Perustelut
Maatalous
Valiokunta pitää tärkeänä maatalouden
ja maaseudun kilpailukyvyn ja rakennekehityksen edistämistä.
Maatalouspolitiikalla tulee tukea aktiivitilojen toiminnan kannattavuutta,
viljelijöiden nousevaa tulokehitystä ja kotimaisiin
raaka-aineisiin perustuvan elintarviketuotannon säilyttämistä nykytasolla.
Tärkeätä on kehittää perheviljelmiin
perustuvaa maataloutta siten, että tavoitteena on sen tuottavuuden
nostaminen ja kilpailukyvyn parantaminen.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että maatalous
siirtyi nopeasti vuosien 2006—2007 aikaisempia paremman
kannattavuuden ja maataloustulon vuosista alhaisen tulotason ja
kannattavuuden vuosiin 2008—2011. Suunta ei ole muuttumassa
lähivuosina, ellei selvää käännettä ja
voimakasta nousua maataloustuotteiden hinnoissa tapahdu vuoden 2011
jälkeen. Viljelijöiden tulotason ylläpitäminen
on lisäksi vaikeaa tilanteessa, jossa maatalouden tuottavuutta
ja rakennetta tulee kehittää samaan aikaan, kun
tässä suhteessa kriittisten tuotantopanosten hinnat
pysyvät korkeina. Tarvitaan myönteistä kehitystä maatalouden
rakenteeseen ja maatilojen tuottokustannussuhteeseen sekä maataloustuotteiden hintojen
nousua kuin myös maatalouden kilpailukyvyn parantumista,
jotta tukien osuus maatalouden kokonaistuotoista voi alentua.
Valiokunta toteaa, että laajentavien tilojen haasteena
on jatkossakin se, että vieraan pääoman
lisääminen ensi vaiheessa heikentää kannattavuutta
ja vasta viiveellä parantaa sitä. Myönteisen
rakennekehityksen takaamiseksi ja tulotason kehityksen turvaamiseksi
maatalouden tukiin tarvitaan vakautta ja pitkäjänteisyyttä.
Korostaen sitä, että niin tulo- kuin rakennetuet
ovat tärkeitä maatalouden kehittämisen
kannalta, valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että hallitus seuraa nuorten viljelijöiden tilojen
ja aktiivitilojen kannattavuuden kehitystä kaikilla tuotannonaloilla
ja ryhtyy tarvittaessa toimiin toimintaedellytysten turvaamiseksi.
Valiokunta kiinnittää huomiota maidontuotannon
kannattavuuden turvaamiseen ja lihantuotannon kannattavuuden parantamiseen.
Alkutuotannon asemaa elintarvikeketjussa on parannettava edistämällä tuotteiden
pääsyä jakeluun ja kauppaan jalostuksen
ja kaupan määräävää roolia
samalla uudelleen arvioiden. Tavoitteena tulee olla markkinoiden
nykyistä tasapainoisempi toiminta alkutuotannon kannalta.
Erittäin tärkeää on myös,
että maataloustuotteiden vienninedistämistämistoimia
tehostetaan.
Viitaten edellä esitettyyn valiokunta toteaa, että erityisesti
tilakoon kasvu edellyttää rakennetukien riittävyyttä ja
hyödyntämistä. Rakennetukien hyödyntämisestä huolimatta
investointien kannattavuus jää näillä näkymin
alhaiseksi korkeina pysyvien panoshintojen vuoksi. Rakennetukien
tarvetta voivat lisäksi jatkossa kasvattaa erilaiset ympäristö-
ja eläinten hyvinvointitavoitteet, koska niihin vaikuttavat
asiat usein määritellään maatilan
investointien yhteydessä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan vuonna 2011 pääosin
maa- ja porotalouden rakennetukiin myönnettävien
rakennetukiavustusten myöntömäärät
jäänevät selvästi pienemmiksi
kuin vuoden 2011 käyttösuunnitelmassa niihin varattu
94 miljoonaa euroa. Tämä johtuu ennen kaikkea
viljelijöiden investointiaktiivisuuden vähentymisestä,
koska maatalouden kannattavuustilanne on vaikea. Tilanne on jatkunut
jo pari viime vuotta. Tästä huolimatta investointien
rahoittamisessa käytettävän Maatalouden kehittämisrahaston
(Makeran) rahoitustilanteen heikkeneminen jatkuu lähivuosina,
koska Makeralle ei kerry merkittäviä tuloja, jotka
ylläpitäisivät sen tasetta, eikä siirtoja
valtion talousarviosta ole myöskään
tiedossa. Valtiontalouden viime kehyksiin ei sisältynyt
lainkaan määrärahaa talousarviosta Makeraan.
