Lakivaliokunta
PÖYTÄKIRJA 47/2007 vp
Tarkistettu
Torstai 13.12.2007 kello 10.00 - 10.15
Läsnä
- pj. Heidi Hautala /vihr
- vpj. Anna-Maja Henriksson /r
- jäs. Esko Ahonen /kesk
- Oiva Kaltiokumpu /kesk
- Ilkka Kantola /sd
- Sampsa Kataja /kok
- Jari Larikka /kok
- Sanna Lauslahti /kok
- Outi Mäkelä /kok
- Johanna Ojala-Niemelä /sd
- Markku Pakkanen /kesk
- Lyly Rajala /kok 5 § osittain, 6 §
- Pirkko Ruohonen-Lerner /ps
- Tero Rönni /sd
- Mirja Vehkaperä /kesk
sihteeri
Risto Eerola, valiokuntaneuvos,
joka laati pöytäkirjan
apul.siht.
Tuomo Antila, valiokuntaneuvos
Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 14 jäsentä.
Kokous todettiin päätösvaltaiseksi.
Käsittely
Todettiin asiantuntijakuuleminen päättyneeksi.
Apulaissihteeri esitteli lausuntoluonnoksen, asiakirja
A 3 §.
Käytiin yleiskeskustelu.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä luonnos hyväksyttiin
sellaisenaan.
Käsittely todettiin päättyneeksi.
Päätettiin yksimielisesti pitää tätä käsittelyä asian
ratkaisevana käsittelynä.
Asia todettiin valiokunnassa loppuun käsitellyksi.
Asiakirjat:
U 2/2007 vp
LaVL 3/2007 vp
1. OM 27.11.2007
Käsittely
Todettiin, että valiokunnan kokouksessa 12.12.2007
oli kuultavana:
-
lainsäädäntöneuvos Katariina Jahkola
, oikeusministeriö.
Todettiin, että lakivaliokunta on antanut asiassa aiemmin
lausunnon LaVL 3/2007 vp.
Merkittiin, että asiakirjoista ja asiantuntijakuulemisesta
oli käynyt ilmi seuraavaa:
Yleistä
- Saksa ja Ranska tekivät
ehdollisten rangaistusten ja vaihtoehtoisten seuraamusten tunnustamista
ja valvontaa koskevan puitepäätösehdotuksen
12.1.2007. Puitepäätöstä on edellisen
puheenjohtajamaan Saksan ja nykyisen puheenjohtajamaan Portugalin
kaudella käsitelty useissa kokouksissa työryhmätasolla,
Artikla 36 -komiteassa sekä OSA-neuvostossa.
- Suomi on suhtautunut puitepäätösehdotukseen
yleisellä tasolla myönteisesti, joskin puitepäätöksen
merkityksen on arvioitu jäävän melko
vähäiseksi.
- Neuvottelujen kuluessa puitepäätöksen
perusratkaisut ovat säilyneet muuttumattomina. Se, esitetäänkö valvonnan
siirtämistä henkilön asuinvaltioon, on
tuomion antaneen ja henkilön valvontaan määränneen
jäsenvaltion harkinnassa. Täytäntöönpanovaltiolla
puolestaan on velvollisuus järjestää valvonta
omaan järjestelmäänsä mukauttaen,
ellei tapaukseen voida soveltaa jotakin puitepäätöksen
9 artiklassa lueteltua kieltäytymisperustetta.
Määritelmät ja toimivaltaiset
viranomaiset
- Määritelmien
ja toimivaltaisten viranomaisten suhteen puitepäätös
on muuttunut aikaisempaa joustavammaksi. Alkuperäisessä ehdotuksessa
edellytettiin, että valvontaan asettamisesta ja valvontatoimenpiteistä tulee
olla tuomioistuimen päätös.
Nykyisen tekstin mukaan puitepäätöksen soveltamisalaan
kuuluvat myös muun toimivaltaisen viranomaisen kuin tuomioistuimen
tekemät valvontapäätökset. Valvonnan
tulee kuitenkin aina pohjautua tuomioistuimen lainvoimaiseen tuomioon,
jossa henkilön on todettu tehneen rikoksen. Puitepäätöksessä sallitaan
muun kuin oikeusviranomaisen nimeämisen toimivaltaiseksi
viranomaiseksi siinä tapauksessa, että kyseisellä viranomaisella
on kansallisesti toimivalta tehdä luonteeltaan
samankaltaisia valvontapäätöksiä (4
artiklan 2 kohta).
- Lakivaliokunta kiinnitti edellä mainitussa, puitepäätösehdotuksesta
antamassaan lausunnossa huomiota muun ohella eri jäsenvaltioiden
päätöksentekojärjestelmien välisiin
eroihin. Valiokunnan mukaan valmistelussa tuli pyrkiä torjumaan sääntelyvaihtoehdot,
jotka johtaisivat siihen, että jäsenvaltion tulisi
vain nyt käsiteltävänä olevan
puitepäätöksen täytäntöönpanon
vuoksi luopua muutoin hyviksi havaituista, sille sopivista viranomaisten
välisistä toimivaltajärjestelyistä.
Valvontatoimenpiteet ja niiden muuntaminen sekä jatkotoimista
päättäminen
- Valvontatoimenpiteiden luetteloa
5 artiklassa on täsmennetty ja eräitä ongelmallisina
pidettyjä toimenpiteitä on luettelosta poistettu.
