Perustelut
Yleiset näkökohdat oikeusministeriön
hallinnonalalta
Oikeusministeriön hallinnonalalle ehdotetaan vuodelle
2015 määrärahoja 901 miljoonaa euroa. Hallinnonalan
organisaatioiden määrärahoihin kohdistuu
ensi vuonna yhteensä 14 miljoonan euron säästöt,
jotka johtuvat pääasiassa aiemmin vaalikaudella
tehdyistä säästöpäätöksistä.
Koska henkilöstömenot muodostavat noin 75—85 % hallinnonalan
menoista, säästöpaineet johtavat väistämättä henkilöstömäärän
vähentämiseen. Saadun selvityksen mukaan säästöistä 6
miljoonaa euroa kohdistuu tuomioistuimiin, 3 miljoonaa euroa ulosottolaitokseen
ja 1,3 miljoonaa euroa Rikosseuraamuslaitokseen. Syyttäjälaitoksen
määrärahataso pysyy ensi vuonna lähes
ennallaan, jolloin sille ja muillekin toimijoille harmaan talouden
torjuntaan osoitettu lisärahoitus on vielä käytettävissä.
Lakivaliokunnan käsityksen mukaan niin syyttäjien,
tuomioistuinten ja ulosoton kuin myös Rikosseuraamuslaitoksen
taloudellinen tilanne on ensi vuonna erittäin
tiukka. Toisaalta näköpiirissä ei ole — esimerkiksi
kehyspäätösten perusteella — tämän
jälkeenkään myönteistä kehitystä.
Valiokunta korostaa, että kaikki oikeudenhoidon osa-alueet
ovat korkeisiin laatuvaatimuksiin sidottuja valtion ydintehtäviä, jotka
vaativat vakaata ja riittävää rahoituspohjaa.
Asioiden viipymisellä oikeudenhoidossa saattaa olla laajoja
ja kauaskantoisia kielteisiä vaikutuksia, jotka paitsi
heikentävät perusoikeuksien toteutumista
voivat myös heijastua jopa Suomen taloudelliseen kilpailukykyyn.
Sopeutettaessa oikeudenhoitoa kiristyvään taloustilanteeseen
olennaista on, että uudistukset toteutetaan suunnitelmallisesti
ja tarkoin harkiten oikeusturvaa vaarantamatta.
Hallituksen mukaan oikeusturvaa kehitetään ja
sopeutetaan kiristyvään talouteen vuosille 2013—2025
laaditun oikeudenhoidon uudistamisohjelman ja siitä tehtyjen
linjausten pohjalta (Oikeusministeriön mietintöjä ja
lausuntoja 16/2013). Saadun selvityksen perusteella oikeudenhoidon
tehokkuutta parantavat toimenpiteet alkavat kuitenkin vaikuttaa
merkittävästi vasta kehyskauden (2015—2018)
loppupuolella, eivätkä ne helpota viranomaisten
tilannetta vielä ensi vuonna. Valiokunta arvioi saamansa
selvityksen perusteella, että näköpiirissä olevat uudistustoimet ovat
riittämättömiä suhteessa rahoitusleikkauksiin
ja oikeudenhoidon laadullisiin kehittämistarpeisiin. Valiokunnan
mukaan oikeusturvan toteuttamisen tavoitteena tulee olla, että jokaisella
on oikeuksiensa turvaamiseksi käytettävissään
oikeussuojakeino, mutta erilaisten menettelyjen ei tule olla tarpeettoman raskaita.
Hallituksen esityksestä käy ilmi, että vuonna 2011
hallituskauden ajaksi päätetty harmaan talouden
torjuntaan kohdistuva 5,2 miljoonan euron lisärahoitus
jatkuu vielä ensi vuonna. Määräraha
kohdistuu oikeushoidon alalla syyttäjille, tuomioistuimille
ja ulosottolaitokselle. Saadun selvityksen perusteella eri oikeushoidon
toimijat ovat kohdentaneet lisärahoituksen toiminnallisten
erityispiirteiden vuoksi hieman eri tavoin. Valiokunta pitää sinänsä myönteisenä,
että lisärahoitus jatkuu vielä ensi vuonna.