Nykytasoinen varojen käyttö Makerasta on alustavien
laskelmien mukaan mahdollista vuoteen 2014 asti, jonka jälkeen
vuosina 2015 ja 2016 varoja voidaan käyttää vain
noin puolet nykyisestä. Seuraavan EU:n rahoituskauden on
tarkoitus alkaa vuonna 2014, eikä rakennetukien tukikohtaisista
määristä ja niihin saatavasta EU:n osarahoituksesta
ole vielä tietoa.
Valiokunta toteaa, että Makeran toiminta- ja taloussuunnitelmaa
vuosille 2013—2016 ollaan parhaillaan valmistelemassa.
Makeran toimivuus, rakenne ja asema nykymuotoisena investointien
rahoituskanavana tulee arvioida. Valiokunta katsoo, että maatalouden
rakennetuen turvaaminen pitkällä aikavälillä on
Suomen maatalouselinkeinon kehittämisen keskeisimpiä haasteita.
Sen vuoksi Makeran pääoma on turvattava ja se
on säilytettävä edelleen maatalouden
rakenteen kehittämisen keskeisenä rahoitusvälineenä.
Metsätalous
Valiokunta toteaa, että vuonna 2011 on KEMERA-töihin
budjetoitu valtiontukea 76 miljoonaa euroa. Tämän
vuoden määrärahatarpeeksi maa- ja metsätalousministeriö on
arvioinut 90—95 miljoonaa euroa, joten kuluvana vuonna
tehtäviä töitä siirtyy rahoitettaviksi
10—15 miljoonaa euroa vuoden 2012 määrärahasta,
kun otetaan huomioon myös lisätalousarvioesitys.
Loppuvuoden 2011 määrärahatarpeeseen
vaikuttavat olennaisesti vuoden 2010 myrskytuhojen jälkeisten
metsäviljelytöiden toteutustilanne sekä vuonna
2010 korjatun energiapuun haketusmäärät.
Valtion III lisätalousarvioesityksessä 2011 ehdotetaan
momentilta 30.60.47 (Pienpuun energiatuki) siirrettäväksi
3,75 miljoonaa euroa momentille 30.60.44 (Tuki puun tuotannon kestävyyden
turvaamiseen). Koska momentin 30.60.47 määräraha
on siirtomääräraha, kyseisen momentin
määrärahaa siirtyisi käytettäväksi 9,75
miljoonaa euroa vuoden 2012 aikana. Vuonna 2012 olisi momentilla
siten yhteensä käytettävissä 17
miljoonaa euroa. Määrärahaa voidaan kuitenkin
käyttää vasta pienpuun energiatukijärjestelmän
tultua voimaan.
Kun kyseiset metsätalouden määrärahat
ovat jo viime vuosien valtion talousarvioissa olleet edellä todetun
mukaisesti riittämättömiä ja
ovat sitä tänäkin vuonna, valiokunta
kiinnittää huomiota määrärahavähennysten
aiheuttamaan erittäin vaikeaan tilanteeseen. Valiokunta
painottaa sitä, että ehdotettu alhainen määrärahataso
edellyttää joko tukijärjestelmien uudelleen
arviointia kokonaan tai metsänhoidollisista tavoitteista tinkimistä.
Valiokunta korostaa metsälainsäädännön
metsänhoidollisten tavoitteiden toteuttamista. Valiokunta
korostaa myös sitä, että puuntuotanto
on poikkeuksellisen pitkäjänteistä toimintaa,
jossa metsien hoitoon ja perusparannukseen tehtyjen investointien
tuoma hyöty realisoituu vasta vuosikymmenten päästä.
Vaikuttavuuden saamiseksi nuoren metsän hoidon tukea tulee
suunnata siten, että pääosa työstä suuntautuu taimikonhoitotöihin.
Kansantalouden näkökulmasta on perusteltua edistää kestävää metsätaloutta
ja varmistaa tulevaisuuden puuntuotanto.
Valiokunta toteaa, että kestävällä metsätaloudella
hillitään myös ilmastonmuutosta ja parannetaan
mahdollisuuksia uusiutuvan energian käyttöön.
Talousarvioesityksen mukainen rahoitus onkin erittäin ongelmallinen
paitsi puuntuotannon turvaamisen osalta myös pienpuun energiakäytön
lisäämisen kannalta. Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä erityistä huomiota
siihen, että energiapuun käyttöä on
kaavailtu nostettavan aiemmin Kansallinen metsäohjelma 2015:ssä (KMO)
tavoitellusta 8—10 miljoonan kiintokuutiometrin vuotuisesta
käytöstä 15 miljoonaan kiintokuutiometriin.
