Perustelut
Yleistä
Valiokunta toteaa, että useiden Itämeren luonnonvaraisten
lohikantojen tila on heikko, istutustulokset ovat heikentyneet ja
lohenpoikasten ns. post-smolttikuolevuus on kasvanut. Itämeren
lohisaaliit ovatkin laskeneet erittäin alhaiselle tasolle.
Valiokunta toteaa, että kansainvälinen merentutkimusneuvosto
(ICES) on ilmaissut huolensa Itämeren luonnonlohikantojen
tilasta ja geneettisestä monimuotoisuudesta. Myös
Itämeren suojelukomissio (HELCOM) on kiinnittänyt
huomiota useiden Itämeren lohikantojen huonoon tilaan.
Valiokunta korostaa yleisesti sitä, että lohenkalastus
Itämerellä ei ole tällä hetkellä kestävän
kalastuksen mukaisella tasolla.
Lohenkalastuksen järjestämiseen sekä lohikantojen
hoitoon ja suojeluun on liittynyt useiden vuosikymmenten ajan poikkeuksellisen
voimakkaita kansainvälisiä ja kansallisia ristiriitoja.
Perussyynä tähän on lohen pitkä elinkierto
ja vaellukset usean valtion vesialueilla: lohi kutee joessa ja vaeltaa
esimerkiksi Tornionjoesta syönnösvaellukselle
Etelä-Itämerelle ja palaa pohjoiseen kutujokeensa
rannikkoja pitkin.
Valiokunta katsoo, että luonnonlohikantojen tilan paranemisen
kannalta arvioituna komission asetusehdotus Itämeren
lohikannan hoitosuunnitelmaksi on oikeansuuntainen. Komission
ehdotuksen keskeinen tavoite pyrkiä palauttamaan Itämeren
luonnonlohien luontainen elinkierto ja lisääntymismahdollisuudet
luonnossa on kannatettava päämäärä kestävän
kalastuksen kannalta. Ehdotuksen tavoitteita ovat myös
Itämeren luonnonlohikantojen hyödyntäminen
kestävän enimmäistuoton periaatteen mukaisesti (MSY,
Maximum Sustainable Yield -periaate) ja lohikantojen geneettisen
monimuotoisuuden säilyttäminen. Kaikki nämä tavoitteet
parantavat toteutuessaan Itämeren luonnonlohikantojen tilaa
nykyisestä.
Alustavan kannan mukaan valtioneuvosto haluaa edistää kansainvälisten
sitoumusten toteuttamista ja luonnonlohikantojen MSY-tavoitteen saavuttamista
vuoteen 2015 mennessä jos mahdollista. Valiokunta korostaa,
että luonnonlohikantojen tilan parantaminen vaatii ehdottomasti kiireellisiä muutoksia
sekä EU:n lohipolitiikkaan että kansalliseen lohenkalastuksen
säätelyyn.
Itämeren lohikantojen tila
Itämereen laskevissa joissa on ollut alun perin vähintään
100 erillistä lohikantaa. Itämereen laskevissa
joissa ja Itämeressä tapahtuneet ympäristömuutokset
ovat voimakkaasti heikentäneet lohikantoja. Kasvualueilla
meressä lohikantoihin on vaikuttanut myös liian
tehokkaaksi kasvanut kalastus. Itämerellä arvioidaan
olevan jäljellä noin 30 lohikantaa, joiden tilassa
on suurta vaihtelua. Suomessa on koskia aikoinaan valjastettu voimantuotantoon
ja jokia perattu uittoa varten, ojitukset ovat liettäneet
kutusoraikkoja ja jätevedet heikentäneet veden
laatua. Näiden laaja-alaisten ympäristömuutosten
takia Suomen 18:sta Itämereen laskevasta lohijoesta on jäljellä ainoastaan
kaksi luonnontilaista jokea, Tornionjoki ja Simojoki.
