Perustelut
Liikenne- ja viestintävaliokunta käsittelee
tässä lausunnossaan valtion talousarvioesitystä 2013 toimialansa
eli liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan
näkökulmasta. Valiokunta keskittyy lausunnossaan
lähinnä perusväylänpidon rahoitukseen,
kuljetusten ja logistiikan kustannusten merkitykseen Suomen kilpailukyvyn
kannalta sekä joukkoliikenteen rahoitukseen.
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle
esitetään määrärahana
yhteensä 2 953 miljoonaa euroa vuodelle 2013.
Valiokunta toteaa, että talousarvioesityksen yksityiskohtiin
vaikuttaa kautta linjan nykyisen taloustilanteen pakottamat säästötoimenpiteet,
jotka vaikuttavat välttämättä kaikkien
hallinnonalojen rahoitukseen. Liikenne- ja viestintäministeriön
hallinnonalan rahoitusta on pidettävä tasoltaan
kokonaisuuden näkökulmasta hyväksyttävänä,
erityisesti kun sitä verrataan monella muulla hallinnonalalla
toteutettavien säästöjen määrään.
Valiokunta korostaa, että liikennesektorilla on huomattava merkitys
koko elinkeinoelämän toimivuudelle ja kilpailukyvylle
sekä ihmisten arkiliikkumiselle, mikä tulee ottaa
huomioon liikenteen rahoitustason määräytymisessä.
Perusväylänpito
Esityksessä liikenneverkolle on varattu 1 693 miljoonaa
euroa, josta perusväylänpitoon esitetään
935,2 miljoonaa euroa. Perusväylänpidon määrärahasta
rahoitetaan mm. olemassa olevan liikenneverkon kunnossapito, pienehköt
investoinnit, liikenteen hallinta, liikenteen suunnittelu ja väylänpidon
omaisuushallinta.
Perusväylänpidossa kunnossapitomenoihin esitetään
593 miljoonaa euroa, mikä on pari miljoonaa euroa
kuluvaa vuotta enemmän. Tästä liikenteen
ylläpitomenoihin arvioidaan käytettävän
200 miljoonaa euroa. Liikenteen hallintamenot taas olisivat
129 miljoonaa euroa, josta 79 miljoonaa euroa
käytettäisiin väylien informaatio- ja
ohjauspalveluihin. Korvausinvestointeihin arvioidaan käytettävän
147 miljoonaa euroa, mistä rataverkon korvausinvestointeihin osoitettaisiin
75 miljoonaa euroa.
Valiokunta pitää erittäin kannatettavana
tie-, rata- ja vesiliikenteen ohjausjärjestelmien uusimista
vuosina 2013—2018 osana perusväylänpitoa.
Ohjausjärjestelmien uusimisella voidaan parantaa mm. junaliikenteen
täsmällisyyttä ja toimintavarmuutta,
mikä on erittäin tervetullutta.
Valiokunta toteaa, että perusväylänpidon
rahoituksella on pystyttävä turvaamaan liikenneverkon
säilyminen liikennöitävässä ja
turvallisessa kunnossa. Euromääräisesti
tasaisena pysyneen perusväylänpidon määrärahan
ostovoima on kuitenkin mm. kustannustason noususta johtuen laskenut
jo pidemmän aikaa. Perusväylänpidon määrärahaa
ei ole sidottu indeksiin, mutta sen sijaan monivuotiset kunnossapito-
ja hoitosopimukset ovat indeksisidonnaisia, mikä osaltaan
vähentää rahoituksen reaalista tasoa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan perusväylänpidossa
on raideliikenteen osalta esitetty viiden miljoonan euron tasokorotusta
edelliseen talousarvioon verrattuna. Valiokunta pitää raideliikenteeseen
panostamista hyvänä ja erittäin kannatettavana.
Samalla valiokunta kuitenkin toteaa, että mm. 66 % maan
sisäisestä tavaraliikenteestä hoidetaan
maantiekuljetuksina, ja myös tieverkon kunnosta tulee näin
ollen pystyä pitämään huolta
perusväylänpidon keinoin. Maantielain (503/2005)
mukaan maantie on pidettävä yleistä liikennettä tyydyttävässä kunnossa.
