Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki rikoslain 6 ja 7 luvun muuttamisesta
         
         6 luku. Rangaistuksen määräämisestä
         
         13 §. Vapaudenmenetysajan vähentäminen.
         
          Pykälän 4 momentissa säädetään
            vapaudenmenetyksen vuoksi nuorisorangaistuksesta tehtävästä vähennyksestä.
            Ehdotuksen mukaan nuorisorangaistusta tuomittaessa vapaudenmenetys
            on otettava kohtuullisessa määrin huomioon sen
            vähennyksenä. 
         
         
         Esityksen perustelujen (s. 18/I) mukaan rikoslain 6
            luvun 13 §:ssä tarkoitettu vapaudenmenetys
            vastaa ehdottomaan vankeuteen liittyvää vapauden
            rajoittamista. Tämän vuoksi perusteluissa
            esitetään nuorisorangaistuksen suhteesta vapaudenmenetykseen
            tässä kohden sama käsitys kuin nuorisorangaistuksesta
            ehdotetun lain 19 §:n perusteluissa nuorisorangaistuksen
            suhteesta ehdottomaan vankeuteen. Sen mukaan pääsäännön
            mukaan kahden nuorisorangaistuspäivän tulisi vastata
            yhtä päivää vankeutta.
         
         
         Lakivaliokunta ei pidä hyväksyttävänä,
            että nuorisorangaistukseen tuomittavien yhdenvertaisuuden
            kannalta niin tärkeä asia kuin aiemman vapaudenmenetyksen
            vaikutus nuorisorangaistukseen jätettäisiin pelkästään
            hallituksen esityksessä olevien perustelumainintojen varaan.
            Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa momentissa nimenomaan
            säädettäväksi pääsäännöksi, että yksi
            vapaudenmenetysvuorokausi vastaa kahta nuorisorangaistuspäivää.
            Riittävän tapauskohtaisen harkintamahdollisuuden
            varmistamiseksi valiokunta ehdottaa samalla säädettäväksi, että tuomioistuin
            voi erityisestä syystä poiketa pääsäännöstä.
            Käytännössä erityinen syy liittynee
            useimmiten nuorisorangaistuksen täytäntöönpanosuunnitelmasta
            ilmenevään nuorisorangaistuksen sisältöön.
            Kuten 2. lakiehdotuksen 4 ja 5 §:n kohdalla jäljempänä ilmenee,
            lakivaliokunnan ehdotuksen mukaan tuomioistuimella on tämä suunnitelma
            käytössään rangaistusta tuomitessaan.
            Erityisen syyn osalta lakivaliokunta viittaa lisäksi siihen,
            mitä 2. lakiehdotuksen 19 §:n perusteluissa lausutaan.
         
         
         Voimaantulosäännös.
         
          Hallituksen esitykseen sisältyvän voimaantulosäännöksen
            mukaan pääsääntönä on,
            että ennen nyt ehdotettua lakia tehtyihin rikoksiin sovelletaan
            kokeilulakia. Samalla mainitun lain 14 §:n 2 momentti kumottaisiin.
         
         
         Kokeilulain 14 §:n 2 momentin mukaan kyseinen laki
            on voimassa vuoden 2004 loppuun, minkä jälkeenkin
            sovelletaan lain 12 §:n 1 momenttia ja rangaistuksen täytäntöönpanoa
            koskevia säännöksiä. Niin ikään
            lakia sovelletaan vuoden 2004 jälkeenkin käsiteltäessä lain
            alueelliseen soveltamisalaan kuuluvia asioita hovioikeuksissa
            ja korkeimmassa oikeudessa. Kokeilulain siirtymäsäännöksillä on
            pyritty ratkaisemaan kysymys siitä, mitä lakia
            sovelletaan jo täytäntöönpantavina
            oleviin rangaistuksiin. Kokeilulain 14 §:n 2 momentista
            ei seuraa, että kokeilulakia olisi sovellettava myös
            silloin, kun rikos on tehty vuoden 2004 puolella mutta siitä ei ole
            vielä tuomittu rangaistusta. Näin ollen hallituksen
            esityksen mukainen rikoslain 6 ja 7 luvun muuttamisesta säädettävän
            lain voimaantulosäännös johtaisi
            kokeilulain soveltamiseen laajemmin kuin muutoin olisi asian laita.
            Käytännössä nyt ehdotetut siirtymäsäännökset
            tarkoittaisivat myös sitä, että vuoden
            2004 puolella tehtyyn rikokseen sovellettaisiin joko kokeilulakia
            tai rikoslain yleistä seuraamusjärjestelmää sen
            mukaan, missä tuomioistuimessa rikosasia käsitellään.
            Näin ollen kokeilulain alueellisesti rajoitettu soveltaminen
            jatkuisi jonkin aikaa myös uuden lain voimaantulon jälkeen. 
         