ICES:n vuonna 2011 tekemän arvion mukaan osa Perämeren
luonnonlohijoista on lohikantojen pitkäaikaisen elpymisen
ja suojelun mahdollistavalla vähimmäistasolla.
ICES:n neuvonannon mukaan Perämeren lohikantoihin kohdistuva
kalastuskuolevuus ei kuitenkaan saisi yhtään kasvaa,
kun taas muihin Itämeren lohikantoihin kohdistuvan kalastuksen
pitäisi selvästi vähentyä.
Lohikannat Etelä-Itämeren joissa ovat yleisesti
arvioituina selvästi pienempiä ja heikommassa
tilassa verrattuna pohjoisempiin jokiin. Etelä-Itämeren
lohikantoihin kohdistuvaa kalastuspainetta tulisi ICES-neuvonannon
mukaan huomattavasti pienentää. Myös
Suomenlahteen laskevien jokien lohikannat ovat erittäin
heikkoja. Venäjän ja Viron lohikantoihin ei tulisi
kohdistaa lainkaan kalastusta Suomenlahdella.
Pohjanlahden lohijoista heikoimmassa tilanteessa ovat Simojoki
Suomessa sekä Rickleån ja Öreälven
Ruotsissa. Myös Råneälvenin, Sävarälvenin
ja Lödgeälvenin kannoissa on ongelmia. Simojoen
kannan uusi elpyminen ei todennäköisesti käynnisty
nykyisen kalastuskuolevuuden vallitessa. Näitä lohikantoja
kalastetaan osin myös Suomen rannikkokalastuksessa, ja tässä mielessä myös
Suomen rannikkokalastuksen säätelyllä on
merkitystä heikkojen pienten kantojen tilaan.
Lohenpoikasten post-smolttikuolevuus
Valiokunta korostaa, että Tornionjoella ja Kalix-joella
kasvaneen luonnon poikastuotannon lohikantoja elvyttävää vaikutusta
heikentää samanaikaisesti kasvanut merivaelluksen
alkuvaiheen kuolevuus (ns. post-smolttikuolevuus), joka on viimeisten
arvioiden mukaan noussut jopa jyrkemmin kuin aiemman tiedon
perusteella on arvioitu. Korkean post-smolttikuolevuuden vallitessa
jopa 95 prosenttia mereen tulleista poikasista voi menehtyä.
Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen arviot lohen post-smolttikuolevuudelle
ovat nousseet lähes nelinkertaisiksi 1990-luvun alkuun
verrattuna, eikä mikään viittaa tilanteen
paranemiseen lähitulevaisuudessa. Post-smolttikuolevuuden
voimistuminen vähentää voimakkaasti lohikannoista
saatavaa saalistuottoa ja edellyttää kalastuksen
sovittamista lohikantojen tuottavuuden mukaiseksi. Syitä Itämeren
lohen post-smolttien eloonjäännin heikentymiseen
ei vielä täysin tunneta.
Harmaahyljekanta on kasvanut pohjoisella Itämerellä voimakkaasti
2000-alusta lukien. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (RKTL
) mukaan nykyisten tutkimusten perusteella ei voida antaa määrällistä arvioita
harmaahylkeen lohen post-smoltteihin kohdistuvasta predaatiosta
tai vaelluksella olevien aikuisten lohien predaatiosta. Perämerellä tehdyissä hylkeiden
ravintotutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että jotkut
hyljeyksilöt ovat syöneet lohen ja meritaimenen
vaelluspoikasia. Toisaalta on tietoja siitä, että post-smolttien
eloonjäänti on heikentynyt myös Atlantilla,
missä hylkeiden predaatio on niiden pienemmän
määrän seurauksena vähäisempää.
Valiokunta pitää tärkeänä, että hylkeiden
vaikutusta post-smolttikuolevuuden kasvuun selvitetään
edelleen ja etsitään keinoja pienentää tätä kuolleisuutta.
