Suomalaista kunnallista demokratiaa kehitettiin merkittävästi
vuonna 2006, kun poliittista vaikuttavuutta päätöksenteossa
lisättiin mahdollistamalla pormestarin vaali selkeänä poliittisena valintana.
Nykyisen kuntalain 24 §:n mukaan pormestarin
valitsee aina kunnanvaltuusto. Hallituksen esityksessä (HE
8/2006 vp) ratkaisua perusteltiin sillä,
että suora kansanvaali loisi ristiriitoja ja heikentäisi
valtuuston asemaa suhteessa pormestariin. Valtuuston valitseman
pormestarin katsottiin myös soveltuvan paremmin suomalaiseen
kunnallishallintoon kuin kansan suoraan valitseman pormestarin.
Suomessa kansa valitsee nykyään suorilla vaaleilla
kunnanvaltuutetut, kansanedustajat, europarlamentaarikot sekä tasavallan
presidentin eli kaikki luottamushenkilöjohtajansa. Pormestari
ei ole virkamies kaupunginjohtajan tapaan, vaan luottamushenkilö ja
kaupunginhallituksen puheenjohtaja. Täten olisi johdonmukaista,
että kansalaiset saisivat valita myös tämän luottamushenkilön
itse.
Kunnallispolitiikka on politiikanteon tasoista lähinnä kansalaista,
joten olisi hyvin luontevaa, että kuntalaiset voisivat
osallistua päätöksentekoon ja päättäjiensä valitsemiseen
mahdollisimman suorasti ja avoimesti. Pormestarin suora kansanvaali
tukisi tätä ajatusta. Pormestarin valinta suoralla
kansanvaalilla tekisi selvemmän eron myös kunnanjohtajan
ja pormestarin välille.
Pormestarin suora kansanvaali kehittäisi myös
kunnallista demokratiaa. Ehdokkaat joutuisivat esittelemään
omat kunnan kehittämisohjelmansa. Kansalaisten olisikin
helpompi valita eri poliittisten vaihtoehtojen välillä.
Kuntalaiset voisivat vaikuttaa myös siihen, kuinka dynaamisella
tavalla kuntaa kehitetään. On varsin todennäköistä,
että osallistuminen sekä vaalikampanjaan että itse
vaaliin kasvaisi.
On totta, että kansalaisten valitseman pormestarin
ja valtuuston välille saattaa syntyä jännitteitä.
Se tekee kuitenkin kunnallisesta päätöksenteosta
avoimempaa. Se myös vakauttaa kunnan päätöksentekoa,
kun eri osapuolet joutuvat etsimään tasapainoisia
ratkaisuja.
Tampere on ensimmäinen kunta, jossa pormestarimallia
on kokeiltu. Tuoreen Tampereella tehdyn mielipidekyselyn mukaan
enemmistö kaupungin luottamushenkilöistä ja
virkamiehistä saatujen kokemusten perusteella kannattaa pormestarin
valintaa suoralla kansanvaalilla.
Tässä vaiheessa kehitystä olisi kuitenkin
vielä tarkoituksenmukaista antaa valtuuston päättää,
valitaanko pormestari kansanvaalilla vai suorittaako valtuusto vaalin.
Teknisesti pormestarin kansanvaali suoritettaisiin siten, että kuntalaiset
osallistuisivat vaaliin kunnallisvaalien yhteydessä. Jos
kukaan ehdokkaista ei saisi enemmistöä annetuista äänistä,
suoritettaisiin kahden viikon kuluttua toinen vaalikierros. Alkuvaiheessa
saattaisi kuitenkin olla tarkoituksenmukaista antaa valtuuston laajasti
päättää vaalitavasta valtuuston
hyväksymällä vaalijärjestyksellä pormestarin
vaalista. Kokeiluluontoisesti voitaisiin sallia myös vaali, jossa
kuntalaiset suorittaisivat vaalin kunnallisvaalien yhteydessä ja,
jos kukaan ei saisi enemmistöä, vaali siirtyisi
valtuuston suoritettavaksi, jolloin valtuuston tulisi olla moraalisesti
sidottu asetettuihin ehdokkaisiin ja ottaa huomioon ehdokkaiden äänimäärät.
Ehdokasasettelusta ja muistakin vaaliin liittyvistä menettelytavoista olisi
syytä antaa valtuuston päättää vaalijärjestyksellä.
Saatujen kokemusten perusteella voitaisiin myöhemmin pyrkiä yhdenmukaistamaan menettelytavat
lailla.