Yleisperustelut
Esitys ja sen tausta
Jos tuomioistuimen määräämää sakkoa
ei saada perityksi, voidaan sakkoon tuomitulle määrätä muuntorangaistuksena
ehdotonta vankeutta. Käytännössä muuntorangaistus
suoritetaan pääsääntöisesti
suljetussa vankilassa. Rikesakoista lähes kaikki ja rangaistusmääräyssakoistakin selvä
enemmistö maksetaan
viimeistään ulosottoperinnän
aikana.
Sakon muuntamista vankeudeksi on vähennetty vuosikymmenten
ajan. Taustalla on muun muassa periaatteellisia ja tarkoituksenmukaisuussyitä.
Periaatteellisena ongelmana pidetään, että muuntorangaistuksessa
varallisuusseuraamus muunnetaan vankeusrangaistukseksi maksukyvyttömyyden
vuoksi. Sakon muuntoa vankeudeksi on pidetty myös epätarkoituksenmukaisena
sen vuoksi, että sakkovangit ovat usein moniongelmaisia,
jotka tarvitsevat vankeuden sijasta pikemminkin sosiaali- ja terveydenhuollon
tukitoimia. Lisäksi muuntorangaistuksen käytön
supistamisen taustalla on ollut tavoite vähentää vankien
määrää.
Edellä mainitussa tarkoituksessa järjestelmään
on tehty useita muutoksia vuosina 2006—2008. Vuonna 2007
toteutettiin muutos, jossa enintään 20 päiväsakon
suuruiset rangaistusmääräysmenettelyssä annetut
sakot säädettiin muuntokelvottomiksi. Pian tämän
jälkeen vuonna 2008 toteutettiin lainmuutos, jolla muuntomahdollisuus
poistettiin kaikista rangaistusmääräysmenettelyssä annetuista
sakoista. Muutosten seurauksena sakkovankien määrä on vähentynyt.
Kun vuonna 2007 vankiloihin tuli 1 857 sakotettua, vuonna
2013 sakkovankien määrä oli 1 179
(s. 10/II). Päivittäin sakon muuntorangaistusta
suorittavia on saadun selvityksen mukaan noin 50.
Vuonna 2008 toteutetun lainmuutoksen yhteydessä eduskunta
hyväksyi lakivaliokunnan mietinnön pohjalta lausuman,
jossa hallituksen edellytettiin huolehtivan muun muassa siitä,
että rangaistusmääräysmenettelyn
käyttö rajataan pois tilanteista, joissa tekijä on
menettelyllään osoittanut piittaamattomuutta lain
kielloista ja käskyistä (LaVM 9/2008
vp — HE 164/2007 vp).
Nyt käsillä olevassa hallituksen esityksessä ehdotetaan
eduskunnan lausuman mukaisesti, että sakon muuntorangaistuksen
käyttö mahdollistetaan toistuvasti sakkorikoksiin
syyllistyville. Ehdotettu muutos lieventää jyrkkää erottelua rangaistusmääräys-
ja tuomioistuinmenettelyssä määrättyjen
sakkojen välillä. Esityksen tavoitteena on edistää rikosoikeusjärjestelmän
uskottavuutta sekä lain kieltojen ja käskyjen
noudattamista. Lisäksi muuntorangaistusmenettelyn laajentamisesta
johtuvan vankiluvun kasvun pienentämiseksi ehdotetaan muutoksia
sakon muuntosuhteeseen ja muuntorangaistuksen vähimmäispituuteen.
Hallituksen esityksen mukaan rikkomusta ei voida käsitellä rangaistusmääräysmenettelyssä,
jos
rikkomuksen tehneen aikaisemmat sakkorikokset osoittavat
niiden toistuvuuden ja samankaltaisuuden perusteella ilmeistä piittaamattomuutta
lain kielloista ja käskyistä. Tätä ilmentää se,
että rikkomuksen tehneelle on käsiteltävänä olevaa
rikkomusta edeltävän vuoden aikana tehtyjen samankaltaisten
tekojen perusteella määrätty vähintään
kolme sakkorangaistusta. Tällaisessa tapauksessa neljäs
rikkomus käsitellään tuomioistuimessa.