         
         Lakivaliokunnan käsityksen mukaan edellä esitetty
            lopputulema ei ole tarkoituksenmukainen eikä perustuslakivaliokunnan
            lausunnossa esitettyjen yhdenvertaisuusnäkökohtien
            kannalta myöskään mahdollinen. Tämän
            vuoksi lakivaliokunta on päätynyt ehdottamaan,
            että myös vuoden 2004 puolella tehtyihin rikoksiin
            voitaisiin soveltaa nyt säädettävää uutta
            lakia. Tällöin kokeilulakia sovellettaisiin vain
            sen oman siirtymäsäännöksen
            eli 14 §:n 2 momentin mukaisesti. Viimeksi mainittu säännös
            on näin ollen jätettävä voimaan
            sen nykyisessä muodossa.
         
         
         Yksilön kannalta on tärkeää varmistaa,
            että uuden lain soveltaminen myös ennen sen voimaantuloa
            tehtyihin rikoksiin ei yksittäistapauksessa johda seuraamuksen
            ankaroitumiseen. Tämän vuoksi lakivaliokunta ehdottaa
            voimaantulosäännöksen 2 momentissa nimenomaisesti
            säädettäväksi, että tällaisissa
            tilanteissa uutta lakia sovellettaessa rikoksen tekijälle
            tuomittava rangaistus ei saa muodostua ankarammaksi kuin mitä hänelle
            olisi tuomittu ennen uuden lain voimaantuloa voimassa olleen lain
            mukaan. Tällaisissa tilanteissa tuomioistuimen on siis
            suoritettava konkreettinen vertailu uuden ja vanhan lain soveltamisen
            välillä.
         
         
         2. Laki nuorisorangaistuksesta
         
         2 §. Nuorisorangaistuksen kesto ja sisältö.
         
          Pykälän mukaan nuorisorangaistusta tuomitaan
            vähintään neljä kuukautta ja
            enintään yksi vuosi. Nuorisorangaistus sisältää valvontatapaamisia, valvonnan
            alaisena suoritettavia sosiaalista toimintakykyä edistäviä tehtäviä ja
            ohjelmia sekä niiden yhteydessä annettavaa tukea
            ja ohjausta. Pääsääntöisesti
            nuorisorangaistus sisältää myös valvonnassa
            tapahtuvaa työelämään ja työn
            tekemiseen perehtymistä.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut, että ehdotettu
            sääntely nuorisorangaistuksen sisällöstä on
            lain tasolla huomattavan väljää ja että rangaistuksen
            yksityiskohtainen sisältö määräytyy
            ehdotuksen mukaan vasta tuomion jälkeen Kriminaalihuoltolaitoksen
            vahvistaman toimeenpanosuunnitelman perusteella. Sääntely
            ei perustuslakivaliokunnan mukaan riittävällä tarkkuudella
            rajoita viranomaisten harkintavaltaa määritellä rangaistuksen
            sisältö yksittäistapauksissa. Tämä voi
            muodostua ongelmalliseksi myös nuorisorangaistukseen tuomittavien
            henkilöiden yhdenvertaisen kohtelun kannalta. Perustuslakivaliokunta
            on lausunnossaan pitänyt välttämättömänä,
            että sääntelyä täsmennetään
            esimerkiksi niin, että laista ilmenevät siinä tarkoitettuihin
            tehtäviin, ohjelmiin ja perehdyttämiseen määräämistä rajoittavat,
            käytettävissä olevat vähimmäis-
            ja enimmäisviikkotuntimäärät.
            Tällainen täsmennys on perustuslakivaliokunnan
            lausunnon mukaan myös edellytys sille, että lakiehdotus
            voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten lakivaliokunta ehdottaa,
            että pykälään lisätään uusi
               3 momentti, jossa säädetään
            nuorisorangaistuksen täytäntöönpanoon
            kuuluvien tilaisuuksien viikoittaisista enimmäistuntimääristä.
            Täytäntöönpanoon kuuluvilla
            tilaisuuksilla tarkoitetaan valvontatapaamisia sekä nuorisorangaistukseen
            sisältyviä tehtävien ja ohjelmien toteuttamista
            samoin kuin työelämään ja työn
            tekemiseen perehtymistä. Rangaistuksen täytäntöönpanon
            viikoittaiset tuntimäärät voivat asetettavan enimmäisrajan
            alapuolella vaihdella esimerkiksi tuomitun osallistuessa jollain
            ajanjaksolla tietyn ohjelman tai sen osuuden suorittamiseen. 
         