Valiokunta huomauttaa, että EU:n säädöksiin perustuva
uusiutuvan energian velvoitepaketti vuodelta 2010 edellyttää,
että Suomi nostaa uusiutuvan energian osuuden 38 prosenttiin
vuoteen 2020 mennessä. Lisäystavoitteesta metsähakkeen
osuus on yli puolet. Tällä hetkellä näyttää siltä,
että esimerkiksi tuulivoimalle arvioitu lisäys
uusiutuvaan energiaan ei toteudu ainakaan arvioidulla aikataululla
erityisesti merituulivoiman korkean kustannustason vuoksi. Tämän
vuoksi valiokunta katsoo, että uusiutuvan energian tukemisessa
tulee voida joustavasti siirtää määrärahoja
esimerkiksi energiapuun käytön edistämiseen,
jotta haastavat uusiutuvan energian tavoitteet voidaan saavuttaa.
Samalla tulee kuitenkin huolehtia siitä, että uusiutuvan energian
tukipolitiikka säilyy ennakoitavana ja johdonmukaisena.
Etelä-Suomen metsien monimuotoisuuden toimintaohjelma
(METSO-ohjelma) on kokonaisuus, jota on tähän
saakka toteutettu tasapainoisesti sekä maa- ja metsätalousministeriön
että ympäristöministeriön määrärahoilla.
Asenneilmapiiri metsien suojelua kohtaan on ohjelman avulla saatu
muuttumaan merkittävästi myönteisemmäksi.
Maa- ja metsätalousministeriön rahoittamat toimenpiteet
kohdistuvat talousmetsiin ja ympäristöministeriön
toimenpiteet suojelualueille. Kun lähes 90 prosenttia Suomen
metsistä on talousmetsiä, talousmetsien käsittely
on keskeisessä asemassa monimuotoisuuden turvaamisessa.
Tähän saakka ohjelman rahoituksesta on maa- ja
metsätalousministeriön osuus ollut noin 40 prosenttia
ja ympäristöministeriön osuus noin 60
prosenttia. Valiokunta toteaa, että valtion talousarvioesitys
huomioon ottaen ohjelman tasapainoinen toteuttaminen vaikeutuu, koska
maa- ja metsätalousministeriön määrärahaa
supistetaan, kun taas ympäristöministeriön METSO-rahoitusta
esitetään lisättäväksi
hallitusohjelman mukaisesti. Määrärahan
supistumisen seurauksena maa- ja metsätalousministeriön käytettävissä oleva
määräraha menee kehyskauden lopussa lähes
kokonaisuudessaan vanhojen ympäristötukisopimusten
uusimiseen, eikä uusia METSO-kohteista tehtäviä sopimuksia
juurikaan voida solmia. Kokonaistavoitteiden saavuttamisen kannalta
valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että myös maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonalalla METSO-ohjelman toteutus turvataan.
Metsäntutkimuksen edellytyksiin kehyskaudella vaikuttaa
keskeisesti resurssien väheneminen. Metsäntutkimuksen
resurssit vähenevät maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonalalle ja eri hallinnonaloille yhteisesti kohdistettavilla säästöillä.
Valiokunta toteaa, että resurssien leikkaaminen on erittäin
ongelmallista, koska metsäalalla tutkimustiedon tarve kasvaa
koko ajan.
Tutkimuksen ja maaseudun neuvonnan rahoitus
Valiokunta toteaa, että maa- ja elintarviketalouden
kilpailukyky Suomen olosuhteissa perustuu tulevaisuudessa entistä enemmän
kaikkien elintarvikeketjun toimijoiden vahvaan osaamiseen ja uusien
innovaatioiden, kuten uudet tuotteet, jotka sisältävät
bioenergian, uudet tuotantoteknologiat ja uudet ympäristöystävälliset
tuotantotavat, kehittämiseen ja nopeaan käyttöönottoon.
Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että maaseutumaisilla seutukunnilla on tarjolla kattavat,
maaseutuyritysten tarpeita vastaavat neuvontapalvelut, jotka luovat
maaseudun kehittämiselle vankan osaamispohjan. Näiden
pitkäjänteinen tarjonta ja kehittäminen
on turvattava sekä kansallisin että EU:n osarahoittamin
toimin. Neuvontajärjestöjen yritysneuvonnalla
kehitetään maaseudun yrittäjyyttä,
lisätään liiketoimintaosaamista sekä sukupolven-
ja muita omistajanvaihdoksia. Neuvontajärjestöt
ovat yhteistyössä maaseudun muiden toimijoiden
kanssa edistäneet elinkeinotoiminnan kehitystä ja
yritystoiminnan monipuolistumista maaseudulla. Maaseutukeskusten
palveluista ovat vuosittain hyötyneet yli 30 000 tilaa
ja maaseutuyritystä.