Tuomioistuin voi muuntaa sakon vankeudeksi, jos sakkoa ei saada perityksi.
Uudistus toteutetaan muuttamalla muun muassa sakon ja rikesakon
määräämisestä annettua
lakia (754/2010). Kyseinen laki tulee
voimaan myöhemmin erikseen säädettävänä ajankohtana,
joka riippuu oikeus- ja poliisihallinnon tietojärjestelmähankkeiden
etenemisestä. Tavoitteena on, että tietojärjestelmämuutokset
on toteutettu vuonna 2016.
Sellaisia asioita, joita ei uudistuksen myötä voida
enää jatkossa käsitellä summaarisessa rikosprosessissa,
on noin 25 000 vuodessa. Tämän seurauksena
poliisin, syyttäjien ja tuomioistuinten työmäärä lisääntyy
ja myös sakkovankien määrä kaksinkertaistuu.
Muutoksen toteuttaminen edellyttää siksi poliisin,
syyttäjä- ja tuomioistuinlaitoksen sekä Rikosseuraamuslaitoksen
määrärahojen lisäämistä yhteensä ainakin
12,4 miljoonalla eurolla. Määrärahalisäykset
on vuodesta 2018 lukien sisällytetty oikeusministeriön
ja sisäministeriön kehysehdotuksiin.
Lakivaliokunnan kuulemat asiantuntijat ovat pitäneet
järjestelmän uskottavuuden ja yleisen oikeustajun
kannalta tärkeänä, etteivät
toistuvasti sakkorikoksiin syyllistyvät jää ilman
rangaistusta. Kuitenkin vain kaupan alan edustaja on kannattanut
esityksessä ehdotettua toteuttamistapaa ilman varauksia.
Sen sijaan muut asiantuntijat eivät ole kannattaneet
uudistuksen toteuttamista hallituksen esittämällä tavalla. Huolta
aiheuttavat erityisesti esityksen taloudelliset kustannukset ja
viranomaisille aiheutuva työmäärän
lisäys. Niin ikään asiantuntijat ovat kiinnittäneet
huomiota sakon muunnon periaatteellisiin ongelmiin sekä kansainväliseen
kehitykseen, jossa lyhyitä täytäntöönpanoja
vankilassa pyritään lyhentämään.
Lisäksi muuntorangaistusmahdollisuuden ennalta ehkäisevää vaikutusta
uusintarikollisuuteen on epäilty samoin kuin sen tarkoituksenmukaisuutta
ottaen huomioon, että muunto kohdistuu syrjäytyneisiin tuomittuihin.
On myös katsottu, että uudistus saattaa vaarantaa
viranomaisten työn kohdentamisen vakavan rikollisuuden
torjuntaan. Useat asiantuntijat katsoivatkin, että käsillä olevaan ongelmaan
tulisi löytää muita keinoja kuin muuntorangaistusjärjestelmän
palauttaminen. Muun muassa vaihtoehtoisten seuraamusten sekä yhteiskunnan
tukipalveluiden kehittämisen merkitystä painotettiin.
Lakivaliokunta toteaa, että se on jo 1980-luvulla korostanut
sakon perinnän tehostamista ja pitänyt tavoiteltavana
sitä, että sakon muuntamisesta vankeudeksi yleensä luovutaan
ja että muuntorangaistus tuomitaan vain poikkeustapauksissa
(LaVM 21/2006 vp ja LaVM 12/2005 vp sekä niissä viitattu LaVM
4/1986 vp). Valiokunta on myös todennut
sakkojen tehokkaan perintäjärjestelmän
johtavan siihen, että sakon muuntorangaistuksen täytäntöönpanon
piiriin valikoituu useimmiten päihdeongelmaisia, asunnottomia
ja aidosti varattomia henkilöitä. Valiokunta on
katsonut, että tällaisten henkilöiden säilyttäminen
suljetuissa vankiloissa on epätarkoituksenmukaista sekä heidän
itsensä että vankeinhoitolaitoksen näkökulmasta.