         
         4 §. Alustava toimeenpanosuunnitelma ja 5 §. Toimeenpanosuunnitelma. 
         
         Ehdotettujen pykälien mukaan Kriminaalihuoltolaitos
            laatisi nuorisorangaistuksen alustavan toimeenpanosuunnitelman virallisen
            syyttäjän tai tuomioistuimen pyynnöstä.
            Tästä alustavasta toimeenpanosuunnitelmasta ilmenisi
            nuorisorangaistuksen pääasiallinen sisältö.
            Nuorisorangaistukseen tuomitsemisen jälkeen Kriminaalihuoltolaitos
            laatisi erikseen nuorisorangaistuksen toimeenpanosuunnitelman.
         
         
         Ehdotetut säännökset johtavat siihen,
            että tuomitseminen nuorisorangaistukseen tapahtuu alustavan
            toimeenpanosuunnitelman nojalla ja että rangaistuksen varsinainen
            sisältö määräytyy vasta
            tämän jälkeen tehtävällä erillisellä hallintoviranomaisen
            päätöksellä. Tällainen
            järjestelmä on pulmallinen paitsi yleisesti tuomioistuinten
            aseman ja tehtävien kannalta myös sen vuoksi,
            että siihen liittyy muutoksenhakuoikeutta ja sen toteutumista
            koskevia kysymyksiä, joihin hallituksen esityksessä ei
            ole otettu kantaa. Menettely on itsessään myös
            varsin raskas, koska rikoksesta epäiltyä ja sittemmin
            nuorisorangaistukseen tuomittua on esimerkiksi erikseen kuultava
            yhtäältä alustavaa toimeenpanosuunnitelmaa
            ja toisaalta myöhempää, varsinaista toimeenpanosuunnitelmaa
            laadittaessa.
         
         
         Edellä mainituista syistä lakivaliokunta ehdottaa,
            että alustavan toimeenpanosuunnitelman laatimisvelvollisuudesta
            luovutaan ja että nuorisorangaistukseen tuomitseminen tapahtuu
            aina varsinaisen toimeenpanosuunnitelman perusteella. Toimeenpanosuunnitelman
            sisällölliset vaatimukset ja laatimismenettely
            ovat tässäkin rakenteessa samanlaiset kuin hallituksen
            esityksessä. Kriminaalihuoltolaitoksella on samoin edelleen
            toimivalta antaa toimeenpanosuunnitelmaa täsmentäviä määräyksiä.
            Momentissa ehdotetaan myös mainittavaksi, mitä seikkoja
            tällaiset määräykset voivat
            koskea.
         
         
         Ehdotettujen muutosten vuoksi myös pykälien
            otsikkoja on tarkistettava.
         
         
         6 §. Nuorisorangaistuksen täytäntöönpanon aloittaminen.
         
          Ehdotetussa pykälässä säädetään siitä,
            milloin nuorisorangaistus on aloitettava tai voidaan aloittaa. Lisäksi
            säädetään nuorisorangaistuksen
            raukeamisesta.
         
         
         Ehdotetun pääsäännön
            mukaan nuorisorangaistuksen täytäntöönpano
            on aloitettava viipymättä sen jälkeen,
            kun sitä koskeva tuomio on tullut lainvoimaiseksi. Hallituksen
            esityksen perustelujen (s. 29/I) mukaan nuorisorangaistuksen
            täytäntöönpanon aloittamista
            on kuitenkin tarvittaessa siirrettävä, jos tiedossa
            on täytäntöönpanon este. Esimerkkeinä tällaisesta
            esteestä esityksen perusteluissa mainitaan kesken oleva
            tai alkamassa oleva varusmiespalvelus. 
         
         
         Tällaisen siirtämismahdollisuuden toteuttamiseksi
            lakivaliokunta ehdottaa, että siitä otetaan pykälän 1
               momenttiin nimenomainen säännös.
            Sen mukaan täytäntöönpanoa voidaan
            siirtää, jos siihen on säännöksessä tarkoitettu
            hyväksyttävä syy. Valiokunnan mielestä hyväksyttäviä siirtämisperusteita
            ei kuitenkaan ole tarpeen luetella tyhjentävästi,
            vaan esimerkkeinä mainittaisiin varusmies- tai siviilipalveluksen suorittaminen
            sekä tuomitun sairaus. Täytäntöönpanon
            aloittamisen lykkäämisestä päättää Kriminaalihuoltolaitos,
            joka voi ehdotetun 14 §:n mukaan myös
            väliaikaisesti keskeyttää nuorisorangaistuksen
            täytäntöönpanon.
         