Käytettävissä olevalla perusväylänpidon
rahoitustasolla voidaan valiokunnan näkemyksen mukaan turvata
pääväylien kohtuullinen kunto, mutta
erityisesti tienpidon rahoitustilanne on valiokunnan arvion mukaan
pitkällä tähtäimellä erittäin
huolestuttava tieverkoston kunnon kehityssuunnasta ja kertyneen
korjausvelan määrästä johtuen.
Esityksen mukaan tieverkon hoitomenojen arvioidaan kasvavan 33 miljoonaa
euroa vuodesta 2012 mm. kustannustason nousun vuoksi. Vuosittain
päällystettävien maantiekilometrien määrä on
ollut laskussa. Vilkkaammat tiet todennäköisesti
kyetään päällystämään ajoissa,
mutta alemman tiestön päällysteiden uusimiskierto
on varsin pitkä. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
Suomen maanteillä on yli 14 000 siltaa, joista
huonokuntoisia on noin 800. Huonokuntoisten siltojen määrä tulisi
esityksen mukaisella rahoitustasolla pysymään
ennallaan. Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille, että tien
päällysteen tai sillan korjaamisen kustannukset
saattavat nousta moninkertaisiksi, mikäli korjaus tehdään
vasta sitten, kun korjattavan kohteen kunto on jo ehtinyt heikentyä erittäin
huomattavasti. Kokonaisuutena arvioituna korjaaminen tulisi siten
kaikkein edullisimmaksi, kun se voitaisiin tehdä ajoissa.
Perusväylänpidon rahoituksen kannalta valiokunta
pitää tärkeänä liikennepoliittiseen
selontekoon sisältynyttä periaatelinjausta, jonka
mukaan liikenteen rahoituksessa suunnataan painopistettä liikenneverkkojen
kehittämisinvestoinneista perusväylänpidon
pieniin investointiohjelmiin ja ylläpitoon. Linjauksen
mukaan väyläinvestoinneista siirretään
100 miljoonaa euroa vuodessa näihin kohteisiin vuodesta
2016 alkaen. Valiokunta kuitenkin toteaa, että perusväylänpidon
rahoituksen lisäämiseen on tarvetta valtiontalouden
niin salliessa jo ennen edellä mainittua määrärahasiirtoa.
Tarvittaessa tulee pystyä reagoimaan nopeassakin aikataulussa myös
mahdollisiin yllättäviin korjaustarpeisiin, kuten
esimerkiksi paikallisiin tulvien aiheuttamiin ongelmiin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että myös vesiväylien kunnossapitoon,
meri- ja sisävesiväylien peruskorjauksiin ja turvalaitteiden
kuntoon kiinnitetään huomiota erityisesti elinkeinoelämälle
tärkeiden merikuljetusten varmistamiseksi. Valiokunta katsoo,
että liikennejärjestelmän kehittämisessä tulee
huomioida myös kävelyn ja pyöräilyn
edistäminen. Kevyen liikenteen väyliä ja
niiden kuntoa voitaneen pyrkiä kehittämään
perusväylänpidon pienillä investointiohjelmilla
vuodesta 2016 alkaen, mutta kehittämistarve on olemassa
jo tätä aikaisemmin.
Perusväylänpidon lisärahoituksen
tarpeesta on joissakin asiantuntijakuulemisissa esitetty erilaisia
arvioita, eräinä arvioina jopa 130—150 miljoonaa
euroa. Valiokunta ei pidä realistisena tämän
suuruisten tasokorotusten toteuttamista, mutta toteaa, että perusväylänpitoon
tulisi pyrkiä panostamaan selkeästi nykyistä enemmän. Yhtenä arvioitavana
keinona saattaisi olla painopisteen siirtäminen jatkossa
vielä nykyistä enemmän liikenteen investointihankkeista
tienpidon rahoitukseen, esimerkiksi arvioimalla joidenkin investointihankkeiden
aikatauluja joiltain osin uudelleen.
Valiokunta korostaa, että perusväylänpitoon olisi
tärkeää suunnata lisärahoitusta
valtiontalouden tilan niin salliessa. Erityisen tärkeää olisi
keskittyä edellä kuvatun perustienpidon kehityssuunnan
kääntämiseen sekä pieniin liikenteen
sujuvuutta ja turvallisuutta edistäviin hankkeisiin. Valiokunta
katsoo, että huomattavaksi kasvaneen korjausvelan osalta
olisi pyrittävä pitkäjänteiseen
suunnitteluun niistä konkreettisista toimista, joilla korjausvelkaa
saataisiin pienennettyä.