Lisäksi valiokunta on katsonut, että muuntorangaistuksen sijasta
tulisi pääsääntöisesti
pyrkiä käyttämään yhdyskuntapalvelun
tyyppisiä seuraamuksia tai päihdehuollon piiriin
kuuluvia toimenpiteitä. Toisaalta valiokunta on katsonut,
ettei edellä esitetystä välttämättä seuraa,
että muuntorangaistuksen käyttömahdollisuus
olisi kokonaan poistettava. Muuntorangaistuksella on valiokunnan
mukaan rikosoikeudellisen seuraamusjärjestelmän
osana merkitystä yhtäältä sakon
perinnän tehosteena ja toisaalta yleisen lainkuuliaisuuden
ylläpitäjänä.
Nyt käsiteltävänä oleva
esitys täyttää lakivaliokunnan mukaan
eduskunnan lausuman siitä, että rangaistusmääräysmenettelyn
käyttö rajataan pois tilanteista, joissa tekijä on
menettelyllään osoittanut piittaamattomuutta lain
kielloista tai käskyistä. Tällaisissa
tapauksissa voidaan pitää epäoikeudenmukaisena
sitä, että toistuviin rikkomuksiin syyllistyneen
sakkoja ei voida muuntaa vankeudeksi sen vuoksi, että sakko
on määrätty summaarisessa menettelyssä.
Tällaisissa tapauksissa sakon muuntomahdollisuus on perusteltu
myös rikosoikeusjärjestelmän uskottavuuden
ja yleisen lainkuuliaisuuden kannalta. Muutoksella on lisäksi
merkitystä sakon perinnän tehosteena ja sakkorikoksen
kohteeksi joutuneen uhrin kannalta. Edellä esitetyn perusteella
valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomioin ja teknisin muutosehdotuksin.
Vaihtoehtoinen seuraamus ja tukitoimet
Oikeusministeriössä on viime vuosina pohdittu vaihtoehtoisten
seuraamusten mahdollisuuksia sakon muuntorangaistukselle. Tällaista
seuraamusta ei kuitenkaan ole lakivaliokunnan saaman selvityksen
mukaan löytynyt.
Esimerkiksi valvontarangaistus soveltuu saadun selvityksen mukaan
erittäin huonosti sakon muuntorangaistukseen tuomittujen
seuraamukseksi, koska sen suorittaminen edellyttää,
että tuomitulla on asuinpaikka ja että hänen
elämänhallintansa ja sosiaaliset olosuhteensa
ovat järjestyksessä. Lisäksi edellytetään
ehdotonta päihteettömyyttä. Sakon muuntorangaistusta
suorittavat ovat kuitenkin useimmiten päihdeongelmaisia,
ja suurelta osalta puuttuu asunto. Valvontarangaistus on siten erittäin
vaativa, tuomitun suostumukseen ja omaan motivaatioon perustuva
seuraamus. Oikeusministeriön mukaan tällaisesta
seuraamuksesta suoriutuminen on sakkovangeille vaikeaa.
Vaihtoehtoisena seuraamuksena on pohdittu myös erityisen
sakkopalvelun käyttöönottoa. Sakkopalvelun
suorittaminen sisältäisi toimintaa, jonka tarkoituksena
on vähentää tuomitun uusintarikollisuuden
riskiä ja päihdeongelmia sekä lisätä tuomitun
sosiaalisen selviytymisen edellytyksiä. Sakkopalveluun
liittyy kuitenkin vastaavia tuomittujen elämäntilanteeseen
liittyviä ongelmia kuin valvontarangaistukseen. Sakkovangeista
vain pieni osa voidaan sijoittaa avolaitoksiin. Tällä hetkellä vain
yksi 54 sakkovangista suorittaa rangaistusta avolaitoksessa. Tämän
perusteella oikeusministeriö arvioi, että valtaosa
sakkopalveluista tulisi epäonnistumaan ja ne jouduttaisiin
muuntamaan vankeudeksi.