         
         10 §. Valvojan määrääminen.
         
          Pykälässä säädetään
            valvojan ja tarvittaessa hänen apunaan toimivan henkilön
            määräämisestä.
         
         
         Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut, että valvojan
            avuksi määrättävää henkilöä koskeva
            sääntely on merkityksellinen perustuslain 124 §:n
            kannalta, koska tehtävään määrättävä henkilö voi
            olla muukin kuin virkamies. Perustuslakivaliokunnan mukaan avustajan
            tehtävä ei ole sillä tavoin itsenäinen,
            että sääntely sen vuoksi muodostuisi
            perustuslain kannalta ongelmalliseksi. Se on kuitenkin pitänyt
            oikeusturvan ja hyvän hallinnon kannalta puutteena, ettei
            lakiehdotus henkilön sopivuutta koskevan maininnan lisäksi
            sisällä säännöksiä valvojan avuksi
            määrättävän henkilön
            pätevyysvaatimuksista tai kelpoisuusehdoista. Perustuslakivaliokunta
            onkin katsonut, että lakiehdotusta on täydennettävä säännöksillä näistä seikoista.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten lakivaliokunta ehdottaa,
            että pykälän 2 momentissa valvojan
            avuksi määrättävän
            henkilön edellytetään omaavan tehtävään
            soveltuvaa sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan koulutusta sekä kokemusta
            työskentelystä nuorten kanssa. Lakivaliokunnan
            mielestä valvojan avuksi määrättävältä henkilöltä ei
            hänen tehtävänsä huomioon ottaen ole
            sinänsä tarpeen edellyttää jonkin
            säännöksessä mainitun alan loppututkintoa.
            Riittävää on, että henkilö omaa
            mainittujen alojen koulutusta sekä lisäksi kokemusta
            nuorten kanssa työskentelystä. Poikkeuksellisesti
            voi kuitenkin syntyä tilanteita, joissa valvojan avuksi
            ei ole saatavilla tällaiset koulutusvaatimukset täyttävää henkilöä.
            Tällaisia tapauksia varten on syytä mahdollistaa
            myös se, että tehtävään
            voidaan määrätä muukin siihen
            sopiva henkilö. Lakivaliokunta painottaa kuitenkin sitä,
            että säännös on tarkoitettu
            sovellettavaksi vain poikkeustapauksissa, mitä myös
            säännöksessä asetettu "erityisen syyn"
            edellytys osoittaa.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tarkoituksena on, että Kriminaalihuoltolaitos
            tekee valvojan avuksi määrättävän
            henkilön kanssa sopimuksen tehtävän hoitamisesta.
            Koska tällaisesta seikasta on syytä säätää laissa,
            valiokunta ehdottaa momenttiin otettavaksi sitä tarkoittavan
            maininnan. Hallituksen esityksen sisältämän
            2 momentin mukaan valvojan avuksi määrättävälle
            henkilölle voidaan valtion varoista myös maksaa
            palkkio ja kulukorvaus. Koska lakivaliokunta on edellä ehdottanut
            2 momenttia täydennettäväksi valvojan
            avuksi määrättävän henkilön
            pätevyysvaatimuksia koskevilla säännöksillä,
            sopimusta, palkkiota ja kulukorvausta koskeva sääntely
            ehdotetaan sijoitettavaksi uudeksi 3 momentiksi. Samalla
            momentissa ehdotetaan nimenomaisesti mainittavaksi, että Kriminaalihuoltolaitos
            tekee päätökset momentissa tarkoitettujen
            suoritusten maksamisesta. Tarkemmat säännökset
            maksamisessa noudatettavasta menettelystä annetaan
            lain 22 §:n 5 kohdan nojalla valtioneuvoston asetuksella. 
         
         
         Pykälän sisältöön
            ehdotettujen muutosten vuoksi valiokunta on myös tarkistanut
            pykälän otsikkoa.
         
         
         11 §. Valvojan ja hänen avukseen määrätyn
            henkilön tehtävät.
         
         
          Ehdotettu pykälä sisältää säännökset
            siitä, mitkä tehtävät valvojan
            ja hänen avukseen määrätyn henkilön
            tulee hoitaa. Pykälän 2 momentin sanamuodoista
            käy ilmi, että valvojan on tarkoitettu voivan
            velvoittaa hänen avukseen määrätty
            henkilö toimimaan tietyllä tavalla. Lakivaliokunta
            on tehnyt pykälään tätä tarkoitusta
            vastaavan sanonnallisen korjauksen. 
         