Suomen järjestelmässä valvontatoimia ei
ole lainsäädännössä tarkoin
määritelty, vaan valvonnan konkreettinen sisältö ilmenee
kriminaalihuoltolaitoksen laatimasta valvontasuunnitelmasta. Tämän
vuoksi Suomi pyrki neuvottelujen kuluessa saamaan valvontatoimien
luetteloa yleisemmäksi, jotta täytäntöönpanovaltiolle
jäisi enemmän harkintavaltaa sen suhteen, miten
valvonta toteutetaan. Selvä enemmistö jäsenmaista
kuitenkin edellytti valvontatoimien luetteloimista, ja 5 artiklan
luettelo on pitkien keskustelujen tulos. Samalla on korostettu sitä,
että 7a artiklassa täytäntöönpanovaltiolle
joka tapauksessa jätetään liikkumavaraa
ja mahdollisuus mukauttaa valvonta omaan järjestelmäänsä,
jos valvonta luonteeltaan tai kestoltaan on yhteensopimaton täytäntöönpanovaltion
lain kanssa. Silloin kun valvonta käsittää hoidollisia
toimenpiteitä (esimerkiksi päihderiippuvuus- tai
mielenterveyshoito), niin sallittua on lisäksi kieltäytyä valvonnasta
kokonaan, jos valvonnan järjestäminen ei olisi
mahdollista täytäntöönpanovaltion oikeus-
tai terveydenhuoltojärjestelmän mukaan (9 artiklan 1
kohdan i alakohta).
- Puitepäätöksen 12 artiklan mukaan
täytäntöönpanovaltio on oman
lainsäädäntönsä mukaisesti
toimivaltainen päättämään
jatkotoimenpiteistä eli esimerkiksi muuttamaan valvonnan
ehtoja tai määräämään
rangaistuksen täytäntöönpantavaksi
tilanteessa, jossa henkilö rikkoo valvontamääräyksen
ehtoja tai tekee valvonta-aikana uuden rikoksen. Jatkotoimenpiteenä kyseeseen
voisi tulla myös valvonnan päättäminen,
kun tarvetta siihen ei enää ole.
- Lakivaliokunta kiinnitti lausunnossaan huomiota tarpeeseen
turvata puitepäätöksessä riittävä joustavuus
niin, että eri jäsenvaltioiden rikosoikeudellisiin
seuraamusjärjestelmiin ja niiden täytäntöönpanoon
liittyvät erot voidaan ottaa riittävästi
huomioon. Erityisen tärkeänä lakivaliokunta
piti sitä, että täytäntöönpanovaltiolla
on asianmukaiset mahdollisuudet muuntaa pyydetty valvontatoimi tai
muu toimenpide omaan järjestelmäänsä soveltuvaksi
ja että toimenpiteen yksityiskohdista päättäminen
jää täytäntöönpanovaltion
asiaksi.
Määräajat
- Alkuperäisen ehdotuksen
mukaan täytäntöönpanovaltion olisi
tullut tehdä päätös tuomion
ja valvontapäätöksen tunnustamisesta
10 päivän kuluessa. Määräaikavelvoitetta pidennettiin
neuvottelujen kuluessa niin, että päätös
on uuden tekstiversion mukaan tehtävä mahdollisimman
pian, mutta viimeistään 60 päivän
kuluessa. Poikkeuksellisessa tilanteessa päätös
voidaan tehdä 60 päivän määräajan
jälkeen.
- Lakivaliokunta kiinnitti lausunnossaan myös huomiota
määräaikasäännökseen
katsoen, että sen tulee olla realistinen. Nykyisessä tekstissä oleva
määräaikasäännös
vastaa aikaisempaa paremmin lakivaliokunnan kantaa.
Prosessuaaliset perusoikeudet
- Puitepäätöksen
3 artiklan säännös velvollisuudesta kunnioittaa
perusoikeuksia ja keskeisiä oikeusperiaatteita on säilynyt
muuttumattomana. Lisäksi puitepäätöksen
johdanto-osaan on lisätty kappale 8(i), jossa jäsenvaltiot
sitoutuvat takaamaan lailliset oikeudet ja oikeussuojakeinot puitepäätöksen
soveltamisalaan kuuluville henkilöille.
- Lakivaliokunta katsoi keväällä antamassaan
lausunnossa, että jatkovalmistelussa olisi vakavasti harkittava
oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin koskevan kieltäytymisperusteen
ottamista puitepäätökseen. Neuvotteluissa selvä enemmistö jäsenvaltioista
katsoi, että puitepäätösehdotuksen
3 artiklan kaltainen viittaus velvollisuuteen kunnioittaa
Euroopan unionista tehdyn sopimuksen 6 artiklaan sisältyviä velvoitteita
(artikla kattaa myös oikeuden oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin)
on riittävä. Nimenomaisen perusoikeuksiin viittaavan
kieltäytymisperusteen ottaminen puitepäätökseen
ei saanut kannatusta. Ottaen huomioon mainittu 3 artiklan
säännös sekä puitepäätöksen
johdanto-osaan kirjatut kohdat valtioneuvoston näkemys
on, että puitepäätös voidaan
hyväksyä ilman nimenomaista oikeudenmukaiseen
oikeudenkäyntiin viittaavaa kieltäytymisperustetta.
Saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta toteaa, että valtioneuvosto
on johdonmukaisesti toiminut valiokunnan aiemmassa lausunnossaan
esittämien suuntaviivojen mukaisesti.
Päätettiin ilmoittaa suurelle valiokunnalle,
että lakivaliokunta katsoo puitepäätöksen
olevan kokonaisuutena arvioiden sisällöltään
valiokunnan asiassa aiemmin esittämien kannanottojen mukainen.
Asian käsittely todettiin päättyneeksi.
Puheenjohtaja kiitti valiokuntaa kuluneesta syysistuntokaudesta, minkä jälkeen
nautittiin istuntokauden päätöskahvit.
Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on torstaina 7.2.2008
klo 10.00.
Pöytäkirjan vakuudeksi
Risto Eerola
valiokuntaneuvos