Itämeren luonnonlohikantojen tulevan kehityksen turvaamiseksi
kudulle tulee säästyä riittävästi
lohia silloinkin, kun merivaelluksen alkuvaiheesta selviytyvien
lohien määrä pienenee. Valiokunta korostaa
erityisesti sitä, että pelkkä jokien
luonnonpoikastuotannon elpyminen ei nykytilanteessa riitä luonnonlohikantojen
tilan parantamiseksi, jos post-smolttikuolevuus pysyy korkealla
tasolla ja kutemaan palaavien lohien määrää ei
saada nousemaan.
Itämeren lohenkalastuksen säätely
Itämeren lohenkalastusta säädellään
teknisillä kalastusmääräyksillä neuvoston
asetuksella (EY) N:o 2187/2005. Asetuksessa säädetään mm.
sallituista kalastusajoista, sallituista pyydyksistä ja
niiden ominaisuuksista. Itämeren lohen suurinta sallittua
saalista meressä (TAC, Total Allowable Catch, suurin sallittu
saalis) säädellään EU:ssa vuosittain
annettavalla ns. kiintiöasetuksella. Näillä EU:n
asetuksilla säädetään vuotuiset
TAC:t, jotka jaetaan valtioille jäsenvaltiokohtaiseksi
lohikiintiöksi.
Suomen liittyessä Euroopan yhteisöön
Suomen osuus yhteisön saaliskiintiöstä laskettiin kalastajien
merellisen saalishistorian perusteella. Suomen kansallinen lohikiintiö perustuu EU:n
ns. suhteellisen vakauden periaatteeseen. Periaate tarkoittaa sitä,
että kukin EU:n jäsenvaltio saa tietyn vakioidun
vuodesta toiseen samana pysyvän prosenttiosuuden saaliskiintiöstä.
Suhteellisen vakauden (stabiliteetin) periaate on EU:n kalastuspolitiikan
peruspilari, ja sitä sovelletaan kaikkiin kalakantoihin.
Komission asetusehdotuksella ei suoraan säädellä saaliskiintiöitä,
mutta TAC-kuolevuusarvon asettaminen vaikuttaisi välillisesti
myös saaliskiintiöihin.
ICES:n suosittama lohenkalastuskiintiö Itämeren
pääaltaalle ja Pohjanlahdelle vuodelle 2010 oli
133 000 lohta, mutta kiintiöksi päätettiin
poliittisella tasolla 294 000 lohta. Vuoden 2011 suositus
oli 120 000 lohta, mutta kiintiöksi päätettiin
250 000 lohta. Vuoden 2012 suositus oli 54 000
lohta ja kiintiöksi päätettiin noin 122 500
lohta. Komissio huomioi vuoden 2012 kiintiön osalta mukaan
Puolan arvioidut laittomat saaliit (noin 70 000 lohta), joista ei
kuitenkaan ole tarkkaa tietoa. Valiokunta huomauttaa edellä todettuun
viitaten, että Itämeren lohen TAC:t ovat olleet
useana vuotena huomattavan suuria verrattuna ICES:n kestävän
kalastuksen mukaisiin enimmäissaalissuosituksiin. Viime vuosina
tilanne on ollut ICES:n arvion mukaan osin jopa sellainen,
että jos koko Itämerelle säädetty
lohikiintiö olisi kalastettu, ei emokaloja olisi jäänyt
riittävästi jäljelle. Valiokunta toteaa,
että TAC:n ja kiintiöiden asettamisella ei ole
ollut viime vuosina käytännössä lainkaan
lohenkalastusta ohjaavaa vaikutusta. Valiokunta huomauttaa, että Suomi
esitti esimerkiksi syksyllä 2011 vuoden 2012 kiintiöitä koskevissa neuvotteluissa
komission esitykseen verrattuna huomattavasti suurempia lohikiintiöitä ja
pidättäytyi lopulta neuvoston kiintiöpäätöstä koskevasta äänestyksestä.