Pidemmällä aikavälillä tällaisen
ohjelmarahoituksen ei kuitenkaan tule olla osa oikeudenhoidon toimijoiden
määrärahoja, vaan vastaavan rahamäärän
tulisi olla osa toimijoiden perusbudjetointia ilman sen kohdentamista
tiettyyn tarkoitukseen. Nykyinen tilanne ei ole ongelmaton viranomaisten, etenkään
syyttäjien ja erityisesti tuomioistuinten, riippumattoman
aseman kannalta. Lakivaliokunta on jo aikaisemmin kiinnittänyt
asiaan huomiota (LaVL 6/2013 vp, s.
3; LaVL 12/2013 vp, s. 3—4).
Saamansa selvityksen nojalla valiokunta toteaa eri
toimijoita yhdistävänä näkökohtana, että määrärahojen
riittävyys ei ole sidoksissa pelkästään
momentin suuruuteen vaan myös siihen, että resurssit
jaetaan tarkoituksenmukaisesti eri toimijoiden, esimerkiksi eri
tuomioistuinten, kesken. Lakivaliokunnalla ei ole kuitenkaan edellytyksiä arvioida,
onko resurssit jaettu työmäärään
ja työn vaativuuteen nähden järkevällä tavalla.
Selvä kehityssuunta kuitenkin on, että asiat ja
työmäärät keskittyvät
suurien asutuskeskusten ja erityisesti pääkaupunkiseudun viranomaisiin,
jonne väestökin keskittyy (pääkaupunkiseudun
väestönkasvu on n. 1 % vuodessa).
Syyttäjälaitoksen ja yleisten tuomioistuinten laajaa
tietojärjestelmäuudistusta (AIPA) jatketaan saadun
selvityksen perusteella tehokkaiden työmenetelmien tukemiseksi
ja tuottavuuden parantamiseksi. Tavoitteena on, että uusi
järjestelmä on kokonaisuudessaan käytössä vuoden
2018 aikana. Valiokunta pitää tärkeänä,
että hanke pysyy aikataulussa ja aikataulun etenemistä seurataan
tarkoin.
Valiokunta uudistaa myös aiemmissa yhteyksissä esittämänsä näkökohdat
oikeusministeriön hallinnonalan korkeista vuokrista ja
toimitilakustannuksista (ks. LaVL 9/2014 vp, LaVL 10/2012
vp, LaVL 6/2010 vp, LaVL
19/2009 vp, LaVL 5/2009 vp, LaVL
15/2008 vp ja LaVL 5/2008
vp). Valiokunta pitää epätyydyttävänä nykyistä järjestelmää,
jossa mm. tuomioistuinten ja vankiloiden toimitiloista maksetaan korkeita
vuokria valtion liikelaitokselle (LaVL 15/2008
vp ja LaVL 12/2007 vp). Vuokrasopimukset
ovat usein pitkäaikaisia ja ehdoiltaan joustamattomia,
mikä vaikeuttaa tarpeellisten tilauudistusten toteuttamista
ja säästöjen aikaansaamista. Nykyisissä taloudellisissa
olosuhteissa valiokunta pitääkin entistä tärkeämpänä,
että toimitilajärjestelyissä ja vuokratason
määritysperusteissa olisi valtiokonsernin sisällä nykyistä enemmän
joustavuutta. Lakivaliokunta kiinnittää huomioita
myös tarkastusvaliokunnan laatimaan laajaan selvitykseen
asiasta (TrVM 5/2014 vp).
Syyttäjälaitos
Syyttäjälaitoksen määrärahataso
pysyy lähes ennallaan vuonna 2015, jolloin harmaan
talouden torjuntaan osoitettu lisärahoitus on vielä käytettävissä.
Syyttäjälaitoksen rahoituksen ongelmat liittyvät
pikemminkin vuoden 2016 määrärahavähennykseen,
jossa muun muassa edellä todettua lisärahoitusta
ei enää ole.
