Yleisperustelut
Vankeusrangaistusten täytäntöönpanosta
säädetään lain- ja asetuksentasoisin
säädöksin. Vankien muutoksenhakuoikeutta
koskevat säädökset ovat asetuksentasoisia
ja pääosin niissä kielletään
muutoksenhaku. Sääntelyn tasoon ja muutoksenhakukiellon
laajuuteen on eduskunnassa kiinnittänyt huomiota perustuslakivaliokunnan
ohella lakivaliokunta. Mietinnössään (LaVM
17/1994 vp — HE 66/1994 vp) lakivaliokunta
on pitänyt oikeusturvan ja yhtenäisen rangaistuskäytännön
kannalta välttämättömänä,
että vangeilla on oikeus hakea muutosta järjestysrikkomuksista
määrättäviin kurinpitorangaistuksiin.
Valiokunta on myös kiirehtinyt vuodelta 1889 olevan
ja useissa osittaisuudistuksissa muutetun rangaistusten täytäntöönpanosta
annetun lain kokonaisuudistusta (LaVM 17/1998
vp — HE 10/1998 vp).
Kokonaisuudistus on parhaillaan valmisteltavana ja sen vuoksi nyt
säädettävät säädökset
jäävät väliaikaisiksi.
Valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
sekä tarkoituksenmukaisena ja puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Muutoksenhakuoikeus ja muutoksenhakutie
Esityksessä ehdotetaan, että vankilaviranomaisen,
eli hallintoviranomaisen päätöksestä valitetaan
käräjäoikeuteen. Muutoksenhakutietä perustellaan
useilla seikoilla, jotka vahvasti puoltavat ratkaisua. Perustuslakivaliokunta
on esityksestä antamassaan lausunnossa pitänyt
järjestelyä poikkeuksellisena, kun otetaan huomioon perustuslain
98 ja 99 §:n säännökset tuomioistuinlaitoksen
perusrakenteesta ja tuomioistuinten tehtävistä.
Perustuslakivaliokunnan mielestä järjestely on
tässä tapauksessa perusteltu, koska rangaistusten
täytäntöönpanosta annettuun lakiin
lisättäväksi ehdotetun 7 luvun 1 §:n 1 momentissa
tarkoitetut päätökset vaikuttavat rangaistuksen
tosiasialliseen pituuteen. Perustuslain 7 §:n 3 momentin
mukaan tuomioistuin määrää rangaistuksen,
joka sisältää vapaudenmenetyksen. Tämän
kanssa on johdonmukaista, että muutoksenhaku täytäntöönpanovaiheessa tehtäviin,
rangaistuksen pituuteen vaikuttaviin hallintopäätöksiin
suunnataan siihen tuomioistuinlinjaan, jossa varsinaiset vankeusrangaistuksetkin
määrätään.
Perustuslakivaliokunta on todennut, että rangaistusten
täytäntöönpanosta annettuun
lakiin ehdotettu 7 luvun 1 §:n 2 momentti, jossa kielletään
muutoksenhaku muista kuin vankeusrangaistuksen tosiasialliseen pituuteen
vaikuttavista päätöksistä, on
ristiriidassa perustuslain 21 §:n 1 momentin kanssa.
Pelkkä 7 luvun 1 §:n 2 momentin poistaminen
lakiehdotuksesta johtaisi siihen, että vangin oikeus saada
"oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskeva päätös
tuomioistuimen tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen
käsiteltäväksi" perustuisi suoraan perustuslakiin.
Erityisten säännösten puuttuessa valitustie
olisi hallintolainkäyttölinjan mukainen. Perustuslakivaliokunnan
mukaan momentin poistamisesta aiheutuvaa perustuslain suoran soveltamisen
tarvetta voidaan vähentää ja tilannetta
selkeyttää ulottamalla laissa muutoksenhaku
nimenomaisesti myös kurinpitorangaistuksen määrääviin
päätöksiin.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta vankien muutoksenhakuoikeus
on laajennettava vankeusajan tosiasialliseen pituuteen vaikuttavien
päätösten lisäksi koskemaan
muitakin kurinpitorangaistuksia. Tämän johdosta
on harkittava, voidaanko kaikki muutoksenhakuasiat ohjata käräjäoikeuksiin.