Valiokunta viitaten EU:n yhteisen kalastuspolitiikan muuttamisesta
antamaansa lausuntoon (MmVL 9/2011 vp — U 30/2011
vp) korostaa, että lohen osalta tilanne on erittäin
olennaisesti muuttunut 1990-luvun tilanteeseen verrattuna, koska
viljeltyjen lohien osuus Itämeren lohisaaliista on romahtanut
ja Suomen ja Ruotsin pohjoiset joet tuottavat luontaisen lisääntymisen
kautta tällä hetkellä merkittävän
osan Itämeren lohesta. Valiokunta korostaa, että lohi-istutusten
merkityksen olennaisen vähenemisen myötä myös
kantojen säätelyä ja hyödyntämistä tulee
muuttaa. Istutusten vähentämiseen tähtää myös
komission ehdotus.Valiokunta toteaa, että anadromisten
eli jokiin lisääntymään nousevien kalakantojen
säätely tulee eriyttää EU:n
yhteisessä kalastuspolitiikassa ja kalastuksen säätelyssä.
Vaelluskalakantojen kalastuksen säätelyn periaatteet
tulee toteuttaa noudattaen YK:n merioikeusyleissopimusta, jonka
V osan 66 artiklassa säädetään
anadromisten kalakantojen hallinnasta muista kalalajeista erillisenä.
Merioikeusyleissopimuksen mukaan Suomella ja Ruotsilla on sopimuksen
mukaisina alkuperäisvaltioina suurin vastuu Itämeren
lohikantojen hoidosta ja myös oikeus näiden kantojen
hyödyntämiseen. Valiokunta pitää tärkeänä,
että komission esityksessä tämä lähtökohta
otetaan toimenpiteiden perustaksi.
Lohen kalastuskuolevuusarvon asettaminen
Komission ehdotuksen artiklan 7 mukaan kaikille Itämeren
lohikannoille esitetään yhtä merikalastuksen
kalastuskuolevuusarvoa. Arvoksi esitetään 0,1,
joka tarkoittaisi noin 10 prosentin kalastuskuolevuustasoa yhteisesti
kaikille lohikannoille. Ehdotuksen mukaan päätettäessä jatkossa
EU:n tasolla vuosittain TAC:n tasosta, se tulisi säätää sellaiseksi,
ettei kalastuskuolevuuden enimmäistaso 0,1 ylity.
Valtioneuvosto katsoo alustavassa kannassaan, että ehdotetun
merialueen yksinomaan kalastuskuolevuuteen perustuvan säätelymallin
lisäksi tulisi selvittää mahdollisuudet
säätelymallille, jonka mukaan rajoitukset kohdistettaisiin lohen
avomerikalastukseen Itämeren pääaltaalla.
Lohenkalastuksen säätelyssä erityisiä ongelmia
aiheuttaa valtioneuvoston mukaan lohen kasvanut ajosiimakalastus
Itämeren eteläosissa, koska siellä pyynnin
kohteina ovat periaatteessa kaikki lohikannat. Tällä hetkellä avomerellä tapahtuvassa
ajosiimapyynnissä saaliiksi saadaan myös alamittaista
lohta. Esitetty säätelymalli rajoittaisi erityisesti
kalastusta ajosiimoilla, jossa alamittaisten lohien määrä on
muita kalastusmuotoja suurempi. Säätelymalli vähentäisi
siten valtioneuvoston mukaan myös poisheitettävien lohien
määrää.
ICES:n arvioiden mukaan erityinen ongelma on Puolassa avomerellä harjoitettu
lohen siimakalastus, joka on ilmeisesti huomattavasti suurempaa
kuin Puolan kiintiöt. Puolan ilmoittama tilastoitu lohisaalis
on ollut suhteettoman pieni suhteessa maan kalastuslaivaston pyyntiponnistukseen.
Lisäksi on vahva epäily siitä, että Puolan
kalastuksessa tapahtuu virheellistä lohisaaliin kirjaamista
meritaimensaaliiksi. Valiokunta pitää täysin
välttämättömänä Puolan
salakalastuksen tiukempaa EU-valvontaa ja samalla sen nopeaa lopettamista.