Saadun selvityksen perusteella syyttäjälaitoksessa
joudutaan kuitenkin jo ensi vuonna käynnistämään
yt-menettelyt, koska myöhempien vuosien toiminta on suunniteltava
kehyspäätöksen edellyttämälle
tasolle. Tulevat henkilöstövähennykset
ovat erittäin merkittäviä. Ne vastaavat
nykytasoon verrattuna vuonna 2016 jo noin 12 %:a ja vuonna
2018 noin 15 %:a täystyöllistetyn syyttäjälaitoksen
henkilöstön kokonaismäärästä.
Kun vastaavaa työkuorman pienenemistä ei ole näköpiirissä,
rikosasioiden käsittely tulee lähivuosina ensin
ruuhkautumaan ja sitten kriisiytymään.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että vuoden
2015 alussa voimaan tuleva syyteneuvottelua koskeva lainsäädäntö (ks. LaVM 5/2014
vp) tulee — ainakin kyseistä uudistusta koskevan
hallituksen esityksen mukaan — helpottamaan hieman syyttäjien
työtaakkaa. Valiokunta myös kiirehtii muiden oikeudenhoidon
uudistamisohjelman hankkeiden valmistelua, joiden avulla syyttäjälaitoksen
vaikeaa taloudellista tilannetta voitaisiin helpottaa.
Tuomioistuimet
Saadun selvityksen mukaan tuomioistuinten toimintaan kohdistuviin
6 miljoonan euron määrärahavähennyksiin
ja tietojärjestelmistä aiheutuviin menopaineisiin
on varauduttu käyttämällä kuluvan
vuoden määrärahoja 3 miljoonaa euroa alle
budjetoidun eli kasvattamalla vuodelle 2015 siirtyviä määrärahoja.
Vuonna 2015 toimintamenojen käytön tulisi olla
noin 2 miljoonaa euroa kuluvaa vuotta alempi. Henkilöstövähennystarpeen
loiventamiseksi toimintaa rahoitetaan jonkin verran myös
siirtyvillä määrärahoilla, minkä vuoksi
vähentämistarve jäänee 20—30
henkilötyövuoteen. Saadun selvityksen mukaan vähennysten
takia ei tarvitse tehdä irtisanomisia.
Valiokunta kiinnittää myös tuomioistuinten rahoituspohjaa
arvioidessaan huomiota oikeudenhoidon uudistamisohjelman hankkeiden
kiirehtimiseen. Ohjelman puitteissa on valmistumassa arvio siitä,
tulisiko riidattomat velkomusasiat siirtää tuomioistuimista
ulosoton käsiteltäviksi taikka keskittää ne
tiettyihin käräjäoikeuksiin. Toinen merkittävä hanke
on valitusoikeuteen liittyvän jatkovalitusluvan soveltamisalan laajentaminen,
mitä koskeva hallituksen esitys on hallituksen mukaan tulossa
vielä tänä syksynä eduskunnan
käsiteltäväksi. Tavoitteena on kohdentaa
voimavaroja erityisesti niihin asioihin, joissa on selkeä oikeussuojatarve.
Jatkokäsittelylupajärjestelmän laajentaminen
säästäisi tuomioistuinten toimintamenoja,
koska hovioikeuksissa järjestettäisiin
vähemmän täysmittaisia oikeudenkäyntejä.
Uudistuksen toteutuminen siirtäisi lainkäytön
painopistettä entistä enemmän käräjäoikeuksiin.
Lakivaliokunta pitää mainittuja hankkeita tärkeinä,
kuten myös oikeudenkäyntien videoinnin
käyttöönottamisen mahdollisuuksien harkitsemista.
Eduskunta lisäsi kuluvan vuoden talousar-vioon muiden
tuomioistuinten toimintamenomomentille miljoona euroa ruuhkautuneimpien
tuomioistuinten toimintaan (ks. VaVM 34/2013 vp, s.