Yksityistiet
Yksityisteitä on Suomessa yhteensä 358 000
km, ja niiden keskipituus on noin 3 km. Yksityisteiden valtionavustukseen
oikeutettuja teitä on noin 55 000 km, ja niiden
hoitamista varten on perustettu noin 17 000 tiekuntaa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan vuonna 2013 arvioidaan avustettavia
kohteita olevan noin 320 kappaletta.
Liikennepoliittisessa selonteossa todetaan, että päivittäinen
liikennöitävyys ja hoito varmistetaan koko verkolla,
mutta alemmanasteisen verkon kunto joustaa rahoituksen mukaan. Talousarvioesityksessä
on
varattu yksityisteiden kunnossapitoon ja parantamiseen 8 miljoonaa euroa
vuodelle 2013. Vuonna 2011 kyseinen määräraha
oli 23 miljoonaa euroa ja 13 miljoonaa euroa vuonna
2012. Määrärahan laskua selittää osin
se, että vuosina 2009—2011 yksityisteiden määrärahaa
nostettiin 10 miljoonalla eurolla puukuljetuksiin käytettävien
yksityisteiden parantamiseksi. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
kyseisten teiden kuntoa saatiinkin tuolloin olennaisesti parannettua.
Vuonna 2014 yksityisteiden valtionavustus olisi enää 5 miljoonaa
euroa. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kunnat ovat viime vuosina
avustaneet yksityisteiden perusparannuksia vuosittain yhteensä 24—28
miljoonalla eurolla.
Valiokunta pitää yksityisteiden rahoituksen kehityssuuntaa
huolestuttavana. Valiokunta katsoo, että rahoituksen kohdentaminen
pääväylien kunnon varmistamiseen on tärkeää,
mutta tämä ei saisi kuitenkaan johtaa alemman
asteisen tieverkon ja erityisesti yksityisteiden kunnon huomattavaan
heikkenemiseen. Yksityistiet ovat haja-asutusalueille elintärkeä infrastruktuuri,
joka
palvelee metsäteollisuutta, matkailua, maataloutta, asukkaita,
paikallisia yrityksiä jne. Yksityisteitä käyttää suuri
osa kansalaisista ja yrityksistä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan yksityisteiden kunto on
monin paikoin jo tällä hetkellä riittämätön
raskaiden kuljetusten tarpeisiin, ja vähenevä rahoitustaso
tulee laskemaan yksityisteiden kuntoa entisestään.
Valiokunta pitää erityisenä huolenaiheena
sitä, että yksityisteiden rahoituksen vähenemiskehitys
saattaa jatkossa kasvattaa yksityisteiden tienhoitokuntien roolia
selkeästi nykyisestä ja johtaa kasvavaan yksityisteiden
määrään. Asiantuntijakuulemisessa
on tuotu esille näkemys siitä, että yksityisteiden
kunnostaminen voitaisiin nähdä myös eräänlaisena
valtion maksamana vastikkeena yksityisteiden käytöstä.
Valiokunta korostaa yksityisteiden merkitystä erityisesti
maaseudun ja haja-asutusalueiden elinvoimaisuuden kannalta ja toteaa,
että mikäli yksityisteiden kunto halutaan pyrkiä pitämään
edes nykytasolla, myös rahoitus tulee säilyttää vähintään
nykyisellä tasolla.
Logistiikan kustannukset ja kilpailukyky
Liikennejärjestelmällä on hyvin keskeinen
merkitys koko yhteiskunnan toimivuuden ja mm. elinkeinoelämän
kilpailukyvyn sekä alueiden kehittymisen ja työllisyyden
kannalta. Väylien kehittämiseen kohdistetuilla
määrärahoilla pystytään
saavuttamaan hyvin monipuolista yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
Joidenkin arvioiden mukaan suomalaisyritysten kokonaiskilpailukyvystä kaupan
alalla noin kolmannes ja teollisuudessa noin viidennes syntyy logistiikan
hallinnasta. Kuljetusten hinnalla on huomattava merkitys teollisuuden
kustannusrakenteeseen. Logistiikkakustannukset ovat vuonna 2012
arviolta noin 12 % yritysten liikevaihdosta, josta varsinaiset
kuljetuskustannukset muodostavat arviolta kolmanneksen.