Valiokunta korostaa, että Itämeren pääaltaan täydellinen
avomeren siimakalastuskielto tukisi voimakkaammin luonnonlohikantojen
suojelutavoitteita ja säädellyn rannikkokalastuksen
säilymistä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että jatkovalmistelussa selvitetään tarkemmin
se, kuinka suuri vaikutus ajosiimakalastuksen vähentämisellä tai
kieltämisellä olisi ehdotetun kalastuskuolevuustason
saavuttamiseen ja heikkojen kantojen elpymiseen. Valiokunta kuitenkin
huomauttaa, että Itämerellä tarvitaan
myös rannikkokalastuksen riittävää säätelyä,
jotta myös heikot luonnonkannat saadaan käännettyä nousuun.
Myös rannikkokalastus on osin sekakantakalastusta, jossa
pyydetään samanaikaisesti sekä heikkojen että vahvojen
kantojen lohia.
Lohi-istutukset
Komission ehdotuksessa esitetään lohi-istutusten
sallimista vain luonnonlohijokiin ja potentiaalisiin lohijokiin.
Ehdotuksen artiklojen 12 ja 13 mukaan sallittavat lohi-istutukset
rajattaisiin lisäksi vain tuki-istutuksiin ja palautusistutuksiin.
Tuki-istutuksilla tarkoitetaan istutuksia luonnonlohijokiin ja palautusistutuksilla
kalojen istuttamista potentiaalisiin lohijokiin tarkoituksella perustaa
itsensä ylläpitäviä luonnonlohikantoja.
Palautusistutukset olisivat ehdotuksen mukaan sallittuja potentiaalisiin
lohijokiin tiettyjen edellytysten täyttyessä.
Tällaisia edellytyksiä olisivat esteettömät
vaellusreitit, asianmukainen veden laatu, sopiva elinympäristö sekä asianmukaiset,
itsensä ylläpitävän luonnonlohipopulaation
säilyttämis- ja hoitotoimenpiteet sekä seurantaohjelma
istutusten tuloksellisuuden seuraamiseen. Ehdotuksessa esitetään
seitsemän vuoden siirtymäkautta istutuksille.
Siirtymäkauden jälkeen muut kuin edellä mainitut
istutukset olisivat kiellettyjä.
Valtioneuvoston näkemyksen mukaan komission esitys
lohi-istutuksista on ongelmallinen, ja se katsoo, että ehdotuksen
istutuksia koskevaa osaa on selvitettävä ja arvioitava
lisää. Valiokunta toteaa, että nykyisiin
lohi-istutuksiin ja niiden toteuttamiseen liittyy runsaasti ongelmia. Valtioneuvoston
kirjelmässä on ainoastaan todettu, että lohi-istutusten
tuloksellisuudessa on suurta vaihtelua. Saamansa selvityksen perusteella
valiokunta painottaa valtioneuvoston kannasta poiketen sitä,
että lohi-istutusten tulokset ovat heikentyneet erittäin
alhaiselle tasolle. Valiokunta toteaa, että Itämereen
istutetaan vuosittain yli viisi miljoonaa lohen vaelluskokoista poikasta,
mutta niistä jää henkiin ainoastaan
alle 5 prosenttia.
Lohi-istukkaiden eloonjäänti on sekä post-smoltteina
että myöhemmissäkin elämänvaiheissa
selvästi heikompi kuin luonnonpoikasten. Lohi-istutusten
kustannukset ovat tällä hetkellä RKTL:n
arvioiden mukaan suuremmat kuin lohisaaliin arvo. Voimakkaasti heikentyneiden
istutustulosten vuoksi on välttämätöntä pyrkiä parantamaan
Itämeren luonnonvaraista lohipoikastuotantoa ja turvata
tulevaisuudessa nykyistä runsaampi luonnonloheen perustuva
elinkierto.
