Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että on
            todennäköistä, että näiden
            pykälien mukaisia rajoituksia tullaan Suomessa soveltamaan vähän,
            jos lainkaan. Direktiivin voimaan saattamista esitetyllä ilmailulain
            muutoksella pidettiin kuitenkin toteuttamiskelpoisimpana tapana. 
         
         
         Ilmailulain 41 b (a) §:n mukaan toimintarajoituksia
            harkittaessa on noudatettava tasapainoista lähestymistapaa.Valiokunta
            pitääkin hyvänä, että tasapainoisen
            lähestymistavan soveltaminen saattaa kannustaa lentoyhtiöitä miettimään lentoonlähtö-
            ja laskeutumiskäytäntöjä Euroopan
            laajuisesti.
         
         
         Vaatimukset niukasti täyttävien suihkukoneiden
            liikennöintikielto voi tulla voimaan lain uuden 41 d (c) §:n
            mukaisesti vain vähitellen. Liikennöinti saadaan
            loppumaan aikaisintaan viiden vuoden kuluessa, joten yhtiöillä on
            aikaa sopeutua muutokseen. Valiokunta toteaa, että melualueella
            asuvien asukkaiden kannalta aika on pitkä.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että nyt
            esitettävät muutokset koskevat vain siviili-ilmailua.
            Näin ollen se ei vaikuta sotilasilmailun aiheuttamaan meluun,
            johon on tarvittaessa puututtava muin säännöksin.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         Johtolause.
         
         Johtolauseessa ehdotetaan 39 pykälään
            lisättäväksi uusi 5 ja 6 momentti. Voimassa olevassa
            ilmailulain 39 §:ssä on viisi momenttia ja tämän
            vuoksi lisättävien momenttien tulee olla 6 ja
            7 momentti. Virhe ehdotetaan korjattavaksi johtolausetta muuttamalla. 
         
         
         Alla 41 §:n kohdalla esitetyistä syistä kyseiseen
            pykälään ei esitetä muutosta,
            minkä vuoksi valiokunta ehdottaa johtolausetta muutettavaksi siten,
            että 41 §:ää ei mainita siinä.
            Valiokunta on tehnyt vastaavat muutokset johtolauseen muotoiluihin.
         
         
         39 §. Määritelmät.
         
         
              Johtolauseessa ehdotetaan 39 pykälään
            lisättäväksi uusi 5 ja 6 momentti. Voimassa
            olevassa ilmailulain 39 §:ssä on viisi momenttia
            ja tämän vuoksi lisättävien
            momenttien tulee olla 6 ja 7 momentti. Virhe ehdotetaan korjattavaksi
            johtolausetta muuttamalla.
         
         
         41 §. Käyttöoikeuden rajoittaminen.
         
         
              Asiantuntijakuulemisessa oikeusministeriö on
            kiinnittänyt huomiota siihen, että Ilmailulaitoksen
            toimivalta jää esityksessä eräiltä osin
            epäselväksi. Esityksen kohdassa 2.3 Nykytilan
            arviointi todetaan, että ilmailulain 41 § on ajalta
            ennen uutta perustuslakia, joten siihen sisältyvät
            valtuutussäännökset tarkempien määräysten
            antamisesta eivät kaikilta osin ole niin yksityiskohtaisia
            ja tarkkarajaisia kuin mitä perustuslain 80 §:n
            2 momentin nyttemmin muotoutunut tulkinta edellyttäisi.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa oikeusministeriö on todennut,
            että direktiivi edellyttää kansallisesti
            nimenomaisesti Ilmailulaitokselle laissa määriteltyjä toimivaltuuksia
            tehdä hallintopäätöksiä.
            Eräiden säännösten osalta on
            erittäin epäselvää, tarkoittavatko
            säännökset normipäätöksen
            antamista vai toimivaltaa hallintopäätöksen tekemiseen. 
         
         
         Direktiivissä itsessään on säännös
            jäsenvaltion velvoitteesta järjestää muutoksenhakumahdollisuus
            direktiivissä tarkoitetuista eräistä päätöksistä.
            Suomalaisessa oikeussuojajärjestelmässä normipäätöksen
            käyttö ei sinänsä merkitse sitä,
            etteikö selkeästi tiettyyn henkilöryhmään
            tai muuhun kohderyhmään kohdistuvasta päätöksestä voitaisi
            tehdä hallintovalitusta. 
         