Liikennepolitiikan yhtenä keskeisenä tavoitteena
tulee olla huolehtia Suomen kilpailukykyä ja kestävää talouskasvua
tukevien kotimaisten ja kansainvälisten liikenneyhteyksien
toimivuudesta ja kehittämisestä. Mikäli
liikenneväylän kunnossa tai välityskyvyssä on
ongelmia, liikenne ei etene sujuvasti, mikä lisää kustannuksia, eivätkä liikenteen
ympäristövaikutuksetkaan ole tällöin
optimaalisia. Tämä asettaa haasteita erityisesti
perusväylänpidolle ja sen rahoituksen riittävyydelle.
Valiokunta korostaa, että myöskin rautatieliikenteen
kapasiteetin riittävyys on olennainen kansallinen kilpailukykyedellytys.
Suomi on maantieteellisestä sijainnista johtuen ulkomaankaupan
osalta käytännössä täysin riippuvainen
toimivista merikuljetuksista ja satamien sekä merenkulun
logistiikan toimivuudesta. Merikuljetusten toimivuudella on siten ratkaiseva
merkitys Suomen elinkeinoelämälle ja kilpailukyvylle.
Meriliikenteessä käytettävien alusten
kilpailukyvyn parantamiseen esitetään 81 miljoonaa euroa,
joka on noin 5,4 miljoonaa euroa edellisvuotta vähemmän.
Suomen vientiteollisuudella on jo tällä hetkellä pitkistä kuljetusetäisyyksistä johtuen
monia kilpailijoita korkeammat kuljetuskustannukset mm. keskeisille
markkina-alueille Euroopassa. Merikuljetusten kustannukset ovat
olleet myös kasvussa. Talousarvioesityksen mukaan alusinvestointien
ympäristötuen momentille esitetään
38 miljoonaa euroa, josta osa voidaan esityksen mukaan
käyttää mm. laivojen rikkipesureiden
hankinnan tukemiseen. Valiokunta pitää ehdotusta
periaatteellisesti erittäin hyvänä ja
kannatettavana. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan parhaillaan
pohditaan työryhmässä mm. lisäkeinoja
rikkidirektiivin kilpailukykyä heikentävien vaikutusten lieventämiseksi.
Valiokunta toivoo, että kyseisessä työryhmässä pohditaan
mahdollisia keinoja ennakkoluulottomasti ja pyritään
laajalla keinovalikoimalla kuljetuskustannusten nousun hillitsemiseen,
jotta perusteollisuuden kilpailukyky voidaan turvata myös
jatkossa. Myöskin tulevassa meriliikennestrategiassa on
tarpeen pohtia, miten merikuljetusten kustannuksia saataisiin alennettua.
Vesiväylien on välttämätöntä olla
sujuvasti liikennöitävässä kunnossa
ympärivuotisesti, mikä on tärkeää erityisesti
meriteitse toteutettavien vientikuljetusten kannalta. Valiokunta korostaa
jäänmurron toimintaedellytysten turvaamisen merkitystä meriliikenteen
määrän kasvaessa. Satamien osalta tulisi
huolehtia erityisesti ulkomaankaupan kannalta keskeisiin satamiin
johtavien tie- sekä raideliikenneyhteyksien ja niihin liittyvän
logistiikan toimivuudesta ja ottaa tämä mahdollisuuksien
mukaan huomioon myöskin rahoituksen kohdentamisessa.
Suomen elinkeinoelämällä tulee olla
edellytykset globaalisti kilpailukykyiseen toimintaan. Valiokunta
korostaa erityisesti, että kuljetusten ja muun logistiikan
korkeita kustannuksia tulisi saada alennettua siten, että Suomen
maantieteellisestä sijainnista johtuvaa kustannusten osalta epäedullisempaa
asemaa suhteessa esimerkiksi Keski-Euroopan maihin saataisiin vähennettyä. Valiokunta
katsoo, että tähän voitaisiin osaltaan pyrkiä mm. älyliikenteen
tarjoamin keinoin. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että älyliikenteen kehittäminen
ja hyödyntäminen ei juurikaan ole esillä talousarvioesityksessä.
Joukkoliikenne
Valiokunta pitää toimivaa joukkoliikennettä sekä kansalaisten
tasapuolisten liikkumismahdollisuuksien että liikenteen
ympäristötavoitteiden saavuttamisen kannalta erittäin
tärkeänä yhteiskunnan peruspalveluna.