Rakennettujen jokien kalakannoille ja kalastukselle aiheutuneiden
haittojen vesilain mukainen kompensaatio on painottunut Suomessa
kalanistutuksiin. Kalakantojen palauttaminen luonnolliseen elinympäristöönsä mm.
kalateitä rakentamalla on ollut aiemmin vähäistä verrattuna
muihin Keski- ja Pohjois-Euroopan maihin. Valiokunta toteaa valtioneuvoston
kannan mukaisesti, että vesi- ja ympäristönsuojelulakeihin perustuvien
voimayhtiöiden istutusvelvoitteiden muuttaminen istutuksia
korvaaviksi muiksi velvoitteiksi olisi pitkä prosessi,
joka vaatisi joka tapauksessa esitettyä pitempää siirtymäaikaa
ja komission ehdotuksen kehittämistä. Asetusehdotuksesta
puuttuu lisäksi selkeä toimintasuunnitelma siitä,
kuinka niiden lohikantojen perimä säilytetään
(esim. Oulujoki), joilla kanta on pelkän viljelyn varassa
ilman mahdollisuutta kannan luonnonkierron palauttamiseen kutualueiden
puuttumisen tai vähäisyyden takia.
Kalakantojen erityyppisten hoitomuotojen vaikutuksista saatujen
uusien tutkimustietojen perusteella istutusvelvoitteita tulee ohjata
osaksi monitavoitteista vesistöjen ja kestävän
kalakantojen hoidon ja kalastuksen järjestämistä sekä vesistöjen
ekologisten tilatavoitteiden saavuttamista. Valiokunta viitaten
kansalliseen kalatiestrategiaan (valtioneuvoston periaatepäätös 8.3.2012)
korostaa, että se tulee kytkeä jatkossa saumattomasti
yhteen komission ehdottaman lohen monivuotisen hoitosuunnitelman
kanssa. Lisäksi tulee pyrkiä siihen, että istutusvelvoitteiden
kehittämistä ja muuttamista koskevien prosessien
yhteydessä voidaan myöhemmin hyödyntää myös
kalatalousrahastosta myönnettäviä tukia
luontaisen lisääntymisen edistämisessä.
Lohikantojen palauttamishankkeita on jo käynnistetty
ja suunnitteilla myös useilla padotuilla entisillä lohijoilla,
kuten Kemi-, Ii-, Oulu- ja Kymijoella. Näiden jokien luonnonpoikastuotanto
on kuitenkin vielä erittäin vähäistä ja
kalakantojen elvytyshankkeet ovat vasta alkuvaiheessa. Valiokunta
pitää tärkeänä tavoitteena
sitä, että esimerkiksi Kemijoella voitaisiin saada yläjuoksun
laajat poikastuotantoalueet luonnonpoikastuotannon piiriin esimerkiksi
Kemijärven yläpuolisilla jokiosuuksilla ja Ounasjoella,
jossa on runsaasti jäljellä ekologiselta tilaltaan
hyviä poikastuotantoalueita. Tämä edellyttää kuitenkin
laajoja muutoksia sekä nykyisiin vesioikeudellisiin velvoitteisiin
että lohipolitiikkaan.
Valiokunta katsoo, että EU:n komission asetusehdotusta
kehittämällä ja selkeyttämällä voidaan
siirtää painopistettä lohen velvoiteistutuksista
suunnitelmallisesti riittävän siirtymäajan puitteissa
kohti luontaista lisääntymistä ja tuki-istutuksia
rakentamalla jokiin kalaportaita ja tekemällä emokalojen
siirtoja kutualueille. Riittävän pitkän
siirtymäajan kulussa on myös mahdollista merkitä istutettavat
poikaset eväleikkauksella istutus- ja luonnonkalojen erottamiseksi
toisistaan. Valiokunta katsoo, että kansallisen kalatiestrategian
lisäksi tarvitaan kansallinen lohistrategia, jossa sovitetaan
yhteen eri intressit ja saada aikaan suunnitelmallisia muutoksia
Suomen lohi- ja istutuspolitiikassa.
