PERUSTELUT
1 Lakialoitteen tausta
Ryhmäkannelaki (444/2007)
tuli Suomessa voimaan 1.10.2007. Ennen lain voimaantuloa ryhmäkannelainsäädäntöä on
vuosina 1992—2006 pohdittu useissa eri oikeusministeriön
työryhmissä ja selonteoissa. Niissä käsiteltiin
myös ryhmäkannemahdollisuuden ulottamista muihin erilaisiin
siviiliriita-asioihin. Lain säätämisvaiheessa
päädyttiin sen soveltamisala rajaamaan kuitenkin
koskemaan vain varsin suppeasti eräitä kuluttajaoikeudellisia
riita-asioita. Rajauksen taustalla vaikutti erityisesti elinkeinoelämän voimakas
ryhmäkanneoikeuden vastustus.
Rajauksesta johtuen voimassa olevan ryhmäkannelain
ensimmäisen pykälän mukaan lakia voidaan
soveltaa vain kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välisissä riita-asioissa.
Lisäksi kuluttaja-asiamies on ainut osapuoli, joka voi
nostaa kanteen ja edustaa kuluttajaryhmää oikeudessa.
Kolmanneksi kuluttajan on jätettävä kuluttaja-asiamiehelle
kirjallinen kuittaus, mikäli haluaa liittyä kanteen
osapuoleksi. Näiden rajaavien ehtojen vuoksi kanneoikeus
ei ole täyttänyt oikeuspoliittista tehtäväänsä käytännössä heikomman
markkina-aseman omaavan osapuolen suojaajana elinkeinonharjoittajia
vastaan, vaan on pikemminkin kääntynyt ylösalaisin
suojaten pitkälti yksityisiä elinkeinonharjoittajia
kanneoikeuden soveltamiselta.
Nykyinen oikeudenkäyntimenettely ja voimakkaasti rajattu
ryhmäkanneoikeus eivät tarjoa riittävästi
keinoja kollektiivisten, hajaantuvien tai pirstoutuneiden siviilioikeudellisten
oikeussuojatarpeiden tyydyttämiseen. Yhteiskunnan kehittyminen,
muun muassa entistä suurempien taloudellisten yksiköiden
muodostuminen, vastuusuhteiden monimutkaistuminen ja sääntelyn
lisääntyminen osaltaan lisäävät
tarvetta uusien oikeussuojakeinojen käyttöönottoon.
Järjestöjen kanneoikeutta on Suomessa käsitelty
esimerkiksi yhdenvertaisuuslainsäädännön uudistamista
pohtineessa toimikunnassa (KM 2009:4). Toimikunta ei kuitenkaan
ottanut kantaa asiaan, vaikka moni toimikunnan jäsen ja työhön
osallistunut yhdistys ilmoitti kannattavansa kanneoikeutta. Useat
kansalaisjärjestöt vaativat 28.3.2011 ennen eduskuntavaaleja
antamassaan kannanotossa järjestöjen kanneoikeutta
koskevan lainsäädännön valmistelun
aloittamista. Viimeksi ihmiskaupan vastaisia toimia pohtinut työryhmä esitti
6.4.2011 antamassaan raportissa selvitettäväksi,
miten järjestöille luotaisiin paremmat keinot
auttaa ihmiskaupan uhreja. Järjestöjen ryhmäkanneoikeuden
laajentaminen on siten ollut viime vuosina kasvavassa määrin
esillä kotimaisessa lainsäädäntöpoliittisessa
keskustelussa. Nyt käsillä oleva esitys yleiseksi
ryhmäkannelaiksi sisältäisi kanneoikeuden
sekä rekisteröidyille yhdistyksille että kanteessa
määritellyn ryhmän jäsenille.