Valiokunta katsoo, että selkeänä tavoitteena
tulee olla joukkoliikenteen käytön lisääminen.
Joukkoliikenteen palveluiden ostoihin ja kehittämiseen
koko maassa käytettävät määrärahat pysyisivät
esityksen mukaan euromääräisesti ennallaan
edelliseen talousarvioon verrattuna eli noin 99 miljoonassa
eurossa. Esitetty määräraha jakautuisi
siten, että junien kaukoliikenteen ostoihin ja Kemijärven
yöjunaliikenteen ostoihin osoitetaan 33,6 miljoonaa
euroa. Junien lähiliikenteen palveluiden ostoon taas osoitettaisiin 9,7 miljoonaa
euroa. Alueellisen ja paikallisen liikenteen ostoihin, hintavelvoitteisiin
ja kehittämiseen esitetään 31,6 miljoonaa
euroa. Lentoliikenteen ostoihin ja merenkurkun liikenteeseen sekä kehittämishankkeisiin
ja liikkumisen ohjaukseen osoitetaan yhteensä 4,1 miljoonaa euroa.
Kokonaismääräraha sisältää myös
ns. suurten kaupunkiseutujen joukkoliikenteen tukemiseen varattavat
10,25 miljoonaa euroa sekä keskisuurten kaupunkiseutujen
joukkoliikennetukeen varattavat 10 miljoonaa euroa.
Neljällä suurimmalla kaupunkiseudulla (Helsinki,
Tampere, Turku ja Oulu) joukkoliikenteen yleisenä tavoitteena
on esityksen mukaan saada aikaan yksityisautoilun kanssa kilpailukykyinen
joukkoliikenne erityisesti työmatkoilla. Keskisuurilla
kaupunkiseuduilla taas pyritään houkuttelevaan
joukkoliikenteen tarjontaan ja muilla alueilla pyritään
joukkoliikenteen peruspalvelutasoon. Valiokunta pitää näitä yleisiä tavoitteita
hyvinä. Valiokunta kuitenkin toteaa, että tavoitteiden
saavuttaminen ehdotetulla rahoitustasolla voi osoittautua haasteelliseksi. Joukkoliikennemäärärahat
ovat reaalisesti vähentyneet jo useita vuosia, johtuen
mm. siitä, että alan kustannuskehitys on ollut
jopa yleistä kustannuskehitystä nopeampaa. Siksi
valiokunta katsoo, että määrärahaa
joukkoliikenteen palveluiden ostoihin tulee pyrkiä nostamaan.
Valiokunta korostaa hallitusohjelman tavoin suurten kaupunkiseutujen
joukkoliikenteen tuen merkitystä. Suurten kaupunkien joukkoliikennetueksi
esitetään 10,25 miljoonaa euroa. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan esitetty määräraha
on suurten kaupunkien julkisen rahoituksen kokonaismäärästä arviolta
noin 1—3 prosenttia, kun suurten kaupunkien oma nettomääräinen
joukkoliikenteen tuki on noin 300 miljoonaa euroa. Valiokunta
katsoo, että joukkoliikenteen käytön
lisäämiseen on eniten mahdollisuuksia suurilla
ja keskisuurilla kaupunkiseuduilla, joilla on eniten työssäkäyntiliikennettä.
Näillä alueilla on mahdollista saavuttaa myös
eniten vaikuttavuutta asetettujen ympäristötavoitteiden
kannalta. Valiokunta pitää suurten kaupunkien
joukkoliikennetukea periaatteellisesti tärkeänä,
mutta toteaa, että tähän osoitettu määräraha
on varsin pieni kuntien omiin panostuksiin ja liikenteen määriin
nähden. Joukkoliikennemäärärahoista
10 miljoonaa euroa osoitetaan käytettäväksi
keskisuurten kaupunkien joukkoliikennetukeen. Valiokunta pitää hyvänä esityksen
lähtökohtaa, jonka mukaan kaupungeille tarkoitettuja
tukia saadakseen tulee myös sitoutua joukkoliikenteen kehittämiseen.