Lohi-istutusten asteittainen vähentäminen
ja siirtyminen kohti luontaista lohenpoikastuotantoa saattaisi todennäköisesti
jonkin verran vähentää ammattikalastuksen
lohisaaliita siirtymäaikana. Valiokunta kuitenkin toteaa,
että lohen ammattikalastuksen saaliit ovat joka tapauksessa
vähentyneet alhaiselle tasolle viime vuosina eikä nykyinen
heikentynyt lohikantojen tila ole ammattikalastuksenkaan edun mukaista.
Istutusten asteittainen vähentäminen siirtäisi
lohikantojen hoidon painopistettä selkeästi luonnonvaraisen
lisääntymisen elvyttämiseen, mikä olisi merkittävä parannus.
Tärkeää on aloittaa mahdollisimman pikaisesti
istutuksia korvaavien toimien suunnittelu. Valiokunta korostaa,
että tässä yhteydessä lohi-istutusten
vähentämisen biologiset, taloudelliset ja sosiaaliset
seuraukset on selvitettävä ja arvioitava pikaisesti.
Valiokunta pitää tärkeänä komission
asetusehdotuksen istutuksia koskevien kohtien kehittämistä siten,
että vesioikeudellisten velvoiteistutusten muuttamiselle
varataan esitettyä pidempi määräaika.
Yhteenveto
Itämeren luonnonlohikannoista huomattava osa on jo
vuosikymmeniä sitten menetetty voimalaitosrakentamisen
ja saastumisen seurauksena. Jäljellä olevien luonnonvaraisten
lohikantojen kutunousun kasvattamisesta jokiin on huolehdittava
siten, että saavutetaan kasvava emokalamäärä ja
turvataan Itämeren luonnonlohikantojen jäljellä oleva
monimuotoisuus. Tämä edellyttää koko
Itämeren lohipolitiikan suunnan huomattavaa muuttamista.
Valiokunta korostaa sitä, että luonnonlohikantojen
vahvistamisen ja riittävän suuren jokiin palaavan
emokalamäärän saavuttamisen tulee jatkossa
olla lohipolitiikan lähtökohta.
Valiokunta pitää oikeansuuntaisena komission
asetusehdotuksen pyrkimystä kantojen luontaiseen lisääntymiseen
istutusten sijaan. Luonnonlohijokien poikastuotantopotentiaali tulee
saada käyttöön huomattavasti nykyistä tehokkaammin.
Komission asetusehdotukseen sisältyy kuitenkin erityisesti
istutusten osalta lukuisia kehittämis- ja selkeyttämistarpeita.
Valiokunta pitää keskeisenä lohi-istutuksia
koskevien linjausten tarkentamista siten, että velvoiteistutuksista
siirrytään suunnitelmallisesti kohti lohen luontaista
elinkiertoa oikeuskäsittelyt mahdollistavan riittävän
siirtymäajan puitteissa. Lisäksi tulee harkita
poikkeustapauksissa mahdollisuutta lohi-istutuksiin niiden laitosviljelyssä olevien
muutamien kantojen osalta, joita ei voida palauttaa kotijokiinsa
sopivien kutualueiden puuttumisen vuoksi.
Lohisaaliista yhä suurempi prosentuaalinen osuus on
nykyisin luonnonlohta, koska viljeltyjen lohenpoikasten selviytyminen
Itämeressä on tällä hetkellä erittäin
heikkoa. Valiokunta katsoo, että heikosti tuottavia lohi-istutuksia
tulee pyrkiä suunnitelmallisesti vähentämään
luontaista lisääntymistä ja jokivaelluksen
aikaista eloonjääntiä parantavilla suunnitelmallisilla
toimilla kutujoissa ja kutujokien suualueilla nousuesteiden poistamisella
tai ohittamisella, lisääntymiselinympäristöjen
kunnostuksella sekä veden laadun parantamiseen tähtäävillä toimilla.