2 Kansainvälinen kehitys
Ryhmäkanne on varsin tavallinen oikeuksien ajomuoto
angloamerikkalaisissa maissa, ja joukkokannejärjestelmä on
laajassa muodossa käytössä esimerkiksi
Yhdysvalloissa, Englannissa, Kanadassa ja Australiassa. Näissä maissa
on voimassa ryhmäkannejärjestelmän soveltamisalaltaan
yleinen malli, joka mahdollistaa hyvin erilaisten siviilioikeudellisten
kanteiden ajamisen ryhmän puolesta. Anglosaksisten maiden
ulkopuolisessa Euroopassa yleinen ryhmäkannejärjestelmä on
voimassa esimerkiksi Ruotsissa.
Rajatummista ryhmäkanneoikeuksista eurooppalaisittain
selvästi yleisin on kuluttajaoikeuteen liittyvä ryhmäkanneoikeus.
Samalla kollektiivisen kanneoikeuden alati yleistyvä soveltamisala
on erilaiset työelämän syrjintätilanteet.
Esimerkiksi Saksassa työpaikan henkilöstöllä on
oikeus nostaa kanne tasa-arvoasioissa. Monessa Euroopan unionin
direktiivissä kannustetaan jäsenvaltioita tehostamaan
järjestöjen mahdollisuutta puolustaa syrjinnän
uhreja. Tällaisia suosituksia on esimerkiksi direktiivissä 2000/43/EY
(ns. rasismidirektiivi), direktiivissä 2000/78/EY
(ns. työsyrjintädirektiivi) ja direktiivissä 2009/52/EY
(ns. työnantajasanktiodirektiivi). Suomessa on kuitenkin
perinteisesti päädytty katsomaan, että työntekijöiden
oikeudet ovat tältä osin turvatut eikä kansainvälisestä kehityksestä huolimatta
ole ryhdytty mihinkään lainsäädännöllisiin
toimenpiteisiin, vaikka esimerkiksi Olkiluodossa on jatkuvasti laajamittaisia
työsuhdeongelmia.
Tällä hetkellä Euroopan unionissa
on käsiteltävänä lähetettyjä työntekijöitä koskeva
täytäntöönpanodirektiivi. Siinä esitetään,
että mm. ammattiliitoilla olisi oikeus asianomaisen suostumuksella
nostaa kanne direktiivissä tarkoitettujen oikeuksien toteutumiseksi.
Vastaavantyylisen esityksen komissio on antanut työntekijöiden
vapaasta liikkuvuudesta annetussa asetuksessa 492/2011 tarkoitettujen
oikeuksien toteutumiseksi. Oikeus kanteen nostamiseen olisi riippumaton
asianomaisen suostumuksesta.
3 Lakialoitteen tavoitteet
Ryhmäkanneoikeuden laajentamisen keskeinen tavoite
on siviilioikeudellisesta oikeudenloukkauksesta kärsineiden
oikeusturvan lisääminen ja oikeusjärjestelmän
preventiivisen, väärinkäytöksiä ehkäisevän
voiman lisääminen sekä prosessiekonomisten
etujen saavuttaminen korvaamalla useita potentiaalisia erillisiä oikeudenkäyntejä
yhdellä kollektiivisella
oikeudenkäynnillä. Mahdollisuus ryhmäkanteen
ajamiseen parantaa oikeussuojan saatavuutta etenkin pirstoutuneissa
asioissa tasapainottamalla oikeudenkäyntiin liittyvien
riskien, kuten oikeudenkäyntikuluriskin, ja siinä saavutettavissa
olevien etujen suhdetta.
Tilanteissa, joissa oikeudenloukkauksen kohteeksi joutuneen
passiivisuus johtuu esimerkiksi varallisuuteen liittyvistä,
tiedollisista, taidollisista, terveydellisistä tai muista
vastaavista esteistä tai joissa oikeudenloukkauksen kohteeksi joutunut
on muista syistä toiseen nähden selvästi
alistetussa asemassa, loukatun yksilön oikeussuojaa on
ryhmäkanteen avulla perusteltua parantaa. Tällainen
alisteinen asema voi ilmetä esimerkiksi työsuhteessa,
luotonantosuhteessa tai muussa sopimussuhteessa. Lakialoitteella
tavoiteltavana seurauksena myös ryhmäkannelain tuomioistuinten
oikeuskäytäntöä ja osapuolten käyttäytymistä ohjaavilla
ns. preventiivisillä vaikutuksilla olisi keskeinen merkitys
oikeuden kehittymisessä.