Pienillä kaupunkiseuduilla, haja-asutusalueilla ja
maaseudulla pyritään esityksen mukaan joukkoliikenteen
peruspalvelutasoon. Esityksen mukaan peruspalvelutasoa tarkastellaan
liikennejärjestelmätasolla, joten palvelutason
täyttymiseksi riittää, että määränpäähän
päästään yhtäkin liikennemuotoa
käyttäen. Valiokunta toteaa, että maaseudun
ja haja-asutusalueiden ongelmana on väestömäärän
pieneneminen, mikä tekee kannattavan joukkoliikenteen järjestämisen
haasteelliseksi. Valiokunta korostaa, että mikäli
riittävät joukkoliikennepalvelut eivät synny
markkinaehtoisesti, peruspalvelutaso tulee pystyä turvaamaan
erilaisin palveluostoin ja tähän tarvittavin resurssein.
Esimerkiksi kutsujoukkoliikenteen ja kyytitakuun hyödyntämismahdollisuuksia
tulee kehittää haja-asutusalueiden ja maaseudun
liikennetarpeisiin. Valiokunta toteaa, että haja-asutusalueille
tulisi etsiä keinoja, joilla tavoitteeksi asetettu peruspalvelutasoinen
joukkoliikenne voitaisiin järjestää eri
toimijoiden välisellä yhteistyöllä kustannustehokkaasti.
Valiokunta kiinnittää erityisesti huomiota kuntien
ja maakuntakeskusten välisen joukkoliikenneverkoston toimivuuden
varmistamiseen. Tähän tavoitteeseen pääsemiseksi
tulee kehittää yhteistä lippujärjestelmää ja
eri joukkoliikennemuotojen yhteen toimivuutta.
Lentoliikenne on olennainen osa maan sisäistä liikennejärjestelmää ja
Suomen henkilöliikenteen yhteyksiä ulkomaille.
Esityksen mukaan lentoliikennettä voidaan ostaa paikkakunnille, joille
matka-aika Helsingistä junalla on yli 3 tuntia.
Valiokunta korostaa, että myös pienemmillä lentoasemilla
voi olla alueellisesti huomattavan tärkeä merkitys
ja mm. paikallisten yritysten toiminnan kannalta myös kansainvälisten
yhteyksien säilyminen maakuntakentillä voi olla ratkaisevaa.
Saariston yhteysalusliikenteen osalta valiokunta pitää positiivisena,
että saaristossa asuvien ja työskentelevien kannalta
elintärkeän liikenteen tarpeet pystyttäneen
valiokunnan saaman selvityksen mukaan hoitamaan esitetyllä 12,7 miljoonan
euron rahoitustasolla.
Valiokunta pitää valtion ja suurten kaupunkiseutujen
välisten MAL-sopimusten merkitystä tärkeänä alueiden
pitkäjänteiselle ja tehokkaalle liikennesuunnittelulle
ja -rakentamiselle. Valiokunta katsoo, että MAL-sopimusten
tavoitteiden toteutumisen tehostamiseksi olisi kuitenkin paikallaan
etsiä keinoja, joilla sopimusten sitovuutta voitaisiin
vahvistaa nykyisestä.
Valiokunta muistuttaa siitä, että liikennepoliittisen
selonteon mukaan joukkoliikenteen rahoituksen ostovoima turvataan
hallituskauden taitteessa tehtävällä kustannustason
nousua vastaavalla tasokorotuksella. Valiokunta pitää tätä selkeänä parannuksena
aiempaan tilanteeseen, jossa joukkoliikenteen rahoituksen ostovoima on
jatkuvasti laskenut toiminnan kustannusten noustessa.
Valiokunta toteaa, että parhaillaan on käynnissä työryhmätyö,
jonka tarkoituksena on arvioida, miten joukkoliikenteen
julkinen rahoitus tulisi kohdentaa alueen, liikennemuodon ja palvelutason
mukaan. Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
että työryhmän tehtävänä on
lisäksi etsiä ratkaisuja joukkoliikenteen kustannustenjakoon valtion
ja kuntien välillä.
Polttoaineveron palautus ammattiliikenteelle
Valiokunta pitää ensisijaisen tärkeänä,
että Suomen elinkeinoelämän kilpailukykyä pyritään
parantamaan kilpailijamaihin verrattuna alentamalla kuljetusten
ja logistiikan kustannuksia. Valiokunta kiinnittää yleisesti
huomiota liikenteen verotuksen ohjaavuuteen sekä erityisesti veroratkaisujen
ja muiden taloudellisten ohjauskeinojen vaikutuksiin maamme elintärkeälle kuljetuselinkeinolle.