         
         Samalla valiokunta huomauttaa siitä, että Kriminaalihuoltolaitos
            voi ilman nimenomaista säännöstäkin
            antaa valvojan apuna toimiville henkilöille yleisiä ohjeita
            nuorisorangaistuksen täytäntöönpanoon
            kuuluvien tehtävien hoitamisesta. 
         
         
         13 §. Päihteiden käytön
            valvonta.
         
         
          Pykälässä säädetään
            siitä, miten päihdyttävien aineiden käytön
            kieltoa valvotaan. Lakivaliokunta on yhtenäistänyt
            pykälän sanamuodon vastaamaan valiokunnan ehdottamaa
            5 §:n 3 momenttia, 12 §:ää,
            jäljempänä ehdotettavaa 14 §:n
            1 momenttia sekä 15 §:n 1 momenttia.
         
         
         14 §. Nuorisorangaistuksen suorittamisaika.
         
         Ehdotettu pykälä sisältää säännöksen
            nuorisorangaistuksen suorittamisajan alkamisesta sekä mahdollisuudesta
            väliaikaisesti keskeyttää nuorisorangaistuksen
            täytäntöönpano.
         
         
         Lakivaliokunta on edellä 4 ja 5 §:ssä ehdottanut
            järjestelmää, jossa tuomioistuimella
            jo nuorisorangaistusta tuomitessaan on käytettävissään
            täytäntöönpanosuunnitelma. Tämän
            ehdotuksen hyväksyminen johtaa siihen, että nuorisorangaistuksen
            suorittamisajan alkaminen on pykälän 1 momentissa sidottava
            muuhun ajankohtaan kuin täytäntöönpanosuunnitelman
            erilliseen tiedoksiantamiseen. Lakivaliokunta ehdottaa tämän
            vuoksi momenttiin otettavaksi säännöksen,
            jonka mukaan nuorisorangaistuksen suorittamisaika alkaa kulua siitä,
            kun tuomittu ensimmäisen kerran saapuu valvontatapaamiseen
            tai muuhun 2 §:n 2 momentissa tarkoitettuun tilaisuuteen.
         
         
         Pykälän 2 momentin mukaan Kriminaalihuoltolaitos
            voi väliaikaisesti keskeyttää nuorisorangaistuksen
            täytäntöönpanon enintään
            yhdeksi vuodeksi. Perustelujen (s. 29/I) mukaan
            tällainen keskeyttäminen voi tulla kyseeseen useamminkin
            kuin kerran, kunhan keskeytysten yhteinen kesto ei ylitä yhtä vuotta.
            Tämän selventämiseksi lakivaliokunta
            ehdottaa momenttiin tehtäväksi sanonnallisen tarkistuksen.
         
         
         Ehdotettu pykälä ei sisällä säännöstä siitä, mitä rangaistukselle
            tapahtuu sen jälkeen, kun säännöksessä tarkoitettu
            väliaikaisten keskeytysten enimmäisaika on tullut
            täyteen. Perustelujen (s. 29/I) mukaan tällaisessa
            tapauksessa nuorisorangaistuksen suorittamisaika jatkuu joka tapauksessa
            yhtäjaksoisesti loppuun riippumatta esteen jatkumisesta
            ja siitä, että tuomittu ei esteen vuoksi suorita
            loppuun täytäntöönpanon edellyttämiä toimenpiteitä.
            Lakivaliokunta pitää ehdotettua ratkaisua tällaisissa
            pitkäaikaisissa estetilanteissa nuorten tuomittujen kannalta kohtuullisena.
            Suorittamisajan jatkuminen keskeytyksen enimmäisajan ylityttyä on
            kuitenkin niin merkittävä seikka, että siitä on
            lakivaliokunnan mielestä nimenomaisesti säädettävä laissa.
            Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa momenttiin lisättäväksi
            tätä tarkoittavan virkkeen.
         
         
         15 §. Nouto.
         
          Pykälässä säädetään
            mahdollisuudesta noutaa nuorisorangaistukseen tuomittu valvontatapaamiseen
            tai muuhun nuorisorangaistuksen täytäntöönpanotilaisuuteen
            sekä tällaisen noudon toteuttamisesta.
         