         
         Ilmailulain muutoksessa on kysymys EY:n sekundäärilainsäädännön
            täytäntöönpanosta. Sinänsä sovellettaessa
            kansallisessa tuomioistuimessa yhteisön oikeutta oikeudenkäyntimenettelyä ja
            oikeussuojakeinoja koskevat säännökset
            määräytyvät pääsääntöisesti
            kansallisen oikeusjärjestyksen mukaan. Yhteisön
            oikeus rajoittaa kansallista prosessisääntelyä kahden
            EY-tuomioistuimen oikeuskäytännössä kehitetyn perusperiaatteen
            mukaisesti, joista toinen on tehokkuusperiaate ja toinen vastaavuusperiaate. Vastaavuusperiaatteen
            mukaisesti jäsenvaltion prosessisäännökset
            eivät saa johtaa siihen, että yhteisön
            oikeuden turvaamien oikeuksien toteuttaminen on epäedullisempaa
            kuin samankaltaisten jäsenvaltion sisäiseen oikeuteen
            perustuvien vaatimusten toteuttaminen. Kansallisen prosessisääntelyn
            on siten kohdeltava EY-oikeutta vähintään
            kuin kansallista oikeutta vastaavissa tilanteissa. Yhteisön
            oikeuden tehokkuus- ja vastaavuusnäkökulmasta
            oikeusministeriö on pitänyt parempana, että ilmailulakiin
            lisättävät säännökset
            tarkoittaisivat kaikilta osin Ilmailulaitoksen toimivaltasäännöksiä tehdä viime
            kädessä valituskelpoisia hallintopäätöksiä.
         
         
         Valiokunta ehdottaa, että lainsäädäntöteknisesti
            selvennys toteutetaan siten, että ilmailulain 41 §:ää ei
            muuteta lainkaan. Ilmailulain 41 §:ään ehdotetut
            kaksi uutta momenttia voidaan sen sijaan muodostaa omaksi uudeksi
            pykäläkseen 41 a, jolloin vastaavasti
            41 a § muuttuisi 41 b §:ksi
            jne.
         
         
         Tässä mallissa uusi 41 a ja 41 c § hahmottuvat
            lähinnä säännöksiksi
            Ilmailulaitokselle kuuluvasta toimivallasta tehdä alustava
            periaatteellinen päätös niistä edellytyksistä,
            joilla konkreettisessa soveltamistilanteessa voidaan myöhemmin
            rajoittaa lentoliikennettä. Tämä alustava
            kannanotto voi olla sekin valituskelpoinen päätös,
            sillä KHO:n oikeuskäytännössä erilaisia periaatepäätöksiä on
            voitu myös pitää valituskelpoisina, mikäli
            periaatepäätöksillä on myöhempään
            päätöksentekoon ulottuvia oikeusvaikutuksia.
         
         
         Oikeusministeriön arvion mukaan hahmotus, jossa osaa
            ehdotettuja säännöksiä pidettäisiin toimivaltasäännöksinä periaatepäätöksille
            eikä toimivaltasäännöksinä normipäätöksille
            ja muita säännöksiä konkreettisesti
            hallintopäätöksen tekemiseen toimivallan
            antavina säännöksinä, toteuttaa
            oikeussuojan saatavuutta huomattavasti paremmin kuin päätöksenteon
            luokittelu kokonaisuudessaan tai osaksi normipäätökseksi.
            Normipäätöksenteon osalta huomioon on
            lisäksi otettava se, että perustuslain 80 §:n
            2 momentin nojalla keskushallintoviranomaisen määräystenantovaltuus
            edellyttää vielä tarkempaa ja täsmällisempää toimivallan
            määrittelyä kuin valtioneuvostolle ja
            ministeriöille kuuluvien asetuksenantotoimivaltuuksien
            määrittely.
         
         
         Muutoksen seurauksena valiokunta on vastaavasti tarkistanut
            pykälänumeroinnin ja pykäläviittaukset
            kaikissa 41 §:n jäljessä olevissa
            pykälissä sekä voimaantulo- ja siirtymäsäännöksessä.
         
         
         41 a §. Meluhaittojen rajoittaminen.
         
         
              Valiokunta ehdottaa yllä olevan johdosta 41 §:ssä ollutta
            kahta momenttia uuteen 41 a §:ään, jonka otsikkona
            on "Meluhaittojen rajoittaminen". Valiokunta on myös tarkistanut
            pykäläviittaukset koskemaan 41 b—41 e §:ää.
         
         
         41 d (c). Vaatimukset niukasti täyttävien
            suihkukoneiden erityiset toimintarajoitukset.
         
         
         
              Valiokunta ehdottaa pykälään
            uutta 4 momenttia, jolla varmistetaan, että direktiivi
            tulee täsmällisesti implementoiduksi myös
            rajoitusten ilmoittamisvelvollisuuden osalta niin, ettei pykälien lukija
            joudu päättelemään asiaa muiden
            säännösten kautta.
         
         
         Valiokunta on myös tarkistanut pykäläviittauksen
            koskemaan 41 c §:ää.
         
         
         Voimaantulo- ja siirtymäsäännös.
         
         
              Säännöksessä on virhe
            41 d (c) §:n soveltamisajankohdan osalta. Kehitysmaiden
            ilma-aluksia varten direktiivissä annettu siirtymäaika
            on 10 vuotta asetuksen voimaantulosta, eli määräpäivä on
            28 maaliskuuta 2012, kuten ehdotuksen yksityiskohtaisissa perusteluissa
            on todettu. Valiokunta on myös tarkistanut pykäläviittauksen
            koskemaan 41 d §:ää. Valiokunta on tehnyt
            vastaavat korjaukset säännöksen muotoiluihin.