4 Yksityiskohtaiset perustelut
Tilanteessa, jossa henkilöillä on
samanlaisia tai -kaltaisia oikeudellisia vaatimuksia samalta osapuolelta,
on perusteltua, että kaikkien ryhmään kuuluvien
asiaa voidaan ajaa samassa oikeudenkäynnissä.
Oikeudenkäyntiin liittyvä vaiva ja kuluriski saattavat
tosiasiallisesti ehkäistä asianomaisia vaatimasta
oikeuksiensa toteuttamista tuomioistuimessa. Tähän
saattaa vaikuttaa myös oikeudenloukkauksen kokeneiden tiedon
taso, puutteellinen koulutus, elämäntilanne tai
muu alisteinen asema. Kun yksi ryhmän jäsen tai
yhteisö nostaa ryhmän puolesta kanteen, hyötyvät siitä kaikki
ryhmän jäsenet, myös ryhmässä keskimääräistä heikommassa
asemassa olevat.
Ryhmäkanteella saavutetaan myös prosessuaalisia
etuja: on järkevämpää ajaa samanlaisiin
perusteisiin nojautuvaa asiaa samaa vastaajaa vastaan ryhmäkanteella,
kun oikeudenkäynti voi pohjautua samaan todistelu- ym.
oikeudenkäyntiaineistoon. On huomattava, että tämä prosessiekonominen
hyöty tulee myös vastaajan hyväksi.
Aivan erityistä tarvetta ryhmäkanteelle ilmenee
tilanteissa, joissa lukuisilla henkilöillä on samankaltainen
vaatimus, joka on kuitenkin taloudelliselta arvoltaan niin vähäinen,
ettei kenenkään kannata yksin nostaa asiassa kannetta oikeudenkäyntikuluriskin
noustessa vaatimusta korkeammaksi. Tämä on tyypillistä esimerkiksi ympäristövahingoille,
joissa laajakin vahinko voi pirstoutua vahinkoa kärsineiden
näkökulmasta hyvin pieniksi osiksi. Tällöin
voi kuitenkin oikeudenloukkausten yhteenlaskettu intressi olla merkittävä.
Ryhmäkanne mahdollistaisi sen, että myös tällaiset
asiat, jotka aikaisemmin ovat yleensä jääneet
kokonaan oikeudenkäyntimenettelyn ulkopuolelle, voitaisiin
saattaa tuomioistuimeen. Tavoitteena ei ole tällöin
pelkästään yksittäisen oikeudenloukkauksen
hyvittäminen vaan pikemminkin sen turvaaminen, että laissa
asetettuja aineellisia velvoitteita noudatetaan myös
silloin, kun niiden taloudellinen arvo on jyvitettynä vähäisempi.
Vastaavasti työelämään
liittyvissä asioissa työnantajan saattaa nykyisellään
olla jopa kannattavampaa rikkoa lakia ja työehtosopimusta, koska
kaikki eivät välttämättä tiedä oikeuksistaan
tai eivät eri syistä uskalla niitä ajaa.
Voimassa olevan lainsäädännön
mukaan ammattiliiton on saatava jokaiselta työntekijältä valtakirja ennen
kuin se voi viedä jutun oikeuteen. Menettely on hidasta
ja vaivalloista. Työntekijältä vaaditaan
myös rohkeutta esiintyä oikeudessa omissa nimissään,
eivätkä kaikki loukkausten kohteeksi joutuneet
edes löydä tietään ammattiliittojen
tarjoaman avun pariin. Samalla työsuojeluviranomaisten
mahdollisuudet valvoa työehtoja ovat resurssi- ja rakennesyistä jatkuvasti
heikentyneet. Yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon liittyviä ryhmäkanteita
voisi toki nousta myös muilta oikeudenaloilta kuin työoikeudesta.