Kuljetusalan toimintaympäristön ongelmina ovat
tänä päivänä mm. kustannustason
nousu ja harmaan talouden lisääntyminen sekä tietyiltä osin
koti- ja ulkomaisen kuljetusalan epätasa-arvoinen asema.
Dieselpolttoaineen hinta on noussut viime vuosina huomattavasti,
ja vuoden 2012 alussa voimaan tullut polttoaineveron korotus toi
joidenkin arvioiden mukaan jopa 100 miljoonan euron lisäkustannukset
kuljetusyrityksille ja viime kädessä kaupalle
ja teollisuudelle. Tavarankuljetusten lisäksi polttoaineen
hinnan nousu on rasittanut huomattavasti myös muun ammattiliikenteen,
kuten joukkoliikenteen, kilpailukykyä.
Pitkistä etäisyyksistä johtuen polttoaineen hinnalla
on Suomessa keskeinen merkitys ammattiliikenteelle. Tästä syystä muodollisesti
pienilläkin polttoaineen hinnan muutoksilla on kokonaisuutena
huomattavia vaikutuksia kuljetuskustannuksiin ja elinkeinoelämän
kilpailukykyyn. Sama koskee myös joukkoliikenteen kustannuksia.
Valiokunta katsoo, että keskeinen logistiikkakustannusten
vähentämisen ja kannattavuuden edistämisen
väline voisi olla verotilimenettely tai muu vastaava ammattiliikenteen
dieselveron palautusjärjestelmä, jonka käyttöönoton
mahdollisuudet tulisi arvioida pikaisesti.
Eräitä muita näkökohtia
Valiokunta korostaa yleisesti, että liikennehankkeiden
rahoituksen jakamisessa tarvitaan pitkän aikavälin
suunnitelmallisuutta ja jatkuvuutta hankkeiden käytännön
toteutuksen kokonaiskustannustehokkuuden varmistamiseksi. Valiokunta
pitää Seinäjoki—Oulu-perusparannushankkeen
valmistumisaikataulua vuonna 2017 edelleenkin liikennetarpeiden
kannalta liian pitkänä. Valiokunta toteaa, että paikallaan
olisi arvioida, onko käytettävissä keinoja
kyseisen koko maan kannalta erittäin tärkeän
hankkeen valmistumisen nopeuttamiseen.
Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
että Yleisradion toimintaa, rahoitusta ja valvontaa koskeva kokonaisratkaisu
saatiin aikaan pitkän valmistelun ja neuvottelujen jälkeen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan uuteen rahoitusjärjestelmään
siirtyminen aiheuttaa sen, että Yleisradio saa vuonna 2012
käyttöönsä aiempiin vuosiin
verrattuna noin 100—120 miljoonaa euroa vähemmän
tuloja. Yleisradio kattaa tätä rahoitusvajetta
lähtökohtaisesti ottamallaan lainalla. Valiokunta
toteaa saamansa selvityksen perusteella, että televisio-
ja radiorahastoon jätettäväksi suunnitellun
11,4 miljoonan euron osalta olisi tarpeen arvioida, voitaisiinko
osa tästä summasta tilittää Yleisradiolle
yhtiön rahoitusvajeen pienentämiseksi.
Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut liikennepoliittisen
selonteon linjausten mukaisesti työryhmän selvittämään
liikennemuotojen hinnoittelun kehittämistä. Työryhmän
tehtävänä on laatia kaikkia liikennemuotoja
koskeva maksujen ja verojen kokonaistarkastelu ja määritellä pitkän
aikavälin strategia liikenteen hinnoittelulle. Lisäksi
erillinen työryhmä pohtii merenkulun väylämaksujen
uudistamista. Valiokunta viittaa aiempaan mietintöönsä väylämaksulain muuttamisesta
LiVM
7/2011 vp — HE 65/2011 vp ja
toteaa, että väylämaksulainsäädäntöä tulee uudistaa
siten, että huomioidaan alusten ympäristöominaisuudet,
jäänmurtopalvelujen tosiasiallinen käyttö ja
alalle kohdistuvat kustannuspaineet. Valiokunta pitää näiden
työryhmien työtä ja työn tuloksia
hyvin keskeisinä liikenteen tulevaisuuden rahoituksen ja
kehittämisen kannalta.