         
          Ehdotetun 1 momentin mukaan tuomittu voitaisiin noutaa
            valvojan määräämään
            seuraavaan tilaisuuteen, jos hän on jättänyt
            saapumatta valvontatapaamiseen tai muuhun 2 §:n 2 momentissa
            tarkoitettuun tilaisuuteen ilman valvojan tiedossa olevaa hyväksyttävää syytä.
            Perustelujen (s. 29/II) mukaan hyväksyttävältä poissaololta
            ei edellytettäisi mitään erityisen painavaa,
            lailliseen esteeseen rinnastettavaa syytä. Esimerkkeinä hyväksyttävästä syystä perusteluissa
            mainitaan lähiomaisen sairastuminen, työpaikkahaastattelu
            ja työhön tai opiskeluun liittyvä kiireellinen
            läsnäolopakko. Edelleen perusteluissa korostetaan,
            että nouto olisi aina harkinnanvarainen ja että noutoa
            ei tulisi käyttää tilanteessa, jossa
            hyväksyttävän syyn olemassaolo on epäselvää.
         
         
         Lakivaliokunnan mielestä perustelut viittaavat siihen,
            että noudon toteuttamisen edellytysten on tarkoitettu olevan
            tiukemmat kuin 1 momentista käy ilmi. Säännöksen
            sanamuodon mukaanhan riittää lähtökohtaisesti
            se, että valvojan tiedossa ei ole hyväksyttävää syytä.
            Koska noudolla ja siihen mahdollisesti liittyvällä säilöön ottamisella
            puututaan voimakkaasti noudettavan henkilökohtaiseen
            vapauteen, noudon toteuttamisen edellytyksiä on syytä tarkentaa.
            Valiokunnan ehdotuksen mukaan nouto tulee kyseeseen vain, jos esimerkiksi
            tuomitun aiemman käyttäytymisen perusteella on
            todennäköistä, että hän
            ilman noutoa pyrkisi välttelemään myös myöhempään,
            jo sovittuun tilaisuuteen saapumista. Tällöin
            nouto ei tule kyseeseen esimerkiksi tilanteessa, jossa tuomittu
            on yleensä osallistunut nuorisorangaistuksen täytäntöönpanon edellyttämiin
            tilaisuuksiin ja jossa hänen saapumatta jäämistään
            voidaan pitää jossain määrin odottamattomana. 
         
         
         16 §. Nuorisorangaistuksen ehtojen ja määräysten
            rikkominen.
         
         
          Ehdotetussa pykälässä säädetään
            niistä seuraamuksista, joita voidaan liittää nuorisorangaistuksen
            ehtojen rikkomiseen. 
         
         
         Pykälän 3 momentin mukaan Kriminaalihuoltolaitos
            voi saattaa nuorisorangaistusta koskevan asian tuomioistuimen käsiteltäväksi,
            jos nuorisorangaistukseen tuomittu ei aloita rangaistuksen suorittamista,
            jättää sen suorittamisen kesken tai ei
            ojennu saamastaan varoituksesta. Perusteluista (s. 32/I)
            käy ilmi, että momentissa tarkoitetaan tuomitun
            moitittavaa menettelyä. Näin ollen asian
            saattamiseen tuomioistuimeen ei tule ryhtyä, jos tuomitulla
            on laiminlyöntiinsä hyväksyttävä,
            esimerkiksi terveydentilaan, opiskeluun tai työhön
            liittyvä syy. Lakivaliokunta ehdottaa momenttia selvennettäväksi tämän
            mukaisesti.
         
         
         17 §. Rikkomusten oikeudenkäyntimenettely.
         
         Pykälässä säädetään
            siitä menettelystä, jossa nuorisorangaistukseen
            tuomitun rikkomuksia käsitellään oikeudenkäynnissä muun
            rangaistuksen tuomitsemiseksi. Ehdotetun 2 momentin mukaan
            tuomioistuimen olisi varattava tuomitulle tilaisuus tulla kuulluksi
            ennen asian ratkaisua sillä uhalla, että asia
            voidaan ratkaista hänen poissaolostaan huolimatta.
         
         
         Lakivaliokunnan mielestä ehdotetussa menettelyssä nuorisorangaistukseen
            tuomitun nuoren rooli saattaa jäädä varsin
            vähäiseksi. Tämä ei ole asianmukaista,
            kun otetaan huomioon erityisesti se seikka, että jäljempänä ehdotetun
            18 §:n mukaan ehdottoman vankeusrangaistuksen käyttöä jossain
            määrin korostetaan kokeilulakiin verrattuna. Nuoren
            henkilökohtaisella läsnäololla tuomioistuimessa
            saattaa ainakin joissain tapauksissa olla myös varoittavaa
            ja uusista rikoksista pidättävää vaikutusta.
            Näistä syistä lakivaliokunta ehdottaa
            säännöstä muutettavaksi siten, että tuomittaessa
            nuorisorangaistuksen sijaan muu rangaistus tuomittua itseään
            on aina henkilökohtaisesti kuultava.
         