Oikeusministeriöltä saadun selvityksen mukaan
on ongelmallista, jos kurinpitopäätösten muutoksenhaku
ohjautuisi kurinpitorangaistuksen laadun mukaisesti yleiseen tuomioistuimeen tai
hallintotuomioistuimeen. Kaksitahoinen muutoksenhakutie olisi vankiloiden
kannalta monimutkainen ja saattaisi vaikeuttaa yhtenäisen
kurinpitokäytännön luomista. Samat seikat, joilla
on perusteltu vankeusrangaistuksen tosiasialliseen pituuteen vaikuttavien
päätösten muutoksenhaun ohjaamista käräjäoikeuteen, puoltavat
käräjäoikeutta myös muiden kurinpitopäätösten
muutoksenhakuelimenä.
Hallituksen esityksessä arvioidaan uudistuksen taloudellisia
ja organisatorisia vaikutuksia sekä tuomioistuinten ja
vankiloiden työmäärän kasvua.
Rangaistuksen pituuteen vaikuttavia päätöksiä,
joihin muutoksenhakuoikeus esityksessä ehdotetaan rajattavaksi,
tehtiin vuonna 1999 noin 300. Arvion mukaan näihin päätöksiin
haettaisiin muutosta alle 100 tapauksessa vuodessa. Yksittäisen
käräjäoikeuden käsiteltäväksi
tulevien asioiden määrä jäisi
todennäköisesti alle 10 valitukseen vuodessa.
Hovioikeuksiin muutoksenhakuja tulisi ilmeisesti vain satunnaisesti.
Oikeusministeriö on selvittänyt, kuinka paljon
muutoksenhakujen määrä lisääntyy
esityksessä arvioituun verrattuna, kun muutoksenhakuoikeuden
piiriin tulevat kaikki kurinpitopäätökset.
Muita kuin vankeusrangaistuksen pituuteen vaikuttavia kuripitopäätöksiä tehtiin
vuonna 1999 noin 1 000. Niistä yksinäisyysrangaistuksia
oli yli 700, varoituksia 300 ja oikeuksien menetyksiä alle
10. Ministeriön käsityksen mukaan noin 10—20
prosentissa päätöksistä tultaneen
hakemaan muutosta. Kaikkiaan vuosittain haettaneen muutosta noin
200—300 kurinpitopäätökseen.
Muutoksenhakuoikeuden laajennus lisää siten merkittävästi
tuomioistuinten sekä vankilaviranomaisten työtä ja
maksuttoman oikeudenkäynnin kustannuksia. Tämän
johdosta ministeriö on valiokunnassa ilmoittanut pitävänsä tarkoituksenmukaisena,
että muutoksenhakuoikeus rajoitetaan käräjäoikeuteen,
jonka päätökseen ei saa hakea muutosta
valittamalla.
Valituksen käsittely käräjäoikeudessa
Muutoksenhakuasian käsittelystä käräjäoikeudessa
ehdotetaan säädettäväksi rangaistusten täytäntöönpanosta
annetun lain 7 luvun 7 §:ssä. Käräjäoikeuden
on huolehdittava siitä, että asia tulee perusteellisesti
käsitellyksi. Säännöksen perusteluissa todetaan,
että tuomioistuimen rooli asian selvittämisessä on
rikosasiassa noudatettavaan menettelyyn verrattuna korostunut, koska
muutoksenhakuasiat koskevat yleensä rikokseen
perustuvia kurinpitorangaistuksia, joiden käsittelyyn syyttäjä ei
tuomioistuimessa osallistu. Käräjäoikeuden
velvollisuutena on tarpeellisessa määrin aktiivisen
prosessinjohdon keinoin ja tarvittaessa myös omasta aloitteestaan selvittää asiaan
liittyvää tosiseikastoa ja hankkia asiaan liittyvää selvitystä.
Muutoin valitusten käsittelyssä käräjäoikeudessa
on soveltuvin osin voimassa, mitä oikeudenkäynnistä rikosasiassa
säädetään.
Kurinpitoasian käsittelyn perusratkaisua on arvosteltu.