Ehdollisen vankeuden käyttöä muuntorangaistusvaihtoehtona
puoltaisivat suhteellisuus- ja yhdenvertaisuussyyt, koska ehdollinen
vankeus sijoittuu ankaruudeltaan sakkorangaistuksen ja ehdottoman
vankeuden väliin. Oikeusministeriön
arvion mukaan lain käskyistä piittaamattomiin,
toistuviin sakkorikoksiin syyllistyviin henkilöihin myöskään
ehdollisen vankeuden varoitusvaikutus ei kuitenkaan toimisi.
Niin ikään niin kutsutun hoitoseuraamuksen käyttöönottoa
on pohdittu. Hoitoseuraamukseen liittyisi kuitenkin oikeusministeriön
mukaan useita käytännön ongelmia, sillä hoito
edellyttäisi hoidettavan aitoa sitoutumista hoitoon. Myös kuntien
taloudelliset mahdollisuudet osoittaa hoitopaikkoja ovat heikentyneet.
Lisäksi hoidon ja rangaistuksen yhdistämiseen
liittyy periaatteellisia ongelmia.
Edellä esitetyn valossa vaikuttaa siltä, että muuntorangaistuksen
sisällölle ei ole löydetty muuta vaihtoehtoa
kuin vankeus. Lakivaliokunta pitää tätä valitettavana.
Valiokunnan näkemyksen mukaan tämä merkitsee
sitä, että sakkovankien päihdehuollon
ja muiden toimenpiteiden merkitys korostuu. Saadun selvityksen mukaan
Rikosseuraamuslaitoksessa järjestetään vangeille
päihdekuntoutusta sekä erilaisia kuntouttavia
toimintaohjelmia, mutta määrärahatilanteen
heiketessä näitäkin toimintoja on jouduttu
karsimaan, eikä kaikkiin sakkovankeihin siten ole voitu
kohdentaa tukitoimenpiteitä. Toisaalta Rikosseuraamuslaitoksessa
on vuonna 2014 käynnistetty kokeilu, jossa sakon muuntorangaistusta
suorittavia vankeja on sijoitettu ulkopuoliseen laitokseen
päihdehuoltoon. Samalla on tuomitun kotikunnan kanssa sovittu tuomitun
laitossijoituksen tai kuntoutuksen rahoituksesta sekä tarvittaessa
toiminnan jatkumisesta tietyn ajan seuraamuksen suorittamisen päätyttyä.
Tällaisia sijoituksia on Rikosseuraamuslaitoksen mukaan
tähän mennessä ollut kymmenen, ja tulokset
ovat olleet lupaavia. Ongelma toisaalta on, että sakon
muuntorangaistukset ovat niin lyhyitä, että sijoituksia
ei ehditä tehdä eikä lyhytaikainen hoitojakso
ole tarkoituksenmukainen.
Valiokunta pitää Rikosseuraamuslaitoksessa käynnistettyä kokeilua
kannatettavana. On tärkeää, että kokeilun
jälkeen arvioidaan sen hyödyt ja haitat. Jos kokeilu
osoittautuu myönteiseksi, on tärkeää,
että sitä voitaisiin jatkaa ja mahdollisuuksien
mukaan myös laajentaa. Yleisestikin ottaen yhteiskunnan
yleisten palvelujen käyttöä tulisi pyrkiä lisäämään
seuraamuksen täytäntöönpanon
aikana. Tämän vuoksi yhteistyön varmistaminen
ja kehittäminen Rikosseuraamuslaitoksen ja palvelujärjestelmien
välillä on tärkeää.
Valiokunta kuitenkin korostaa, että tukitoimenpiteissä pitäisi
pyrkiä nykyistä enemmän ennalta
estävämpään toimintaan sen sijaan,
että ne käynnistetään vasta
täytäntöönpanovaiheessa.