         
         Ehdotetun 18 §:n 3 momentin mukaan uuden rangaistuksen
            lajia valittaessa on harkinnassa otettava huomioon tuomitun ikä,
            suorittamatta jäänyt nuorisorangaistuksen osa,
            tuomittavan moitittavan menettelyn vakavuusaste ja nuorisorangaistuksen
            tuomitsemiseen johtaneen rikoksen laatu. Esityksen perusteluista
            (s. 34/II) ilmenee myös, että tuomitun
            moitittavaa menettelyä arvioitaessa huomiota voidaan kiinnittää esimerkiksi
            hänen käyttäytymiseensä ja siihen,
            miten nuori on menetellyt ollessaan nuorisorangaistuksen suorittamispaikassa.
            Lakivaliokunnan arvion mukaan asiaa hoitavalla syyttäjällä ei
            välttämättä ole tarkkaa tietoa
            tällaisista asioista, eikä tuomittu itse useinkaan
            osanne tuoda esille mainitun kaltaisia, itselleen mahdollisesti
            hyvinkin edullisia seikkoja. Tämän vuoksi on tärkeää, että säännöksessä ohjataan
            tuomioistuimet kuulemaan myös Kriminaalihuoltolaitoksen
            edustajaa, joka käytännössä lienee
            useimmiten nuorisorangaistukseen määrätyn
            nuoren valvoja. Tällaisen henkilön kuulemisesta
            ei kuitenkaan ole syytä tehdä ehdotonta velvollisuutta,
            vaan tuomioistuimelle on perusteltua jättää tapauskohtaista
            harkintaa. Jos nuorisorangaistukseen tuomittu ei esimerkiksi ole
            lainkaan aloittanut rangaistuksensa suorittamista, Kriminaalihuoltolaitoksen
            edustajan kuulemisella ei välttämättä ole saatavissa
            asian käsittelyn kannalta merkittävää lisäselvitystä.
            Pääsääntönä voidaan
            kuitenkin pitää sitä, että tuomioistuin
            varaa Kriminaalihuoltolaitoksen edustajalle tilaisuuden tulla kuulluksi.
         
         
         18 §. Nuorisorangaistuksen sijaan tuomittava rangaistus.
         
          Ehdotetun pykälän 1 momentin sanamuoto
            edellyttää, että todettuaan nuorisorangaistukseen
            tuomitun menetelleen 16 §:n 3 momentissa tarkoitetulla
            tavalla tuomioistuimen tulee tuomita hänet nuorisorangaistuksen
            osan sijasta muuhun rangaistukseen. Säännöksen
            mukaan tuomioistuimen ei siis ole mahdollista katsoa tällaisessa
            tapauksessa nuorisorangaistusta kokonaisuudessaan suoritetuksi.
            Perustelujen (s. 35/II) mukaan tämä olisi
            kuitenkin mahdollista. Saadun selvityksen mukaan kyseinen perusteluissa
            oleva lausuma on virheellinen.
         
         
         Pykälän 2 momentissa säädetään
            niistä seikoista, jotka on otettava huomioon valittaessa nuorisorangaistuksen
            sijasta tuomittavan uuden rangaistuksen lajia. Tällaisena
            rangaistuksena voi 3 momentin mukaan tulla kyseeseen myös ehdoton
            vankeusrangaistus, jos nuorisorangaistus on jäänyt
            kokonaan suorittamatta ja jos siihen muutenkin on 2 momentissa mainitut
            harkintaperusteet huomioon ottaen syytä.
         
         
         Kuten esityksen perusteluissa (s. 10/II) mainitaan,
            ehdottoman vankeusrangaistuksen tuomitsemista suorittamatta jääneen
            nuorisorangaistuksen osan tilalle voidaan lähtökohtaisesti
            arvostella, koska nuorisorangaistus on aikanaan tuomittu juuri siksi,
            että ei ole katsottu olevan painavia syitä ehdottoman
            vankeusrangaistuksen tuomitsemiseen. Toisaalta perusteluissa viitataan
            myös siihen, että nuorisorangaistuksen suorittamatta
            jääneen osan tilalle tuomittava ehdollinen vankeusrangaistus
            ei useinkaan ole tehokas keino sellaisen nuoren kohdalla, joka on suhtautunut
            piittaamattomasti nuorisorangaistuksen täytäntöönpanoon. 
         