Maa- ja elintarviketutkimus tuottaa ja välittää yhteistyössä neuvonnan
kanssa tutkimukseen perustuvaa tietoa maa-, puutarha- ja elintarviketalouden
sekä näihin liittyvän maaseudun yritystoiminnan
kehittämiseksi. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskukseen
(MTT) on koottu maa-, puutarha- ja elintarviketalouden biologinen,
taloudellinen ja teknologinen tutkimus. MTT:n tutkimus rakentaa
keskeistä tietopohjaa koko elintarvikeketjulle tuotantopanosten
ja raaka-aineiden tuotannosta samoin kuin jalostuksesta elintarvikemarkkinoiden
ja kuluttajien valintoihin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että momentilla 30.10.50 osoitetaan maatilatalouden ja
muiden maaseutuelinkeinojen kehittämiseen samoin kuin momentilla
30.20.01 MTT:n toimintamenoihin riittävä rahoitus.
Kotimaisen ruoan- ja luomutuotannon edistäminen
Esityksen mukaan momenttien 30.20.46 ja 30.20.47 varoin tuetaan
laajoja markkinoinnin valtakunnallisia ohjelmia ja tuotannon kehittämisohjelmia
sekä edistetään lähi- ja luomuruoan käyttöä.
On toteutettava hallitusohjelman mukainen luomualan ja lähiruoan
kehittämisohjelma, jonka avulla tuotantoa monipuolistetaan
ja lisätään kysyntää vastaavaksi,
kehitetään luomuketjua ja nostetaan lähiruoan
jalostusastetta. Luomu- ja lähiruoan osuuden kääntäminen
vahvaan nousuun on otettava Suomen maatalouspolitiikan strategiseksi
tavoitteeksi. Poikkihallinnollista yhteistyötä jalostuksen
ja markkinoinnin edistämisessä tulee lisätä maa-
ja metsätalousministeriön ja työ- ja
elinkeinoministeriön välillä. Valiokunta
pitää tärkeänä kehittää luomu-
ja lähiruoan edistämisessä sellaisia
konkreettisia toimenpiteitä, joilla menekkiä voidaan lisätä,
elintarvikkeiden kuljetusmatkoja lyhentää ja lähellä tapahtuvaa
jatkojalostusta edistää. Valiokunta pitää myös
tärkeänä ammattimaisen sisävesikalastuksen
edistämistä ja lähikalan markkinoillepääsyn
helpottamista. Lisäksi kaupan ja teollisuuden asemaa lähiruoan
elintarvikeketjussa tulee yhä tarkemmin seurata ja selvittää konkreettiset
mahdollisuudet parantaa tuottajien asemaa.
Kasvihuonetuotanto
Viitaten lausuntoonsa hallituksen esityksestä energiaverotusta
koskevan lainsäädännön muuttamiseksi
(MmVL 20/2010 vp — HE 147/2010 vp) valiokunta
toteaa, että energiaintensiivisten yritysten veronpalautusjärjestelmää tulee
uudistaa siten, että myös pienet kasvihuoneyritykset pääsevät
palautuksen piiriin. Tällä hetkellä energiaveroja
leikataan vain siltä osin kuin ne ylittävät
50 000 euroa.
Poistokalastus
Särkikalojen tehostetun ammattipyynnin avulla on mahdollista
tehokkaasti poistaa Itämerestä ja muista rehevöityneistä vesistöistä fosforia.
Tänä vuonna on käynnistetty valtakunnallinen
ohjelma ammattikalastajien poistokalastuksen tukemiseksi merialueella
sekä Lokka-Porttipahdan alueella, Säkylän
Pyhäjärvessä ja Onkamonjärvessä.
Elinkeinokalatalouden ja markkinoinnin sekä rakennepolitiikan
edistämistä koskevan siirtomäärärahan
yhteydessä mainitaan, että määrärahaa
voidaan käyttää merikalastuksen poistokalastuksen
edistämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Valiokunta pitää tärkeänä, että tämän
määrärahan käyttö on
mahdollista myös sisävesillä. Valiokunta
kiinnittää lisäksi huomiota siihen, että poistokalastusjärjestelmän vakiinnuttamiseksi
tarvitaan 3—5 vuoden ohjelma, jolla tuetaan ammattikalastusjärjestelmän rakentumista
sekä sisävesillä että merialueella.