Onkin toivottavaa, että vuoden 2015 alusta voimaan tullut
uusi sosiaalihuoltolaki (1301/2014)
sille asetettujen tavoitteiden mukaisesti tiivistää viranomaisten
välistä yhteistyötä ja nopeuttaa
asiakkaan ohjautumista tarvittavien palveluiden piiriin sekä mahdollistaa
nykyistä paremmin myös sakotettujen tilanteen
selvittämisen.
Menettely
Asiantuntijakuulemisessa muuntorangaistusmenettelyä ja
sitä edeltäviä vaiheita on pidetty raskaina
ja monivaiheisina ja siksi kalliina. Lisäksi on katsottu,
että myös rangaistusmääräysmenettelyssä määrätyt
sakot tulisi voida muuntaa vankeudeksi, kuten aiemmin on tehty.
Lakivaliokunta toteaa, että hallituksen esitys vastaa
eduskunnan lausumassa edellytettyä siitä, että rangaistusmääräysmenettelyn
käyttö rajataan pois tilanteissa, joissa sakotettu
osoittaa piittaamattomuutta lain kielloista ja käskyistä. Se,
että näissä tapauksissa asia täytyy
siirtää tuomioistuimen käsiteltäväksi,
perustuu perustuslakivaliokunnan lausuntokäytäntöön.
Perustuslakivaliokunta on jo 1980-luvulla katsonut, että ainoastaan
tuomioistuimen tuomitsemat sakot voivat välillisestikään
johtaa vankeusrangaistukseen (PeVL 1/1982 vp).
Perustuslakivaliokunta on toistanut kantansa myöhemmin
(ks. esim. PeVL 7/2010 vp).
Se, että rangaistusmääräysmenettelyssä tuomitut
sakot on aiemmin voitu muuntaa vankeudeksi, on johtunut siitä,
että laki rangaistusmääräysmenettelystä (692/1993)
on poikkeuslaki ja säädetty perustuslain säätämisjärjestyksessä.
Sen sijaan uusi sakon ja rikesakon määräämisestä annettu
laki (754/2010) on säädetty
tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Lakivaliokunta kuitenkin yhtyy asiantuntijoiden yleisesti esittämään
huoleen menettelyn raskaudesta ja kalleudesta. Muutoksen voidaan myös
katsoa olevan ristiriidassa sen yleisen tavoitteen kanssa,
että yksinkertaiset ja selvät asiat käsitellään
mahdollisimman kevyessä prosessissa. Ottaen huomioon, että muutos
tulee voimaan vasta tietojärjestelmien valmistuttua ja voimaantulosta
säädetään myöhemmin
eri lailla, valiokunta pitää välttämättömänä,
että hallitus vielä ennen muutoksen voimaantuloa
selvittää mahdollisuudet keventää ja
yksinkertaistaa sakon muuntorangaistusmenettelyä ja sitä edeltäviä vaiheita
ja siten mahdollisuuksia vähentää muutoksen
aiheuttamia kustannuksia. Tässä yhteydessä on
aiheellista arvioida myös eri viranomaisten rooleja
ja tarvittavaa työpanosta. Tätä koskevat
tarvittavat ehdotukset tulee antaa eduskunnalle samanaikaisesti
sakon ja rikesakon määräämisestä annetun
lain voimaanpanoa koskevan lakiehdotuksen kanssa. Valiokunta ehdottaa
lausuman hyväksymistä asiasta (Valiokunnan
lausumaehdotus).
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan oikeusministeriön
asettama selvitysmies on 19.6.2013 valmistuneessa raportissaan esittänyt muun
muassa menettelyn uudistamista koskevia ehdotuksia, kuten siirtymistä kirjalliseen
menettelyyn, valtion puhevallan käytön siirtämistä syyttäjältä Oikeusrekisterikeskukselle
sekä asiakirjojen sähköisen tiedonsiirron
lisäämistä. Oikeusministeriön
mukaan kyseisiä ehdotuksia ei ole voitu yhdistää nyt
käsillä olevaan esitykseen, koska ne vaativat
vielä tarkempaa jatkovalmistelua. Valiokunta pitääkin
tärkeänä, että selvitysmiehen
tekemiä ehdotuksia pohditaan ennen voimaanpanolain antamista.