Käsittely on luonteeltaan inkvisitorista, jolloin
tavanomaisesta menettelystä poiketen tuomioistuimella on
oikeudenkäynnissä aktiivinen rooli. Roolin ongelmallisuus
korostuu, koska kurinpitorikkomusten tutkinta on kehittymätöntä eikä tutkinta
ole samalla tasolla kuin esimerkiksi rikosasioiden esitutkinta. Asiantuntijat
ovat esittäneet tuomioistuinmenettelyn kehitettämistä kaksiasianosaissuhteeseen ja
akkusatoriseen menettelyyn perustuvaksi. Valiokunta pitää esitettyä kritiikkiä perusteltuna,
mutta
katsoo, ettei tuomioistuinmenettelyn perusteita ole tässä yhteydessä mahdollista
muuttaa. On selvää, että esitetyt näkemykset
on otettava huomioon parhaillaan vireillä olevassa lainsäädännön
kokonaisuudistuksen valmistelussa.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki rangaistusten täytäntöönpanosta
annetun lain muuttamisesta
2 luku. Yleisiä säännöksiä vankeusrangaistuksesta
ja sakon muuntorangaistuksesta
3 b §.
Pykälän 2 momentissa ehdotetaan säädettäväksi,
ettei poistumislupaehdoissa määrätyn päivän
ja todellisen paluupäivän välistä aikaa lueta
rangaistukseen, kun vanki on jäänyt palaamatta
oikeaan aikaan rangaistuslaitokseen. Valiokunta ehdottaa säännöksen
täsmentämistä siten, että siitä ilmenee,
ettei rangaistusaikaan lueta myöskään
lupaehdoissa määrättyä päivää,
todellista paluupäivää taikka kiinniottopäivää.
10 a §.
Pykälän 1 momentilla siirretään
rangaistuslaitoksen johtajan päätettäväksi
kaikki kurinpitorangaistukset. Aikaisemmin vankilan johtokunta päätti
mm. pitemmistä yksinäisyysrangaistuksista. Valiokunta
pitää tärkeänä, että rangaistuslaitoksen
johtaja kuulee lääkäriä tai
muuta terveydenhuoltohenkilöstöä ennen
pitemmistä yksinäisyysrangaistuksista päättämistä.
13 § (Uusi).
Perustuslakivaliokunta on todennut, että 1. lakiehdotus
voidaan säätää tavallisessa
lainsäädäntöjärjestyksessä vain,
jos ehdotetun 7 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan
soveltamisalaa laajennetaan niin, että valitusoikeus koskee
yleisesti 2 luvun 13 §:n nojalla tehtyjä lykkäyspäätöksiä.
Pykälän 1 momentin mukaan määräajaksi vankeusrangaistukseen
tuomittu voidaan päästää erityisistä syistä ehdonalaiseen
vapauteen, kun hän on suorittanut rangaistuksestaan
puolet. Säännöstä on vakiintuneesti
tulkittu oikeusministeriön määräyksen
(9/011/95) mukaisella tavalla. Säännöksessä tarkoitettuna
erityisenä syynä pidetään sitä,
ettei vanki rikoksen tekopäivää edeltäneiden
kolmen vuoden aikana ole suorittanut Suomessa tai muussa
Pohjoismaassa rangaistuslaitoksessa vankeusrangaistusta eikä ollut
eristettynä pakkolaitoksessa.
Muutoksenhakuoikeuden ulottaminen koskemaan kaikkia 2 luvun
13 §:n perusteella tehtyjä päätöksiä edellyttää pykälän
1 momentin täsmentämistä, jotta yhdenmukainen
tulkintakäytäntö jatkuu. Tämän
johdosta valiokunta ehdottaa, että momenttiin lisätään
säännös, jonka mukaan erityisenä syynä pidetään
sitä, ettei vanki rikoksen tekopäivää edeltäneiden
kolmen vuoden aikana ole suorittanut rangaistuslaitoksessa vankeusrangaistusta
eikä ollut pakkolaitoksessa. Koska eri maissa suoritettuja
vankeusrangaistuksia ei ole syytä asettaa keskenään
eri asemaan, ei säännöksessä mainita
erikseen Pohjoismaita. Muilta osin säännös
vastaa edellä mainittua oikeusministeriön määräystä.
Ehdotuksen johdosta lain johtolausetta on tarkistettava.
3 luku. Täytäntöönpanosta
vankilassa
6 ja 8 §.
Valiokunta ehdottaa pykäliä täydennettäväksi,
vastaavalla tavoin kuin edellä mainittua 2 luvun
3 b §:ää, säännöksillä luvattoman
poissaolon lukemisesta rangaistusaikaan.
4 luku. Täytäntöönpanosta
avolaitoksissa
7 §.
Pykälässä säädetään
avolaitosmääräyksen peruuttamisesta,
avolaitosten kurinpidosta ja avolaitosajan menettämisestä.