Tiet
Valiokunta kiinnittää tässäkin
yhteydessä huomiota siihen, että toimivalla tieverkostolla
on keskeinen merkitys maaseudun kaikkien toimintojen kannalta. Se
on myös puuntuotannon ja puunhankinnan perusedellytys.
Tieverkoston puutteet, erityisesti kelirikkokausina, aiheuttavat
alalle voimakkaan kausivaihtelun, josta aiheutuu lisäkustannuksia.
Myös yksityisteiden kunto on tärkeää maaseutuelinkeinoille
ja teiden varsilla asuville. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että teiden kunnostamisen suoritemääristä huolehditaan.
Lisäksi alempiasteisen tieverkoston taso on laskenut ja
vaatii kohentamista.
Vesitalous
Sää- ja vesiolojen ääri-ilmiöiden
yleistyessä kasvaa tarve varautua tulvariskeihin, kuivuuteen
sekä vesihuollon erityistilanteisiin. Myös vesistörakenteiden
perusparannustoimenpiteiden tarve ja vesistöjen vesienhoitosuunnitelmien
mukainen kunnostamistarve kasvavat. Luvun määrärahoilla
edistetään myös vesihuollon alueellista
yhteistyötä, erityistilanteisiin varautumista
sekä maaseudun vesihuoltoa.
Momentin 30.50.31 (Vesihuollon ja tulvasuojelun tukeminen) määrärahalla
tuetaan vesistö- ja vesihuoltotoimenpiteitä avustuksena
tai erityisistä syistä myös valtion työnä.
Momentille kohdistetaan 3 miljoonan euron hallitusohjelman mukainen
säästö vuonna 2012. Vesihuoltotoimenpiteiden
avustamiseen tarkoitettu määräraha on
tarkoitus suunnata viime vuosien tapaan ensisijaisesti viemäriverkostojen
laajentamiseen haja-asutusalueilla. Suuresta kysynnästä huolimatta
määrärahasta ei ole mahdollista myöntää tukea
muille uusille vesihuoltohankkeille. Valiokunta kiinnittääkin
huomiota määrärahan alhaiseen tasoon.
4H-toiminta
4H-toiminta edistää maaseudun elinvoimaisuutta
ja vetovoimaisuutta asuinympäristönä tarjoamalla
monipuolista harrastus- ja palvelutoimintaa, työllistämällä nuoria
ja tarjoamalla heille mahdollisuuksia yrittäjyyden kokeilemiseen omalla
kotiseudullaan. Valiokunta painottaakin toiminnan merkitystä nuorten
yhteiskuntatakuun toteuttamisessa. Erilaiset käytännön
taitoja edellyttävät metsä-, luonto-
ja ympäristöasiat ovat myös
toiminnan painopistealueita. Kerhoja on 2 900 kappaletta ja toiminnan
piirissä noin 70 000 lasta ja nuorta.
Esityksessä momentille 30.10.55 (Valtionapu 4H-toimintaan)
ehdotetaan määrärahojen tason alentamista
kuluvan vuoden talousarvioon verrattuna. Edellä esitettyyn
viitaten valiokunta pitää tärkeänä,
että 4H-toimintaan osoitetaan riittävä määräraha.
Hevostalous
Hevostalous ja siihen liittyvät toiminnot (mm. hevoskasvatus,
valmennustoiminta ja muut toimintoja tukevat palvelut) ovat sosioekonomisessa
mielessä merkittävä toimiala Suomessa.
Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että hevoskasvatusta ja hevosurheilua edistetään.
Porotalous
Porotaloudella on merkittävä rooli pohjoisen harvaanasutun
maaseudun elinkeinona. Se luo toimeentulomahdollisuuksia, se on
merkittävä imagollinen sidostoimiala matkailulle
ja sillä on myös huomattava kulttuurinen merkitys.
Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että porotalouden edistämiseen varataan riittävä määräraha.
Riistavahingot
Riistavahinkolain (105/2009) 9 §:n 2 momentin mukaan
riistaeläinten (mm. suurpedot) aiheuttamien vahinkojen
korvaaminen on mahdollista vain valtion talousarvion asettamissa
rajoissa. Valiokunta korostaa sitä, että korvausten
keskeytymättömän maksamisen turvaamiseksi
tulee tarkoitukseen varata määräraha,
jonka voidaan arvioida kattavan vahingot.