyylialkoholi |
|
|
| tullitariffin nimikkeeseen 2208 kuuluvat tuotteet: |
|
|
| — yli 1,2 mutta enintään
2,8
|
41. |
1,68 senttiä senttilitralta etyylialkoholia |
| — yli 2,8 |
45. |
50,46 senttiä senttilitralta etyylialkoholia |
| muut |
46. |
50,46 senttiä senttilitralta etyylialkoholia |
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2007.
_______________
Helsingissä 12 päivänä lokakuuta
2006
- Jyri Häkämies /kok
- Eero Akaan-Penttilä /kok
- Sirpa Asko-Seljavaara /kok
- Kaarina Dromberg /kok
- Leena Harkimo /kok
- Pertti Hemmilä /kok
- Hanna-Leena Hemming /kok
- Anne Holmlund /kok
- Marjukka Karttunen /kok
- Jyrki Katainen /kok
- Jari Koskinen /kok
- Pekka Kuosmanen /kok
- Esko Kurvinen /kok
- Jere Lahti /kok
- Kalevi Lamminen /kok
- Jouko Laxell /kok
- Suvi Lindén /kok
- Marjo Matikainen-Kallström /kok
- Olli Nepponen /kok
- Tuija Nurmi /kok
- Heikki A. Ollila /kok
- Reijo Paajanen /kok
- Maija Perho /kok
- Lyly Rajala /kok
- Paula Risikko /kok
- Martin Saarikangas /kok
- Petri Salo /kok
- Sari Sarkomaa /kok
- Kimmo Sasi /kok
- Arto Satonen /kok
- Timo Seppälä /kok
- Juhani Sjöblom /kok
- Marja Tiura /kok
- Irja Tulonen /kok
- Raija Vahasalo /kok
- Jan Vapaavuori /kok
- Ahti Vielma /kok
- Jari Vilén /kok
- Lasse Virén /kok
- Ben Zyskowicz /kok