         
         Juuri viimeksi mainitun näkökohdan vuoksi lakivaliokunta
            pitää hyväksyttävänä sitä,
            että nuorisorangaistuksen täytäntöönpanon
            vakavimpien laiminlyöntien viimekätisenä uhkana on
            myös tuomitseminen ehdottomaan vankeusrangaistukseen. Samalla
            lakivaliokunta kuitenkin yhtyy myös siihen perusteluista
            välittyvään käsitykseen, että ehdottoman
            vankeusrangaistuksen tuomitseminen nuorisorangaistuksen sijaan edellyttää vahvoja
            perusteita. Kuten perusteluissa (ks. erit. s. 34/II) todetaan,
            kyse voi olla tilanteesta, jossa päätyminen ehdottomaan
            vankeusrangaistukseen on ollut lähellä jo nuorisorangaistusta
            tuomittaessa ja jossa nuorisorangaistus on sittemmin jäänyt
            kokonaan tai huomattavassa määrin suorittamatta.
            Jotta tämän tyyppiset näkökohdat
            tulisivat tuomioistuinten harkinnassa riittävässä määrin
            huomioon otetuiksi, valiokunta ehdottaa momenttia muutettavaksi
            siten, että ehdottoman vankeusrangaistuksen tuomitsemiseen
            2 momentissa säädetyt harkintaperusteet huomioon
            ottaen on myös kokonaisuutena arvioiden "erityistä syytä". 
         
         
         19 §. Suoritetun nuorisorangaistuksen osan huomioon
            ottaminen.
         
         
          Pykälän mukaan uuteen rangaistukseen tuomittaessa
            jo suoritettu nuorisorangaistuksen osa on otettava kohtuuden mukaan
            huomioon uutta rangaistusta alentavana seikkana. 
         
         
         Ehdotuksen perusteluissa (s. 35/II) on esitetty
            selkeä kanta siitä, millaisia eri rangaistusten kohtuullisena
            pidettävät suhteet eri tapauksissa ovat. Tarkoituksena
            on, että tuomittaessa nuorisorangaistuksen sijaan ehdotonta
            vankeutta kaksi nuorisorangaistuspäivää vastaisi
            yhtä päivää ehdotonta vankeutta.
            Lakivaliokunta ei sinänsä torju esityksen taustalla
            olevaa pyrkimystä kaavamaisuuden välttämiseen
            eri rangaistuslajien välisiä suhteita määritettäessä.
            Samoin kuin edellä rikoslain 6 luvun 13 §:n yhteydessä valiokunnan
            mielestä myöskään tässä kohden
            ei kuitenkaan ole hyväksyttävää,
            että niin tärkeä asia kuin nuorisorangaistuksen
            suhde ehdottomaan vankeusrangaistukseen jätettäisiin
            pelkästään hallituksen esityksessä olevien
            perustelumainintojen varaan. Tästä syystä valiokunta
            ehdottaa, että pykälään lisätään
            säännös, jonka mukaan kaksi nuorisorangaistuspäivää vastaa
            yhtä päivää vankeutta. Koska
            nuorisorangaistus voi kuitenkin olla sisällöltään
            hyvin vaihteleva, säännöksessä ehdotetaan
            myös annettavaksi tuomioistuimille mahdollisuus tapauskohtaiseen harkintaan.
            Tällöin tuomioistuin voi poiketa rangaistuslajien
            edellä mainitusta suhteesta jompaan kumpaan suuntaan sen
            mukaan, millainen täytäntöönpantu
            osa nuorisorangaistuksesta on yksittäistapauksessa ollut.
            Jos tuomittu on esimerkiksi osallistunut intensiivisiin ohjelmiin, kahden
            nuorisorangaistuspäivän voitaisiin katsoa vastaavan
            yli yhden päivän ehdotonta vankeutta.
            Pykälässä mainitusta pääsääntöisestä muuntosuhteesta
            poikkeaminen edellyttää aina nuorisorangaistuksen
            sisältöön liittyviä erityisiä perusteita,
            jotka tuomioistuimen tulee päätöksessään
            todeta.
         
         
         23 §. Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset.
         
         Edellä rikoslain 6 ja 7 luvun muuttamisesta ehdotetun
            lain voimaantulosäännöksen yhteydessä lakivaliokunta
            on ehdottanut, että nuorisorangaistuksesta säädettävää uutta
            lakia voidaan soveltaa myös ennen sen voimaantuloa tehtyihin rikoksiin.
            Tällöin tulee kuitenkin huolehtia siitä,
            että tekijälle uuden lain mukaan tuomittava rangaistus
            ei muodostu ankarammaksi kuin hänelle tekohetkellä voimassa
            olleen lain mukaan olisi tuomittu. Rikoslain mainittu voimaantulosäännös
            hyväksyttäessä tämän
            pykälän 2 momentti käy tarpeettomaksi,
            minkä vuoksi lakivaliokunta ehdottaa sen poistamista.