Ehdotettuun pykälään ei sisälly
säännöstä, ettei luvatonta poissaoloa
lasketa rangaistusaikaan. Valiokunta ehdottaa, että pykälään lisätään
uudeksi 3 momentiksi viittaussäännös
2 luvun 3 c §:ään, jossa säädetään
karkuruusajan laskemisesta rangaistusaikaan.
7 luku. Muutoksenhaku
1 §. Valitusoikeus.
Ehdotetun 1 momentin 3 kohdan mukaan
vangilla on oikeus hakea muutosta päätökseen,
jolla ehdonalaista vapautumista lykätään
hänen suoritettuaan kaksi kolmasosaa tuomitusta vankeusrangaistuksesta.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut, ettei muutoksenhakuoikeutta
sen sijaan ole päätökseen, jolla ehdonalaista
vapautumista lykätään vangin suoritettua
puolet tuomitusta vankeusrangaistuksesta. Tämä seuraa
pykälän 2 momentista ja ehdonalaiseen vapauteen
päästämistä sääntelevän
2 luvun 13 §:n sisällöstä.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan katsonut tavallisen
lainsäädäntöjärjestyksen
edellytyksenä olevan, että 7 luvun 1 §:n
1 momentin 3 kohdan soveltamisalaa laajennetaan niin, että se
koskee yleisesti 2 luvun 13 §:n nojalla tehtyjä lykkäyspäätöksiä,
ja 2 momentti poistetaan lakiehdotuksesta.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella lakivaliokunta
ehdottaa 1 momentin muuttamista ja 2 momentin poistamista.
Pykälän uuden 1 kohdan mukaan vangilla on oikeus
hakea muutosta kurinpitorangaistusta koskevaan päätökseen
ja uuden 2 kohdan mukaan päätökseen, jolla
lykätään ehdonalaista vapautumista. Jälkimmäisessä kohdassa
mainitaan kolme eri perusteista lykkäyspäätöstä.
Perustuslakivaliokunnan lausunnossa mainitaan 2 luvun 13 §:n
perusteella tehtävät lykkäyspäätökset.
Pykälän 1 momentin mukaan vanki voidaan vapauttaa
ehdonalaisesti, kun hän on suorittanut vankeusrangaistuksestaan
kaksi kolmannesta tai puolet, jos ehdonalaiseen vapauteen päästämiseen
on erityisiä syitä. Lisäksi lykkäyspäätös
voi perustua 5 luvun 9 §:ään, jossa säädetään
nuorisovankilasta ehdonalaiseen vapauteen päästämisestä.
Nuorisovankilasta voidaan päästää ehdonalaiseen vapauteen,
kun rangaistuksesta on suoritettu kolmannes. Lakivaliokunnan käsityksen
mukaan myös tähän pykälään
perustuvasta lykkäyspäätöksestä on
oltava valitusoikeus.
8 §. Valitus hovioikeuteen ja muutoksenhaku hovioikeuden
ratkaisuun.
Yleisperusteluissa esitetyn perusteella lakivaliokunta ehdottaa,
että pykälää muutetaan siten,
ettei käräjäoikeuden päätöksestä saa
hakea muutosta valittamalla. Valiokunta toteaa, että muutoksenhakuoikeuden
rajoittaminen käräjäoikeuteen on tässä vaiheessa väliaikaisluonteinen,
voimavaroista johtuva ratkaisu. Lainsäädännön
kokonaisuudistuksen yhteydessä asia on arvioitava uudelleen
pitäen lähtökohtana useampiportaista
muutoksenhakumenettelyä. Muutoksenhakuoikeuden rajoituksen johdosta
on pykälän otsikko muutettava vastaamaan pykälän
sisältöä.
2. Laki oikeudenkäymiskaaren 25 luvun 6 §:n muuttamisesta
25 luku. Muutoksenhaku käräjäoikeudesta
hovioikeuteen
6 §.
Pykälän mukaan vanki saa rikosasiasta valittaessaan
ilmoittaa tyytymättömyyttä vankilan johtajalle.
Pykälään ehdotetaan lisättäväksi säännös
tyytymättömyyden ilmoittamisesta rangaistusten
täytäntöönpanosta annetun lain
7 luvun mukaisessa valitusasiassa. Koska valiokunta on edellä ehdottanut
1. lakiehdotusta muutettavaksi siten, ettei käräjäoikeuden
päätöksestä saa hakea muutosta
valittamalla, on 2. lakiehdotus hylättävä tarpeettomana.