23). Määrärahalisäys ehdotetaan
nyt poistettavaksi. Miljoonan euron kohdennettu määrärahalisäys
on kuitenkin saadun selvityksen mukaan helpottanut ruuhkautuneimpien
tuomioistuinten vaikeaa tilannetta. Tämän vuoksi
valiokunta ehdottaa sen palauttamista kiinnittäen kuitenkin vakavaa
huomiota siihen, että epävarmuus rahoituksen jatkumisesta
ja lyhyet määräaikaiset virkasuhteet
ovat sekä henkilöstön että tuomioistuinlaitoksen
toimintakyvyn turvaamisen kannalta ongelmallisia (LaVL
6/2013 vp). Lakivaliokunta kiinnittää toisaalta
myös huomiota siihen, että määräaikaisten
tuomarien runsaaseen käyttöön liittyy
perustuslaillisia ongelmia tuomioistuinten ja tuomareiden riippumattomuuden
näkökulmasta. Valiokunta toistaa aiemman näkemyksensä siitä,
että ylipäänsä tuomioistuinten
voimavarat on vaikeasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta välttämätöntä mitoittaa
niin,
että tuomioistuimet kykenevät asianmukaisesti
täyttämään perustuslain ja kansainvälisten velvoitteiden
oikeusturvavaatimukset, eikä kansalaisten oikeusturva saa
vaarantua.
Rikosseuraamuslaitos
Rikosseuraamuslaitoksen taloudellinen tilanne jatkuu ensi vuonna
kireänä. Säästöt vuonna
2015 ovat 1,3 miljoonaa euroa. Vuonna 2015 Rikosseuraamuslaitos
vähentää henkilökuntaa noin
35 henkilötyövuodella. Irtisanomisiin ei kuitenkaan
saadun selvityksen mukaan tarvitse mennä. Rikosseuraamuslaitos
tehostaa toimintojaan jatkamalla jo aikaisemmin päätetyn
sopeuttamissuunnitelman toteuttamista. Vangeille järjestettävää uusintarikollisuuden
vähentämiseen tähtäävää toimintaa
on jouduttu — ja joudutaan jatkossakin — vähentämään.
Lakivaliokunta pitää tätä valitettavana,
koska uusintarikollisuuden vähentämisen tulee
olla keskeinen osa vankeinhoitoa.
Rikosseuraamuslaitos tekee lokakuun 2014 loppuun mennessä oikeusministeriölle
suunnitelman, miten vankilaverkostoa tulisi jatkossa kehittää.
Valiokunnan mukaan aiemmin tehtyjä päätöksiä vankiloiden
peruskorjaushankkeista ei tule, ainakaan merkittävällä tavalla,
muuttaa. Hallitusohjelmaankin kirjattua tavoitetta paljuselleistä luopumisesta
ei saadun selvityksen mukaan kyetä toteuttamaan, koska
Hämeenlinnan vankilan perusparannushankkeelle ei ole saatu rahoitusta.
Valiokunta pitää kehityskulkua huolestuttavana
(ks. LaVL 12/2013 vp, LaVL 6/2013
vp). Saadun selvityksen mukaan tavoitteena on kehittää käytettävissä olevien
resurssien puitteissa vankilaverkosto, jossa vankilatoiminnot
ja henkilökunta muodostavat toiminnallisesti järkevän
kokonaisuuden ja jossa myös turvallisuudesta kyetään
huolehtimaan. Kuluvan hallituskauden aikana päätöksiä vankiloiden
lakkauttamisesta ei tehdä. Lakivaliokunta pitää tärkeänä,
että vankilaverkoston kehittämistä arvioidaan
mahdollisimman monipuolisesti ja että Rikosseuraamuslaitoksen
suunnitelman valmistuttua asiasta informoidaan asianmukaisella tavalla
myös valiokuntaa.
Vankeusrangaistusten ja yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanossa
huolehditaan täytäntöönpanon
varmuudesta, luotettavuudesta ja turvallisuudesta. Rangaistusta
suorittavien edellytyksiä rikoksettomaan elämäntapaan
parannetaan ja uusiin rikoksiin syyllistymisen riskiä vähennetään.
Valiokunta korostaa, että Rikosseuraamuslaitoksen resurssien
jyrkkä leikkaaminen saattaa vaikuttaa yhteiskunnan turvallisuuteen.