Lisäksi hyljekannan vaikutuksia lohen post-smolttikuolleisuuden
kasvuun tulee selvittää ja kehittää haittojen
vähentämiseen liittyviä toimenpiteitä.
Valtioneuvoston kirjelmässä on todettu, että lohen
rannikkokalastus Suomessa kohdistuu paremmassa tilassa oleviin lohikantoihin.
Valtioneuvosto katsoo myös, että komission ehdottoman
kalastuskuolevuuteen perustuvan säätelymallin
lisäksi tulisi selvittää mahdollisuudet
säätelymallille, jonka mukaan rajoitukset kohdistettaisiin
lohen avomerikalastukseen Itämeren pääaltaalla.
Valiokunta viittaa saamaansa selvitykseen ja katsoo valtioneuvoston
kannasta poiketen, että Suomen rannikkokalastuksessa kalastetaan
osin myös heikkojen lohikantojen (esim. Simojoki) kalaa.
Valiokunta korostaakin, että valtioneuvoston alustava kanta
kalastuksensäätelyn tehostamisesta pelkästään
Itämeren pääaltaalla on oikeansuuntainen,
mutta riittämätön ja sitä tulee
lopullisessa kannanmuodostuksessa muuttaa. Avomerikalastuksena tapahtuvan
siimakalastuksen säätelyn tiukentamista tarvitaan ehdottomasti
Itämeren pääaltaalla, mutta kaikessa
lohenkalastuksessa tarvitaan säätelytoimien uudelleenarviointia,
koska merikalastuksessa pyydetään sekakantakalastuksena
varsin laajalti sekä heikkoja että vahvoja luonnonlohikantoja. Sekakantakalastus
tuottaa erityisiä ongelmia lohenkalastuksen säätelylle
koko Itämeren osalta ja uhkaa luonnonlohikantojen elvyttämistä.
Valiokunta pitää saamansa selvityksen perusteella
valtioneuvoston alustavaa kantaa Itämeren luonnonlohikantojen
kannalta arvioituna lähtökohtaisesti oikeansuuntaisena,
mutta monilta osin myös suppeana ja perusteluiltaan riittämättömänä.
Valiokunta pitää täysin välttämättömänä,
että valtioneuvoston kantaa muutetaan siihen suuntaan,
että lohenkalastuksen sekakantakalastus huomioidaan koko
Itämeren alueella eikä pelkästään
Itämeren pääaltaalla. Pitemmällä aikavälillä sekakantakalastuksesta
tulee yleisesti luopua ammattikalastuksen taloudelliset toimintaedellytykset
turvaten. Lyhyellä tähtäimellä on
kuitenkin keskeistä pyrkiä nopeasti Itämeren
pääaltaan siimakalastuksen lopettamiseen. Komission
ehdotuksen jatkokäsittelyssä tulee kiinnittää erityistä huomioita
sekakantakalastuksen suunnitelmalliseen vähentämiseen kaikessa
kalastuksessa. Valiokunta katsoo lisäksi, että kestävän
enimmäistuoton (MSY) suoraviivainen soveltaminen ei turvaa
riittävästi luonnonkantojen kehitystä.
Valiokunta huomauttaa, että lohen luontaisen poikastuotannon
kasvattaminen huomattavasti nykyistä suuremmaksi ja jokiin
nousevien lohien määrän lisääminen
tehostavat lohikantojen vahvistamista, ja se on myös säädellyn
ammattimaisen rannikkokalastuksen säilymisen edun mukaista
pitkällä aikavälillä. Valiokunta
korostaa lisäksi sitä, että jatkossa
tarvitaan kansallinen kokonaisvaltainen laaja-alaisesti yhteistyössä valmisteltu
lohistrategia, jonka avulla kansallista lohipolitiikkaa muutetaan
ottaen huomioon EU:n asetusehdotuksen tavoitteet ja pääperiaatteet.