Järjestöjen ja muiden yksilöityjen
ryhmien kanneoikeus mahdollistaisi lainsäädännön
tehokkaamman täytäntöönpanon
ja sen tarkoituksen paremman toteutumisen. Kanneoikeus täydentäisi
viranomaisvalvontaa ja tehostaisi sitä. Kanteen nostamismahdollisuus
jo sinällään hillitsisi esimerkiksi ulkomaalaisten
työntekijöiden työehtojen polkemista.
Tällöin työntekijöiden suoja
heikompana sopimuspuolena paranisi. Useasti esimerkiksi ulkomaalainen
työntekijä ei välttämättä edes
tunne suomalaisia työehtoja ja oikeuksiaan täysimääräisesti.
Voidaan myös ajatella, että syrjimättömyys
on niin tärkeä ihmis- ja perusoikeus, ettei yksilö voi
siitä tehokkaasti luopua. Siitä syystä kanneoikeus
on perusteltua rakentaa ns. opt-out-järjestelyn varaan,
jossa ryhmän jäsen tulee automaattisesti tuomion
oikeusvaikutusten piiriin, ellei hän nimenomaisesti siitä erikseen
irtaudu.
Ryhmäkanneoikeus on sikäli myös
elinkeinoelämän etu, että se ehkäisee
epäasiallista kilpailua esimerkiksi työntekijöiden
työehtoja polkemalla, kun uhkana on vaikkapa ammattiliiton nostama
ryhmäkanne. Näin ollen se ehkäisee epäasianmukaista
toimintaa ja luo tilaa terveelle kilpailulle.
5 Asian käsittely ryhmäkanteena
Esitetyn lain mukaan asian käsittely ryhmäkanteena
olisi mahdollista, kun usealla henkilöllä on vaatimuksia,
jotka perustuvat samaan tai samankaltaiseen perusteeseen. Lisäksi
edellytetään, että asian käsitteleminen
ryhmäkanteena on tarkoituksenmukaista. Hakemuksen asian
käsittelemiseksi ryhmäkanteena voi tehdä ryhmään
kuuluva jäsen tai esimerkiksi työoikeudellisissa kanteissa
ryhmän jäsenen puolesta rekisteröity yhdistys.
Viranomaisen, tässä tapauksessa kuluttaja-asiamiehen,
mahdollisuudesta tehdä ryhmäkannehakemus on säädetty
erikseen.
Hyväksyessään asian käsiteltäväksi
ryhmäkanteena tuomioistuin määrää ryhmälle
asiamiehen. Ryhmän asiamies edustaisi oikeudenkäynnissä itsenäisesti
ja tasapuolisesti ryhmän jäsenten etuja. Asiamiehen
tulisi ilmoittaa kanteessa määrittelemänsä ryhmän
jäsenille siitä, että asia on vireillä.
Oikeudenkäynnin aikana ennen jutun siirtymistä pääkäsittelyyn
ryhmän jäsen voisi ilmoittaa tuomioistuimelle,
että hän irrottautuu ryhmästä.
Asiassa annettava tuomio ei tällöin sitoisi ryhmästä irrottautunutta jäsentä (ns.
opt-out-järjestely).
Koko ryhmän oikeudenkäyntikuluista vastaisi
se taho, joka oli hakenut asian käsittelemistä ryhmäkanteena.
Hakijalla olisi kuitenkin mahdollisuus pyytää,
että valtio ottaisi vastattavakseen hakijan omista oikeudenkäyntikuluista
sekä niistä oikeudenkäyntikuluista, jotka
hakija voitaisiin tuomita korvaamaan vastaajalle.